MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmål om vogner...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmål om vogner...

 Post Reply Post Reply
Author
Dovregubben View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 21 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovregubben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmål om vogner...
    Posted: 29 november 2011 at 17:51
Hallo!
Noen som kan fortelle meg hvordan denne vogna vil oppføre seg på mine gamle Marklinskinner: http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/vogner-oevrig/pasesjervogn-nsb-co3g-19923/v/an662401542/ Vil den holde seg på skinnene, eller vil den spore av i veksler og kurver? Vil det evt. hjelpe å vekte den litt???
Back to Top
Dovregubben View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 21 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovregubben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2011 at 18:59
Får vel svare selv daBig smile. Vogna kjører helt supert. Den er skikkelig tung, så den ligger svært stabilt på banen.
Så over til neste spørsmål: vogna er en 3kl-vogn. Hvor mange av dem var det i de gamle togsettene? Og hvor mange 2kl., og 1kl?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2011 at 23:07
Originally posted by Dovregubben Dovregubben wrote:


Så over til neste spørsmål: vogna er en 3kl-vogn. Hvor mange av dem var det i de gamle togsettene? Og hvor mange 2kl., og 1kl?

 Co3g var en vogntype NSB overtok etter krigen fordi tyskerne etterlot seg 8 slike vogner. Alle ble stasjonert i Oslo distrikt, hvilket vil si at de ble brukt i alle tog med utgangspunkt i Oslo Østbanestasjon (og mer lokalt innen distriktet også). De ble nok brukt spredt her og der, men ble på slutten brukt i rushtidstog fra Østbanen, og da kunne flere gå sammen. Blant annet husker jeg de fra "Ormen Lange", et langt rushtidstog mellom Oslo og Moss som gjerne gikk med El 14 elelr El 16, en rekke trevogner, og 1-2 slik vogner, så på den tiden (1970/80-tallet) var blitt ti litra B1. Se bilde av "Ormen Lange" og B1-vogn nærmest loket. Muligens er bakerst vogn også en B1.

Vognene ble bygget i 1939/40 og fikk numrene 19922-19929 hos NSB. I 1956 ble de i tråd med den generelle oppgraderingen av 3.klasse til 2.klasse: Bo3g type 1, og i 1970 til B1.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2011 at 09:33
Originally posted by Dovregubben Dovregubben wrote:

Får vel svare selv daBig smile. Vogna kjører helt supert. Den er skikkelig tung, så den ligger svært stabilt på banen.
Så over til neste spørsmål: vogna er en 3kl-vogn. Hvor mange av dem var det i de gamle togsettene? Og hvor mange 2kl., og 1kl?
 
3 kl. fantes frem til 1956, hvor alle ble 2 kl.
 
Fordeling av klassene i et tog er svært forskjellig før og etter 1956 og hvilket type tog det er (hovedtog til utlandet/innlandet, vanlig tog osv.), men enkelt sagt kan det fordeles med:
Før 1956: Mange 3 kl, noen/en 2 kl og en/ingen 1 kl + konduktørvogn med reisegods, eventuelt post- og restaurantvogn
Etter 1956: 3 kl eksisterer ikke, mange/alle 2 kl og en/ingen 1 kl + konduktørvogn med reisegods, eventuelt post- og restaurantvogn
 
Det kan skrives bokverk om emnet!
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2011 at 09:48

 

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

...

Før 1956: Mange 3 kl, noen/en 2 kl og en/ingen 1 kl + konduktørvogn med reisegods, eventuelt post- og restaurantvogn
...
 
Det kan skrives bokverk om emnet!

1. 1.klasse-vogner før 1956 begrenset seg til noen få salongvogner som kun svært sjelden ble kjørt i ordinære tog. Ao 100 og 118 var f.eks. Hovedstyrets vogn / Terbovens vogn (100). 950 var kjent som Dronning Mauds vogn og stod visstnok lagret på Garnes når den ikke var i bruk til royale formål og lignende med høy VIP-faktor.

Derimot var en del sovevogner gitt litra Ao eller ACo og det henviste til at kupeen kunne res opp som singelkupé. Så i nattog kunne man nok se et par Ao1 / ACo1-vogner. (1 var indeksen for sovevogner i systemet som ble brukt mellom 1936 og 1970).

2. Det skrives bokverk om emnet. Vent og se....



Edited by ses - 06 desember 2011 at 09:56
Svein S
Back to Top
Dovregubben View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 21 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovregubben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2011 at 16:35
Har kjøpt en Lima-konduktørvogn nå, men lurer litt på hva som ligger i begrepene "gammel" og "ny" design. Det er en stortysker og en Di3 som skal trekke disse, så de kan ikke være for nye.
Vognene kalles også B1, B2, B3, BF 11 osv. Hva ligger i disse begrepene, og hvor kan jeg finne en oversikt over dette???
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2011 at 17:41
I korte trekk:

Gammeldesign: Materiell med gul(e) stripe(r) og gule påskrifter, slik som den vognen du linker til i første innlegg, Emblem i gult med bokstavene "NSB" som på lokomotivet el16 i bildet ovenfor.
Mellomdesign: Tilnærmet samme rødfarve som gammeldesignet har, men uten gul stripe. Gule påskrifter.
Nydesign: Skarpere rødfarve nå, sorte dører og sorte felt rundt vinduer på enkelte vogntyper. Nytt NSB-emblem i hvitt, mer stilrent enn det gamle "vingehjulet".

Stortyskeren trakk nok mest trevogner, altså vogner FØR noen av de nevnte designene - det forekom nok imidlertid at stålvogner også var med - de var i så fall i gammeldesign. (B1) Di3 trakk nok alle designvarianter, såfremt det ikke er grønnfarvede di3-ere vi snakker om.

B1 er et litra i det litrasystemet som benyttes i dag, og "B" betyr her passasjeravdeling klasse 2 (A blir klasse 1). Tallet indikerer hvilken passasjervogntype det gjelder. B5 er f.eks. den nest nyeste vogntypen vi har, B7 den nyeste, etc.

For å forvirre mer; det kan forekommer underlitra også, så som B3 type 2, B3 type 3, osv - helt opp til B3 type 6.

F = konduktør/reisegodsavdeling. BF12 indikerer at det er en passasjeravdeling, samt en konduktør/reisegodsavdeling. At det er tosifret tall indikerer at det er en kupévogn for passasjerene, mens ensifret betyr åpen vogn, ikke kupéer.
R = restaurantavdeling
WLAB = sovevogn (Wagon Lits, AB=første og annenklasse)

www.njk.no vil være en svært nyttig side for deg å lese på, spesielt "materielldatabasen". PÅ njks forum; medlem.njk.no/forum vil du også kunne stille spørsmål til de mest kunnskapsrike om disse emnene.
Back to Top
Dovregubben View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 21 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovregubben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2011 at 20:55
Nå ble det en aning klarere, takk...
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2011 at 16:34
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:


Stortyskeren trakk nok mest trevogner, altså vogner FØR noen av de nevnte designene - det forekom nok imidlertid at stålvogner også var med - de var i så fall i gammeldesign. (B1) Di3 trakk nok alle designvarianter, såfremt det ikke er grønnfarvede di3-ere vi snakker om.
 
Jeg er på juleferie og finner ikke linken, men jeg mener å ha lest at stortyskeren også trakk B3-vogner (selvsagt i gammeldesign) på Nordlandsbanen. De var vel i bruk til godt ut på sekstitallet.


Edited by Øyvind Erik - 24 desember 2011 at 16:34
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2011 at 19:19
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

 
Jeg er på juleferie og finner ikke linken, men jeg mener å ha lest at stortyskeren også trakk B3-vogner (selvsagt i gammeldesign) på Nordlandsbanen. De var vel i bruk til godt ut på sekstitallet.

Det må tilfelle ha vært unntaksvis og i forbindelse med defekt Di 3, da Nordlandsbanen var den første som ble dieselisert, dvs. i 1958. De første B3-vognene kom først i 1962.
Svein S
Back to Top
Dovregubben View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 21 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovregubben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 10:08

Nok et spørsmål: jeg kjøpte noen limavogner på QXL her forleden og de var utstyrt med det selger kalte "nem-holder for kortkobling". Da jeg fikk dem ser jeg jo at jeg trenger selve koblingen for å kunne kjøre med disse. Kan noen fortelle meg hva jeg må skaffe for å få dem i orden, og hvordan jeg monterer dette?

Back to Top
erakt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote erakt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 10:31
NEM holder gjør det enekelt å skifte mellom forskjellige koblingstyper. Normalt sitter en standar bøylebobling i når du kjøper, men manger ønsker å bytte til en annen variant som får vognene til å komme næremere verandre eller er lettere å koble sammen. De fleste forhandlere har koblinger av forskjellige varianter. Her er link til NMJs oversikt over koblinger de fører.
 
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2012 at 10:36
Det er ryddig å inkludere koblinger til vognene, hvis ikke annet er spesifisert i annonsen. Smile Men problemet er lett å løse.

"Nem-holderen", eller NEM-sjakten er et felles grensesnitt der du kan montere koblinger av den typen som du selv synes er best. Det finnes en mengde ulike tekniske varianter, og ikke alle er kompatible. Løsningen er derfor det felles grensesnittet, altså NEM-sjakten.

De fleste mj-forretninger har koblinger til salgs som passer i NEM-sjakten. De aller fleste begynner med materiell med vanlige bøylekoblinger, og PREFO-vogna som du har nevnt før har jo slike fra fabrikken - jeg vil anta at det er slike bøylekoblinger du skal spørre etter. Det finnes ulike fabrikata av slike bøylekoblinger, (Roco, Märklin, etc.) og noen variasjoner mellom fabrikata er det jo, men som regel passer de greit sammen til tross for variasjonene.
Fleischmann har kommet med en type kobbel som har fått svært god mottakelse - hør med forhandler om disse passer sammen med andre typer bøylekoblinger.

Andre typer koblinger er: 
Kortkoblinger (kobler vognene helt tett som på forbildet, ulike fabrikata og løsninger - ikke alltid innbyrdes kompatible, kan være plundrete å koble av/på. 
"Kadee"-koblinger: Koblinger av amerikansk forbilde
Perma-koblinger: Modellmessig forbildetro koblinger med NEM-grensesnitt i begge ender - kobler vognene sammen med forbildetro kobbel, ment for togstammer som går sammen permanent.

Fler typer finnes. 


Edited by Lars Gjertsen - 06 januar 2012 at 10:37
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.