MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Beste CE 119?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Beste CE 119?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2012 at 22:56
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:


Jeg har nok sett disse når jeg har tatt bilder osv av jernbane (uten å tenke over det). Men ikke sett 24" på min semitrailer iallefall, heller ikke på papirene som følger med. Bring jeg innom flere dager i uken, men her går det ikke eneste Bring conteiner, men mye Hanjin og Coco osv(depo for tomme sjø conteinere) Desutten er det ikke plass til 2x 24" på semitraileren. Nedover i Europa får de heller ikke kjøre så lange trailere som er i Norge.
 
 
24-fotere er det det går definitivt mest av på norske og svenske tog. Så det er nesten imponerende at du ikke har lagt merke til det.
 
 
I f.eks. Hector sine Follum-tog, gikk det kun 24-fots containere.
 
 
 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 00:52
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
24-fotere er det det går definitivt mest av på norske og svenske tog. Så det er nesten imponerende at du ikke har lagt merke til det.


Jeg synes det er mest imponerende at dere kan så mye om containere! Wink
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 02:04
.

Edited by pkonc - 09 januar 2012 at 17:57
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 11:15
Siden det allerede er så mye pirking her:

Når en skriver 24" så blir det 24 tommer. Ikke store containeren altså. 24' blir derimot 24 fot, og det er vel det dere egentlig mener.
Truls Slevigen
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 18:47
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:


Jeg har nok sett disse når jeg har tatt bilder osv av jernbane (uten å tenke over det). Men ikke sett 24" på min semitrailer iallefall, heller ikke på papirene som følger med. Bring jeg innom flere dager i uken, men her går det ikke eneste Bring conteiner, men mye Hanjin og Coco osv(depo for tomme sjø conteinere) Desutten er det ikke plass til 2x 24" på semitraileren. Nedover i Europa får de heller ikke kjøre så lange trailere som er i Norge.
 
 
24-fotere er det det går definitivt mest av på norske og svenske tog. Så det er nesten imponerende at du ikke har lagt merke til det.
 
 
I f.eks. Hector sine Follum-tog, gikk det kun 24-fots containere.
 
 
 
Jeg har lagt merke til lange og korte contieinere på tog, men ikke tenkt noe på om det har vært 20 eller 24 fot. Og siden jeg ikke henter 24 fotere på kaia har jeg heller ikke tenkt noe på det.  ANnet enn at vi trekker 20, 40(standar/HC) og 45 HC.

Edited by Wickerman - 08 januar 2012 at 18:50
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 18:49
Originally posted by pkonc pkonc wrote:

Skal ikke diskutere med ekspertene her, men kun dele mine erfaringer vedr container størrelser, jeg kjørte for en del år siden en trekker ut fra Oslo havn med og den gangen hadde jeg en tralle som jeg kunne kjøre 20", 23", 27", 30", 40" og 45" og en som jeg kunne kjøre 20", 23", 27" og 30" på.
45" stakk utenfor både foran og bak og var ulovlig og kjøre med på min henger. 27" var tank eller bulk containere, ofte tyske eller nederlandske sådane.
Slik jeg har forstått det så er 23" ut og 24" nå altså "inn", men jeg har aldri kjørt en 24" container. 24" brukes vel stort sett bare til innhemske transporter på bil og henger og har ofte eller alltid støtteben slik at de kan settes fra seg nær hvorsomhelst.
Vedr kjøring av 45" containere så er vel semi lengden øket litt kontra hva den var når jeg kjørte, så de fleste kjører vel denne lengden lovlig ? Thumbs Up
Man bruker Chassis (henger) som er beregnet for 40 fotere. Ved å trekke ut bakenden kan man også ha 45 HC  på 40 fot Chassis, hvis disse er bygget for begge typene. Eller laste 2, 20 fotere.

Edited by Wickerman - 08 januar 2012 at 18:51
A matter of life and death
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 18:51
Hei

Hva har alle containerne med CE119 å gjøre
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 18:54
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei

Hva har alle containerne med CE119 å gjøre


Clap Lurte sjøl på dette for ca. 3 sider siden...
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 19:01
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei

Hva har alle containerne med CE119 å gjøre


Loktypen lever av containere :)
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2012 at 21:32
Hei

Det er så men svarer jo ikke på spørsmålet i tråden
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2012 at 02:47
.

Edited by pkonc - 09 januar 2012 at 17:56
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2012 at 11:32
Burde kansje kalle tråden "Container diskusjon" istedet...

Takk for alle svar... også de som ikke hjelper...
Back to Top
vmji.no View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vmji.no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2012 at 22:38
Til oppklarende informasjon ang. et par spørsmål om Rocos nyheter tidligere i denne tråden:
 
Hbikks vognen er en ny utgave av den tidligere modellen. Det er dessverre brukt feil bilde i katalogen, men vognen blir en "ekte" Hbikks.
 
Containervognen fra CargoLink er produsert etter et forslag fra oss levert Roco på Nürnbergmessen 2011. Det er altså en lett tilpassing av en eksisterende modell som kun tar containere, ikke semi-traller.
Og bildene Roco har lagt til grunn for modellen er bilder Dag Cato har latt oss videreformidle til Roco.
 
mvh
Vestfold Modelljernbane Import
 
Back to Top
Credit View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Credit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2012 at 12:02
Et siste innlegg om containere; 7,45m vekselflak brukes endel av bryggeriene siden de rommer 18 eruropaller og en boks lastet med 18 paller glassflasker veier tett oppimot 18 tonn.
7,82 m vekselflak brukes av Tollpost/Schenker/Bring etc siden de har  19 europalleplasser og stykkgodskontainere er ofte fulle før maksvekten er overskredet.  Når bryggerivarer lastes på 7,82 m brukes ofte en palle med tomkasser for å fylle opp volumet og stemple av godset.
 
Endel av containerbilene som går for bryggerier har tilsammen 4 låsebanker for containere på bilen for at både 7,45m og 7,82m skal passe med liften.
 
 
vanligste idag er 7,82 meter
 
 
edit pga feil lenger på container
 
 
 


Edited by Credit - 24 januar 2012 at 12:30
Truls Rasmussen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.