MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbanemessen i Bergen 2005
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbanemessen i Bergen 2005

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Egil View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Egil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 23:49
Originally posted by Knut Moe Knut Moe wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Men dette er en sak mellom NMJ og NJK/Bergen og vil partene finne en evt løsning så er de de to partene som skal snakke sammen 

Det er ganske naivt å tro at vi ikke har har prøvd å ha en dialog. Vi har prøvd det meste i de 6 årene denne "boikotten" har pågått. Tydeligvis har ikke budskapet kommet frem!?!

 

"Vi har prøvd det meste" 

Ja, det har dere nok gjort.  Selv regner jeg meg ikke som aktiv MJ"er på det tidspunktet NMJ stilte opp på messen i Bergen, og begynte å lage til en stand, uten å være invitert.  Jeg så opptrinnet som publikum, og det var ikke en verdig fremtoning fra "mr. NMJ"s" side.  Jeg så det mer som en j.... provoserende oppførsel, som kun kan skade virksomheten. 

Å stille opp å krangle offentlig på en messe er ikke særlig lurt.  Det fortalte i alle fall meg som var i startgropen på min MJ-hobby hvor jeg IKKE ville handele...................... 



Edited by Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 18:51

Hei NiM!

Tror at du misforstår?

Når entusiastene i Bergen ønsker å lage en messe der alle "ildskjeler" må medvirke for et godt arrangement, kan de meget gjerne gjøre dette så lenge de arrangerer det utenfor NJK. - Jeg har som sagt store problemer med at NJK står som arrangør av en messe der det er en selektiv utvelgelse av utstillere uten at dette er saklig begrunnet i forhold mellom utstiller og NJK. Da får heller NJK sentralt gripe inn og overstyre det lokale initiativ uten at dette burde medføre at en MJ-messe i Bergen "går føyken". Så viktig kan jeg umulig tenke meg det er for folk i Bergen at dette skal skje i NJK´s navn?

 

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 18:21

Ok, Kjell, så kan NJK-foreningen opptre strengt nøytralt og dermed invitere NMJ også. Men det som da skjer i praksis er sannsynligvis at foreningen i Bergen ikke får "fotfolk" som er villige til å gjennomføre messen ved å yte alle timene med praktisk arbeid/innsats. Hvor fin messe tror du det da blir?.....

Jeg hørte engang et utsagn som het at "Når teorien møter virkeligheten så vinner virkeligheten alltid!" Det gjelder (dessverre) også ved arrangering av mj-messer!.....

En helt annen ting er utsagnet om at man i Bergen arrangerer Norges største/fineste MJ-messe. Det stemmer vel neppe siden bergenserne ynder å si at "Eg e"kje fra Norge; eg e fra Bææærgen!".... :-)

 

 

 

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 16:57

Egentlig er det meste sagt om denne saken og MJ-Norge burde ha vært spart for slike stridigheter som ikke gavner hobbyen vår.

Som medlem av NJK mener jeg derimot at denne foreningen må opptre strengt nøytralt i slike forhold. Jeg har uten å ha finlest alle foreningenes rettningslinjer og paragrafer, problemer med å akseptere at det arrangeres en messe under NJK´s paraply (For NJK Bergen er vel en del av NJK sentralt?) der man selektivt stenger ute utstillere uten at jeg har klart å finne en sakelig grunn som er bygget på foreningens vedtekter eller formål? Dette burde være en sak som NJK sentralt hadde ordnet opp i.

Om derimot en gruppe personer i Bergen finner ut at de vil lage en privat messe i egen regi (utenom NJK) vil det være likegyldig for meg hvem de ønsket å invitere eller ikke.

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 14:47
Kan man ikke gjøre som i ordtaket:
"If you can´t beat them, join them!"
Alle parter har det jo best hvis man ikke tråkker på hverandres tær.
Jeg ble overrasket når NMJ annonserte prisen på Di 3en som de tok over fra BMJ. Jeg synes det var helt rett at NMJ rettet opp feil og dårlige konstruksjoner på BMJ sine modeller, men det er rart at prisen skulle bli sååå mye lavere slik at BMJ ble helt knust. Det burde nesten vært omvendt.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 14:09
At en forhandler av ulike grunner ikke er velkommen på en messe er først og fremst et problem for forhandleren selv. De mister muligheten til å profilere seg og går glipp av endel omsetning.

Det er mengder av andre messer der samme forhandler kan delta i full bredde. Manglende deltakelse er neppe noen tragedie, verken for messen, de besøkende, forhandleren eller mj-hobbyen, selv om enkelte innlegg kan tyde på det...

Selve messen kan jo bli glimrende. Faktisk kan sikkert messen bli aldeles utsøkt uten en eneste forhandler, det er da ikke en salgsmesse dette, men en mj-messe. Arrangert av frivillige. På deres egen fritid. Til fremme for hobbyen.

Denne debatten om NMJ og BMJ og Nohaber og personlig ruin har nå gått i årevis, kanskje på tide å la være å starte den hvert år ved bergensmessetider?

NJK Bergen lager åpenbart en glimrende messe. La dem arrangere den etter eget hjerte. De står fritt til å bestemme ALT. Så enkelt er det.

mvh
Henning L

Back to Top
ØyvindS View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØyvindS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2005 at 00:43

NMJ er en professjonell aktør som ikke nøler med å treffe de valg som sikrer dem selv best mulig forretningsmessige vilkår, innenfor det lovlige. Det er deres soleklare rett. De er ikke på noen som helst måte forpliktet til å ta hensyn til andre aktører. De er på ingen måte forpliktet til å opptre moralsk eller etisk eller hva man skal kalle det.

NJK bergen er en forening som driver med MJ, og som arrangerer en messe for å sikre sin egen drift. De har også rett til å treffe valg som gir dem de beste forutsetninger for en vellykket messe. 

Som Erik Karlsen, organisator for Horten"s MJ-messer har sagt, en klubb som vil arrangere messe er helt avhengig av "fotfolket" for å gjennomføre et slikt prosjekt.

I dette tilfellet har en av "fotfolket" blitt utsatt for NMJ"s nådeløse forretningsmetoder. De økonomiske konsekvenser var for den berørte store. Tilfeldigvis er denne "fotfolkpersonen" en som er sentral i arrangeringen av Bergensmessearrangementet, nærer stor respekt i foreningen og som satset friskt for å ta frem norske modeller.

Det er så enkelt at de som er hans venner tar hans side. Det synes jeg på en måte er OK, selv om man gjerne skulle sett at alle var venner og bodde i Kardemommeby.

Så "facts on the ground" er følgende:

Bergensgutta får ikke hjelpere hvis NMJ inviteres og kan derved ikke arrangere messe.

De får hjelpere hvis NMJ ikke inviteres og kan da arrangere messe.

Rimelig enkelt valg, hva?

Glem tanken om megling. Heines kommentar om at det vil være lettere å megle mellom Al-Quieda og USA har mye for seg.

mvh Øyvind Strøm
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 22:56
Originally posted by thomas snare thomas snare wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Kan jo tolkes slikt at Njk ikke vill la Nmj få stille ut på messe i framtiden heller. Og da er det enlkelt å si at de(njk) ikke vill diskutere det.

Men hadde Nmj vært så store at Njk-Bergen hadde vært avhennig av Nmj. Så hadde pipa hatt en annen lyd.

Mj-norge er ikke større enn at man trenger alle sammen.

Hva med og begynne og se på hva faktisk NMJ gjør og har gjort mot MJere i bergen? Eller står du fortsatt på lønningslisten til NMJ?

 

 

De gjør ikke noe mot mjere i Bergen overhode. Eneste som har lidet for dette i Bergen er Bmj og ingen andre Thomas. Uansett om det er Nmj eller Hobbytrain så burde ingen stenges ute bevist. Men Njk-Bergen skal ha ære for at de lager ei bra messe. Skal selv innom der i helga.

 



Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 20:29

Jasså....trodde denne Høstjakta bare gjaldt MJF sitt styre og enkelte tidligere styremedlemmer......konsentrasjon og fokus nå karer -det er tog det gjelder : T.O.G.

Pusherne og bakmennenes intriger gir ingen skaperglede Det er riktignok lov til å mene noe om det meste og å gi uttrykk for det...men denne tråden begynner å ligne en gapestokk spør du meg.

Roger Abel

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 18:18

Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Lykke til med messen Bergensere.  I aar har jeg prioritert ferie i varmen (sendt fra internettkafe paa Karpathos).

Tiltredes. Messene i Bergen har de siste år vært et veldig nyttig besøk for dem som ønsker å få inspirasjon. Som Palerud nevner er det kun 5% av arealene som er viet kommersielt salg - De øvrige 95% er avsatt til selve hobbyen. Akkurat det ga undertegnede et perspektiv på hva NJK-Bergen legger vekt på - og er fullstendig enig i prioriteringen om hva som synes å være viktigst: Hobbyen og dens utøvere.

Lykke til i helgen!  Jeg ble i alle fall inspirert da jeg var der i 2003.

Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 18:14

Originally posted by thomas snare thomas snare wrote:

Hva med og begynne og se på hva faktisk NMJ gjør og har gjort mot MJere i bergen? Eller står du fortsatt på lønningslisten til NMJ?

Igjen, for 2. gang i denne tråden, tør det minnes om at man beholder en viss takt og tone når man ønsker å bidra til økt kunnskap i en debatt - det siktes her til siste setning i sitatet ovenfor. Hvis det ønskes å illustrere et poeng om tilhørighet/partiskhet, kan det godt gjøres uten usaklige insinuasjoner.

Lars G., adm.

Back to Top
thomas snare View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thomas snare Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 17:49
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Kan jo tolkes slikt at Njk ikke vill la Nmj få stille ut på messe i framtiden heller. Og da er det enlkelt å si at de(njk) ikke vill diskutere det.

Men hadde Nmj vært så store at Njk-Bergen hadde vært avhennig av Nmj. Så hadde pipa hatt en annen lyd.

Mj-norge er ikke større enn at man trenger alle sammen.

Hva med og begynne og se på hva faktisk NMJ gjør og har gjort mot MJere i bergen? Eller står du fortsatt på lønningslisten til NMJ?

 

 

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 17:18
Originally posted by Ole Palerud Ole Palerud wrote:

Hei der!

Vi i NJK avd. Bergen har ikke noe ønske eller behov for å drive argumentasjon om hvem som skal få komme eller ei på Modelljernbanemessen vår her på dette forum.

Vår Modelljernbanemesse er for de som ønsker å se på modelljernbane og få inspirasjon til å jobbe med dette hjemme. Vårt ønske er å vise mangfoldet i hobbyen og gi publikum en god opplevelse. (dette tror vi at vi har oppnådd, over 2000 besøkende i fjor). Til orientering får forhandlere 5 % av tilgjengelig areal, resten er anlegg/utstillinger.

De som savner noen butikker kan jo bare arrangere en messe for "sin butikk" eller enda bedre butikkene/forhandlerne/importørene kan jo sette i gang med å arrangere messe selv.  Det finnes mange muligheter, men dessverre ingen som gjør noe med det. Det er mye lettere å sitte foran tastaturet å spy ut drit om hva andre burde gjøre enn å gjøre noe konstruktivt selv.

Ha en strålende helg og lykke til med arrangementene som nå blir under planlegging. Vi venter i spenning!

Mvh LE

Kan jo tolkes slikt at Njk ikke vill la Nmj få stille ut på messe i framtiden heller. Og da er det enlkelt å si at de(njk) ikke vill diskutere det.

Men hadde Nmj vært så store at Njk-Bergen hadde vært avhennig av Nmj. Så hadde pipa hatt en annen lyd.

Mj-norge er ikke større enn at man trenger alle sammen.

A matter of life and death
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 16:25
Lykke til med messen Bergensere.  I aar har jeg prioritert ferie i varmen (sendt fra internettkafe paa Karpathos).
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Guests View Drop Down
Gjester
Gjester
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 14:09

Hei der!

Vi i NJK avd. Bergen har ikke noe ønske eller behov for å drive argumentasjon om hvem som skal få komme eller ei på Modelljernbanemessen vår her på dette forum.

Vår Modelljernbanemesse er for de som ønsker å se på modelljernbane og få inspirasjon til å jobbe med dette hjemme. Vårt ønske er å vise mangfoldet i hobbyen og gi publikum en god opplevelse. (dette tror vi at vi har oppnådd, over 2000 besøkende i fjor). Til orientering får forhandlere 5 % av tilgjengelig areal, resten er anlegg/utstillinger.

De som savner noen butikker kan jo bare arrangere en messe for "sin butikk" eller enda bedre butikkene/forhandlerne/importørene kan jo sette i gang med å arrangere messe selv.  Det finnes mange muligheter, men dessverre ingen som gjør noe med det. Det er mye lettere å sitte foran tastaturet å spy ut drit om hva andre burde gjøre enn å gjøre noe konstruktivt selv.

Ha en strålende helg og lykke til med arrangementene som nå blir under planlegging. Vi venter i spenning!

Mvh LE

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 13:20

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

... Dersom partene aksepterer det, kan for eksempel MJF være behjelpelige med å fremskaffe en nøytral meklingspartner. Det er en betingelse at partene kontakter MJF selv.
Jeg liker tanken din Lars og støtter den fullt ut.

Poenget mitt er jo at debatten om og mellom de nevnte aktørene aldri kommer på dagsorden før selve messa står for døra, og da er det sikkert for sent (fordi man står midt oppe i arrangementet). Og dette gjentar seg jo på 6. året.

Som jeg har nevnt før: Jeg håper at NMJ, BMJ, m.fl. greier å se framover.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 11:44

Originally posted by NiM NiM wrote:

Det virker kanskje som det er enklere å mekle mellom USA og AlQuaida...  

Hehe. Men for å ta den sammenlikningen litt på alvor: Al Quaida og USA har som formål å utslette hverandre, med "de midler som behøves for å nå målet". - Så tilspisset er det neppe noen grunn til å tro at det er i vårt miljø. (Bank i bordet)

Begge parter er tjent med at forutsetningene for et godt mj-miljø er så gunstige som mulig. Begge parter har etter alt å dømme alt å vinne på å samarbeide om slike synergier. Her er det den viktigste forskjellen i sammenlikningen USA/Al Quaida ligger.

Adskillig tøffere konflikter er blitt løst til alles tilfredsstillelse ved mekling. Alternativet er å fortsette som før, og det kan neppe sees på som det mest gunstige for begge parter, pluss tredjepart(er) (Utenforstående: kunder/mj-rallarne)

Sannsynligvis vil begge parter høste mye goodwill fra tredjepart på en slik generøsitet det er å invitere til mekling - ta grep selv, fremfor å lage "advokatmat".

Lars

Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 10:57
Det virker kanskje som det er enklere å mekle mellom USA og AlQuaida...  
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 10:25
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Er ikke på tide at noen fra styret i NJK-Bergen kommer med sin versjon av denne dialogen nå da ... ?

Gutta der har vel vært, og er akkurat nå mest opptatt av de rent praktiske tingene i hallen på Slettebakken akkurat nå og i helgen. Akkurat den prioriteringen synes jeg er svært fornuftig..

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hvis ikke partene NMJ, BMJ, Heljan greier å se framover - og en gang for alle legge striden bak seg - ja da vil alltid denne ørkesløse debatten komme opp hver gang Bergensmessa skal arrangeres.

Å debattere en slik konflikt åpent, bidrar som oftest til at situasjonen tilspisser seg mer enn den løser seg - meningene polariseres, og det er vanskelig å illustrere alle nyansene. (Eksempelvis hvordan et nyhetsbrev oppfattes helt ulikt, og nærmest blir "en sak i saken" )

Konflikter løses aller best ved megling partene i mellom gjennom helt andre kanaler, der partene møtes ansikt til ansikt. En nøytral mekler er meget verdifullt, hvis hensikt er å styre dialogen mot en løsning alle kan være fornøyde med. Det forutsetter naturligvis at begge parter er innstilt på å få til en løsning som både ivaretar begge parter, og som begge parter kan være fornøyde med.

MJF ønsker å fremstå som nøytrale. Dersom partene aksepterer det, kan for eksempel MJF være behjelpelige med å fremskaffe en nøytral meklingspartner. Det er en betingelse at partene kontakter MJF selv.

Lars Gjertsen

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 09:47

Er ikke på tide at noen fra styret i NJK-Bergen kommer med sin versjon av denne dialogen nå da ... ?

Hvis ikke partene NMJ, BMJ, Heljan greier å se framover - og en gang for alle legge striden bak seg - ja da vil alltid denne ørkesløse debatten komme opp hver gang Bergensmessa skal arrangeres.

Slutt å "spille furtne unger" ...   ... "bli voksne" 

 

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 09:30

Hei!

Jeg sier ikke at jeg ikke tror NMJ har hatt en dialog, det kan jeg jo ikke uttale meg om før jeg har førhørt meg om saken. Men jeg vil jo tro at NMJ har prøvd, NMJ har jo tydeligvis veldig lyst til å komme på messen. Så får vi håpe at partene blir venner en gang i framtiden, det er MJ norge mest tjent med mener jeg.

 

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Knut Moe View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Knut Moe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 02:15
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Men dette er en sak mellom NMJ og NJK/Bergen og vil partene finne en evt løsning så er de de to partene som skal snakke sammen 

Det er ganske naivt å tro at vi ikke har har prøvd å ha en dialog. Vi har prøvd det meste i de 6 årene denne "boikotten" har pågått. Tydeligvis har ikke budskapet kommet frem!?!

Knut Moe
Privat brukernavn
(Ansatt i NMJ AS)
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2005 at 01:35

Hei igjen!

Nei skal innrømme at det ikke står direkte at de oppfordrer til boikotting av messen. Men når de gir et tilbud som varer i samme tidsrom som messen er og skriver "Vi oppfordrer alle våre kunder om å protestere ovenfor NJK avd. Bergen mot denne boikotten." Så synes jeg det er litt feil. NMJ skal så klart få lov til å mene at de blir urettferdig behandlet, og de som vil med. Men dette er en sak mellom NMJ og NJK/Bergen og vil partene finne en evt løsning så er de de to partene som skal snakke sammen, ikke dra inn kundene. 

Håper det blir en fin messe, og at dette ikke får ødelegge for oss andre som bare vil ha en messe der vi kan treffe andre hyggelig mj folk.

 

 


Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 23:29

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Eika skriver: "Kan du vise meg hvilke lover du mener blir brutt om ikke en arrangør skal få styre sin egen messe?"

Tror dessverre at NJK Bergen og Bmj med sin utestenging av NMJ bryter forbudet om konkurransebegrensende samarbeid i konkurranselovens paragraf 10.

Nå er det slett ikke synd på NMJ. Måten man i kompaniskap med Heljan skviset BMJ innebar etter mitt skjønn flere brudd på konkurranseloven. Prisdumping, utilbørlig bruk av markedsmakt bl.a. Og denne skvisen var økonomisk langt alvorligere enn noen dagers salg på en messe.

Som man reder så ligger man...

Så gode Eirik, det er nok ikke slik at en messearrangør kan invitere helt og holdent etter eget hode. Hvis messen er stor (dominerende) og de fleste butikker i bransjen er tilstede, da er det faktisk forbudt å nekte noen butikker adgang.  Den politiske begrunnelser er å sikre sunn konkurranse til forbrukernes og samfunnets beste.

Og som stor arrangør har vel Horten MJklubb en klar og gjennomtenkt holdning om at absolutt alle seriøse i bransjen er velkommen? Eller styrer dere virkelig invitasjonene...

Mvh

Terje S


Hei Terje!

Ville trodd konkuranseloven hadde større virkning om NJK Bergen faktisk tjente på å utestenge NMJ, men så lenge de ikke har noen fortjeneste på det har jeg litt vanskelig for å se at det skal være noen grunn? Forøvrig finnes det da såpass mange messer i år at Bergensmessen nok ikke er så veldig "dominerende" i den forstand.

Når det gjelder Hortens-klubbens praksis så er den at vi sender invitasjon til omlag 150 potensielle utstillere, og det finnes vel ingen som blir utelatt av "trynefaktoren" eller annet. Er det noen vi utelater å invitere så må det i så fall skyldes vesentlig mislighold av messe-avtalen som f.eks. manglende betaling e.l. Det er f.eks. mange år siden Amundsen hobby var representert på messen, men vi spanderer fortsatt et frimerke på å invitere også han (Og han var vel faktisk den eneste av de som ikke dukket opp i år som sendte svar tilbake og beklaget at han ikke kunne stille)
Noe vi og forbeholder oss retten til er å redusere tildelt areal i forhold til ønsket ved stor pågang av utstillere, samt til å nekte utstillere som melder seg på etter fristen. Ingen av delene er heldigvis noe stort problem pr. i dag

Som jeg svarte Morten i et tidligere innlegg så er vi/jeg av den mening at om noen utstillere ikke tåler trynet på hverandre, så får de selv velge om de vil stille eller ikke. Vi inviterer alle. Det er såklart lov å be om ikke å bli plassert ved siden av en direkte konkurent da...

Men hvordan NJK Bergen styrer sin messe er opp til deres messestyre

Eirik

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 22:33

Trodde det bare var Nmj som var Boikottet, men nmj skiver at Hobbyland er det også, men de har ikke noe med Bmj å gjøre siden de selger Rc og er en uavhenning butikk som har andre eiere. Men det er vell nok med at de deler lokaler med Nmj.

Så d er det en hobbykjede med 3 butikker og Nmj som er boikottet hvis dette er tilfelle som nmj skriver.

Og det er vanlig med messetilbud når det er messetid. Og det er butikker som har hatt tilbud både i butikken og på messa. SÅ det er ikke uvanlig.

Og siden butikken som var i Bergen gikk konkurs burde de støtte om om den er som er i byen,uansett eiere.I værstefall får ikke Bergen noen butikk og kan bli vanskeligere å få folk inn i hobyen når de må reise langt for å handle hvis de ikke kjøper på nett.

Og får man økt opplsutning om mj i Bergen vill det gi muligheter for Bmj å selge mere mj.  Og som igjen gir bedre oppsluttning i kassa til Njk Bergen, gjennom flere messebesøkende når de har messer. Og Bmj selger ikke flere modeller selv om Nmj ikke kommer.

For etter det jeg har hørt har de en fin messe, bare synd at messa har fått dette stemplet. Njk burde ikke blande seg borti en sak som ikke anngår de. Dette er en sak mellom Bmj,Nmj og Heljan. Så her burde Njk være nøytral.

 

 

A matter of life and death
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 22:19

Hei!

Jeg har også mottatt den omtalte e-mail fra NMJ, og der står det ikke at de oppfordrer til boikott.

Nå er det på tide å bli litt seriøs på dette forum, og ikke drive med slik løgn, drittkasting og ryktespredning!

Hilsen, Tom

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 22:15

Nå oppfordrer ikke NMJ noen å boikotte messen i Bergen. De gir et messetilbud på 10% på mange varer, til alle, for på den måten å protestere mot boikotten av NMJ.

De oppfordrer også alle til å protestere mot en slik boikott av NMJ. De oppfordrer ingen å boikotte selve messen.

Hvordan den enkelte ønsker å protestere får være opp til vær enkelt.

Selv synes jeg denne boikotten av NMJ er noe underlig. De er jo en av de store på MJ og utvikling av norske modeller. De hører absolutt hjemme på en slik messe for at den skal bli så komplett som mulig.

Det er selvfølgelig mange andre som leverer flotte norske modeller, og bra er det, men NMJ har vel vært den viktigste i mange år.

At man ønsker å markere sitt syn på noe som man mener er blitt gjordt feil i denne saken med BMJ er greit, men ikke i så mange år etter en slik hendelse. Jeg tror mange Bergensere og tilreisende hadde ønsket NMJ på denne messen, slik at de kunne fått sett på deres modeller uten å måtte dra til Strømmen.

Jeg tror at boikotten burde oppheves og la den enkelte MJ`er få avgjøre hvordan de vil forholde seg til NMJ på messen.

 

Vidar Andreassen

MVH

VA
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 21:02
Originally posted by aha aha wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Er du seriøs? Har NMJ sendt ut en slik mail om boikotting? Det er det mest useriøse jeg har hørt om noen gang!

Nå skal ikke jeg kaste meg ut i denne elendigheten med å si hvem som er "best". Men hvis det er samme mail jeg har fått i dag så ber ikke NMJ oss om å boikotte messen i Bergen, men å protestere ovenfor NJK avd. Bergen mot boikotten av NMJ.

Arne

Hvis NMJ oppfordrer til boikott er det veldig alvorlig. Hvis de ber folk protestere mot boikotten blir saken noe annerledes. Men jeg er litt i tvil om det er riktig å dra med kundene i denne konflikten.

Er mailen lik teksten NMJ har lagt ut på sine sider? http://shop.nmj.no/newsdesk_info.php?newsdesk_id=16 

Hilsen,
Laurenz

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 20:07

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Er du seriøs? Har NMJ sendt ut en slik mail om boikotting? Det er det mest useriøse jeg har hørt om noen gang!

Nå skal ikke jeg kaste meg ut i denne elendigheten med å si hvem som er "best". Men hvis det er samme mail jeg har fått i dag så ber ikke NMJ oss om å boikotte messen i Bergen, men å protestere ovenfor NJK avd. Bergen mot boikotten av NMJ.

Arne

Back to Top
gunwes View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gunwes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2005 at 19:38

Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Eika skriver: "Tror dessverre at NJK Bergen og Bmj med sin utestenging av NMJ bryter forbudet om konkurransebegrensende samarbeid i konkurranselovens paragraf 10."

Er du sikker på det der, Terje? Konkurranseloven regulerer virksomhet mellom private og offentlige foretak (paragraf 1).

Er NJK Bergen et foretak? Pr definisjon skal et foretak drive privat eller offentlig ervervsvirksomhet (samme paragraf). Jeg tror ikke inntekter som har til hensikt å sikre foreningsdrift kommer inn der.

Gunnar

 

gw
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.