MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fotografering av modelltog i fart
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fotografering av modelltog i fart

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 15:00
Originally posted by trulss trulss wrote:

Å få så stor dybdeskarphet på et MJ-bilde at det oppfattes som et 1:1-bilde er vanskelig nok med stillestående tog i god belysning. Å få det til med tog i bevegelse i dårlig lys tror jeg ikke er mulig uansett hvor dyrt objektiv du har. Ihvertfall ikke i en kvalitet som egner seg på trykk.

Dette bildet er jo egentlig veldig bra! Kameraposisjonen føles veldig 1:1. Om toget stod stille, og du hadde tatt flere eksponeringer hvor fokuspunktet flyttes gradvis ville dette vært en opplagt kandidat til et oppslag over to sider i MJ-bladet. Eksponeringene sys sammen til ett bilde med stor dybdeskarphet, og en himmel legges på i photoshop istedetfor Fremoistene, ventilasjon og tak.


Som jeg skrev like foran her. jeg tviler mer og mer på at toget beveget seg. Tror nok jeg fikk det til å stoppe.
Tilbake i 2006 var det vel ikke så mye programvare som kunne sy sammen flere eksponeringer til et bilde tror jeg.
kanskje man kunne gjenta det nå i februar mon tro . . . . .
Men et nytt og mer lyssterkt objektiv tror jeg vil gjøre mye. Men om det bør være zoom eller fast, se det er et godt spørsmål.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 14:58
RAW-formatet er absolutt å anbefale ja, har 400D selv og lagrer kun i det formatet. Anbefaler også Dag Cato å prøve ut programmet som fulgte med kameraet (Digital Photo Professional) om han ikke har gjort det, masse muligheter til å justere råfilene før de evt overføres til Photoshop eller lagres i JPG.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 14:56
Originally posted by ses ses wrote:

Med de rammebetingelsene du beskriver er det vel neppe objektivet det står på, men kameraets lysfølsomhet og tilhørende mengde (så lite som mulig) av elektronisk støy. Dybdeskarphet fordrer liten blenderåpning, og skal du kombinere det med lukkertider som fryser toget og i et heller dårlig opplyst lokale, så står du overfor store utfordringer. Da må man ha en kamera som leverer brukbare bilder på ISO 3600 eller noe slikt. Jeg ville også brukt vidvinkel og ikke tele, for jo mer vidvinkel jo dårligere dybdeskarphet. Ser du angir 54 mm brennvidde og det er vel på et kamera uten fullformatbrikke, og da tilsvarer vel det ca 85 mm på 35 mm film i analog. Det er en svak tele. 

Forøvrig synes jeg bildet ditt er ganske bra under de forholdene du beskriver. Det er da litt dybdeskarphet i dette, selv om bilder på MJ aldri blir som i 1:1 når det gjelder dybdeskarphet. Da må man i tilfelle bruke helt spesielle teknikker og spesielt teknisk utstyr, og antagelig også lange lukkertider som ikke fryser bevegende tog.



Hei Svein,
det er et relativt gammelt kamera kan man kanskje si. Ble kjøpt i 2005. Selvsagt kunne jeg tenke meg noe nyere, men jeg er nødt til å prioritere. Nytt kamera eller bedre optikk. Alle ekspertene anbefaler da bedre optikk.
Jeg ble sittende og studere bildet og kikke på exif-dataene og jeg begynner å tvile på at det toget kjørte da bildet ble tatt. ISO 400 eksempelvis.

Jeg takker for rosen, mener å huske at på den tiden tok jeg meg tid til å tenke gjennom hvordan bildene skulle taes. Senere er det dessverre blitt mer og mer av typen kjapt og gæli.

Jeg leste på en eller annen fotoside at med vidvinkel skulle jeg få større dybdeskarphet. Men gjelder da det også om jeg går tett innpå? Vidvinkel betyr jo at man får med seg mye mer av omgivelsene, og det er jo ikke akkurat hovedfokus her? Grunnen til akkurat det spørsmålet ligger i at jeg føler at jeg får større dybdeskarphet ikke bare ved å gjøre endel manuelle justeringer av lukkerhastighet og blender, men også om jeg tar bildet fra langt hold . . . .

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 14:31
Ved undereksponering jeg sørget for å lagre bildet i RAW-format hvis kameraet har den muligheten. Da har man normalt mer å gå på i å redde bildet etterpå. Selv lagrer jeg alle bilder i både raw og jpg (hvilket går utover kortkapasiteten selvsagt) som standard, for det er utrolig hva man kan redde av utbrent høylys og dunkle skygger i forhold til jpg-versjonen. For korrekt eksponerte bilder med normalt lysomfang på motivet er det imidlertid lite å hente med en raw-versjon, er min erfaring.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 13:26
En måte å "jukse" seg til litt bedre dybdeskarphet er å bevisst undereksponere litt når man tar bildet, da kan blenderåpningen kanskje minskes enda et par trinn. Deretter kan man lysne bildet igjen i Photoshop el.l. etterpå, men dette vil jo gå litt utover kvaliteten på bildet da.
 
Det er flere måter å oppnå dette på; enten ved å bruke eksponeringskompensasjonen på kameraet, eller sette det i manuelt modus og justere både blender og lukkertid separat (en fordel om man på forhånd har brukt TV-settingen, og merket seg blenderåpningen ved den lukkertiden man vil bruke).
 
Svein


Edited by Svein_A - 06 januar 2012 at 13:27
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 13:11
TV er en setting på Canon.

Det står vel for "Time Value" eller noe, og er en lukkerprioritert automatikk. dvs du setter ønsket lukkertid, og så justeres blenderåpningen automatisk til det kameraet tror er riktig eksponering.

Motsatsen er AV, Aperture value, hvor du setter ønsket blenderåpning, og så justeres lukkertiden.

Ønsker du å kontrolerer bevegelsesskarpheten (eller mangel på sådan) velger du TV, om du ønsker å kontrollere dybdeskarpheten velger du AV.

Vet Nikon systemkamera har andre benevnelser på disse modiene, men funksjonene er der også.

edit: skriveleif




Edited by AndreR - 06 januar 2012 at 13:12
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 13:01
 
Originally posted by AndreR AndreR wrote:

sett kamera i TV og juster lukkertiden til du får ønskelig bevegelsesskarphet. Dybdeskarpheten du da oppnår vil være det beste du klarer med det oppsettet.

Kan du forklare nærmere hva du mener med å sette kamera i TV? Snakker du om fjernsyn eller snakker du om innstillinger på kameraet?

Svein S
Back to Top
AndreR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AndreR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 12:55
Bedre objektiver (les: Større blenderåpning) vil føre til at du får mindre dybdeskarphet, noe som at det motsatte av det du ønsker.

Pass på at du bruker så høy lysfølsomhet som mulig (ISO), og sett kamera i TV og juster lukkertiden til du får ønskelig bevegelsesskarphet. Dybdeskarpheten du da oppnår vil være det beste du klarer med det oppsettet.

Et bedre objektiv vil ikke gjøre nevneverdig med dybdeskarpheten, men den totale skarpheten vil jo kunne bli bedre.

For å ta bilder i dårlig lys uten å bruke en formue er det fastobjektiver som er tingen. Canon har en 35mm F2,0 til ca 2.300,-, og en 50mm F1,8 til rett under 1000,-. Begge veldig gode objektiver, men vil med en stor blenderåpning gi bedre bilder, men med mindre dybdeskarphet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 12:03
 
Originally posted by trulss trulss wrote:

... Eksponeringene sys sammen til ett bilde med stor dybdeskarphet ...

Det var akkurat noe slikt jeg tenkte på med det jeg kalte "spesielle teknikker".

Svein S
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 10:48
Å få så stor dybdeskarphet på et MJ-bilde at det oppfattes som et 1:1-bilde er vanskelig nok med stillestående tog i god belysning. Å få det til med tog i bevegelse i dårlig lys tror jeg ikke er mulig uansett hvor dyrt objektiv du har. Ihvertfall ikke i en kvalitet som egner seg på trykk.

Dette bildet er jo egentlig veldig bra! Kameraposisjonen føles veldig 1:1. Om toget stod stille, og du hadde tatt flere eksponeringer hvor fokuspunktet flyttes gradvis ville dette vært en opplagt kandidat til et oppslag over to sider i MJ-bladet. Eksponeringene sys sammen til ett bilde med stor dybdeskarphet, og en himmel legges på i photoshop istedetfor Fremoistene, ventilasjon og tak.
Truls Slevigen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 10:27

Med de rammebetingelsene du beskriver er det vel neppe objektivet det står på, men kameraets lysfølsomhet og tilhørende mengde (så lite som mulig) av elektronisk støy. Dybdeskarphet fordrer liten blenderåpning, og skal du kombinere det med lukkertider som fryser toget og i et heller dårlig opplyst lokale, så står du overfor store utfordringer. Da må man ha en kamera som leverer brukbare bilder på ISO 3600 eller noe slikt. Jeg ville også brukt vidvinkel og ikke tele, for jo mer vidvinkel jo dårligere dybdeskarphet. Ser du angir 54 mm brennvidde og det er vel på et kamera uten fullformatbrikke, og da tilsvarer vel det ca 85 mm på 35 mm film i analog. Det er en svak tele. 

Forøvrig synes jeg bildet ditt er ganske bra under de forholdene du beskriver. Det er da litt dybdeskarphet i dette, selv om bilder på MJ aldri blir som i 1:1 når det gjelder dybdeskarphet. Da må man i tilfelle bruke helt spesielle teknikker og spesielt teknisk utstyr, og antagelig også lange lukkertider som ikke fryser bevegende tog.

Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 09:54
På et FREMO-treff i Sandnes i 2006 tok jeg dette bildet.



Det er tatt med et Canon 350d, med 18-55mm objektivet som fulgte med. Bildet er forøvrig tatt med brennvidde 54 mm og motivet kom mot meg, om det skulle ha noen interesse Smile
Men som de aller fleste ser er dybdeskarpheten ikke helt som en skulle kunne ønske. . . .

Mitt spørsmål til de som kan dette mer enn meg er:
Jeg har begynt å tenke tanken om å kjøpe et nytt objektiv til kameraet. nettopp med tanke på slike bilder som dette. Tog i bevegelse på mindre godt opplyste FREMO-treff.

Blits er i utgangspunktet uaktuelt å bruke da den ofte i mine øyne ødelegger mer enn den gavner. Av naturlige årsaker er det heller ikke aktuelt å stoppe toget for å få et godt bilde.
Aktuell prisklasse? Tja, et objektiv til over 6000 kroner tør jeg ikke tenke på.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.