Print Page | Close Window

Lite erfaring og mye utfordringer

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6727
Printed Date: 22 november 2024 at 07:22
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Lite erfaring og mye utfordringer
Posted By: Pål Brovold
Subject: Lite erfaring og mye utfordringer
Date Posted: 29 desember 2011 at 13:32
17.07.2012 - Feriemodus
Har ikke oppdatert tråden etter kræsj i vinter, men så har det heller ikke skjedd så mye på banen heller. Men når nevøen er på besøk, så er det obligatorisk med en kjøretur om ikke annet
 
 
 
 
08.02.2012 - Skogens konge
Etter litt pause så er det kommet på plass litt mer skog og noen bygg. Er fortsatt på litt "prøve-ut-stadiet" når det gjelder farger og dekorering, så det er godt mulig det blir endel endringer - men øvelse gjør mester....får man håpe....
 
MEN.....sliter fortsatt med å komme på en god løsning for overgang skog/vinter bak bondegården...så kom gjerne med innspill....!
 
 
 
 
 
 
30.01.2012 - litt senere
 
Har fått farget og tilrettelagt litt mer i løpet av ettermiddagen, men er ikke helt fornøyd med fargingen av fjell/grus langs vei.... :-(
 
 
 
 
Men er fornøyd med ny prøveplassering da :-) Bare å vente på "vinterfigurer" som er bestilt....
 
 
 
 
30.01.2012 Mer skum og prøveutplassering
Til tross for besøk i helgen og behov for litt sosialisering, så er det skjedd litt på banen også. Det er lagt på plate, isopor og mer skum i området tidligere omtalt som Haukeli - men som viser seg å være Ustaoset (slekten fra Vestlandet var ganske så sikker i sin sak - så da er det lite vits for en Oslo-gutt å motargumentere).
 
Området er tilskjært, gipset og bebyggelse prøveplassert - men er ikke helt fornøyd, så mulig det blir litt endringer i løpet av uken.
 
 
 
 
Så til ett mer delikat problem - overgang av bakgrunn. På bildet nedenfor ser dere hvrodan "skog" og "fjell" møtes. Ser jo selv at det var lite gjennomtenkt å legge sporet såååå tett på veggen, for det gir meg lite spillerom til å lage en form for overgang mellog de to miljøene. Står igjen med ett par alternativer:
1. la overgangen være markert med ett klart skille i form av en list
2. gyve på med airbrush og gjøre overgangen mindre synlig ved å "smelte" miljøene sammen
3. forslag mottas med takk.... :-D
 
 
 
 
24.01.2012 - Vinter'n er her :-)
 
Da er Haukeli avrundet og belagt med gips-rull
 
 
Men måtte jo selvfølgelig kline på litt "fjell-gips" og snø, sånn bare for å teste ut hvordan dette skulle løses...
 
....og med litt "triksing" med innstillingene på mobilkamera, så ble det ikke så verst...
 
 
Fikk også jobbet litt i går kveld med noe detaljering av "Skogen" 
 
 
 
23.01.2012 - litt senere....fjell i "skogen"
Mens "Haukeli" (nedenfor) tørker, har jeg tilskjært og gipset fjellskrenten ved "skogen". Har på en tur innom Europris funnet ett "glitterlim" som jeg prøver ut som "kråkesølv" eller "våt stein" (litt opp til den som ser å vurdere) - men artig effekt ble det :-)
 
 
 
 
23.01.2012 - Skumlegging av Haukelifjell
 
Prøver meg på samme løsning i "vinter-svingen" med selvprintet bakgrunn og overgang til landskap. Har denne gang brukt tynn isoporplate lagt opp mot vegg/bilde får å unngå søl av byggskum, samt forenkle tilskjæring etterherding. Er litt usikker på om det enten var veldig dumt - eller veldig lurt.....
 
 
Har prøvd å sette ett merke på isoporen der bildet slutter, så jeg vet hvor jeg skal kutte skummet...
 
 
22.01.2012 - Forsøk på å skjule overgang til bakgrunn
 
Har som nevnt tidligere en ide om å bruke egen-utskrevet-panorama-bilde som bakgrunn på banen. I helgen har jeg prøvd meg litt ut på overgangen mellom landskap og bilde for å se om jeg får de til å flyte i hverandre. Bilder er tatt med mobil, så det blir litt feil skygger osv, samt at jeg har prøvd meg på ett hjørne som muligens blir ganske skjult av annet landskap - greit nok når man skal prøve ut masse nytt man har lest om her på forumet :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
16.01.2012 - Litt skinner er lagt, men før jeg går videre vil jeg teste ut litt forskjellige bakgrunner...
 
Har foreløpig laget en "billig-løsning" der jeg har funnet passende panoramabilder og skrevet dem ut på A4 ark som er limt sammen. Trenger litt fikling og justering i skjøter, men gir ett inntrykk likeve....
 
 
 
 
12.01.2012 - Etter tips om gjengestav med mutter og skiver for justering av høyde, har jeg prøve meg ut litt - og dette funker ganske så godt :-)
 
Har derimot gitt opp helix (da dette tok for mye plass på begge sider - både opp og ned), så nå blir det bare en "rampe" opp til bru. Foreløpig for bratt - fortsatt - så har satt opp bru bare for å se hvor den starter/ender....så får jeg heller jobbe litt med denne høyden/vinkel på rampa fra "stasjon"...
 
 
 
13.01.2012 - Første meter med skinner lagt....
 
 
 
01.01.2012
Da var gjengejern kjøpt inn - og du verden for en fantastisk måte å feste "overplater" på :-) Så en STOR takk til de som kom med dette...og andre...råd :-D
 
Da gjennstår det bare å justere til riktig høyde ;-)
 
 
 
 
29.12.2012: Først forsøk på "løype" klart....
 
 
 
28.12.2011: Har omsider satt tanker ut i handling og kjøpt plank og plater for å starte opp ett nytt byggeprosjekt. Det er kun noen tanker i hodet foreløpig, så første trinn har bare vært å sette opp en ramme slik at jeg vet hvor mye plass jeg har tilgjengelig.
 
Siden selve landskaps-byggingen er det som er min drivkraft, så blir nok togdelen i de flestes øyne noe "simpel" med minst mulig vendinger og krumspring - men det er selvfølgelig gøy hvis det ender med en fungerende bane :-)
 
 
 
 
.................................................................
 
Siden bygge-delen og landskap er viktig, så har jeg bestilt meg litt "norskt" utstyr i form av brannbiler som jeg har utstyrt med litt lys :-)
 
Link for filmsnutt: http://youtu.be/i4REypAAP5k - http://youtu.be/i4REypAAP5k
 
 
MEN....mangler Norske Sykebiler/Ambulanser....(Modellbil Design er tomme på lager)
 
Så hvis noen har noen liggende - ta gjerne kontakt!!!
 
 
-------------
Legger ut noen bilder fra mitt forrige annlegg også (som riktignok aldri ble ferdigstilt grunnet flytting, og hvor jeg selvfølgelig startet i helt feil ende - nemmelig å lage landskap FØR banen ble ferdig)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Replies:
Posted By: Mini
Date Posted: 29 desember 2011 at 13:56
"Lite erfaring"...? Hva skal da andre si? Du viser oss jo bilder av et drømmeanlegg. Stå på! Og flere bilder etter hvert takk!


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 29 desember 2011 at 14:03
"lite erfaring" i og med bildene stammer mitt første forsøk - og husk at bilder lyver :-)
 
Riktig lys og vinkel med kamera skjuler nemmelig at toget aldri kunne kjøre mer enn 2 meter før det sporet av, at svingene ble for skarpe, at tunneller ikke var egnet for avsporing (da det ikke var noen tilgang til toget annet enn sporets inn/utganger), at penser aldri ble koblet opp, at alt ble bygget på en plate og problemer med strømgjennomføring når jeg bygget i høyden oppå platen, for ikke å snakke om alt som hadde med digitalstyring og programmering av dette - som jeg den dag i dag ikke skjønner en pøkk av.... :-)


Posted By: SveinR
Date Posted: 29 desember 2011 at 14:07
Har du lagt i lys selv i disse brannbilene??  Utrolig stilig..

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 29 desember 2011 at 14:18
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Har du lagt i lys selv i disse brannbilene??  Utrolig stilig..
 
Kjøpt elektronikk fra http://www.schmidt-teknik-hobby.dk/index.html - http://www.schmidt-teknik-hobby.dk/index.html  og "Norske" biler fra http://www.mamut.net/modellbildesign/ - http://www.mamut.net/modellbildesign/  men måtte montere selv ja.
 
Lysene er små dioder med ferdig loddet ledning som må limes på modellen og loddes til ett printkort (det har forskjellige loddepunkter avhengig om du ønsker at den dioden skal "flashe" eller "blinke rolig").
 
Blir uansett utrolig effektfult :-)


Posted By: SveinR
Date Posted: 29 desember 2011 at 14:24
TøftQ  Takk for link..  Har selv laget brannbiler med lys til Faller Car system

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 29 desember 2011 at 19:33
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

TøftQ  Takk for link..  Har selv laget brannbiler med lys til Faller Car system
SveinR: litt lyst på Faller, men har ikke helt skjønt alle muligheter. Virker som om det er kommet noe som styres digitalt - stemmer det?


Posted By: helleland
Date Posted: 29 desember 2011 at 22:45
Meget bra!!! Approve Clap Utfordringene tar du jo på strak arm, mann!!!
Legger spesielt fort merke til det flotte gardstunet... Gir inspiarasjon! Thumbs Up
Og at du sier "norskt" Wink Sånn skal det låte og det klinger spesielt godt i mine ører (øyne)!!! Clap

Spennende å følge med på "Nye"-anlegget ditt!!! Wink


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 desember 2011 at 09:18
Må først får takke Mini, SveinR og helleland for veldig hyggelige tilbakemeldinger! Det motiverer :-)
 
Får håpe jeg får til det nye anlegget like godt - MEN tar GJERNE i mot ALLE former for tilbakemeldinger, tips, råd, forslag osv. Anlegget er foreløpig bare en plan i hodet mitt, så det er fult mulig med innspill :-)
 
I grove trekk så ser jeg for meg følgende:
 
- 2 sløyfer som går gjennom en felles stasjon i bymiljø
- 1 av sløyfene går i runde rundt hele rommet via en høy bro foran døra
- sløyfe 2 vender under spiralene og går under stasjonen og vender under den andre spiralen
- begge sløyfer linkes sammen ett sted, slik at ett tog kan kjøre hele runden (gjør dette såpass enkelt, så slipper jeg mye styr med vendesløyer og annen elektronikk)
- 2 spiraler så jeg får ett strekk i "høyden"
- sommer i by'n (med en blokk i brann - derav alle brannbilene)
- høst i distriktet
- vinter på "fjellet"
- har ett håp om en liten havn ett sted også, men får se :-)
- har Zimo digital styring - som jeg fortsatt har MYE igjen å skjønne av....
 
Men, får få plank og plater på plass - så får vi se hva resultatet blir etter hvert :-)
 
 
 


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 30 desember 2011 at 09:39
Siden du nevner driftsproblemer på tidligere anlegg, vil jeg spørre om du har testet ut helixen (spiralen) på bildet?
Det kan være at bildet fortegner virkeligheten, men den ser ut til å være relativt bratt og krapp.
En utstrekking til en oval vil kunne gi bedre stigningsforhold.


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 desember 2011 at 09:46
Legger ved noen flere "bondebilder" - men så har jeg ikke flere....
 
 
 


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 desember 2011 at 10:04
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Siden du nevner driftsproblemer på tidligere anlegg, vil jeg spørre om du har testet ut helixen (spiralen) på bildet?
Det kan være at bildet fortegner virkeligheten, men den ser ut til å være relativt bratt og krapp.
En utstrekking til en oval vil kunne gi bedre stigningsforhold.
 
Hei Bjørn E,
 
Den er ALTFOR bratt, men bare en test foreløpig - har ikke funnet ut hvordan "feste" helixen på en fornuftig måte ennå. I tillegg er platen (6mm) for tynn, så den må byttes ut med noe stivere så jeg slippe feste hver 10 cm.
Hva anbefaler du av max stigning? Store deler av denne helix skal være skjult, så jeg trenger bare tenke på hva som er hensiktsmessige - og ikke hva som "ser riktig" ut....


Posted By: ses
Date Posted: 30 desember 2011 at 10:56

Sporunderlag i kryssfinér bør minst være 9 mm, helst 12 mm. Stigningen i helixen bør være så slak som mulig. Stigningen gir seg dermed av radien og minste høyde mellom lagene, som igjen er avhengig av høyden på materiellet pluss sporet. 

Her er et bilde fra helixen til TMJK. Radius på innerste spor tror jeg er 55 cm, som gir en stigning på under 25 promille.




-------------
Svein S


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 desember 2011 at 11:10
Originally posted by ses ses wrote:

Sporunderlag i kryssfinér bør minst være 9 mm, helst 12 mm. Stigningen i helixen bør være så slak som mulig. Stigningen gir seg dermed av radien og minste høyde mellom lagene, som igjen er avhengig av høyden på materiellet pluss sporet. 

Her er et bilde fra helixen til TMJK. Radius på innerste spor tror jeg er 55 cm, som gir en stigning på under 25 promille.


 
Hei Svein,
 
Takk for svar :-D
 
Har selv tenkt tanken med gjengestenger og muttere siden de gjør systeme fleksibelt å justere - så godt å se ett eksempelt på hvordan! Mye lettere med "bilder" enn tekst for å forklare sånne praktiske løsninger - så takk igjen!
 
Min radie kan max være 55-60 i YTTERKANT, men har som sagt tenkt å "skjule" deler av sporet - så den muligens oval med den skarpeste svingen skjult.
 
Vel, mer og tykkere plater må uansett kjøpes inn - så får jeg prøve igjen. Det er det som er det herlige ved å gjøre feil - man lærer :-D


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 desember 2011 at 11:26
SPØRSMÅL: har en bro med "åpent" rammeverk der sporet skal gå, altså ikke ett tett underlag for sviller - hvordan løser man dette?
 
Utfordringen slik jeg ser det er at svillene da ikke har noe å "ligge på" enkelte steder, og derfor ser ut som om de bare henger fast i skinnen. Legger man på en underlagsplate der sporet går, eller løses dette på annen måte???


Posted By: ses
Date Posted: 30 desember 2011 at 11:49

I 1:1 var stålbroene tidligere laget "åpne". Sporet bæres av slike med 2-4 langsgående bærere som svillene legges rett oppå, men med svært tett svilleavstand. Med kjøpespor i MJ kan dette gjenskapes med å skyte inn sviller mellom de som allerede ligger der.

Hvis broa di ikke har noe som svillene kan "ligge på", så virker det som om hele konstruksjonen er komplett feil. Men troverdige langsgående bærere kan kanskje selvbygges for å fikse på.  



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 30 desember 2011 at 11:55

Mer om stålbroere og bæresystemet. Bildet nedenfor viser en modell av en klassisk 25 meters bro som er oppført flere steder i Norge. Denne er etter modell fra bro over Leirelva ved Selsbakk. Her er det to langsgående bærere som er plassert rett under skinnene. Bildet viser også et kort brospenn med tvillingbærere, dvs. to I-profiler satt sammen som bærere under hver av skinnene.  


Forbildet:




-------------
Svein S


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 desember 2011 at 12:02
Originally posted by ses ses wrote:

I 1:1 var stålbroene tidligere laget "åpne". Sporet bæres av slike med 2-4 langsgående bærere som svillene legges rett oppå, men med svært tett svilleavstand. Med kjøpespor i MJ kan dette gjenskapes med å skyte inn sviller mellom de som allerede ligger der.

Hvis broa di ikke har noe som svillene kan "ligge på", så virker det som om hele konstruksjonen er komplett feil. Men troverdige langsgående bærere kan kanskje selvbygges for å fikse på.  

 
Takk for svar Svein - tror dette vil løse utfordringen min :-)


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 30 desember 2011 at 12:14
JBV har også grei info:
https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Spor_p%C3%A5_bruer#Bruer_med_enkle_b.C3.A6rere - Enkle bærere
https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Spor_p%C3%A5_bruer#Bruer_med_tvillingb.C3.A6rere - Tvilling bærere


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: ses
Date Posted: 30 desember 2011 at 12:17
Det var helt nytt for meg at JBV har egen Wiki og at den er offentlig tilgjengelig. Takk for den lenka!

-------------
Svein S


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 30 desember 2011 at 12:33
Hvis det er noe jeg savner er det info ang. gangbaner på stålbroer.
Er det ekstra lange sviller for hver tredje sville, gangbanen trenger jo færre bærere.
Gangbanen ligger jo dog litt lavere enn selve skinnegangen.


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: ses
Date Posted: 30 desember 2011 at 12:54
På bildene av bro over Leirelva vil du se at gangbanen ikke ligger lavere enn svillene, men er nok som du sier, lagt oppå brosviller med ekstra lengde. Det enkleste er jo å forlenge noen av brosvillene for å bære gangbanen. Ligger gangbanen lavere enn svillene, må den ha eget bæresystem.  

-------------
Svein S


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 30 desember 2011 at 13:18
Stemmer det Svein. På jernbane.origo.no fant jeg flere bilder med gangbanen jevnt med skinnegangen.
Bla http://media4.origo.no/-/cache/image/1577602_h9698f3834b1c343e7c2e_v1289664027_1024x1024.jpeg - Mæland jernbanebru på Rjukanbanen.
http://media1.origo.no/-/cache/image/1394357_h83b0b806ad5e6d7dea5c_v1274990555_1024x1024.jpeg - Drammen jernbanebru har 2 nivåer....Wink


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: ses
Date Posted: 30 desember 2011 at 13:30
Det kan virke som men forlenger brosvillene når hovedbærerene er utvendige, fordi det da er enkelt å montere rekkverk i selve bærekonstruksjonen, mens man lager et eget noe senket system for gangbane og rekkverk når hovedbærerne er underliggende.

-------------
Svein S


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 30 desember 2011 at 16:02
Ang. underlagsfinér i helix'n, kan en 'spare' tverrliggerne til TMJK ved bruk av 12 mm dersom det kniper med høyden.

-------------
Bjørn Egil


Posted By: ses
Date Posted: 30 desember 2011 at 16:59
Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener.

-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 30 desember 2011 at 17:16
Det er 12mm Tverrliggere. 
Hvis ¨tverrliggere´n¨ Er de bitene som er festet i mellom gjengestengene?

Hilsen en som har krypt for mye opp og ned i midten av helixsen.....


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 30 desember 2011 at 18:51
Men jeg skjønner ikke hvordan man spare de tverrliggerne ved å bruke 12 mm finér, særlig siden det allerede er brukt 12 mm finér i understeste sporunderlag. Noen av de er breiere og fungerer som lasker der underlaget må skjøtes. Siden laskene allerede bygget 12 mm ekstra, var det enklest å lage de mellomliggende bærerne på den måten. Derimot kan man sikkert godt sløyfe den ekstra 12 mm porøse plata og enten erstatte den med kork (som mange bruker likevel), eller bare feste sporet rett på finér. Da må man påregne noe mer kjørestøy.


-------------
Svein S


Posted By: KnuT
Date Posted: 30 desember 2011 at 19:29
Det er mange måter å bygge en helix på.
I http://model-railroad-hobbyist.com/magazine/mrh-2011-07-Jul/building_helix - denne artikkelen fra juli 2011 nummeret av http://model-railroad-hobbyist.com/ - MRH , kan du kanskje få noen ideer.
Forfatteren bruker to lag 6 mm (1/4") kryssfiner som overlapper hverandre.

Dersom du søker på "helix" på dette nettstedet, kan du finne en del diskusjoner og meninger om dette.

Så selv om du har fokus på landskap osv - og er dyktig på det Smile - synes jeg du bør gjøre det du kan for å få et godt sporunderlag som et grunnlag for et stabilt spor.

Lykke til og godt nytt mj-år

-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 desember 2011 at 21:56
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Det er mange måter å bygge en helix på.
I http://model-railroad-hobbyist.com/magazine/mrh-2011-07-Jul/building_helix - denne artikkelen fra juli 2011 nummeret av http://model-railroad-hobbyist.com/ - MRH , kan du kanskje få noen ideer.
Forfatteren bruker to lag 6 mm (1/4") kryssfiner som overlapper hverandre.

Dersom du søker på "helix" på dette nettstedet, kan du finne en del diskusjoner og meninger om dette.

Så selv om du har fokus på landskap osv - og er dyktig på det Smile - synes jeg du bør gjøre det du kan for å få et godt sporunderlag som et grunnlag for et stabilt spor.

Lykke til og godt nytt mj-år



Takk for alle innspill - de tas imot alle som en :-)

Blir litt å lære mens man går dette her for min del, så regner med å måtte gjøre enkelte ting opptil flere ganger. Skal kjøpe noen 12mm plater og gjøre nytt forsøk. Enig i at det bør være en viss standard på banen, selv om "alt det andre" også frister mye. Er vel det som er største utfordringen nå - å være tålmodig nok til å gjøre godt grunnarbeid...får vel mye igjen for det siden.

Nå er det nyttårshelg, så blir ikke mye gjort disse dagene - men alle tipsene kverner nå godt i hodet... :-D

Godt nytt år til alle - så håper jeg alle får ett godt 2012...med eller uten bygging!


Posted By: jevistad
Date Posted: 04 januar 2012 at 15:45
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Hvis det er noe jeg savner er det info ang. gangbaner på stålbroer.
Er det ekstra lange sviller for hver tredje sville, gangbanen trenger jo færre bærere.
Gangbanen ligger jo dog litt lavere enn selve skinnegangen.
 
Gangbanene på brua ved Klungland er understøttet på følgende måte:
 
Siden 2x8" bjelken (?) hviler på en langsgående bjelke på utsiden, stopper den på bjelken som sporet hviler på.
 
Brua:
Det er dessverre dårlig med Kinaspenn (som du har) her på Sørlandsbanen, så jeg får ikke dokumentert det bedre en dette.
 
Men på bilder av bruene på Nordlandsbanen ser det ut som det er lagt en bjelke kun for å støtte opp gangbanen og rekkverket, noe som også ser ut til å være tilfellet på Launesbrua ved Egersund.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 04 januar 2012 at 16:37
Se der ja. Levner ingen tvil om hvordan man skal bygge.Wink
Takker for gode bilder!


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 12 januar 2012 at 12:52

Oppdatert først i tråden



Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 12 januar 2012 at 20:30
12.01.2012 Da er det endelig tid for utlegging av spor...og da dukker ett (nybegynner) spørsmål opp:

- hvordan best feste kjøreunderlaget?
- hvordan best feste skinner på kjøreunderlaget?

Tror jeg skal holde mine teorier for meg selv, og overlate til de mer erfarne å komme med forslag :-)


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 16 januar 2012 at 12:45

Oppdatert først i tråden



Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 17 januar 2012 at 10:27
16.01.2012
 
Snart full "runde" på banen....mangler bare å knytte sammen sporene på "stasjon" samt partiet over bro.
 


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 18 januar 2012 at 09:56
18.01.2012:
 
Endelig er en sporplan tilgjengelig som bilde...og ikke bare noe i mitt hode....
 
 
Ja....jeg vet det er mye "røde streker" på tegningen - men den er mer ett "utkast" en ett diagram med faktiske mål :-)
 
Vet også at det i visse kretser antagelig er det samme som å banne-i-kirka...men det "holder" til mitt bruk i og med at det i denne sammenheng er jeg som er både Skaper, Gud og Konge av dette "landet" (les: gutterommet). Dessverre er jeg også avdelingsleder (og eneste ansatt) i teknisk etat samt Samferdselsminister i dette landet, så helt problemfritt blir nok ikke dette prosjektet nei ;-)


Posted By: Stian
Date Posted: 18 januar 2012 at 13:09
synes det så ut som en grei liten bane jeg :)

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 18 januar 2012 at 13:31
Originally posted by Stian Stian wrote:

synes det så ut som en grei liten bane jeg :)
 
Holder til mitt bruk, men gir likevel nok av utfordringer som nybegynner - så lærekurven er rimelig bratt :-) Har vel en ide om å "skjule" for krappe svinger og andre "unaturligheter" inne i tuneller eller bak bygg/miljø, så bekymrer meg ikke så mye over det foreløpig.
 
Neste steg er å gjøre ferdig bakgrunn og ytterkanter som jeg ikke når inn til når alle plater er på plass. Har vel også en ide om å gjøre klart enkelte plater/miljø i seksjoner som legges løst på plass, for så å ta overgangene til det stasjonære miljøet i ettertid - men tar gjerne i mot forslag/tips fra dere som har gjort dette noen ganger før?
 
Pål


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 23 januar 2012 at 16:51
Oppdatert først i tråden


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 24 januar 2012 at 16:20
Oppdatert først i tråden.
 
Kom gjerne med kommentarer, innspill og råd!!! Husk jeg er fersk :-)


Posted By: ses
Date Posted: 24 januar 2012 at 16:29
Imponert over hvor raskt du jobber! Var jeg deg, ville jeg nok dekt til skinnene mens du driver med landskapsarbeid tett ved.

-------------
Svein S


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 24 januar 2012 at 16:33
Originally posted by ses ses wrote:

Imponert over hvor raskt du jobber! Var jeg deg, ville jeg nok dekt til skinnene mens du driver med landskapsarbeid tett ved.
 
Hjelper med en ukes ferie ;-)
 
Ang. tildekking av spor, så gjorde jeg det ved skumming - men ikke ved resten av arbeidet....så jeg kan bekrefte at rådet ditt er veldig, veldig, veldig godt - for nå har jeg nemmelig ett stort problem med rengjøring.... Men man lærer så lenge man lever :-D


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 25 januar 2012 at 21:47
SPØRSMÅL:
 
Har i roteskuffen funnet en BRAWA 1144 - veibom med hev/senk funksjon. Denne styres av en "BRAWA 2765 Steuer-Relais für Memory-Schranken". Selvfølgelig er koblingsskjema borte, og med 18 ledninger så er det litt oversiktelig hva som skal hvor......så er det noen som tilfeldigvis har en slik med inntakt diagram...?
 
 
 
8 av ledningene er hvite/grønne og er til magnetkontakt
2 er svarte og har hver sin skyvemotstand (for regulering av hastighet) og skal in på hver sin bom
....det er det jeg vet og husker så langt....
 
...så er det det jeg ikke vet:
2 brune
3 gule
1 rød
1 blå
 
Ett eller annet sted skal strøm inn (kan anta det er siste par med gul/brun)
Bommen har en leder via svart, men hva er leder nr 2?
Bommen har lys, hvor skal dette inn?
Det er en bjelle som skal ha strøm fra ett sted også...
 
Har søkt litt på Google, men kom frem til at noen tyskere også hadde samme problem, men siden jeg ikke kan ett kløyva ord tysk - så vet jeg ikke om de fant løsningen... :-(
 
Pål


Posted By: _marius
Date Posted: 25 januar 2012 at 22:25
Prøv Google translator: http://translate.google.no/?hl=no&tab=wT#de|no - http://translate.google.no/?hl=no&tab=wT#de|no |


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 25 januar 2012 at 23:32
Takk for forslag _marius!
 
Vel, må innrømme at jeg tok en Spansk en....altså "prøv, og se hva som skjer" (som med alt annet på dette prosjektet), og kom frem til følgende:
 
Lys får strøm ekstrnt
 
Grønn/Hvit rekke til venstre styrer opp/ned:
1 og 2 - opp
3 og 4 - ned
5 til 8 er samme for dobbeltspor (antar jeg)
 
Fargerekke til høyre:
1 og 2 sort - fase 1 til hver sin bom (m/glidemotstand)
3 brun - felles fase 2
8 gul og 10 brun - strøm inn
 
Antar at 4 og 5 gul er ut til bjelle, men aner fortsatt ikke hva 6 blå og 7 rød er til ...??
 
Etter litt fikling (brudd i kabel osv) - SÅ VIRKER DET :_)


Posted By: GETEL57
Date Posted: 25 januar 2012 at 23:39
Hvis du følger denne lenken til annonsen så ligger det vedlagt et bilde av koblingsskjema i annonsen. Ikke beste bildet, men..
 
http://www.ebay.de/itm/BRAWA-N-1144-Bahnschranke-Gehaenge-Memory-Antrieb-/150556233998 - http://www.ebay.de/itm/BRAWA-N-1144-Bahnschranke-Gehaenge-Memory-Antrieb-/150556233998


-------------
Terje


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 26 januar 2012 at 00:32
Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:

Hvis du følger denne lenken til annonsen så ligger det vedlagt et bilde av koblingsskjema i annonsen. Ikke beste bildet, men..
 
http://www.ebay.de/itm/BRAWA-N-1144-Bahnschranke-Gehaenge-Memory-Antrieb-/150556233998 - http://www.ebay.de/itm/BRAWA-N-1144-Bahnschranke-Gehaenge-Memory-Antrieb-/150556233998
 
Takk Terje :-D
 
Litt flau over at jeg ikke fant det selv - men tusen takk for tipset!! Bildet bekrefter vel også min oppkobling....og ikke minst avslører hva rød/blå kabel er til: nemmelig varsellys ved bomsenking ;-)
 
Pål


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 januar 2012 at 08:20
Oppdatert først i tråden


Posted By: ses
Date Posted: 30 januar 2012 at 09:33
Med så pass høyt nivå du har på det utseendemessige, vil jeg også anbefale skinnemaling. 

-------------
Svein S


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 januar 2012 at 10:03
Hei Svein,

Har ventet på spørsmålet og tenkt på det samme selv - at detaljene blir "høye" ellers, men at erfaringen mangler på selve "sporlegging og det tog-faglige"....

Det lille jeg har prøvd på ballast er ikke blitt bra, og jeg vet ikke helt hvor det går feil - men får det ikke til å se naturlig ut....mulig jeg bruker for grov grus...det blir liksom ikke tett (underlag synes stedvis, mens andre steder blir det for tykt lag).

Når du snakker om skinnemaling, så antar jeg at du mener en form for "smussing" av skinnegangen? Igjen, her er det stor mangel på erfaring og kunnskap fra min side - så råd og tips mottas med stor takk :-)

Pål


Posted By: ses
Date Posted: 30 januar 2012 at 10:30

Det visuelle inntrykket skinnene gir er en del av det estetiske, ikke av det kjørselsmessige. Med skinnemaling mener jeg at ingen skinner er skinnende blanke annet enn på toppen der hjulene polerer de hele tiden. Alle skinner er ellers rustne, evt. med en blanding av rust, støv og oljesøl. Bruker man en mørk gråbrun farge er man rimelig safe. Mange sprøytemaler sporet FØR man ballasterer. Selv har jeg enten brukt forbrunerte skinner eller stiv korthåret pensel og maling. Det siste tar litt tid, men ikke all verdens heller. Man trenger bare male synlig spor og bare den siden av skinnen som vender mot folk.

Når det gjelder ballast er det en litt vanskelig sak, avhengig av hva man vil oppnå. Det er nok viktig at den ikke bør være for grov, ja. Mange kjøper ballast ferdig. Men den er enten svært dyr hvis det er kvalitetsballast, eller den ser ikke bra ut fordi den ofte er for ensartet i uttrykket. Woodland-ballasten flyter på vann, og det skaper litt problemer ved liming med standardmetoden (ballast legges ut tørt først, limvann el.l. tyntflytende påføres ved kapillareffektmetoden). Mange henter ballast i naturen, men den er ofte for uensartet igjen slik at man lett får en salt-og-pepper effekt. Men man kan finne forekomster som er brukbare. Sand må siles slik at man får ut det grove. Mange mener sand må vaskes også. Selv gjør jeg det bare med sand fra saltvannstrender. Men sandsanking er vel ikke akkurat lettest på denne tid av året, annet enn i fjæra.

Ellers finnes det en utmerket artikkel om ballast på MJwiki:  http://mjwiki.no/wiki/Ballast - http://mjwiki.no/wiki/Ballast



-------------
Svein S


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 januar 2012 at 10:47
Takk igjen for innspill Svein, kommer godt med :-)
 
Blir nok til litt air brush av skinnene FØR ballast for min del - ser poenget ditt med det visuelle i den delen.
 
Ang ballast, så får jeg bare prøve meg litt frem på det mer "lukkede områder" før jeg går løs på de synlig partiene. Føler det "klumper" seg litt for lett når jeg påfører vann/lim/såpe, men dette er vel snakk om erfaring igjen - så øvelse gjør vel mester. 
 
Har kjøpt inn noe sand til formålet (strøsand til heller) som riktignok har ett "salt og pepper" utseende, men som jeg tenkte å prøve å farge litt - på en eller annen måte - men vi får se....
 
Pål


Posted By: ses
Date Posted: 30 januar 2012 at 11:22

Strøsand høres grovt ut. Sil det i hvert fall og bruk det fineste.

Nyere metoder med påføring av lim-vann er å tilføre dette i det allerede våte og la det trekke over i det tørre ved hjelp av kapillarkreftene. Ellers går det også an å forfukte ballasten med en spray med vann med litt Zalo i. Ulempen med dette er at dersom dusjen danner dråper på vei ned, vil det skje klumping akkurat der dråpen treffer, samt at det ikke er så lett å se forskjell på limt og vannet, som hvis man bruker den førstnevnte metoden.



-------------
Svein S


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 januar 2012 at 11:31
Originally posted by ses ses wrote:

Ulempen med dette er at dersom dusjen danner dråper på vei ned, vil det skje klumping akkurat der dråpen treffer, samt at det ikke er så lett å se forskjell på limt og vannet, som hvis man bruker den førstnevnte metoden.

 
Det er vel dette jeg har opplevd, dråpedannesle og klumping - så får heller prøve ut pipette og la kapillarkreftene gjøre resten. Sliter litt med å finne ett spray-hode som fungerer tilfredstillende - de fleste jeg har prøvd ender med å enten tette seg noe (og gi ugjevn dusj/dråper), eller bli "trege" (virker som om såpen tørker ut gummipakningen slik at den sliter med å pumpe).
 
Siden dette er en stasjonær installasjon, så er behovet heller ikke så stort når det gjelder å få limt hver enkelt små-stein - men heller å få det mer generelt til å ligge "stille" der det skal.
 
Siling av grus/sand må nok til, så der fikk nok kjøkkensilen en ny arbeidsoppgave... ;-)
 
Pål


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 30 januar 2012 at 14:17
Ang. "strøsand til heller".
Kan det muligens dreie seg om slik sand som benyttes til fuging av heller (og belegningsstein)?
I tilfelle er ikke den særlig grov; i alle fall ikke den jeg har her Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 januar 2012 at 14:35
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Ang. "strøsand til heller".
Kan det muligens dreie seg om slik sand som benyttes til fuging av heller (og belegningsstein)?
I tilfelle er ikke den særlig grov; i alle fall ikke den jeg har her Wink
 
Stemmer det Bjørn E. Vet ikke helt den tekniske beskrivelsen av denne sanden, eller den korrekte størrelsen, men "smått" er det. Kjøpte denne fordi det ville blitt veldig dyrt med normal ballast fra hobby-butikkene, så får jeg heller sile og farge etter beste evne.
 
Pål


Posted By: ses
Date Posted: 30 januar 2012 at 15:55
Ok, det høres jo bedre ut. Når jeg leste "strøsand" så tenkte jeg på slik det er behov for i store mengder i Trøndelag for tiden, nemlig for å hindre at folk faller på glattisen. Den bør ikke være for finkornet.

-------------
Svein S


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 30 januar 2012 at 21:32
Ops....fra for grov til for fin sand der ja ;-)
 
Jepp, den er nok for fin - og feil farge - men har en batch innfarget med vannbasert akryl maling nå...så får se hvordan det blir i morgen.
 
Nye bilder av "Ustaoset" lagt ut først å tråden


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 08 februar 2012 at 08:45
Oppdatert først i tråden...


Posted By: _marius
Date Posted: 08 februar 2012 at 12:00
Originally posted by Pål Brovold Pål Brovold wrote:

  
 
MEN.....sliter fortsatt med å kommepå en god løsning for overgang skog/vinter bak bondegården...så kom gjerne med innspill....!
 
 Står igjen med ett par alternativer:
1. la overgangen være markert med ett klart skille i form av en list
2. gyve på med airbrush og gjøre overgangen mindre synlig ved å "smelte" miljøene sammen
3. forslag mottas med takk.... :-D
 
For å få en gradert overgang hadde det kanskje vært enklere med bakgrunnsbilde av en himmel og ikke et direkte skille mellom vår og vinter. Da må du i tilfelle legge inn et nytt bilde og det kan også bli vanskelig å smelte inn. Mulig du kan skråskjære bildene til en V slik at det ikke er noe bilde akkurat der overgangen er. Sett noe foran for å skjule overgangen.
 
Istedet for en list ville jeg satt inn et stort tre eller annet bygg. I forbifarten kommer jeg på fjellknaus, vanntårn, jakttårn,  stabbur. Noe som bygger høyt.


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 08 februar 2012 at 12:05
Originally posted by _marius _marius wrote:

[QUOTE=Pål Brovold]
For å få en gradert overgang hadde det kanskje vært enklere med bakgrunnsbilde av en himmel og ikke et direkte skille mellom vår og vinter. Da må du i tilfelle legge inn et nytt bilde og det kan også bli vanskelig å smelte inn. Mulig du kan skråskjære bildene til en V slik at det ikke er noe bilde akkurat der overgangen er. Sett noe foran for å skjule overgangen.
 
Istedet for en list ville jeg satt inn et stort tre eller annet bygg. I forbifarten kommer jeg på fjellknaus, vanntårn, jakttårn,  stabbur. Noe som bygger høyt.


Hei _marius,

Tanken er å gjøre høst/vinter overgangen smidig og "naturlig" i selve landskapet, har bare ikke kommet så langt ennå. Når det gjelder bakgrunn, så har jeg tenkt det samme - altså sette "noe" foran - MEN.....jeg har vært så dum å legge sporet VELDIG tett på veggen, så det er ikke mye plass....men ett alternativ er å splitte ett grantre på midten og lime det til veggen for så å bruke aribrush på bakgrunn for å få en penere overgang... (jepp - litt lite gjennomtenkt av meg dette skille altså...)

Pål


Posted By: icefighter35
Date Posted: 27 april 2012 at 12:58
skulle ønske jeg kunne se bildene, er det dataen min som svikter ? 


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 27 april 2012 at 13:18
Server for Forumet har vært nede...og borte ble alle bilder og innlegg siden mars en gang....
 
Skal, en vakker dag, legge inn på nytt.....
 


Posted By: Pål Brovold
Date Posted: 17 juli 2012 at 09:04
Liten ferie-oppdatering først i tråden



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net