MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Takk for nå.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedTakk for nå.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Direct Link To This Post Topic: Takk for nå.
    Posted: 01 november 2011 at 17:24

Takk for denne gang.

Sist jeg forlot dette forumet og MJF var det  også på grunn av konflikt på forumet.

Jeg har brukt litt tid på å nærme meg dette forumet igjen. Jeg startet aldri noe her. Men har prøvd å svare der jeg kan noen ganger. Nå er det slutt igjen.

 

Jeg opplever med de siste dagers hendelser at verden ikke har gått mye videre.

Forumbrukere i fri dresur.

Påstander slenges ut i hytt og gevær. Og sier ingen imot, er det sannhet..

Moderatorer som ikke vet helt hvordan dette skal løses.

Panikkomlegging av undergrupper uten gjennomgang om det er fornuftig.
Gamle uenigheter blomstrer som blomstene i en ørken etter en regnskyll.

Jeg trekker i alle fall meg nå tilbake til min gamle hule igjen hvor konfliktnivået er noe lavere. Jeg vil nok titte innom her senere for ren nysgjerrighet og underholdning.

 

Lykke til videre med diskusjonene her.
De som vil ha tak i meg må nok gå i en litt mer stille krok.

 

Hilsen Nils

7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 17:42
Lykke til videre i livet Gullhav. Jeg på min side har ikke mislikt hverken deg eller noen andre. Jeg kan være hjertens uenig med deg i enkelte ting, men vil inntil det kapitale forsvare din rett til å ha din egen mening og gi uttrykk for den. Håper vi siden kan få glede av dine store kunnskaper udi elektronikkens verden. Får si som kineserne - tiden kommer. Hejdå!
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 22:24
Det var da sterke påstander..... Er det her snakk om at noen oppfatter forumet som useriøst??? Vel, enkelte personer har jo den oppftatning at:
Paragraf 1.)  "Jeg har altid rett"
Paragraf 2.)  "Om jeg en sjelden gang tar feil gjelder "paragraf 1)

Det må da kunne gå an å ha litt takhøyde, og akseptere at folk diskuterer..... Hva er det man forventer?? En forumredaktør som "sensurerer" et hver innlegg???
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 21:04
Problemet her på forumet er at vi har litt mange av de som mener de alltid har rett, uten at de nødvendigvis har det... Sånne tråder av sorten AC vs. DC synes jeg vi bare kan droppe, blir bare krangling og veldig lite diskusjon ut av det....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 21:41
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Problemet her på forumet er at vi har litt mange av de som mener de alltid har rett, uten at de nødvendigvis har det... Sånne tråder av sorten AC vs. DC synes jeg vi bare kan droppe, blir bare krangling og veldig lite diskusjon ut av det....
 
Beklager, det er selvfølgelig DU som har rett. Ha en fin kveld!Wink
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 23:48
jeg støtter Andreas, det er ikke vits i å krangle mere om feks ac vs dc..... selv holder jeg meg til dc og pusseklossen og er fornøyd med det. man kan ikke ha rett i allt, desverre er det noen som tror det......
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 00:00
Krangling er det vel ingen som ønsker heller. Håpet var at man kunne ført en normal og avslappet samtale om også det emnet hvis navn nesten ikke en gang må nevnes, uten at det tok av til krangling. At det blir krangling av det er uansett skribentene som forårsaker, enten man tilhører den ene eller annen gruppering. Hvis man ikke liker at et tema drøftes, så er vel den enkleste løsningen på det at man bare holder seg borte framfor å ergre seg. At noen (få?) ikke liker at temaet tas opp, må ikke få styre at de som kan tenke seg å drøfte noe i fordragelighet gjør det. Moderatorene får trå til dersom fordrageligheten brytes.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 02:45

Originally posted by ses ses wrote:

[...] Håpet var at man kunne ført en normal og avslappet samtale om også det emnet hvis navn nesten ikke en gang må nevnes, uten at det tok av til krangling. [...]

Når det gjelder akkurat "Verv meg som AC-utøver", så var det en avslappet og saklig debatt helt til Nils kom med et innlegg der han bl.a. skrev "Jeg trodde en mann som deg var opplært til å fremme fred og tolleranse." Det innlegget trigget adskillig sterkere reaksjoner fra spesielt én annen forumbruker. Så selv om Nils ikke står for det verste overtrampet, har han selv bidratt til at den tråden "utviklet seg helt som [han] trodde/fryktet" og at konfliktnivået ble slik. Sånn sett synes jeg beslutningen om å trekke seg ut virker litt søkt.

Selv om en 3R/2R-debatt nødvendigvis medfører mest gammelt nytt, kom det da også opp noe interessant. Bl.a. fikk vi vel avlivet det utsagnet om sporvekselmotorer?

Quote [...] Hvis man ikke liker at et tema drøftes, så er vel den enkleste løsningen på det at man bare holder seg borte framfor å ergre seg. [...]

Nettopp! Hvorfor holde seg unna de diskusjonene man er interessert i, bare fordi det kommer opp noen diskusjoner man ikke liker?



Edited by TorsteinS - 03 november 2011 at 14:06
Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 07:41
Det henstilles på generellt grunnlag til at alle forumbrukere vurderer en ekstra gang nødvendigheten av å skrive det de eventuellt måtte ha på hjertet i denne tråden her.
 
Tråden burde egentlig vært slettet da startinnlegget ikke er i tråd med forumets grunnide om at det er modelljernbane som skal diskuteres her, samt inneholder flere feilaktige påstander og anklager mot forumets moderatorer og driftere, men da en slik fjerning muligens ville blitt møtt med anklager om sensur fikk tråden stå.
 
Vi henstiller derfor som nevnt til alle debatanter om generellt heller å fokusere på nye innlegg i tråder innenfor forumets bruksområde som er diskusjon av modelljernbane.
 
Mvh
 
Eirik
-admin
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 08:25
Originally posted by admin admin wrote:

 
Vi henstiller derfor som nevnt til alle debatanter om generellt heller å fokusere på nye innlegg i tråder innenfor forumets bruksområde som er diskusjon av modelljernbane.
 


Sikkert en nyttig oppfordring, samtidig som et forum fra tid til annen må tillate metadiskusjoner (diskusjon om diskusjonen) for samtaleklimaets del. At noen krangler fra tid til annen, og at man snakker om det, kan nok i øyeblikket virker bare negativt, men vil forhåpentligvis også gjøre noe med hvordan senere innlegg skrives, alle aktører sett under ett.
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 16:14
At moderatorer frifinner seg selv med å skrive at den som hevder moderatorene gjør en dårlig jobb tar feil, er ikke det mest troverdige.
I tilfelle oppfatningen skulle bli at Nils fremsetter uriktige påstander så kan dere godt sette meg også på den listen.
At innsatsen moderatorene til tider gjør er ganske slett kan hvem som helst se om de blar igjennom enkelte tråder her.
Det er ikke bra moderering å la enkelte brukere gjentatte ganger få holde frem som de vil.
Det er ikke bra moderering å ikke rydde i tråder, flytte de dit de hører hjemme, osv
Det er ikke bra moderering å unnlate styre debatten når det kreves.
Det er ikke nødvendigvis bra moderering selvom moderatorene selv mener de spiller på lag med de rette brukerne.

Så vet dere hvertfall at flere mener det samme, det er ikke fint gjort av en moderator å skylde på en enkeltbruker som sier ifra.
Jeg kommer heller ikke til å svare på noe mer i tråden, fremover gjør jeg istedet som de aller fleste på et forum pleier å gjøre: -Forsvinne i det stille helt av meg selv om jeg ikke trives videre.
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 19:37
Jeg reagerer på den meget påfallende, og så langt jeg kan se ikke begrunnede oppdelingen av H0-forumet i ett forum for to-leder og ett for tre-leder som åpenbart har kommet som en konsekvens av de siste dagers repetisjon av en gammel krangel (en krangel som et av de største tyske MJ-forum, Drehscheibe-Online eksplisitt sier er "unerwünscht").
Hvorfor denne apartheid-politikk? Tror administratorgruppen/moderatorene at måten å unngå krangel på er fysisk å skille debattantene? De aller fleste aktuelle diskusjoner om MJ i dette forumet er strømsystemnøytrale: landskap, togsammensetninger, drift. Man kunne gjerne ha underforum i det eksisterende forumet om spesifikke spørsmål rundt 2-L/3-L, fx i elektronikkforumet. Men ved bare å døpe om det eksisterende H0-forumet til H0 2-skinne og overføre SAMTLIGE tråder om H0 dertil, virker det som om administratorgruppen/moderatorene mener at det er 2-L som er "ordentlig" H0, og 3-L må skilles ut fra de seriøse. Dette virker som en bevisst provokasjon, i det minste noe som er lite gjennomtenkt. Spesielt virker todelingen lite gjennomtenkt når mange av de trådene som for øyeblikket ligger øverst på listen i 2-L-forumet er tråder som spesifikt dreier seg om 3-L materiell (tekniske spørsmål omkring Rocos IORE i AC; spørsmål om hvilke vogner som bør brukes til tre bestemte Märklinlokomotiver).
 
Denne apartheidpolitikken med et 3-L Bantustan som i skrivende øyeblikk ikke har tiltrukket seg et eneste innlegg må reverseres. Behold et felles H0-forum, men opprett underfora for strømsystemspesifikke debatter!


Edited by Øyvind Erik - 03 november 2011 at 22:18
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 22:08
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Problemet her på forumet er at vi har litt mange av de som mener de alltid har rett, uten at de nødvendigvis har det... Sånne tråder av sorten AC vs. DC synes jeg vi bare kan droppe, blir bare krangling og veldig lite diskusjon ut av det....
 
Beklager, det er selvfølgelig DU som har rett. Ha en fin kveld!Wink
 
Virker nå som jeg traff jævlig godt når det kommer til deg i hvertfall.... Ikke skriver du under med eget navn heller, men ingen fare, for vi som kjenner MJ miljøet vet nå hvem du er selv om du selv ikke har baller nok til å stå for det du skriver med eget navn...
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 22:33
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Jeg reagerer på den meget påfallende, og så langt jeg kan se ikke begrunnede oppdelingen av H0-forumet i ett forum for to-leder og ett for tre-leder som åpenbart har kommet som en konsekvens av de siste dagers repetisjon av en gammel krangel (en krangel som et av de største tyske MJ-forum, Drehscheibe-Online eksplisitt sier er "unerwünscht").
Hvorfor denne apartheid-politikk? Tror administratorgruppen/moderatorene at måten å unngå krangel på er fysisk å skille debattantene?
 
Denne apartheidpolitikken med et 3-L Bantustan som i skrivende øyeblikk ikke har tiltrukket seg et eneste innlegg må reverseres. Behold et felles H0-forum


Veldig bra Smile

Har selv lurt litt på hvorfor administratorene har gått helt av hengslene på grunn av en liten "krangel" som har vart i mange år.
Denne forsvinner garantert ikke, selv om en deler forumet inn i tusenvis av underforum Big smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 22:55
Vil be herrene Andreas og Mikael la være å fortsette den personlige krangelen som pågår dere to imellom.Det kommer intet godt ut av den. I tillegg ødelegger den for den egentlige diskusjonen i tråden.

MVH
Dag Cato
Ass.Moderator
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 23:16
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Vil be herrene Andreas og Mikael la være å fortsette den personlige krangelen som pågår dere to imellom.Det kommer intet godt ut av den. I tillegg ødelegger den for den egentlige diskusjonen i tråden.

MVH
Dag Cato
Ass.Moderator
 
Jeg tror du retter baker for smed, eller trenger en syndebukk. Har ikke svart Andreas siden jeg sa "beklager du har rett". At folk som ikke tåler andres meninger sier takk for seg tåler i alle fall jeg meget godt. Du får talåtn du som kjinnåtn...
 
At 3R-folket ikke er glade for at det kommer for en dag at ingen skriver i "deres" forum-del får de ta opp med hverandre. Alt jeg har gjort er å belyse ulike sider ved 2R kontra 3R - altså fordeler og ulemper ved at man lar en ansamling metalldeler med heholdvis opptak av strøm på 2 eller 3 skinner bevege seg rundt på en treplate med dertil hørende tilleggspynt. At det får enkelte til å furte seg vekk sier vel mindre om meg enn om dem. Dette er simpelthen FOR dumt og bør bare forbigås i stillhet av moderatorer. Livet er rett og slett for kort til å la seg besnære av at noen skal true seg til oppmerksomhet.


Edited by Mikael Järn - 03 november 2011 at 23:25
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Direct Link To This Post Posted: 03 november 2011 at 23:45
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

At 3R-folket ikke er glade for at det kommer for en dag at ingen skriver i "deres" forum-del får de ta opp med hverandre. Alt jeg har gjort er å belyse ulike sider ved 2R kontra 3R - altså fordeler og ulemper ved at man lar en ansamling metalldeler med heholdvis opptak av strøm på 2 eller 3 skinner bevege seg rundt på en treplate med dertil hørende tilleggspynt. At det får enkelte til å furte seg vekk sier vel mindre om meg enn om dem. Dette er simpelthen FOR dumt og bør bare forbigås i stillhet av moderatorer. Livet er rett og slett for kort til å la seg besnære av at noen skal true seg til oppmerksomhet.
Det poenget Mikael Järn ikke synes å ha fått med seg er at underforumet for 3R ble opprettet for et par dager siden. Det er altså ikke spørsmål om "at det plutselig kommer for en dag" noe som helst. Poenget er at det er mange aktive tråder spesifikt om 3R i "2R-forumet" (som er det "gamle" fellesforumet).
 
Den tråden han selv har bidratt i i kveld, med gode innspill om norske toakslede personvogner er en tråd som "egentlig" er en 3R-tråd siden spørsmålet som stilles spesifikt er om hvilke vogner som passer til bestemte Märklinlokomotiv. Akkurat den tråden, slik den har utviklet seg, viser for øvrig absurditeten med to separate H0-forum. Spørsmålet om tilgjengelige vogner til forskjellige lokomotiv er like relevant for begge leire. Og kompabilitetsproblemet med vogner er lett å løse.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 00:02
Skjønner. Men jeg la ihvertfall inn mine svar på 2R-trådene slik det fremgår av henvisningen.  Selv om mange her inne kaller meg det ene og det andre og at jeg hadde for trang barnevogn og er uten "baller" etc. så preller det av meg som vann på gåsa. Det er IKKE meg som ikke tåler denne debatten. Er noen "uten baller" så må det vel heller være de som stikker av. At 3R for meg og flere fremstår som et dårligere alternativ enn 2 R er bare mer og mer åpenbart. At 3R-folkene må få lov å hygge seg med sitt på 3R-trådene er jeg da helt enig i.  Men nå må jeg sove slik et jeg er uthvilt til det store 2R-treffet på Gardermoen. Sleep well og no hard feelings.
Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 00:04
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Jeg reagerer på den meget påfallende, og så langt jeg kan se ikke begrunnede oppdelingen av H0-forumet i ett forum for to-leder og ett for tre-leder som åpenbart har kommet som en konsekvens av de siste dagers repetisjon av en gammel krangel (
*sakse*
Tror administratorgruppen/moderatorene at måten å unngå krangel på er fysisk å skille debattantene?
Hei!
Om noen ønsker å krangle så vil ikke en oppsplitting av forumrom forhindre det. Hvem som helst kan skrive i både 2R og 3R forumet, så noe fysisk skille representerer de ikke.
 
Jeg kan ikke se at det skal være noe behov for å måtte forklare eller begrunne noe og ta diskusjoner med brukerene hver gang vi gjør en justering av forumrommene her. I dette tilfellet var det forslaget i innlegget til Kjell Anderdal som vi vurderte til å ha noe for seg. Forumet skal være en plass for alle uansett hvilken måte de praktiserer hobbyen sin, og om det kan hjelpe oss til å få alle vekselstrømsentusiaster til å føle seg mere hjemme her så syns jeg det bare er hyggelig.
I samme omgang så ble det og gjort en mindre endring på noen av de andre forumrommene, samt at noen andre nye ble opprettet. De som har vært på forumet en stund vil vite at de endringene stammer fra ønsker fremmet av andre forumbrukere her for en god stund siden.
 
 
Quote Men ved bare å døpe om det eksisterende H0-forumet til H0 2-skinne og overføre SAMTLIGE tråder om H0 dertil, virker det som om administratorgruppen/moderatorene mener at det er 2-L som er "ordentlig" H0, og 3-L må skilles ut fra de seriøse. Dette virker som en bevisst provokasjon, i det minste noe som er lite gjennomtenkt. Spesielt virker todelingen lite gjennomtenkt når mange av de trådene som for øyeblikket ligger øverst på listen i 2-L-forumet er tråder som spesifikt dreier seg om 3-L materiell (tekniske spørsmål omkring Rocos IORE i AC; spørsmål om hvilke vogner som bør brukes til tre bestemte Märklinlokomotiver).
Jeg må først helt ærlig tilstå at jeg syns du tolker dette i absolutt værst tenkelige mening.
 
Deretter kan jeg godt forklare deg hva som er årsaken til at det er slik det er:
Når jeg benyttet natten for et par dager siden til å gjøre endringene i forumrommene så gjorde jeg et forsøk med et par tråder fra toppen i ett av forumene som etter endringen lå på feil plass. Jeg fikk da dessverre ikke funksjonen "flytt tråd" til å fungere. Etter det har dessverre ikke moderatoravdelingen hatt nok ledige timer i døgnet til å jobbe videre med den saken. For egen del skal jeg nyte hobbyen på FREMOtreff på Gardermoen i helgen, men kommer sikkert til å buke noen timer innimellom da og til forumarbeide
 
Jeg kan ikke understreke sterkt nok at forumadministrasjonen på ingen måte forsøker å provosere eller forskjellsbehandle noen som helst ved de endringene som er gjort! Dagens situasjon er helt og holdent et utslag av tekniske problemer og manglende ledig tid. Om funksjonen for flytting av tråder lar seg lure i gang på en enkel måte så vil nok noen tråder flytte seg etter hvert, men jeg mistenker at å skulle sortere alle tidligere tråder er en temmelig tidkrevende jobb vi trolig kunne hatt fast stilling for å komme gjennom.
 
 
Quote
Denne apartheidpolitikken med et 3-L Bantustan som i skrivende øyeblikk ikke har tiltrukket seg et eneste innlegg må reverseres. Behold et felles H0-forum, men opprett underfora for strømsystemspesifikke debatter!
Nok en gang - jeg føler at du leser og tolker ting i absolutt værste mening her nå. Vær så snill og len deg tilbake og la tiden jobbe litt nå så ser vi hvordan ting utvikler seg videre og så kan vi heller gjøre en vurdering ved en senere anledning om endringene vi nå har gjort fungerer eller bør reverseres.
Mvh
 
Eirik
-admin
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 02:28

Originally posted by admin admin wrote:

[...] men jeg mistenker at å skulle sortere alle tidligere tråder er en temmelig tidkrevende jobb vi trolig kunne hatt fast stilling for å komme gjennom.

Behold gjerne "H0 3-skinne", men vær så snill å døpe om "H0 2-skinne" til "H0 generelt" eller noe slikt. Da slipper dere å flytte en haug med tråder, og vi vil fortsatt ha et sted å diskutere tema i H0 som går på tvers av strømsystem.

Om dere så finner behov for det, kan det evt. lages et nytt underforum for "H0 2-skinne". H0-forumet har tross alt så mange poster i forhold til andre underfora at en tredeling kunne vært gunstig.

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 02:35
Skal det deles så bruk noe annet navn enn 2-skinne og 3-skinne hvertfall.
Hvor mange nybegynnere begynner på et anlegg med tre skinner? Hvor er det tredje hjulet?
Midt under vogna?
Det er ganske mange tiår siden det var tre synlige skinner, ting har nå hvertfall blitt "litt" penere å se på Tongue
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 05:43
Hva med å dele det opp i 3 underforum? H0 DC, H0 AC og H0 generelt? Da har man forum for å diskutere spørsmål som omhandler H0, men som ikke nødvendigvis relaterer seg til et bestemt strømsystem, for eksempel tråder som Den store messingbyggertråden! eller Montering av belysning i BM73

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 09:13
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Hva med å dele det opp i 3 underforum? H0 DC, H0 AC og H0 generelt? Da har man forum for å diskutere spørsmål som omhandler H0, men som ikke nødvendigvis relaterer seg til et bestemt strømsystem, for eksempel tråder som Den store messingbyggertråden! eller Montering av belysning i BM73


Etter min mening trenger man heller flere skalauavhengige underforum.
Savner et generelt byggeteknikkforum.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 09:52

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Savner et generelt byggeteknikkforum.

Akkurat der burde vel det nye underforumet "Selvbyggeren" (med undertittel "For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker") pluss det gamle "Landskap, bygninger og miljø" duge?

Back to Top
limatog View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 15:31
Jeg leser forumet stort sett hver dag men er ikke aktiv skibent eller debatant. Det tøvet som bedrives nå må snarest opphøre hvis det skal være håp om rekrutering til verdens mest interessante hobby.
trondle
Back to Top
limatog View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 15:36
Vil presisere at innlegget gjelder enkelte herrers opptreden i "debatten" om 2 eller 3, DC eller AC.
trondle
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 16:07
Originally posted by limatog limatog wrote:

Jeg leser forumet stort sett hver dag men er ikke aktiv skibent eller debatant. Det tøvet som bedrives nå må snarest opphøre hvis det skal være håp om rekrutering til verdens mest interessante hobby.
Clap
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 17:02
Originally posted by limatog limatog wrote:

Jeg leser forumet stort sett hver dag men er ikke aktiv skibent eller debatant. Det tøvet som bedrives nå må snarest opphøre hvis det skal være håp om rekrutering til verdens mest interessante hobby.
 
Hvorfor holder du så liv i "krangelen"? Ble det for kjedelig for deg når debatten roet seg?
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 18:38
Originally posted by admin admin wrote:

(...)
Jeg kan ikke se at det skal være noe behov for å måtte forklare eller begrunne noe og ta diskusjoner med brukerene hver gang vi gjør en justering av forumrommene her. I dette tilfellet var det forslaget i innlegget til Kjell Anderdal som vi vurderte til å ha noe for seg. Forumet skal være en plass for alle uansett hvilken måte de praktiserer hobbyen sin, og om det kan hjelpe oss til å få alle vekselstrømsentusiaster til å føle seg mere hjemme her så syns jeg det bare er hyggelig.
I samme omgang så ble det og gjort en mindre endring på noen av de andre forumrommene, samt at noen andre nye ble opprettet. De som har vært på forumet en stund vil vite at de endringene stammer fra ønsker fremmet av andre forumbrukere her for en god stund siden.
 
 (...)
 
Nok en gang - jeg føler at du leser og tolker ting i absolutt værste mening her nå. Vær så snill og len deg tilbake og la tiden jobbe litt nå så ser vi hvordan ting utvikler seg videre og så kan vi heller gjøre en vurdering ved en senere anledning om endringene vi nå har gjort fungerer eller bør reverseres.
Mvh
 
Eirik
-admin
Jeg registrerer at Eirik reagerer på mine spissformuleringer i mitt innlegg han siterer. Mine spissformuleringer er en reaksjon på den plutselige endringen på gruppene som brått, og helt uten begrunnelse plutselig kom, tilsynelatende som en reaksjon på 2L/3L kranglene. Å begrunne endringen med følgende: "Jeg kan ikke se at det skal være noe behov for å måtte forklare eller begrunne noe og ta diskusjoner med brukerene hver gang vi gjør en justering av forumrommene her. " fremstår bare som arrogant, og ikke akkurat som en fristelse til å lene seg tilbake.
 
Skjønner ikke dere som har gjennomført denne endringen at dere ved å skille H0-forumet på denne måten, ved å omdøpe det gamle fellesforumet til 2L-forumet og ved å skille ut et eget 3L-forum, tydelig signaliserer at dere har tatt part i (den ganske meningsløse) 2L/3L-diskusjonen? Skjønner dere ikke at dere indirekte ved dette har betegnet 2L som "ekte" H0, og derved betegnet 3L som mindreverdig? Reaksjonene i denne tråden fra en av de mer aktive 2L-forkjemperne tyder på at toneangivende i den leiren oppfatter det slik i alle fall.
 
Dette fremstår som en så lite gjennomtenkt "løsning" fra moderatorgruppens side at jeg ikke ser noen grunn til å vente og se. Jeg synes at dere umiddelbart bør innføre det utmerkede forslaget fra Andreas: behold ett H0-forum for de fleste diskusjonene, og etabler to underforum for hhv 3L og 2L, så kan man ta de strømsystemspesifikke diskusjonene i underforumene


Edited by Øyvind Erik - 04 november 2011 at 18:51
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Direct Link To This Post Posted: 04 november 2011 at 21:51
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by admin admin wrote:

[...] men jeg mistenker at å skulle sortere alle tidligere tråder er en temmelig tidkrevende jobb vi trolig kunne hatt fast stilling for å komme gjennom.

Behold gjerne "H0 3-skinne", men vær så snill å døpe om "H0 2-skinne" til "H0 generelt" eller noe slikt. Da slipper dere å flytte en haug med tråder, og vi vil fortsatt ha et sted å diskutere tema i H0 som går på tvers av strømsystem.

Om dere så finner behov for det, kan det evt. lages et nytt underforum for "H0 2-skinne". H0-forumet har tross alt så mange poster i forhold til andre underfora at en tredeling kunne vært gunstig.

Synes Torsteins forslag er braSmile. Har ikkje engasjert meg i debatten, men vil bare si takk til moderatorene og ALLE som bruker tid på forumet! Hobbyen er mye rikere med MJF, kanskje særlig for oss i "utkantstrøka".
Oddvar
Gospeltrain
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,096 seconds.