Beste CE 119?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6752
Printed Date: 23 november 2024 at 13:10 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Beste CE 119?
Posted By: Småen
Subject: Beste CE 119?
Date Posted: 04 januar 2012 at 16:50
Hei! Har en liten samling av modelltog (3 stk), og kommer til å kjøpe flere, men jeg luren på hvilken CargoNet CE 119 som er best? Hvilken bør jeg kjøpe?
- 2 240 NOK: http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=5709 - http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=5709 (Roco)
- 2 295 NOK: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=167_169&products_id=3535 - http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=167_169&products_id=3535 (A.C.M.E. & NMJ)
- 1 170 NOK:
http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt_beskrivelse.php?produkt_id=18276&kategori_id=172&kategori_far=168&kategori_far2=172&moms=1 - http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt_beskrivelse.php?produkt_id=18276&kategori_id=172&kategori_far=168&kategori_far2=172&moms=1 (Märklin)
Edit: Har lagt til priser (prisene er hentet fra nettsiden som er linket til produkt)
Kjører AC (Märklin 3-skinne)
-Småen
|
Replies:
Posted By: Metallurgen
Date Posted: 04 januar 2012 at 18:29
Hei.
Nummer 1 og 3 på listen din er i utgangspunktet samme lokomotiv, da Trix er 2-leder utgaven (DC) av Märklin materiell Det er dog allikevel 3 forskjellige CE 119 på markedet: - Märklin - http://www.amundsenhobby.no/webshop/produkt_beskrivelse.php?produkt_id=18276&kategori_id=172&kategori_far=168&kategori_far2=172&moms=1
- Roco - http://shop.nmj.no/product_info.php?manufacturers_id=3&products_id=5709&osCsid=0bf9c02fbe6793125131de2b9b41c078
- A.C.M.E - http://togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=978
Hvilken man bør kjøpe er vel avhengig av detaljnivå og pris man ønsker. Prismessig er Märklin sin billigst, men hvordan detaljnivå er på denne kontra de to andre modellene kan jeg ikke uttale meg om. Jeg mener også å ha hørt at det er avsatt plass til høyttaler i Märklins utgave, mens det i A.C.M.E utgaven ikke er plass, eller er dårlig med plass. Må poengtere at dette er ting jeg har hørt, ikke ting jeg har sett selv. Ellers så skulle vel denne vært postet under "HO 3-skinne" da det er Märklin (AC) du kjører. Personlig kommer jeg nok til å gå for Märklins utgave da denne er meget prisgunstig og skal ha mulighet for å kunne bygge inn lyd, men både ROCO og A.C.M.E utgavene ser meget bra ut og kan kanskje overtale lommeboken etterhvert. Mvh Metallurgen - Håkon Jørgensen
|
Posted By: jonas_sth
Date Posted: 04 januar 2012 at 19:06
Klart nöjd med mitt nya Roco lok något dyrare men har alla detaljer som Märklin inte har Tyvärr så går det inte att länka bilder i detta forum så här kommer en länk. http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=28&t=350 - http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=28&t=350 Här en länk med nya norska modeller från Roco 2012 http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=351 - http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=351
------------- modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 januar 2012 at 20:19
jonas_sth wrote:
Här en länk med nya norska modeller från Roco 2012 http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=351 - http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=351
|
Takk for linken! Det var jo kjekt at Roco kommer med nytt opplag av Green Cargo vognene. Og så håper jeg at det er en feil i katalogen når det gjelder "Hbikks-vogna" (Katalognr 67334) Den typen vogn har vel aldri NSB hatt? Litt synd hvis de trykker NSB logoer på den, da de allerede har den korrekte grunnvogna Noen som kan avklare hvor korrekt den 6-akslede conteinevogna er?
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: helleland
Date Posted: 04 januar 2012 at 20:25
Jøss, kommer Roco med EL16 igjen nå... Men lækre vogner på vei ser jeg!
CE119 ja... Personlig ville jeg valgt A.C.M.E
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: trulss
Date Posted: 04 januar 2012 at 20:53
Jeg har fått inn Loksound i ACME sin BR185 / CE119. Det er trangt, men det går. Høyttaler må det lages en ramme til, slik at den kan plasseres over den ene boggien. Kanskje jeg kan få tid til en artikkel i MJ-bladet om hvordan jeg gjorde det, nå som jeg ikke er redaktør lenger...
------------- Truls Slevigen
|
Posted By: jonas_sth
Date Posted: 04 januar 2012 at 20:59
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=9&t=230 - Roco Re med lud och http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=9&t=149 - ACME Re utan större ombyggnad.
------------- modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 januar 2012 at 21:51
Nok en nohab i samlingen er jeg ikke lei meg for
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 04 januar 2012 at 22:10
Wickerman wrote:
Nok en nohab i samlingen er jeg ikke lei meg for |
En CE 119 fra Nyquist & Holm AB? (jfr trådens emne)
Tilbake til traxx-modellene:
Jeg har selv en ACME modell, og denne går svært pent, nydelig gange. En hyggelig overraskelse er også Pikos modell av Re, Green Cargos traxx. Den kommer i Expertutførelse, og jeg må si finishen overgår Trix sin. særlig tydelig synes det på håndtaket i frontene som er relativt grove, og stigtrinnene i fronten mangler helt hos Trix/Marklin. Prisen på Pikos modell var omkring 890,-. Absolutt mye for pengene, håper på en Pikomodell av CNs CE 119 også.
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 04 januar 2012 at 22:19
Lars Gjertsen wrote:
Wickerman wrote:
Nok en nohab i samlingen er jeg ikke lei meg for |
En CE 119 fra Nyquist & Holm AB? (jfr trådens emne)
Tilbake til traxx-modellene:
Jeg har selv en ACME modell, og denne går svært pent, nydelig gange. En hyggelig overraskelse er også Pikos modell av Re, Green Cargos traxx. Den kommer i Expertutførelse, og jeg må si finishen overgår Trix sin. særlig tydelig synes det på håndtaket i frontene som er relativt grove, og stigtrinnene i fronten mangler helt hos Trix/Marklin. Prisen på Pikos modell var omkring 890,-. Absolutt mye for pengene, håper på en Pikomodell av CNs CE 119 også. |
Hehe tenker på linken til Roco nyhetene lenger opp
------------- A matter of life and death
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 05 januar 2012 at 00:05
jevistad wrote:
Takk for linken!
Det var jo kjekt at Roco kommer med nytt opplag av Green Cargo vognene.
|
Oh yes, men den boggievogna (Rilns) trenger et strøk med gråmaling på endeveggene og understellet.
Og så håper jeg at det er en feil i katalogen når det gjelder "Hbikks-vogna" (Katalognr 67334)
Den typen vogn har vel aldri NSB hatt?
Litt synd hvis de trykker NSB logoer på den, da de allerede har den korrekte grunnvogna |
Ja, i så fall en helt unødvendig modell.
Noen som kan avklare hvor korrekt den 6-akslede conteinevogna er? |
Jeg går ut fra at det er det samme understellet de har hatt i sortimentet i en årrekke. Og det er ikke helt korrekt.
Og hvorfor kan ikke noen snart lage 24/25 fots containere??
Ellers så var det jo mye godbiter her.
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 05 januar 2012 at 01:06
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 05 januar 2012 at 01:07
Eller var det muligens denne som var forbilde mon tro?
De hadde sikkert ikke helt korrekte containere å sette på. . . . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: helleland
Date Posted: 05 januar 2012 at 01:17
Bare må elske dette forumet!!! Det ene tar bare det andre... Flott!!! CE119 kan suppleres med flotte vogner iallefall...
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Småen
Date Posted: 05 januar 2012 at 08:32
Overasket på antall svar! Har aldri fått så mange svar på så kort tid på noen som helst forum. Men fortsatt usikker hvilken CE 119 jeg bør velge. Burde sammenligne prisene, siden dette glemte jeg! Edit: Märklin er ute av bildet, siden det mangler detalier. Tror nok jeg kjøper Roco! Tusen takk alle sammen!
Nå na jer har en tråd her, så lurer jeg også på godsvogner. Hvilke bør jer kjøpe for a få et realistisk moderne norsk godstog? -Takk!
-Småen
|
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 05 januar 2012 at 14:35
Hvis du spør etter passende godsvogner til en CE119 fra CargoNet finnes det noen - men det er svært mye å ønske seg. Ovenfor er det omtalt en Sggmrs fra Roco, men denne benyttes bare av CargoLink?
KombiModell (www.kombimodell.eu) har lenge annonsert de doble, 6 akslede brønnvognene som CargoNet benytter til container- og trailertransport. De lar imidlertid vente på seg. Status på hjemmesiden er følgende:
10090 | CargoNet /AAE | Sdggmrs | 33 68 495 5 xxx | 390 | Y25, Anschrift CargoNet | 79,50 | i.V. | 10100 | CargoNet /AAE | Sdggmrs | 33 68 495 5 xxx | 393 | Y25, Anschrift CargoNet | 79,50 | i.V. | 10110 | CargoNet /AAE | Sdggmrss | 33 68 495 6 xxx | 393 | Y25, Anschrift CargoNet | 79,50 | i.V. | 10119 | CargoNet /AAE | Sdggmrs Sdggmrs Sdggmrss | 33 68 495 5 xxx 33 68 495 5 xxx 33 68 495 6 xxx | 390 393 393 | Y25, Anschrift CargoNet, 3er Set | 219,– | i.V. | 10120 | CargoNet | Sdggmrss | 31 76 496 5 xxx | 393 | Y25 | 79,50 | i.V. | 10129 | CargoNet | Sdggmrss | 31 76 496 5 xxx 31 76 496 5 xxx 31 76 496 5 xxx | 3x 393 | Y25, 3er Set | 219,– | i.V. |
Gult felt betyr "begrenset tilgjengelighet", og "I.V" = Ins Vorbereitung, altså under forberedelse. Ikke så veldig klargjørende, men den er i alle fall ikke lagt på is.
Det savnes også litra Lgjs, en toakslet containervogn med plass for 2 24 fots containere. I Norge benyttes bil ofte til containertransport, og 24-fot er praktisk format på containerne der. Transport av containere på jernbane reflekterer dette, og 24 fot er det aller vanligste formatet - i tillegg til 40-fot(Eller er det 48? Korriger meg her.)
En stund ble det lansert noen containervogner med norske containere litra Lgjs. Disse vognene er ikke helt korrekte (bl.a. har de bunn som skal være av treverk, mens Lgjs har åpent rammeverk), containerne er 20-fot istedet for 24. Detaljeringen er imidlertid fin.
Så, skal du ha et moderne godstog med CE 119 i front er kompromisser helt nødvendig.
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 05 januar 2012 at 15:24
Lars Gjertsen wrote:
Ovenfor er det omtalt en Sggmrs fra Roco, men denne benyttes bare av CargoLink?
|
Nei, denne vogna brukes ikke av verken CargoNet eller Cargolink. Men er nærmest en mellomting mellom de to som brukes. Ligner mest på en Sdggmrs, men er en Sggmrs.
Derimot har vogntypen blitt brukt i Norge, men da blåmalt med "Kombiwaggon/DB AG"- påskrifter. (Som forøvrig finnes i Rocos sortiment fra flere år tilbake.)
Disse vognene ble brukt for Euroshuttle mellom Berg og Sverige/Tyskland før Hector Rail tok over kjøringen der.
|
Posted By: Småen
Date Posted: 05 januar 2012 at 15:28
Lars Gjertsen wrote:
Det savnes også litra Lgjs, en toakslet containervogn med plass for 2 24 fots containere. I Norge benyttes bil ofte til containertransport, og 24-fot er praktisk format på containerne der. Transport av containere på jernbane reflekterer dette, og 24 fot er det aller vanligste formatet - i tillegg til 40-fot(Eller er det 48? Korriger meg her.)
En stund ble det lansert noen containervogner med norske containere litra Lgjs. Disse vognene er ikke helt korrekte (bl.a. har de bunn som skal være av treverk, mens Lgjs har åpent rammeverk), containerne er 20-fot istedet for 24. Detaljeringen er imidlertid fin.
Så, skal du ha et moderne godstog med CE 119 i front er kompromisser helt nødvendig. |
Har aldri hørt om 24 fots og 48 fots containere. Kun (hørt om) 20, 30, 40 og 45 fot (20 og 40 fots er mest vanlig). Takk for svar. Har du link til noen norske nettsider som selger noen godsvogner som brukes i Norge?
-Småen
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 05 januar 2012 at 15:57
Er 24fots som brukes i norge på bil og bane, ikke 20fots som mange andre plasser. Derfor er det som regel alltid feil containere på vognene som selges.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 05 januar 2012 at 16:27
Som SveinR sier er 24 fot det mest vanlige. Imidlertid må jeg korrigere meg selv på makslengde; det er ikke 48 fot, men 45.
Jeg leste litt på Wikipedia om containere, og av såkalte isocontainere er det 20, 30, 40 og 45 fot som er standard. Av såkalte cenconcainere synes 24 (7,45 meter) fot å være mest vanlig.
Det finnes 24 fots H0-containere med norske forbilder å få tak i hos tilvirkere av vogntog-modellene. Jeg har ikke sett dem til salgs løse, men mulig de kan bestilles fra forhandler. (Posten, Bring, DSV, etc.)
http://no.wikipedia.org/wiki/Container_%28transport%29 - http://no.wikipedia.org/wiki/Container_(transport)
edit: rettet skrivefeil
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 januar 2012 at 16:57
Dag Cato wrote:
Eller var det muligens denne som var forbilde mon tro?
De hadde sikkert ikke helt korrekte containere å sette på. . . . .
|
Har vært hos Cargolink på Alnabru og levert Conteinere til Schenker toget. Yang Ming har nok kommet sjøveien til Oslo havn. Er forskjellinge lenger og høyder på conteinere alt etter som. Men så forandrer Conteinere seg(Ny logoer osv) Selv om det er en logo på Conteinerer begyter det ikke at det er de som eier den i dag. Så greit å passe på slik at det passer tidsepoken man modellerer. Ikke så lenge siden Posten fikk nye logo. Passer dårlig bak en EL13 feks.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 05 januar 2012 at 17:08
J-I Hansen wrote:
jevistad wrote:
Takk for linken!
Det var jo kjekt at Roco kommer med nytt opplag av Green Cargo vognene.
|
Oh yes, men den boggievogna (Rilns) trenger et strøk med gråmaling på endeveggene og understellet. |
Ja ser det, hadde faktisk åndsnærværelse nok til å ta bilde av en mens det fremdeles gikk vognlast til Jæren
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: jonas_sth
Date Posted: 05 januar 2012 at 17:38
B-models kommer också ut med två stycken Rilns vagnset under 2012 http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=344 - http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f=41&t=344
------------- modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 05 januar 2012 at 17:55
SveinR wrote:
Er 24fots som brukes i norge på bil og bane, ikke 20fots som mange andre plasser. |
Gjelder det også for 80-tallet, eller kun for de senere år? Om det siste er tilfelle, i hvilken periode var det 24-fots containere overtok?
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 05 januar 2012 at 21:27
TorsteinS wrote:
SveinR wrote:
Er 24fots som brukes i norge på bil og bane, ikke 20fots som mange andre plasser. |
Gjelder det også for 80-tallet, eller kun for de senere år? Om det siste er tilfelle, i hvilken periode var det 24-fots containere overtok? |
ISO normen for Conteiner er 10",20",40". Man finner også 45" De mest vanlige over Oslo Havn (og andre havner på østlandet) er 20" og 40". Men det går også en del 45" også. I tilegg finner man Reefer(Kjølekonteinere) på 20 og 40" feks fra Maersk i Danmark. Høyden på Conteiner (40") er også forskjellig. De høyeste er såkaldte HC(high cube) Mens 20" finnes i bare en høyde. Man får også Tank.
Disse er tilpasset Amerika, men brukes over hele verden. Men siden de ikke har plass til 3 paller i bredden så har man i Norge(og andre Erupeiske land) Conteinere som er bedre kjent som vekselflak som tar 3 paller i bredden.
Over Oslo Havn går det mye Maersk, Hanjin, Cosco(China shipping) MSC (Merdittian, Shipping mye til Follum) osv. Finnes flere her. Selv om man ser logoen på en conteiner kan den være kjøpt opp av andre(Feks Trinton). Noe sendes videre feks med Schenkertoget(Til Narvik) som lastes av Cargolink på Alnabru.
Så det går mest i 20,40 og 45". 24" har jeg aldri hørt om. Heller ikke sett disse verken hos Cargolink eller Cargonet når jeg har lastet/losset der eller på havene.
Kjører semitrailer(med conteinere) med utganspunkt fra Oslo Havn.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: eika
Date Posted: 05 januar 2012 at 23:22
Wickerman wrote:
[24" har jeg aldri hørt om. Heller ikke sett disse verken hos Cargolink eller Cargonet når jeg har lastet/losset der eller på havene.
|
Jeg husker med gru en tidligere diskusjom om utseende på tømmervogner Lars, men drister meg likevel til å forsøke igjen... Se på dette bildet til Dag Cato Lars:
Containeren på venstre side av vognen regner jeg med er en 40fot sjøcontainer, men hva med de to du ser på høyre side av vognen? De er til sammen mye lengre enn den på venstre side som slutter et stykke fra enden, så de to ser vel ut til å være 48fot til sammen mot den ordinære 40foteren til venstre, eller hva?
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 05 januar 2012 at 23:28
Er du sikker på at du ikke har sett slike containere før da Lars? Dette er "standard" 24-fots containere til bruk i Norge og Sverige. Ifølge wikipedia kalles de Cencontainere. Schenkertoget har også et antall slike containere som last. Sammen med semihengere og det vi kaller skipscontainere. Standard iso-containere er det vi kaller skipscontainere og de er mye mindre enn Cencontainere.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 januar 2012 at 21:44
eika wrote:
Wickerman wrote:
[24" har jeg aldri hørt om. Heller ikke sett disse verken hos Cargolink eller Cargonet når jeg har lastet/losset der eller på havene.
|
Jeg husker med gru en tidligere diskusjom om utseende på tømmervogner Lars, men drister meg likevel til å forsøke igjen... Se på dette bildet til Dag Cato Lars:
Containeren på venstre side av vognen regner jeg med er en 40fot sjøcontainer, men hva med de to du ser på høyre side av vognen? De er til sammen mye lengre enn den på venstre side som slutter et stykke fra enden, så de to ser vel ut til å være 48fot til sammen mot den ordinære 40foteren til venstre, eller hva? |
Den til venstre er en Yang Ming (en Ymlu) En standar 40". Og disse går det mye av over Oslo havn, også 20" av disse. De 2 til høyre, så ser Linegods ut som en vekselflak 24"s reefer(med agregat) Og ser ut som det er det samme som på Schenker. Men enig i det du skriver. Selv har jeg ikke hentet eneste en 24" på Oslo havn. Kun 20,40 og 45". Jeg vet ikke om Conteinerbåtene er bygget for å kunne ta 24". De planlegges i godt tid føre man laster/loser disse båtene som gjerne tar 24t.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 07 januar 2012 at 21:56
Dag Cato wrote:
Er du sikker på at du ikke har sett slike containere før da Lars? Dette er "standard" 24-fots containere til bruk i Norge og Sverige. Ifølge wikipedia kalles de Cencontainere. Schenkertoget har også et antall slike containere som last. Sammen med semihengere og det vi kaller skipscontainere. Standard iso-containere er det vi kaller skipscontainere og de er mye mindre enn Cencontainere.
|
Jeg har nok sett disse når jeg har tatt bilder osv av jernbane (uten å tenke over det). Men ikke sett 24" på min semitrailer iallefall, heller ikke på papirene som følger med. Bring jeg innom flere dager i uken, men her går det ikke eneste Bring conteiner, men mye Hanjin og Coco osv(depo for tomme sjø conteinere) Desutten er det ikke plass til 2x 24" på semitraileren. Nedover i Europa får de heller ikke kjøre så lange trailere som er i Norge.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 07 januar 2012 at 22:55
Det kan nok være som du sier at du aldri har hentet disse på havna. Jeg tror disse kun går innen Norege og Sverige og da kun på lastebil eller tog.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 07 januar 2012 at 22:56
Wickerman wrote:
Jeg har nok sett disse når jeg har tatt bilder osv av jernbane (uten å tenke over det). Men ikke sett 24" på min semitrailer iallefall, heller ikke på papirene som følger med. Bring jeg innom flere dager i uken, men her går det ikke eneste Bring conteiner, men mye Hanjin og Coco osv(depo for tomme sjø conteinere) Desutten er det ikke plass til 2x 24" på semitraileren. Nedover i Europa får de heller ikke kjøre så lange trailere som er i Norge. |
24-fotere er det det går definitivt mest av på norske og svenske tog. Så det er nesten imponerende at du ikke har lagt merke til det.
I f.eks. Hector sine Follum-tog, gikk det kun 24-fots containere.
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 08 januar 2012 at 00:52
Posted By: pkonc
Date Posted: 08 januar 2012 at 02:04
Posted By: trulss
Date Posted: 08 januar 2012 at 11:15
Siden det allerede er så mye pirking her:
Når en skriver 24" så blir det 24 tommer. Ikke store containeren altså. 24' blir derimot 24 fot, og det er vel det dere egentlig mener.
------------- Truls Slevigen
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 08 januar 2012 at 18:47
J-I Hansen wrote:
Wickerman wrote:
Jeg har nok sett disse når jeg har tatt bilder osv av jernbane (uten å tenke over det). Men ikke sett 24" på min semitrailer iallefall, heller ikke på papirene som følger med. Bring jeg innom flere dager i uken, men her går det ikke eneste Bring conteiner, men mye Hanjin og Coco osv(depo for tomme sjø conteinere) Desutten er det ikke plass til 2x 24" på semitraileren. Nedover i Europa får de heller ikke kjøre så lange trailere som er i Norge. |
24-fotere er det det går definitivt mest av på norske og svenske tog. Så det er nesten imponerende at du ikke har lagt merke til det.
I f.eks. Hector sine Follum-tog, gikk det kun 24-fots containere.
|
Jeg har lagt merke til lange og korte contieinere på tog, men ikke tenkt noe på om det har vært 20 eller 24 fot. Og siden jeg ikke henter 24 fotere på kaia har jeg heller ikke tenkt noe på det. ANnet enn at vi trekker 20, 40(standar/HC) og 45 HC.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 08 januar 2012 at 18:49
pkonc wrote:
Skal ikke diskutere med ekspertene her, men kun dele mine erfaringer vedr container størrelser, jeg kjørte for en del år siden en trekker ut fra Oslo havn med og den gangen hadde jeg en tralle som jeg kunne kjøre 20", 23", 27", 30", 40" og 45" og en som jeg kunne kjøre 20", 23", 27" og 30" på.
45" stakk utenfor både foran og bak og var ulovlig og kjøre med på min henger. 27" var tank eller bulk containere, ofte tyske eller nederlandske sådane.
Slik jeg har forstått det så er 23" ut og 24" nå altså "inn", men jeg har aldri kjørt en 24" container. 24" brukes vel stort sett bare til innhemske transporter på bil og henger og har ofte eller alltid støtteben slik at de kan settes fra seg nær hvorsomhelst.
Vedr kjøring av 45" containere så er vel semi lengden øket litt kontra hva den var når jeg kjørte, så de fleste kjører vel denne lengden lovlig ? |
Man bruker Chassis (henger) som er beregnet for 40 fotere. Ved å trekke ut bakenden kan man også ha 45 HC på 40 fot Chassis, hvis disse er bygget for begge typene. Eller laste 2, 20 fotere.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: jhh61no
Date Posted: 08 januar 2012 at 18:51
Hei
Hva har alle containerne med CE119 å gjøre
------------- Jarle H Hansen
Bergen
Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
|
Posted By: helleland
Date Posted: 08 januar 2012 at 18:54
jhh61no wrote:
Hei
Hva har alle containerne med CE119 å gjøre |
Lurte sjøl på dette for ca. 3 sider siden...
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Mr. Karlsen
Date Posted: 08 januar 2012 at 19:01
jhh61no wrote:
Hei
Hva har alle containerne med CE119 å gjøre |
Loktypen lever av containere :)
|
Posted By: jhh61no
Date Posted: 08 januar 2012 at 21:32
Hei
Det er så men svarer jo ikke på spørsmålet i tråden
------------- Jarle H Hansen
Bergen
Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
|
Posted By: pkonc
Date Posted: 09 januar 2012 at 02:47
Posted By: Småen
Date Posted: 09 januar 2012 at 11:32
Burde kansje kalle tråden "Container diskusjon" istedet...
Takk for alle svar... også de som ikke hjelper...
|
Posted By: vmji.no
Date Posted: 10 januar 2012 at 22:38
Til oppklarende informasjon ang. et par spørsmål om Rocos nyheter tidligere i denne tråden:
Hbikks vognen er en ny utgave av den tidligere modellen. Det er dessverre brukt feil bilde i katalogen, men vognen blir en "ekte" Hbikks.
Containervognen fra CargoLink er produsert etter et forslag fra oss levert Roco på Nürnbergmessen 2011. Det er altså en lett tilpassing av en eksisterende modell som kun tar containere, ikke semi-traller.
Og bildene Roco har lagt til grunn for modellen er bilder Dag Cato har latt oss videreformidle til Roco.
mvh
Vestfold Modelljernbane Import
|
Posted By: Credit
Date Posted: 24 januar 2012 at 12:02
Et siste innlegg om containere; 7,45m vekselflak brukes endel av bryggeriene siden de rommer 18 eruropaller og en boks lastet med 18 paller glassflasker veier tett oppimot 18 tonn. 7,82 m vekselflak brukes av Tollpost/Schenker/Bring etc siden de har 19 europalleplasser og stykkgodskontainere er ofte fulle før maksvekten er overskredet. Når bryggerivarer lastes på 7,82 m brukes ofte en palle med tomkasser for å fylle opp volumet og stemple av godset. Endel av containerbilene som går for bryggerier har tilsammen 4 låsebanker for containere på bilen for at både 7,45m og 7,82m skal passe med liften. vanligste idag er 7,82 meter ref: http://bns-container.no/?module=Webshop;action=ProductGroup.publicOpen;pagesize=200;id=60;template=productList - http://bns-container.no/?module=Webshop;action=ProductGroup.publicOpen;pagesize=200;id=60;template=productList edit pga feil lenger på container
------------- Truls Rasmussen
|
|