Beste CE 119? |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 januar 2012 at 12:02 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Et siste innlegg om containere; 7,45m vekselflak brukes endel av bryggeriene siden de rommer 18 eruropaller og en boks lastet med 18 paller glassflasker veier tett oppimot 18 tonn.
7,82 m vekselflak brukes av Tollpost/Schenker/Bring etc siden de har 19 europalleplasser og stykkgodskontainere er ofte fulle før maksvekten er overskredet. Når bryggerivarer lastes på 7,82 m brukes ofte en palle med tomkasser for å fylle opp volumet og stemple av godset. Endel av containerbilene som går for bryggerier har tilsammen 4 låsebanker for containere på bilen for at både 7,45m og 7,82m skal passe med liften. vanligste idag er 7,82 meter edit pga feil lenger på container Edited by Credit - 24 januar 2012 at 12:30 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Truls Rasmussen
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vmji.no
Kommersielle aktører Joined: 06 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 110 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til oppklarende informasjon ang. et par spørsmål om Rocos nyheter tidligere i denne tråden:
Hbikks vognen er en ny utgave av den tidligere modellen. Det er dessverre brukt feil bilde i katalogen, men vognen blir en "ekte" Hbikks.
Containervognen fra CargoLink er produsert etter et forslag fra oss levert Roco på Nürnbergmessen 2011. Det er altså en lett tilpassing av en eksisterende modell som kun tar containere, ikke semi-traller.
Og bildene Roco har lagt til grunn for modellen er bilder Dag Cato har latt oss videreformidle til Roco.
mvh
Vestfold Modelljernbane Import
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Burde kansje kalle tråden "Container diskusjon" istedet...
Takk for alle svar... også de som ikke hjelper...
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
.
Edited by pkonc - 09 januar 2012 at 17:56 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hei
Det er så men svarer jo ikke på spørsmålet i tråden |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mr. Karlsen
Veteran Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Loktypen lever av containere :) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lurte sjøl på dette for ca. 3 sider siden... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hei
Hva har alle containerne med CE119 å gjøre |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edited by Wickerman - 08 januar 2012 at 18:51 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edited by Wickerman - 08 januar 2012 at 18:50 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Siden det allerede er så mye pirking her:
Når en skriver 24" så blir det 24 tommer. Ikke store containeren altså. 24' blir derimot 24 fot, og det er vel det dere egentlig mener. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Truls Slevigen
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
.
Edited by pkonc - 09 januar 2012 at 17:57 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jeg synes det er mest imponerende at dere kan så mye om containere! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24-fotere er det det går definitivt mest av på norske og svenske tog. Så det er nesten imponerende at du ikke har lagt merke til det.
I f.eks. Hector sine Follum-tog, gikk det kun 24-fots containere.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det kan nok være som du sier at du aldri har hentet disse på havna. Jeg tror disse kun går innen Norege og Sverige og da kun på lastebil eller tog.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er du sikker på at du ikke har sett slike containere før da Lars? Dette er "standard" 24-fots containere til bruk i Norge og Sverige. Ifølge wikipedia kalles de Cencontainere. Schenkertoget har også et antall slike containere som last. Sammen med semihengere og det vi kaller skipscontainere. Standard iso-containere er det vi kaller skipscontainere og de er mye mindre enn Cencontainere. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jeg husker med gru en tidligere diskusjom om utseende på tømmervogner Lars, men drister meg likevel til å forsøke igjen... Se på dette bildet til Dag Cato Lars:
Containeren på venstre side av vognen regner jeg med er en 40fot sjøcontainer, men hva med de to du ser på høyre side av vognen? De er til sammen mye lengre enn den på venstre side som slutter et stykke fra enden, så de to ser vel ut til å være 48fot til sammen mot den ordinære 40foteren til venstre, eller hva?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISO normen for Conteiner er 10",20",40". Man finner også 45" De mest vanlige over Oslo Havn (og andre havner på østlandet) er 20" og 40". Men det går også en del 45" også. I tilegg finner man Reefer(Kjølekonteinere) på 20 og 40" feks fra Maersk i Danmark. Høyden på Conteiner (40") er også forskjellig. De høyeste er såkaldte HC(high cube) Mens 20" finnes i bare en høyde. Man får også Tank.
Disse er tilpasset Amerika, men brukes over hele verden. Men siden de ikke har plass til 3 paller i bredden så har man i Norge(og andre Erupeiske land) Conteinere som er bedre kjent som vekselflak som tar 3 paller i bredden.
Over Oslo Havn går det mye Maersk, Hanjin, Cosco(China shipping) MSC (Merdittian, Shipping mye til Follum) osv. Finnes flere her. Selv om man ser logoen på en conteiner kan den være kjøpt opp av andre(Feks Trinton). Noe sendes videre feks med Schenkertoget(Til Narvik) som lastes av Cargolink på Alnabru.
Så det går mest i 20,40 og 45". 24" har jeg aldri hørt om. Heller ikke sett disse verken hos Cargolink eller Cargonet når jeg har lastet/losset der eller på havene.
Kjører semitrailer(med conteinere) med utganspunkt fra Oslo Havn.
Edited by Wickerman - 05 januar 2012 at 21:30 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gjelder det også for 80-tallet, eller kun for de senere år? Om det siste er tilfelle, i hvilken periode var det 24-fots containere overtok? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jonas_sth
Viderekommen Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B-models kommer också ut med två stycken Rilns vagnset under 2012
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ja ser det, hadde faktisk åndsnærværelse nok til å ta bilde av en mens det fremdeles gikk vognlast til Jæren
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edited by Wickerman - 05 januar 2012 at 17:00 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som SveinR sier er 24 fot det mest vanlige. Imidlertid må jeg korrigere meg selv på makslengde; det er ikke 48 fot, men 45.
Jeg leste litt på Wikipedia om containere, og av såkalte isocontainere er det 20, 30, 40 og 45 fot som er standard. Av såkalte cenconcainere synes 24 (7,45 meter) fot å være mest vanlig. Det finnes 24 fots H0-containere med norske forbilder å få tak i hos tilvirkere av vogntog-modellene. Jeg har ikke sett dem til salgs løse, men mulig de kan bestilles fra forhandler. (Posten, Bring, DSV, etc.) edit: rettet skrivefeil Edited by Lars Gjertsen - 05 januar 2012 at 16:30 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er 24fots som brukes i norge på bil og bane, ikke 20fots som mange andre plasser. Derfor er det som regel alltid feil containere på vognene som selges.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Har aldri hørt om 24 fots og 48 fots containere. Kun (hørt om) 20, 30, 40 og 45 fot (20 og 40 fots er mest vanlig). Takk for svar. Har du link til noen norske nettsider som selger noen godsvogner som brukes i Norge? -Småen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nei, denne vogna brukes ikke av verken CargoNet eller Cargolink. Men er nærmest en mellomting mellom de to som brukes. Ligner mest på en Sdggmrs, men er en Sggmrs.
Derimot har vogntypen blitt brukt i Norge, men da blåmalt med "Kombiwaggon/DB AG"- påskrifter. (Som forøvrig finnes i Rocos sortiment fra flere år tilbake.)
Disse vognene ble brukt for Euroshuttle mellom Berg og Sverige/Tyskland før Hector Rail tok over kjøringen der.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hvis du spør etter passende godsvogner til en CE119 fra CargoNet finnes det noen - men det er svært mye å ønske seg. Ovenfor er det omtalt en Sggmrs fra Roco, men denne benyttes bare av CargoLink?
KombiModell (www.kombimodell.eu) har lenge annonsert de doble, 6 akslede brønnvognene som CargoNet benytter til container- og trailertransport. De lar imidlertid vente på seg. Status på hjemmesiden er følgende:
Gult felt betyr "begrenset tilgjengelighet", og "I.V" = Ins Vorbereitung, altså under forberedelse. Ikke så veldig klargjørende, men den er i alle fall ikke lagt på is. Det savnes også litra Lgjs, en toakslet containervogn med plass for 2 24 fots containere. I Norge benyttes bil ofte til containertransport, og 24-fot er praktisk format på containerne der. Transport av containere på jernbane reflekterer dette, og 24 fot er det aller vanligste formatet - i tillegg til 40-fot(Eller er det 48? Korriger meg her.) En stund ble det lansert noen containervogner med norske containere litra Lgjs. Disse vognene er ikke helt korrekte (bl.a. har de bunn som skal være av treverk, mens Lgjs har åpent rammeverk), containerne er 20-fot istedet for 24. Detaljeringen er imidlertid fin. Så, skal du ha et moderne godstog med CE 119 i front er kompromisser helt nødvendig.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overasket på antall svar!
Har aldri fått så mange svar på så kort tid på noen som helst forum. Men fortsatt usikker hvilken CE 119 jeg bør velge. Edit: Märklin er ute av bildet, siden det mangler detalier. Tror nok jeg kjøper Roco! Tusen takk alle sammen! Nå na jer har en tråd her, så lurer jeg også på godsvogner. Hvilke bør jer kjøpe for a få et realistisk moderne norsk godstog? -Takk! -Småen
Edited by Småen - 05 januar 2012 at 14:11 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |