MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Beste CE 119?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Beste CE 119?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Beste CE 119?
    Posted: 04 januar 2012 at 16:50
Hei!
Har en liten samling av modelltog (3 stk), og kommer til å kjøpe flere, men jeg luren på hvilken CargoNet CE 119 som er best? Hvilken bør jeg kjøpe?

  1. 2 240 NOK: http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=5709 (Roco)
  2. 2 295 NOK: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=167_169&products_id=3535 (A.C.M.E. & NMJ)
  3. 1 170 NOK: http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt_beskrivelse.php?produkt_id=18276&kategori_id=172&kategori_far=168&kategori_far2=172&moms=1 (Märklin)
Edit: Har lagt til priser (prisene er hentet fra nettsiden som er linket til produkt)

Kjører AC (Märklin 3-skinne)

-Småen


Edited by Småen - 05 januar 2012 at 14:06
Back to Top
Metallurgen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Metallurgen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 18:29

Hei.

Nummer 1 og 3 på listen din er i utgangspunktet samme lokomotiv, da Trix er 2-leder utgaven (DC) av Märklin materiell

Det er dog allikevel 3 forskjellige CE 119 på markedet:

  • Märklin - http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt_beskrivelse.php?produkt_id=18276&kategori_id=172&kategori_far=168&kategori_far2=172&moms=1
  • Roco - http://shop.nmj.no/product_info.php?manufacturers_id=3&products_id=5709&osCsid=0bf9c02fbe6793125131de2b9b41c078
  • A.C.M.E - http://togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=978

Hvilken man bør kjøpe er vel avhengig av detaljnivå og pris man ønsker. Prismessig er Märklin sin billigst, men hvordan detaljnivå er på denne kontra de to andre modellene kan jeg ikke uttale meg om. Jeg mener også å ha hørt at det er avsatt plass til høyttaler i Märklins utgave, mens det i A.C.M.E utgaven ikke er plass, eller er dårlig med plass. Må poengtere at dette er ting jeg har hørt, ikke ting jeg har sett selv.

Ellers så skulle vel denne vært postet under "HO 3-skinne" da det er Märklin (AC) du kjører.

Personlig kommer jeg nok til å gå for Märklins utgave da denne er meget prisgunstig og skal ha mulighet for å kunne bygge inn lyd, men både ROCO og A.C.M.E utgavene ser meget bra ut og kan kanskje overtale lommeboken etterhvert.

Mvh Metallurgen - Håkon Jørgensen

Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 19:06
Klart nöjd med mitt nya Roco lok Big smile något dyrare men har alla detaljer som Märklin inte har Thumbs Down 
 
Tyvärr så går det inte att länka bilder i detta forum Confused så här kommer en länk.
 
Här en länk med nya norska modeller från Roco 2012 Big smile


Edited by jonas_sth - 04 januar 2012 at 19:16
modelltag Forum Facebook
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 20:19
Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

Här en länk med nya norska modeller från Roco 2012 Big smile
 
Takk for linken!
Det var jo kjekt at Roco kommer med nytt opplag av Green Cargo vognene.
 
Og så håper jeg at det er en feil i katalogen når det gjelder "Hbikks-vogna" (Katalognr 67334)
Den typen vogn har vel aldri NSB hatt?
Litt synd hvis de trykker NSB logoer på den, da de allerede har den korrekte grunnvogna
 
Noen som kan avklare hvor korrekt den 6-akslede conteinevogna er?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 20:25
Jøss, kommer Roco med EL16 igjen nå... Pinch Men lækre vogner på vei ser jeg!

CE119 ja... Personlig ville jeg valgt A.C.M.E Tongue


Edited by helleland - 04 januar 2012 at 20:37
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 20:53
Jeg har fått inn Loksound i ACME sin BR185 / CE119. Det er trangt, men det går. Høyttaler må det lages en ramme til, slik at den kan plasseres over den ene boggien. Kanskje jeg kan få tid til en artikkel i MJ-bladet om hvordan jeg gjorde det, nå som jeg ikke er redaktør lenger... Wink

Edited by trulss - 04 januar 2012 at 20:53
Truls Slevigen
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 20:59
Roco Re med lud och ACME Re utan större ombyggnad.
modelltag Forum Facebook
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 21:51
Nok en nohab i samlingen er jeg ikke lei meg for LOL
A matter of life and death
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 22:10
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Nok en nohab i samlingen er jeg ikke lei meg for LOL

En CE 119 fra Nyquist & Holm AB?  (jfr trådens emne)

Tilbake til traxx-modellene:

Jeg har selv en ACME modell, og denne går svært pent, nydelig gange. En hyggelig overraskelse er også Pikos modell av Re, Green Cargos traxx. Den kommer i Expertutførelse, og jeg må si finishen overgår Trix sin. særlig tydelig synes det på håndtaket i frontene som er relativt grove, og stigtrinnene i fronten mangler helt hos Trix/Marklin. Prisen på Pikos modell var omkring 890,-. Absolutt mye for pengene, håper på en Pikomodell av CNs CE 119 også.


Edited by Lars Gjertsen - 04 januar 2012 at 22:11
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 22:19
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Nok en nohab i samlingen er jeg ikke lei meg for LOL

En CE 119 fra Nyquist & Holm AB?  (jfr trådens emne)

Tilbake til traxx-modellene:

Jeg har selv en ACME modell, og denne går svært pent, nydelig gange. En hyggelig overraskelse er også Pikos modell av Re, Green Cargos traxx. Den kommer i Expertutførelse, og jeg må si finishen overgår Trix sin. særlig tydelig synes det på håndtaket i frontene som er relativt grove, og stigtrinnene i fronten mangler helt hos Trix/Marklin. Prisen på Pikos modell var omkring 890,-. Absolutt mye for pengene, håper på en Pikomodell av CNs CE 119 også.
Hehe tenker på linken til Roco nyhetene lenger opp
A matter of life and death
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 00:05
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Takk for linken!
Det var jo kjekt at Roco kommer med nytt opplag av Green Cargo vognene.
 
 
Oh yes,  men den boggievogna (Rilns) trenger et strøk med gråmaling på endeveggene og understellet.
 
 
 
Quote
Og så håper jeg at det er en feil i katalogen når det gjelder "Hbikks-vogna" (Katalognr 67334)
Den typen vogn har vel aldri NSB hatt?
Litt synd hvis de trykker NSB logoer på den, da de allerede har den korrekte grunnvogna
 
Ja, i så fall en helt unødvendig modell.
 
Quote
 
Noen som kan avklare hvor korrekt den 6-akslede conteinevogna er?
 
Jeg går ut fra at det er det samme understellet de har hatt i sortimentet i en årrekke. Og det er ikke helt korrekt.
 
Og hvorfor kan ikke noen snart lage 24/25 fots containere??
 
 
Ellers så var det jo mye godbiter her. Smile 


Edited by J-I Hansen - 05 januar 2012 at 00:13
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 01:06
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Noen som kan avklare hvor korrekt den 6-akslede conteinevogna er?


Den er korrekt nok for meg Wink

Littera er forøvrig feil. Det er en Sggmrs, Sdggmrs er ei vogn for frakt av semihengere.

Bildet nedenfor viser ei av Cargolinks Sggmrs-vogner innleid fra nettopp AAE. legg merke til fargen på sideneWink


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 01:07


Eller var det muligens denne som var forbilde mon tro?





De hadde sikkert ikke helt korrekte containere å sette på. . . . .




Edited by Dag Cato - 05 januar 2012 at 01:09
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 01:17
Bare må elske dette forumet!!! Det ene tar bare det andre... LOL Flott!!!
CE119 kan suppleres med flotte vogner iallefall... Thumbs Up


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 08:32
Overasket på antall svar!
Har aldri fått så mange svar på så kort tid på noen som helst forum.
Men fortsatt usikker hvilken CE 119 jeg bør velge. Burde sammenligne prisene, siden dette glemte jeg!

Edit: Märklin er ute av bildet, siden det mangler detalier.
Tror nok jeg kjøper Roco!
Tusen takk alle sammen!

Nå na jer har en tråd her, så lurer jeg også på godsvogner. Hvilke bør jer kjøpe for a få et realistisk moderne norsk godstog?
-Takk!

-Småen


Edited by Småen - 05 januar 2012 at 14:11
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 14:35
Hvis du spør etter passende godsvogner til en CE119 fra CargoNet finnes det noen - men det er svært mye å ønske seg. Ovenfor er det omtalt en Sggmrs fra Roco, men denne benyttes bare av CargoLink?

KombiModell (www.kombimodell.eu) har lenge annonsert de doble, 6 akslede brønnvognene som CargoNet benytter til container- og trailertransport. De lar imidlertid vente på seg. Status på hjemmesiden er følgende:

10090CargoNet /AAESdggmrs33 68 495 5 xxx390Y25, Anschrift
CargoNet
79,50
i.V.
10100CargoNet /AAESdggmrs33 68 495 5 xxx393Y25, Anschrift
CargoNet
79,50
i.V.
10110CargoNet /AAESdggmrss33 68 495 6 xxx393Y25, Anschrift
CargoNet
79,50
i.V.
10119CargoNet /AAESdggmrs
Sdggmrs
Sdggmrss
33 68 495 5 xxx
33 68 495 5 xxx
33 68 495 6 xxx
390
393
393
Y25, Anschrift
CargoNet, 3er Set
219,–
i.V.
10120CargoNetSdggmrss31 76 496 5 xxx393Y25
79,50
i.V.
10129CargoNetSdggmrss31 76 496 5 xxx
31 76 496 5 xxx
31 76 496 5 xxx
3x
393
Y25, 3er Set
219,–
i.V.

Gult felt betyr "begrenset tilgjengelighet", og "I.V" = Ins Vorbereitung, altså under forberedelse. Ikke så veldig klargjørende, men den er i alle fall ikke lagt på is.

Det savnes også litra Lgjs, en toakslet containervogn med plass for 2 24 fots containere. I Norge benyttes bil ofte til containertransport, og 24-fot er praktisk format  på containerne der. Transport av containere på jernbane reflekterer dette, og 24 fot er det aller vanligste formatet - i tillegg til 40-fot(Eller er det 48? Korriger meg her.)

En stund ble det lansert noen containervogner med norske containere litra Lgjs. Disse vognene er ikke helt korrekte (bl.a. har de bunn som skal være av treverk, mens Lgjs har åpent rammeverk), containerne er 20-fot istedet for 24. Detaljeringen er imidlertid fin.

Så, skal du ha et moderne godstog med CE 119 i front er kompromisser helt nødvendig.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 15:24
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Ovenfor er det omtalt en Sggmrs fra Roco, men denne benyttes bare av CargoLink?
 
 
 
Nei, denne vogna brukes ikke av verken CargoNet eller Cargolink. Men er nærmest en mellomting mellom de to som brukes. Ligner mest på en Sdggmrs, men er en Sggmrs.
 
 
Derimot har vogntypen blitt brukt i Norge, men da blåmalt med "Kombiwaggon/DB AG"- påskrifter. (Som forøvrig finnes i Rocos sortiment fra flere år tilbake.)
 
Disse vognene ble brukt for Euroshuttle mellom Berg og Sverige/Tyskland før Hector Rail tok over kjøringen der.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 15:28
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Det savnes også litra Lgjs, en toakslet containervogn med plass for 2 24 fots containere. I Norge benyttes bil ofte til containertransport, og 24-fot er praktisk format  på containerne der. Transport av containere på jernbane reflekterer dette, og 24 fot er det aller vanligste formatet - i tillegg til 40-fot(Eller er det 48? Korriger meg her.)

En stund ble det lansert noen containervogner med norske containere litra Lgjs. Disse vognene er ikke helt korrekte (bl.a. har de bunn som skal være av treverk, mens Lgjs har åpent rammeverk), containerne er 20-fot istedet for 24. Detaljeringen er imidlertid fin.

Så, skal du ha et moderne godstog med CE 119 i front er kompromisser helt nødvendig.

Har aldri hørt om 24 fots og 48 fots containere. Kun (hørt om) 20, 30, 40 og 45 fot (20 og 40 fots er mest vanlig).
Takk for svar. Har du link til noen norske nettsider som selger noen godsvogner som brukes i Norge?

-Småen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 15:57
Er 24fots som brukes i norge på bil og bane, ikke 20fots som mange andre plasser. Derfor er det som regel alltid feil containere på vognene som selges. 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 16:27
Som SveinR sier er 24 fot det mest vanlige. Imidlertid må jeg korrigere meg selv på makslengde; det er ikke 48 fot, men 45.

Jeg leste litt på Wikipedia om containere, og av såkalte isocontainere er det 20, 30, 40 og 45 fot som er standard. Av såkalte cenconcainere synes 24 (7,45 meter) fot å være mest vanlig.

Det finnes 24 fots H0-containere med norske forbilder å få tak i hos tilvirkere av vogntog-modellene. Jeg har ikke sett dem til salgs løse, men mulig de kan bestilles fra forhandler. (Posten, Bring, DSV, etc.)


edit: rettet skrivefeil





Edited by Lars Gjertsen - 05 januar 2012 at 16:30
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 16:57
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:



Eller var det muligens denne som var forbilde mon tro?





De hadde sikkert ikke helt korrekte containere å sette på. . . . .


Har vært hos Cargolink på Alnabru og levert Conteinere til Schenker toget. Yang Ming har nok kommet sjøveien til Oslo havn.  Er forskjellinge lenger og høyder på conteinere alt etter som.  Men så forandrer Conteinere seg(Ny logoer osv) Selv om det er en logo på Conteinerer begyter det ikke at det er de som eier den i dag.  Så greit å passe på slik at det passer tidsepoken man modellerer. Ikke så lenge siden Posten fikk nye logo. Passer dårlig bak en EL13 feks.

Edited by Wickerman - 05 januar 2012 at 17:00
A matter of life and death
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 17:08
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Takk for linken!
Det var jo kjekt at Roco kommer med nytt opplag av Green Cargo vognene.
 
 
Oh yes,  men den boggievogna (Rilns) trenger et strøk med gråmaling på endeveggene og understellet.
[QUOTE]
 
Ja ser det, hadde faktisk åndsnærværelse nok til å ta bilde av en mens det fremdeles gikk vognlast til Jæren
Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 17:38
B-models kommer också ut med två stycken Rilns vagnset under 2012 Confused
 
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=344
modelltag Forum Facebook
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 17:55

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Er 24fots som brukes i norge på bil og bane, ikke 20fots som mange andre plasser.

Gjelder det også for 80-tallet, eller kun for de senere år? Om det siste er tilfelle, i hvilken periode var det 24-fots containere overtok?

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 21:27
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Er 24fots som brukes i norge på bil og bane, ikke 20fots som mange andre plasser.

Gjelder det også for 80-tallet, eller kun for de senere år? Om det siste er tilfelle, i hvilken periode var det 24-fots containere overtok?

 
 
ISO normen for Conteiner er 10",20",40". Man finner også 45" De mest vanlige over Oslo Havn (og andre havner på østlandet) er 20" og 40". Men det går også en del 45" også.  I tilegg finner man Reefer(Kjølekonteinere) på 20 og 40" feks fra Maersk i Danmark. Høyden på Conteiner (40") er også forskjellig. De høyeste er såkaldte HC(high cube) Mens 20" finnes i bare en høyde. Man får også Tank.
 
Disse er tilpasset Amerika, men brukes over hele verden. Men siden de ikke har plass til 3 paller i bredden så har man i Norge(og andre Erupeiske land) Conteinere som er bedre kjent som vekselflak som tar 3 paller i bredden.
 
Over Oslo Havn går det mye Maersk, Hanjin, Cosco(China shipping) MSC (Merdittian, Shipping mye til Follum) osv. Finnes flere her. Selv om man ser logoen på en conteiner kan den være kjøpt opp av andre(Feks Trinton). Noe sendes videre feks med Schenkertoget(Til Narvik) som lastes av Cargolink på Alnabru.
 
Så det går mest i 20,40 og 45". 24" har jeg aldri hørt om. Heller ikke sett disse verken hos Cargolink eller Cargonet når jeg har lastet/losset der eller på havene.
 
Kjører semitrailer(med conteinere) med utganspunkt fra Oslo Havn.
 
 


Edited by Wickerman - 05 januar 2012 at 21:30
A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 23:22
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

[24" har jeg aldri hørt om. Heller ikke sett disse verken hos Cargolink eller Cargonet når jeg har lastet/losset der eller på havene.
 
 
Jeg husker med gru en tidligere diskusjom om utseende på tømmervogner Lars, men drister meg likevel til å forsøke igjen... Se på dette bildet til Dag Cato Lars:
 
 
Containeren på venstre side av vognen regner jeg med er en 40fot sjøcontainer, men hva med de to du ser på høyre side av vognen? De er til sammen mye lengre enn den på venstre side som slutter et stykke fra enden, så de to ser vel ut til å være 48fot til sammen mot den ordinære 40foteren til venstre, eller hva?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 23:28


Er du sikker på at du ikke har sett slike containere før da Lars? Dette er "standard" 24-fots containere til bruk i Norge og Sverige.
Ifølge wikipedia kalles de Cencontainere. Schenkertoget har også et antall slike containere som last. Sammen med semihengere og det vi kaller skipscontainere. Standard iso-containere er det vi kaller skipscontainere og de er mye mindre enn Cencontainere.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 21:44
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

[24" har jeg aldri hørt om. Heller ikke sett disse verken hos Cargolink eller Cargonet når jeg har lastet/losset der eller på havene.
 
 
Jeg husker med gru en tidligere diskusjom om utseende på tømmervogner Lars, men drister meg likevel til å forsøke igjen... Se på dette bildet til Dag Cato Lars:
 
 
Containeren på venstre side av vognen regner jeg med er en 40fot sjøcontainer, men hva med de to du ser på høyre side av vognen? De er til sammen mye lengre enn den på venstre side som slutter et stykke fra enden, så de to ser vel ut til å være 48fot til sammen mot den ordinære 40foteren til venstre, eller hva?
Den til venstre er en Yang Ming (en Ymlu) En standar 40". Og disse går det mye av over Oslo havn, også 20" av disse. De 2 til høyre, så ser Linegods ut som en vekselflak 24"s reefer(med agregat) Og ser ut som det er det samme som på Schenker. Men enig i det du skriver. Selv har jeg ikke hentet eneste en 24" på Oslo havn. Kun 20,40 og 45". Jeg vet ikke om Conteinerbåtene er bygget for å kunne ta 24". De planlegges i godt tid føre man laster/loser disse båtene som gjerne tar 24t.
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 21:56
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:



Er du sikker på at du ikke har sett slike containere før da Lars? Dette er "standard" 24-fots containere til bruk i Norge og Sverige.
Ifølge wikipedia kalles de Cencontainere. Schenkertoget har også et antall slike containere som last. Sammen med semihengere og det vi kaller skipscontainere. Standard iso-containere er det vi kaller skipscontainere og de er mye mindre enn Cencontainere.
Jeg har nok sett disse når jeg har tatt bilder osv av jernbane (uten å tenke over det). Men ikke sett 24" på min semitrailer iallefall, heller ikke på papirene som følger med. Bring jeg innom flere dager i uken, men her går det ikke eneste Bring conteiner, men mye Hanjin og Coco osv(depo for tomme sjø conteinere) Desutten er det ikke plass til 2x 24" på semitraileren. Nedover i Europa får de heller ikke kjøre så lange trailere som er i Norge.
A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 22:55
Det kan nok være som du sier at du aldri har hentet disse på havna. Jeg tror disse kun går innen Norege og Sverige og da kun på lastebil eller tog.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.