Lite erfaring og mye utfordringer |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert først i tråden Edited by Pål Brovold - 23 januar 2012 at 16:37 |
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
12.01.2012 Da er det endelig tid for utlegging av spor...og da dukker ett (nybegynner) spørsmål opp:
- hvordan best feste kjøreunderlaget? - hvordan best feste skinner på kjøreunderlaget? Tror jeg skal holde mine teorier for meg selv, og overlate til de mer erfarne å komme med forslag :-) |
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Oppdatert først i tråden Edited by Pål Brovold - 23 januar 2012 at 16:37 |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se der ja. Levner ingen tvil om hvordan man skal bygge.
Takker for gode bilder! |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gangbanene på brua ved Klungland er understøttet på følgende måte: Siden 2x8" bjelken (?) hviler på en langsgående bjelke på utsiden, stopper den på bjelken som sporet hviler på. Brua: Det er dessverre dårlig med Kinaspenn (som du har) her på Sørlandsbanen, så jeg får ikke dokumentert det bedre en dette. Men på bilder av bruene på Nordlandsbanen ser det ut som det er lagt en bjelke kun for å støtte opp gangbanen og rekkverket, noe som også ser ut til å være tilfellet på Launesbrua ved Egersund.
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for alle innspill - de tas imot alle som en :-) Blir litt å lære mens man går dette her for min del, så regner med å måtte gjøre enkelte ting opptil flere ganger. Skal kjøpe noen 12mm plater og gjøre nytt forsøk. Enig i at det bør være en viss standard på banen, selv om "alt det andre" også frister mye. Er vel det som er største utfordringen nå - å være tålmodig nok til å gjøre godt grunnarbeid...får vel mye igjen for det siden. Nå er det nyttårshelg, så blir ikke mye gjort disse dagene - men alle tipsene kverner nå godt i hodet... :-D Godt nytt år til alle - så håper jeg alle får ett godt 2012...med eller uten bygging! |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mange måter å bygge en helix på.
I denne artikkelen fra juli 2011 nummeret av MRH, kan du kanskje få noen ideer. Forfatteren bruker to lag 6 mm (1/4") kryssfiner som overlapper hverandre. Dersom du søker på "helix" på dette nettstedet, kan du finne en del diskusjoner og meninger om dette. Så selv om du har fokus på landskap osv - og er dyktig på det - synes jeg du bør gjøre det du kan for å få et godt sporunderlag som et grunnlag for et stabilt spor. Lykke til og godt nytt mj-år |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men jeg skjønner ikke hvordan man spare de tverrliggerne ved å bruke 12 mm finér, særlig siden det allerede er brukt 12 mm finér i understeste sporunderlag. Noen av de er breiere og fungerer som lasker der underlaget må skjøtes. Siden laskene allerede bygget 12 mm ekstra, var det enklest å lage de mellomliggende bærerne på den måten. Derimot kan man sikkert godt sløyfe den ekstra 12 mm porøse plata og enten erstatte den med kork (som mange bruker likevel), eller bare feste sporet rett på finér. Da må man påregne noe mer kjørestøy.
|
|
Svein S
|
|
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er 12mm Tverrliggere.
Hvis ¨tverrliggere´n¨ Er de bitene som er festet i mellom gjengestengene? Hilsen en som har krypt for mye opp og ned i midten av helixsen.....
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener.
|
|
Svein S
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ang. underlagsfinér i helix'n, kan en 'spare' tverrliggerne til TMJK ved bruk av 12 mm dersom det kniper med høyden.
|
|
Bjørn Egil
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kan virke som men forlenger brosvillene når hovedbærerene er utvendige, fordi det da er enkelt å montere rekkverk i selve bærekonstruksjonen, mens man lager et eget noe senket system for gangbane og rekkverk når hovedbærerne er underliggende.
|
|
Svein S
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stemmer det Svein. På jernbane.origo.no fant jeg flere bilder med gangbanen jevnt med skinnegangen.
Bla Mæland jernbanebru på Rjukanbanen. Drammen jernbanebru har 2 nivåer.... Edited by Snikkaren - 30 desember 2011 at 13:18 |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
På bildene av bro over Leirelva vil du se at gangbanen ikke ligger lavere enn svillene, men er nok som du sier, lagt oppå brosviller med ekstra lengde. Det enkleste er jo å forlenge noen av brosvillene for å bære gangbanen. Ligger gangbanen lavere enn svillene, må den ha eget bæresystem.
Edited by ses - 30 desember 2011 at 12:56 |
|
Svein S
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det er noe jeg savner er det info ang. gangbaner på stålbroer.
Er det ekstra lange sviller for hver tredje sville, gangbanen trenger jo færre bærere. Gangbanen ligger jo dog litt lavere enn selve skinnegangen. |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var helt nytt for meg at JBV har egen Wiki og at den er offentlig tilgjengelig. Takk for den lenka!
|
|
Svein S
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar Svein - tror dette vil løse utfordringen min :-)
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mer om stålbroere og bæresystemet. Bildet nedenfor viser en modell av en klassisk 25 meters bro som er oppført flere steder i Norge. Denne er etter modell fra bro over Leirelva ved Selsbakk. Her er det to langsgående bærere som er plassert rett under skinnene. Bildet viser også et kort brospenn med tvillingbærere, dvs. to I-profiler satt sammen som bærere under hver av skinnene. Forbildet: Edited by ses - 30 desember 2011 at 12:00 |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
I 1:1 var stålbroene tidligere laget "åpne". Sporet bæres av slike med 2-4 langsgående bærere som svillene legges rett oppå, men med svært tett svilleavstand. Med kjøpespor i MJ kan dette gjenskapes med å skyte inn sviller mellom de som allerede ligger der. Hvis broa di ikke har noe som svillene kan "ligge på", så virker det som om hele konstruksjonen er komplett feil. Men troverdige langsgående bærere kan kanskje selvbygges for å fikse på. |
|
Svein S
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
SPØRSMÅL: har en bro med "åpent" rammeverk der sporet skal gå, altså ikke ett tett underlag for sviller - hvordan løser man dette?
Utfordringen slik jeg ser det er at svillene da ikke har noe å "ligge på" enkelte steder, og derfor ser ut som om de bare henger fast i skinnen. Legger man på en underlagsplate der sporet går, eller løses dette på annen måte???
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein, Takk for svar :-D Har selv tenkt tanken med gjengestenger og muttere siden de gjør systeme fleksibelt å justere - så godt å se ett eksempelt på hvordan! Mye lettere med "bilder" enn tekst for å forklare sånne praktiske løsninger - så takk igjen! Min radie kan max være 55-60 i YTTERKANT, men har som sagt tenkt å "skjule" deler av sporet - så den muligens oval med den skarpeste svingen skjult. Vel, mer og tykkere plater må uansett kjøpes inn - så får jeg prøve igjen. Det er det som er det herlige ved å gjøre feil - man lærer :-D
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sporunderlag i kryssfinér bør minst være 9 mm, helst 12 mm. Stigningen i helixen bør være så slak som mulig. Stigningen gir seg dermed av radien og minste høyde mellom lagene, som igjen er avhengig av høyden på materiellet pluss sporet. Her er et bilde fra helixen til TMJK. Radius på innerste spor tror jeg er 55 cm, som gir en stigning på under 25 promille. |
|
Svein S
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Bjørn E, Den er ALTFOR bratt, men bare en test foreløpig - har ikke funnet ut hvordan "feste" helixen på en fornuftig måte ennå. I tillegg er platen (6mm) for tynn, så den må byttes ut med noe stivere så jeg slippe feste hver 10 cm.Hva anbefaler du av max stigning? Store deler av denne helix skal være skjult, så jeg trenger bare tenke på hva som er hensiktsmessige - og ikke hva som "ser riktig" ut....
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Legger ved noen flere "bondebilder" - men så har jeg ikke flere....
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden du nevner driftsproblemer på tidligere anlegg, vil jeg spørre om du har testet ut helixen (spiralen) på bildet?
Det kan være at bildet fortegner virkeligheten, men den ser ut til å være relativt bratt og krapp. En utstrekking til en oval vil kunne gi bedre stigningsforhold. |
|
Bjørn Egil
|
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Må først får takke Mini, SveinR og helleland for veldig hyggelige tilbakemeldinger! Det motiverer :-)
Får håpe jeg får til det nye anlegget like godt - MEN tar GJERNE i mot ALLE former for tilbakemeldinger, tips, råd, forslag osv. Anlegget er foreløpig bare en plan i hodet mitt, så det er fult mulig med innspill :-) I grove trekk så ser jeg for meg følgende: - 2 sløyfer som går gjennom en felles stasjon i bymiljø - 1 av sløyfene går i runde rundt hele rommet via en høy bro foran døra - sløyfe 2 vender under spiralene og går under stasjonen og vender under den andre spiralen - begge sløyfer linkes sammen ett sted, slik at ett tog kan kjøre hele runden (gjør dette såpass enkelt, så slipper jeg mye styr med vendesløyer og annen elektronikk) - 2 spiraler så jeg får ett strekk i "høyden" - sommer i by'n (med en blokk i brann - derav alle brannbilene) - høst i distriktet - vinter på "fjellet" - har ett håp om en liten havn ett sted også, men får se :-) - har Zimo digital styring - som jeg fortsatt har MYE igjen å skjønne av.... Men, får få plank og plater på plass - så får vi se hva resultatet blir etter hvert :-) |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Meget bra!!! Utfordringene tar du jo på strak arm, mann!!!
Legger spesielt fort merke til det flotte gardstunet... Gir inspiarasjon! Og at du sier "norskt" Sånn skal det låte og det klinger spesielt godt i mine ører (øyne)!!! Spennende å følge med på "Nye"-anlegget ditt!!! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Pål Brovold
Nykommer Joined: 20 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
TøftQ Takk for link.. Har selv laget brannbiler med lys til Faller Car system
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |