Nesttun stasjon gjenåpnet |
Post Reply |
Author | |
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 mai 2005 at 17:09 |
Nesttun stasjon ble lagt ned i 1964 etter at Bergensbanen var lagt i tunnel mellom Bergen og Arna. Enkelte påstår at nedleggelsen ble kraftig fremskyndet fordi Bergen kommune ikke ga NSB konsesjon til å kjøre lokaltog på strekningen Bergen-Nesttun i rushtiden, men det for bli tema for en annen diskusjon. For faktum er at stasjonen ble gjenåpnet i går kveld slik den fremsto på slutten av 1920 tallet. Åpningen skjedde riktignok ikke på selve stasjonsområdet, men i en kjeller i Fana - i skala 1:87. I flere år har Øystein Pettersen planlagt denne åpningen, gjennom mange og lange arbeidstimer og ved bruk av strålende kunstneriske evner og en rekke nye teknikker har han gjenskapt en Nesttun stasjon som kan ta pusten fra de fleste MJ elskere. Noen forbereder en lengre artikkel om kunstverket med langt bedre bilder enn jeg kan fremskaffe fra et lite digitalkamera, men jeg legger allikevel ved noen bilder slik at flere enn meg kan nyte landskap, bygninger og rullende materiell slik de fremkommer fra en mesterbyggers hånd. Legg merke til alle detaljene på stasjonsbygningen, skalariktige fjellskrenter og murer og ikke minst 3 stk type 18 lok i ulike fargesettinger. Edited by Morten Jacobsen |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
FLOTT!!
Gjennomført og dyktig gjort. Artig å se så skikkelig husmodellbygging! Gleder meg til artikkelen, som jeg antar dukker opp i MJ-bladet? Jeg har flere drømmeprosjekter som likner... satt i ettermiddag på den for en jernbaneentusiast svært velplasserte "Lille Skansen" kafé i Trondheim idag, og nøt en duggfrisk mens jeg så på (de altfor få) togene som passerte Skansen bru. Dette ville kunne bli DEN flotte modulen... eller to kanskje, én med stasjonen og én med brua... Modellen over var veldig inspirerende, like før jeg drar i gang noe... Mvh Henning L PS: Ser at det er like etter åpning... alt er jo så rent og pent! |
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei ! Mesterlig laget ! Utolig detaljrikt, og naturtro ! Takk for inspirerende bilder !¨ MJ-hilsen Tom Lynga |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei dette var utrolig flott!! Håper vi jeg får se mer av dette, gøy å se når noe legger det ekstra i for å få det så bra
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fantastisk prosjekt. Jeg kan knapt vente med å få lest mer om dette
prosjektet. Jeg la spesiellt merke til arkitekturdetaljene på stasjonen (kan det ha noe med å gjøre at jeg leser til eksamen i arkitekturhistorie om dagen?). Her må det ha vært benyttet ganske mye støpedeler. Noen som vet når og hvor det vil ble publisert stoff om dette prosjektet. Og vil det bli vist for offentligheten? Dette tror jeg blir en klassiker innen norsk mj. |
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
mvh AT |
|
AT
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sådan gør man det!!!!. Imponerende, utroligt flot og til kæmpe inspiration for alle os andre. Med modelbanehilsen Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg går tom for superlativer. Her ligger det en anseelig mengde arbeid bak, og en god porsjon målrettethet og tålmodighet. Tusen takk for at vi får se modellen! Nå kommer det forhåpentligvis mer om verket i kommende publikasjon, men vi ser sågjerne mer, om det finnes flere bilder. Type 18-maskinene er et kapittel alene verdt, men personlig ble jeg nyskjerrig på den "blå" - som jeg fant var usedvanlig flott! Er det fler bilder av denne? Hilsen Lars, som ser frem til å lese artikkelen. |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
På sporet som kom i min postkasse i dag har en 6 sider aktikkel om Nesttun st i modell.
|
|
A matter of life and death
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Jeg glæder mig til at se og læse artiklen. Glædelig jul til alle. Hilsen Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Hans-Ingve
Medlem i MJF Joined: 28 august 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjempe flott. dette er veldig inponerende.
masse insperasjon for alle. |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Steike flott!!! Og nå vil jeg vite hvor disse skifertakene kan fåes kjøpt!!!! Jeg MÅ ha disse til Voss St. må vite!
|
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du bor vel i Bergen, Stein. Ta deg en tur innom Modelljernbanegruppen på Dokken en onsdag. Her kan du sikkert få førstehåndskunnskap om byggingen av modellene som jeg beskrev i denne tråden for seks år siden.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan støtte det forslaget som Morten kom med, er mange flinke mj byggere nede på dokken. er bare å ta seg en tur fra kl 19.00 til folk drar. Hver onsdag
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |