MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Type 18
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Type 18

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Type 18
    Posted: 04 januar 2012 at 11:37
Nå er etter hvert Type 18 fra NMJ levert i noen versjoner.
Det er kanskje derfor på sin plass med en egen tråd for ris og ros, samt utveksling av råd og erfaringer?
 
Jeg får starte med mine ferske inntrykk.
Hvordan de er i forhold til forbilde, skal jeg ikke uttale meg om. Konstaterer at de 2 modellene som er utlevert, er fra forskjellige epoker. Det virker som om 184 er en Epoke 1-variant - kanskje like etter levering mens 255 er en sein driftsversjon?
Synes malejobben på 184 er meget bra utført - og denne utgaven er kanskje derfor min favoritt? Man kan sikkert diskutere om det er korrekte farger, men det ser "riktig ut"?
 
Lokene mine kjører meget bra til ikke å være innkjørt. Monterte inn ESU LokPilot DCC 3.0 (som jeg hadde noen liggende av) i begge lok og brukte grunninnstillinger for Maxon/Faulhaber/klokkeankermotorer. Satte CV#2=1. Dette passet så bra at jeg ser ingen vits i å optimere.
 
Når det gjelder digitalisering, så har NMJ gjort samme slurvefeil som på Type 15. Loket går akterover i stedet for forover. - Litt uforståelig, da de er kjent med dette og skulle rette opp. Denne gang er imidlertid lysene koblet rett (255), så man risikerer at loket lyser i feil ende uten endring.
Enkelt å rette opp kjøreretning i CV# 29 men man behøver ikke "å snu lysene" denne gang.
 
En detalj/finesse, er at det følger med 2 løpeboggier med forskjellig diameter på hjulene 8,0 eller 10,2 mm. hjul. Flensene ser identiske ut (RP25).
Dette er sikkert for at loket skal komme rundt kurver på anlegget med de små hjulene montert? Hvilken radius de klarer, får andre finne ut.


Edited by Kjell H. - 04 januar 2012 at 13:39
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 12:08
Nr 255 er museumsvariant, slik loket ser ut i dag.
Den har f.eks ATC antenne på taket.
 
Nr. 184 er slik loket var nylevert, etter prøvedriften.
Den utstyrt med 2 signalfløyter (det var bare 1 fra fabrikken)
 
Nr. 246 er en driftsversjon fra slutten av 50-tallet.


Edited by Asgeir - 04 januar 2012 at 12:18
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2012 at 20:28
Hei!
 
Jeg har fått tak i 184. Var litt sent ute med å bestille, men greide å få tak i en 184. Hadde i utgangspunktet ikke lyst på 184, men etter å ha fått den i hus og studert den, så er jeg blitt meget fornøyd.
Den har ikke blank messingdom slik den har på bildet av forbildet, men mulig dette ble endret raskt til sort dom, slik modellen har.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2012 at 07:47
 
Originally posted by VA VA wrote:

 
Den har ikke blank messingdom slik den har på bildet av forbildet, men mulig dette ble endret raskt til sort dom, slik modellen har.

Jeg ser at teksten i katalogen til NMJ sier messingdom, men det må være feil. Det er ingenting som tyder på at type 18 ble levert med messingdom. Leveransebildet viser en blank dom, men den er sort. Så modellen er nok korrekt med sort dom, også for maskinen i leveranseutførelse.

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2012 at 19:06
Da er alle 3 utgavene ankommet Strømmen, bare å løpe og hente for de som har forhåndsbestilt. Her er etpar ferske bilder av den siste utgaven, nr 246:











Det var med et ekstra sett med løpehjul, litt større enn de som er montert på bildene. Stemmer det at minste kurveradie blir godt over en meter hvis de blir montert? Jeg syns disse på bildene ser litt små ut, men jeg har da hvertfall tenkt å kjøre med den og ikke bare ha den stående til pynt. Selv om den helt sikkert gjør seg godt i vitrineskapet også, en nydelig modell!

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 09:11

Har ikke fått testet, men med boggie med de korrekte løpehjulene skal modellen klare å komme seg rundt på 90 cm kurveradie. 

Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2012 at 11:06
Uten p.t. å ha tilgang til dokumentasjon for å kunne sjekke, så mener jeg at det er vanlig på norske lok fra den perioden at løpehjul og tenderhjul var av samme størrelse. Da virker de løpehjulene i boggien å være ganske puslete. Det at loket leveres med to sett hjul viser at produsenten har forøkt å tilfredsstille både kjørerne og historikerne, hvis dere skjlnner hva jeg mener. Det er prisverdig. Men 90 cm radius for å bruke de korrekte hjulene er stor radius. Mange regner anlegg med 75 cm (30") minsteradius som å være romslig, så det viser vel at NMJ ikke har kompromisset noe på sylinderplassering o.l. På Fremo-anlegg bør 90 cm ikke være noe problem, annet enn hvis man har brukt Pecos kryssveksler som vel har en trangere kurveradius (ca 60 cm?).
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.