MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fotografering av modelltog i fart
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fotografering av modelltog i fart

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fotografering av modelltog i fart
    Posted: 06 januar 2012 at 09:54
På et FREMO-treff i Sandnes i 2006 tok jeg dette bildet.



Det er tatt med et Canon 350d, med 18-55mm objektivet som fulgte med. Bildet er forøvrig tatt med brennvidde 54 mm og motivet kom mot meg, om det skulle ha noen interesse Smile
Men som de aller fleste ser er dybdeskarpheten ikke helt som en skulle kunne ønske. . . .

Mitt spørsmål til de som kan dette mer enn meg er:
Jeg har begynt å tenke tanken om å kjøpe et nytt objektiv til kameraet. nettopp med tanke på slike bilder som dette. Tog i bevegelse på mindre godt opplyste FREMO-treff.

Blits er i utgangspunktet uaktuelt å bruke da den ofte i mine øyne ødelegger mer enn den gavner. Av naturlige årsaker er det heller ikke aktuelt å stoppe toget for å få et godt bilde.
Aktuell prisklasse? Tja, et objektiv til over 6000 kroner tør jeg ikke tenke på.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 10:27

Med de rammebetingelsene du beskriver er det vel neppe objektivet det står på, men kameraets lysfølsomhet og tilhørende mengde (så lite som mulig) av elektronisk støy. Dybdeskarphet fordrer liten blenderåpning, og skal du kombinere det med lukkertider som fryser toget og i et heller dårlig opplyst lokale, så står du overfor store utfordringer. Da må man ha en kamera som leverer brukbare bilder på ISO 3600 eller noe slikt. Jeg ville også brukt vidvinkel og ikke tele, for jo mer vidvinkel jo dårligere dybdeskarphet. Ser du angir 54 mm brennvidde og det er vel på et kamera uten fullformatbrikke, og da tilsvarer vel det ca 85 mm på 35 mm film i analog. Det er en svak tele. 

Forøvrig synes jeg bildet ditt er ganske bra under de forholdene du beskriver. Det er da litt dybdeskarphet i dette, selv om bilder på MJ aldri blir som i 1:1 når det gjelder dybdeskarphet. Da må man i tilfelle bruke helt spesielle teknikker og spesielt teknisk utstyr, og antagelig også lange lukkertider som ikke fryser bevegende tog.

Svein S
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 10:48
Å få så stor dybdeskarphet på et MJ-bilde at det oppfattes som et 1:1-bilde er vanskelig nok med stillestående tog i god belysning. Å få det til med tog i bevegelse i dårlig lys tror jeg ikke er mulig uansett hvor dyrt objektiv du har. Ihvertfall ikke i en kvalitet som egner seg på trykk.

Dette bildet er jo egentlig veldig bra! Kameraposisjonen føles veldig 1:1. Om toget stod stille, og du hadde tatt flere eksponeringer hvor fokuspunktet flyttes gradvis ville dette vært en opplagt kandidat til et oppslag over to sider i MJ-bladet. Eksponeringene sys sammen til ett bilde med stor dybdeskarphet, og en himmel legges på i photoshop istedetfor Fremoistene, ventilasjon og tak.
Truls Slevigen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 12:03
 
Originally posted by trulss trulss wrote:

... Eksponeringene sys sammen til ett bilde med stor dybdeskarphet ...

Det var akkurat noe slikt jeg tenkte på med det jeg kalte "spesielle teknikker".

Svein S
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 12:55
Bedre objektiver (les: Større blenderåpning) vil føre til at du får mindre dybdeskarphet, noe som at det motsatte av det du ønsker.

Pass på at du bruker så høy lysfølsomhet som mulig (ISO), og sett kamera i TV og juster lukkertiden til du får ønskelig bevegelsesskarphet. Dybdeskarpheten du da oppnår vil være det beste du klarer med det oppsettet.

Et bedre objektiv vil ikke gjøre nevneverdig med dybdeskarpheten, men den totale skarpheten vil jo kunne bli bedre.

For å ta bilder i dårlig lys uten å bruke en formue er det fastobjektiver som er tingen. Canon har en 35mm F2,0 til ca 2.300,-, og en 50mm F1,8 til rett under 1000,-. Begge veldig gode objektiver, men vil med en stor blenderåpning gi bedre bilder, men med mindre dybdeskarphet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 13:01
 
Originally posted by AndreR AndreR wrote:

sett kamera i TV og juster lukkertiden til du får ønskelig bevegelsesskarphet. Dybdeskarpheten du da oppnår vil være det beste du klarer med det oppsettet.

Kan du forklare nærmere hva du mener med å sette kamera i TV? Snakker du om fjernsyn eller snakker du om innstillinger på kameraet?

Svein S
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 13:11
TV er en setting på Canon.

Det står vel for "Time Value" eller noe, og er en lukkerprioritert automatikk. dvs du setter ønsket lukkertid, og så justeres blenderåpningen automatisk til det kameraet tror er riktig eksponering.

Motsatsen er AV, Aperture value, hvor du setter ønsket blenderåpning, og så justeres lukkertiden.

Ønsker du å kontrolerer bevegelsesskarpheten (eller mangel på sådan) velger du TV, om du ønsker å kontrollere dybdeskarpheten velger du AV.

Vet Nikon systemkamera har andre benevnelser på disse modiene, men funksjonene er der også.

edit: skriveleif




Edited by AndreR - 06 januar 2012 at 13:12
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 13:26
En måte å "jukse" seg til litt bedre dybdeskarphet er å bevisst undereksponere litt når man tar bildet, da kan blenderåpningen kanskje minskes enda et par trinn. Deretter kan man lysne bildet igjen i Photoshop el.l. etterpå, men dette vil jo gå litt utover kvaliteten på bildet da.
 
Det er flere måter å oppnå dette på; enten ved å bruke eksponeringskompensasjonen på kameraet, eller sette det i manuelt modus og justere både blender og lukkertid separat (en fordel om man på forhånd har brukt TV-settingen, og merket seg blenderåpningen ved den lukkertiden man vil bruke).
 
Svein


Edited by Svein_A - 06 januar 2012 at 13:27
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 14:31
Ved undereksponering jeg sørget for å lagre bildet i RAW-format hvis kameraet har den muligheten. Da har man normalt mer å gå på i å redde bildet etterpå. Selv lagrer jeg alle bilder i både raw og jpg (hvilket går utover kortkapasiteten selvsagt) som standard, for det er utrolig hva man kan redde av utbrent høylys og dunkle skygger i forhold til jpg-versjonen. For korrekt eksponerte bilder med normalt lysomfang på motivet er det imidlertid lite å hente med en raw-versjon, er min erfaring.
Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 14:56
Originally posted by ses ses wrote:

Med de rammebetingelsene du beskriver er det vel neppe objektivet det står på, men kameraets lysfølsomhet og tilhørende mengde (så lite som mulig) av elektronisk støy. Dybdeskarphet fordrer liten blenderåpning, og skal du kombinere det med lukkertider som fryser toget og i et heller dårlig opplyst lokale, så står du overfor store utfordringer. Da må man ha en kamera som leverer brukbare bilder på ISO 3600 eller noe slikt. Jeg ville også brukt vidvinkel og ikke tele, for jo mer vidvinkel jo dårligere dybdeskarphet. Ser du angir 54 mm brennvidde og det er vel på et kamera uten fullformatbrikke, og da tilsvarer vel det ca 85 mm på 35 mm film i analog. Det er en svak tele. 

Forøvrig synes jeg bildet ditt er ganske bra under de forholdene du beskriver. Det er da litt dybdeskarphet i dette, selv om bilder på MJ aldri blir som i 1:1 når det gjelder dybdeskarphet. Da må man i tilfelle bruke helt spesielle teknikker og spesielt teknisk utstyr, og antagelig også lange lukkertider som ikke fryser bevegende tog.



Hei Svein,
det er et relativt gammelt kamera kan man kanskje si. Ble kjøpt i 2005. Selvsagt kunne jeg tenke meg noe nyere, men jeg er nødt til å prioritere. Nytt kamera eller bedre optikk. Alle ekspertene anbefaler da bedre optikk.
Jeg ble sittende og studere bildet og kikke på exif-dataene og jeg begynner å tvile på at det toget kjørte da bildet ble tatt. ISO 400 eksempelvis.

Jeg takker for rosen, mener å huske at på den tiden tok jeg meg tid til å tenke gjennom hvordan bildene skulle taes. Senere er det dessverre blitt mer og mer av typen kjapt og gæli.

Jeg leste på en eller annen fotoside at med vidvinkel skulle jeg få større dybdeskarphet. Men gjelder da det også om jeg går tett innpå? Vidvinkel betyr jo at man får med seg mye mer av omgivelsene, og det er jo ikke akkurat hovedfokus her? Grunnen til akkurat det spørsmålet ligger i at jeg føler at jeg får større dybdeskarphet ikke bare ved å gjøre endel manuelle justeringer av lukkerhastighet og blender, men også om jeg tar bildet fra langt hold . . . .

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 14:58
RAW-formatet er absolutt å anbefale ja, har 400D selv og lagrer kun i det formatet. Anbefaler også Dag Cato å prøve ut programmet som fulgte med kameraet (Digital Photo Professional) om han ikke har gjort det, masse muligheter til å justere råfilene før de evt overføres til Photoshop eller lagres i JPG.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 15:00
Originally posted by trulss trulss wrote:

Å få så stor dybdeskarphet på et MJ-bilde at det oppfattes som et 1:1-bilde er vanskelig nok med stillestående tog i god belysning. Å få det til med tog i bevegelse i dårlig lys tror jeg ikke er mulig uansett hvor dyrt objektiv du har. Ihvertfall ikke i en kvalitet som egner seg på trykk.

Dette bildet er jo egentlig veldig bra! Kameraposisjonen føles veldig 1:1. Om toget stod stille, og du hadde tatt flere eksponeringer hvor fokuspunktet flyttes gradvis ville dette vært en opplagt kandidat til et oppslag over to sider i MJ-bladet. Eksponeringene sys sammen til ett bilde med stor dybdeskarphet, og en himmel legges på i photoshop istedetfor Fremoistene, ventilasjon og tak.


Som jeg skrev like foran her. jeg tviler mer og mer på at toget beveget seg. Tror nok jeg fikk det til å stoppe.
Tilbake i 2006 var det vel ikke så mye programvare som kunne sy sammen flere eksponeringer til et bilde tror jeg.
kanskje man kunne gjenta det nå i februar mon tro . . . . .
Men et nytt og mer lyssterkt objektiv tror jeg vil gjøre mye. Men om det bør være zoom eller fast, se det er et godt spørsmål.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 15:12
Originally posted by AndreR AndreR wrote:

Bedre objektiver (les: Større blenderåpning) vil føre til at du får mindre dybdeskarphet, noe som at det motsatte av det du ønsker.

Pass på at du bruker så høy lysfølsomhet som mulig (ISO), og sett kamera i TV og juster lukkertiden til du får ønskelig bevegelsesskarphet. Dybdeskarpheten du da oppnår vil være det beste du klarer med det oppsettet.

Et bedre objektiv vil ikke gjøre nevneverdig med dybdeskarpheten, men den totale skarpheten vil jo kunne bli bedre.

For å ta bilder i dårlig lys uten å bruke en formue er det fastobjektiver som er tingen. Canon har en 35mm F2,0 til ca 2.300,-, og en 50mm F1,8 til rett under 1000,-. Begge veldig gode objektiver, men vil med en stor blenderåpning gi bedre bilder, men med mindre dybdeskarphet.


jeg får masse lærerike svar her i dagSmile Det setter jeg stor pris på (særlig når jeg faktisk skjønner mer enn littegrann av hva dere snakker omTongue)

Om jeg har forstått det rett er F-tallet et slags mål på hvor lyssterkt objektivet er? Jo lavere tall jo mer lyssterkt.
Du nevner et 50mm F1,8 som et godt fastobjektiv. Ser at Canon også har et 50mm F1,4. Er det da bedre? Jeg ser da helt bort fra 50mm F1,2 som koster vannvittig mye mer enn hva jeg kan tillate meg å bruke.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 15:12
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Men et nytt og mer lyssterkt objektiv tror jeg vil gjøre mye. Men om det bør være zoom eller fast, se det er et godt spørsmål.

Er det nødvedig med Zoom? Selv kjøpt jeg meg et 35 F1.8 for en tidtilbake. Det står på nesten konstant.

Svak vidvinkel, lite og Lyssterkt. 

Det har seg også sånn at bilder blir skarpere i hele blenderdistrikte med høyer F stopp. 

F 8 er mye brukt så jeg. Bruker nesten aldri ISO over 800. Da blir det for kornete.

Objektivet:

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 15:20
Originally posted by AndreR AndreR wrote:

TV er en setting på Canon.

Det står vel for "Time Value" eller noe, og er en lukkerprioritert automatikk. dvs du setter ønsket lukkertid, og så justeres blenderåpningen automatisk til det kameraet tror er riktig eksponering.

Motsatsen er AV, Aperture value, hvor du setter ønsket blenderåpning, og så justeres lukkertiden.

Ønsker du å kontrolerer bevegelsesskarpheten (eller mangel på sådan) velger du TV, om du ønsker å kontrollere dybdeskarpheten velger du AV.

Vet Nikon systemkamera har andre benevnelser på disse modiene, men funksjonene er der også.

edit: skriveleif




Jeg gjorde noen eksperimenter med TV-innstillingen like etter at jeg hadde kjøpt kameraet.

Vanlig automatikk:




TV-innstilling og ønsket lukkertid.



Sånn for illustrasjonens skyld. Men bildet viser jo klart hva det er mulig å få til.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 15:28
DC, ved å handle på bruktmarkedet til foto.no får du pent brukte objektiver til halv pris og vel så det, og kan koste på deg kvalitetsoptikk, ja kanskje to ulike fastobjektiver. Utvalget er veldig bra, og de mange fotografene som selger/kjøper er redelig folk så langt jeg har erfart. Prisene er dessuten "riktige", det omsettes såpass mye at både kjøpere og selgere ved hva objektiver går for.

Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 15:31
Hei Terje, der har jeg snoket allerede Smile
men kun etter nytt kamerahus så langt. Canon 50d til 4000,- for eksempel. . . . . . . Kanskje jeg burde snoke litt mer aktivt etter objektiver også. . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 18:06

I tillegg til brennvidden på 54 mm, som svarer til 86 mm for "fullformat" (35 mm film), viser EXIF-info fra bildet bl.a. at blender er F/5.6 og lukkertid 1/30 s.

Om bildet ble tatt håndholdt (uten stativ), er det sannsynlig at uskarpheten skyldes "camera shake", altså at kameraet beveger seg for mye i løpet av eksponeringen. En vanlig tommelfingerregel ved fullformat er at lukkertiden i sekunder ikke bør overstige 1 dividert med brennvidden i mm. (For andre formater brukes ekvivalent brennvidde, som for de fleste Canon-DSLR fås ved å multiplisere faktisk brennvidde med 1,6.) Her vil det si at lukkertiden ikke bør overstige 1/86 s, dvs. i praksis 1/90 s.

Her er altså lukkertiden 3 ganger så lang som den maksimalt bør være, og da må man regne med at hele bildet blir uskarpt, også det som er i riktig avstand mhp. fokus og som står helt stille.

Den klassiske løsningen på dette var å bruke stativ, evt. støtte kameraet mot et fast underlag. I våre dager kan du redusere problemet ved å bruke et objektiv med optisk billedstabilisator (forkortet "IS" hos Canon). Såvidt jeg husker hadde ikke standardobjektivet for EOS 350D dette. Tidligere generasjoner IS tillot deg å redusere lukkertiden tilsvarende ca. 3 eksponeringstrinn, dvs. til ca. en åttendedel. Nyere generasjoner er enda bedre.

I tillegg har du brukt minste blender for den brennvidden, F/5.6. Ved såpass lang brennvidde får du da lite dybdeskarphet.

Et objektiv med IS ville både latt deg fotografere med mindre blender, f.eks F/8 eller F/11, og likevel tolerert den resulterende enda lengre lukkertiden uten "camera shake".

Men: Merk at "IS" (eller stativ) ikke hjelper mot motiv som er i bevegelse.

Skal man ha noe særlig glede av et speilreflekskamera, spesielt med fancy optikk, må man sette seg litt inn i hva blender-, lukker- og ISO-verdi innebærer, og ikke ukritisk overlate alle valg til kameraet.


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 18:46
Men dybdeskarpheten, som vel er hovedtemaet her, har egentlig ingen ting med stavtiv, billedstabilisator eller objektivets lysstyrke å gjøre. Der gjelder at man bruker minst mulig blenderåpning. Og skal man det, så fordrer det lys nok og høy ISO og en brikke som lager liten elektronisk støy ved høy ISO. Der skjer det en gunstig utvikling. Så mens blenderåpning og dybdeskarphet er en slags uforanderlig konstant, så bedres billedbrikkene i gunstig retning, men da er man også nødt til å investere i det nyeste i kamera også hvis man vil henge med.
Svein S
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 19:16
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Originally posted by AndreR AndreR wrote:

Bedre objektiver (les: Større blenderåpning) vil føre til at du får mindre dybdeskarphet, noe som at det motsatte av det du ønsker.

Pass på at du bruker så høy lysfølsomhet som mulig (ISO), og sett kamera i TV og juster lukkertiden til du får ønskelig bevegelsesskarphet. Dybdeskarpheten du da oppnår vil være det beste du klarer med det oppsettet.

Et bedre objektiv vil ikke gjøre nevneverdig med dybdeskarpheten, men den totale skarpheten vil jo kunne bli bedre.

For å ta bilder i dårlig lys uten å bruke en formue er det fastobjektiver som er tingen. Canon har en 35mm F2,0 til ca 2.300,-, og en 50mm F1,8 til rett under 1000,-. Begge veldig gode objektiver, men vil med en stor blenderåpning gi bedre bilder, men med mindre dybdeskarphet.


jeg får masse lærerike svar her i dagSmile Det setter jeg stor pris på (særlig når jeg faktisk skjønner mer enn littegrann av hva dere snakker omTongue)

Om jeg har forstått det rett er F-tallet et slags mål på hvor lyssterkt objektivet er? Jo lavere tall jo mer lyssterkt.
Du nevner et 50mm F1,8 som et godt fastobjektiv. Ser at Canon også har et 50mm F1,4. Er det da bedre? Jeg ser da helt bort fra 50mm F1,2 som koster vannvittig mye mer enn hva jeg kan tillate meg å bruke.

F1.4 er mer lysterk, greit hvor man ikke vill eller kan bruke blizt eller hvor det begyner å bli mørk(ute) Det er kvaliteten på glaset i objektivet som avgjør kvaliteten, ikke om det er lyssterk.
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 19:19

Originally posted by ses ses wrote:

Men dybdeskarpheten, som vel er hovedtemaet her, har egentlig ingen ting med stavtiv, billedstabilisator eller objektivets lysstyrke å gjøre. [...]

Hvis man bruker for lang lukkertid i forhold til brennvidden når man "skyter" uten stativ, blir det uskarpt uansett, og det har det vært syndet mot her. Så dybdeskarpheten er bare ett av problemene.

Om motivet er i ro, som trådstarter etterhvert antydet, vil stativ eller billedstabilisator muliggjøre bruk av mindre blender, og dermed bedre dybdeskarphet.

Jeg vil advare mot å kaste bort tusenvis av kroner på fancy utstyr uten at man lærer seg hvordan det brukes. Og først bør man lære seg hvordan man får mest ut av det utstyret man allerede har. Om man alltid fotograferer med speilreflekskameraet på full auto og ikke er fornøyd med resultatene, er det ikke utstyret som trenger oppgradering.


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 19:30

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

[...] Det er kvaliteten på glaset i objektivet som avgjør kvaliteten, ikke om det er lyssterk.

Med unntak av feilvarer, har kvaliteten på glasset stort sett bare betydning ved store forstørrelser / kraftige utsnitt. Dybdeskarphet, kamerabevegelse og bevegelse i motivet har i praksis mer å si, med mindre man fotograferer testdiagram.

Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 22:45
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

.........................nytt kamerahus så langt. Canon 50d til 4000,- for eksempel. . . . . . . . . . . .
 
 
Neimen hold deg nå til NIKON da!Thumbs Up   Fra spøk til revolver:  Lykke til!
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 00:20
Jeg har hatt 300d i mange år og var kjempfornøyd med det inntil jeg klarte å miste det fra taket på et uthus... siden det har også jeg hatt 350d som jeg er like fornøyd med. konklusjonen min er derfor at det ikke er kameraet det står på, men forståelsen av innstillingene på det. ved bilder av motiver i fart er det kun lukkerprioritering (tv) som gjelder. det behøver ikke være så mye lukketid som trengs. jo lavere lukketid, jo mer lys slippes gjennom linsen. prøv selv og se forskjellen mellom 1/160 og 1/500! kjøp en bok om fotografering og prøv deg frem. Et stativ vil også gjøre susen.

Iso over 800 er bannlyst da det blir for kornet ved forstørrelse av bildet. det er ergerlig å oppdage dette hvis man f.eks skal bruke bilder til trykk i mj -blad, kalendere etc.

Og jo det går utmerket å ta bilder med blitz - hvis man bruker en ekstern blitz og skyter lyset opp i taket og ikke rett mot objektet!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 00:27

Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg har hatt 300d i mange år og var kjempfornøyd med det inntil jeg klarte å miste det fra taket på et uthus...

Nikon-tilhengerne ville vel sagt at såpass burde det tåle...  Clown

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 01:07
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Men dybdeskarpheten, som vel er hovedtemaet her, har egentlig ingen ting med stavtiv, billedstabilisator eller objektivets lysstyrke å gjøre. [...]

Hvis man bruker for lang lukkertid i forhold til brennvidden når man "skyter" uten stativ, blir det uskarpt uansett, og det har det vært syndet mot her. Så dybdeskarpheten er bare ett av problemene.

Om motivet er i ro, som trådstarter etterhvert antydet, vil stativ eller billedstabilisator muliggjøre bruk av mindre blender, og dermed bedre dybdeskarphet.

Jeg vil advare mot å kaste bort tusenvis av kroner på fancy utstyr uten at man lærer seg hvordan det brukes. Og først bør man lære seg hvordan man får mest ut av det utstyret man allerede har. Om man alltid fotograferer med speilreflekskameraet på full auto og ikke er fornøyd med resultatene, er det ikke utstyret som trenger oppgradering.




Hei Torstein, om mine fotografiske ferdigheter kan det skrives bøkerTongue . Det ble faktisk benyttet stativ til dette bildet selv om det ikke virker slik. Om det hadde vært mulig å gjøre bildet mye bedre teknisk ved riktig utnyttelse av utstyret er jeg ikke i tvil om. Men det fordrer blant annet mye bedre tid enn man har på et FREMO-treff.

For å tydeliggjøre: Å ta bilder på et FREMO-treff er litt som å fotografere sportslige begivenheter. Man har bare en mulighet. Å stanse hele treffet for at man skal kunne stille inn og justere lukkertider og blendere er rett og slett ikke mulig, ei heller ønskelig. Konsekvensene for de andre deltagerene vil rett og slett bli for store. Jeg er ikke der at jeg kan vurdere lysforhold og bildevinkler i forkant, stille inn kameraet og ta et bilde og dett var dett. Jeg er nødt til å ta en rekke bilder med forskjellige innstillinger og så sammenligne. Men som nevnt er ikke dette mulig på et treff. Der er det øyeblikksbildet som gjelder.

Siden jeg åpent viser at jeg har en vei å gå når det gjelder håndtverket hadde jeg håpet på noe litt mer matnyttig enn "lær deg å bruke utstyret".

Vi har allerede slått fast at du tok feil angående stativ. Det ble benyttet stativ.
Det ble forøvrig heller ikke benyttet blits.
Det ble benyttet autofokus.
Objektivet var det 18-55mm standard billigobjektivet som fulgte med og som de aller fleste rundt omkring på diverse fotositer anbefaler å bytte ut så fort som mulig.

Så langt er jeg kommet til følgende konklusjon: Dybdeskarpheten er det ikke noe å gjøre noe med. med unntak muligens ved bruk av vidvinkel. Dette siste støttes forøvrig av fototips.no.
Det er mulig å få stor dybdeskarphet med "vanlige" objektiv. dette fordrer lengre lukkertid, noe man ikke har tid til på et FREMO-treff.
Det synes som et mission impossible.


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 04:35
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

...

Iso over 800 er bannlyst da det blir for kornet ved forstørrelse av bildet. det er ergerlig å oppdage dette hvis man f.eks skal bruke bilder til trykk i mj -blad, kalendere etc.


Det tror jeg gjelder for noen år gamle kameraer, for grensen for når plagsom elektronisk støy overskrides pushes mot høyere og høyere ISO-verdier med de nyeste brikkene, så langt jeg har forstått det. Dessuten kan elektronisk støy dempes med filtre i etterbehandlingen. Store billedfiler hjelper også på dette.
Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 10:50
Tror muligens Pelle mener at iso over 800 er bannlyst på mtt spesifikke kamera. Det er nå nærmere 8 år gammelt og det er en evighet i den moderne verden.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 11:56
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Tror muligens Pelle mener at iso over 800 er bannlyst på mtt spesifikke kamera. Det er nå nærmere 8 år gammelt og det er en evighet i den moderne verden.

I tilfelle er jeg helt enig. Jeg har en EOS 400D som snart er 5 år gammelt, og der går jeg bare unntaksvis over ISO 800, helst ISO 400.
Svein S
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 16:24
Skal man ta bilder i dårlig belysning må man bruke liten lukker og sette opp iso. Idag får man kamera man kan skru iso høyt opp føre man merker noe til bildestøyen. Mens andre kamera så merker man det allerede ved iso 400.  Enkelte steder som på konserter hvor man ikke kan bruke blizt så må iso opp uansett om man vill eller ikke.
 
Speilrekleks kamera er klart bedre når det kommer til dårlig fotofohold enn andre kamera(mobil, kompaktkamera osv)
 
 
For å redusere bildestøyen eller ikke øke antall mp på nye modeller har man valgt å beholde antall mp på noen modeller, eller redusere(selv om det har kommer en ny modell)  Andre kamera så finnes man feks 2 bildebrikker. For piksel tar plass og jo flere piksler man putter inn jo mer bildestøy kan resultatet bli. Jo større en piksel er jo mer info kan man legge inn i den. For det er begrenset hvor mange piksler det går på en bildebrikke.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.