MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Den store messingbyggertråden!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Den store messingbyggertråden!

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Den store messingbyggertråden!
    Posted: 14 juli 2011 at 11:26
La oss lange en lang og god tråd med massevis av flotte messingmodeller - enten scratchbygde eller fra byggesett!

Jeg går hardt ut og begynner med å vise Steinar Jeppestøls seneste kreasjon - damplok 21e 202. Forbildet var stasjonert i Kristiansand distrikt, fortrinnsvis i Arendal, fra 1952 til utrangering i 1962.




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2011 at 12:27

Norsk smalspor type VI, Metis-typen, B2'


Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2011 at 14:24
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

La oss lange en lang og god tråd med massevis av flotte messingmodeller - enten scratchbygde eller fra byggesett!


Da blir det den vanlige hermetikken!
Thamshavnbanens lok 1-3, "Westinghouseloket" i 0m (1/45, 22,2 mm sporvidde):



Men nå har jeg våget å prøvekjøre den nye dreiebenken min. Det er som å gå fra Trabant til Mercedes, så nå er motivasjonen på topp for å gå løs på Thamshavnbanenes lok 7 -8 :



Stay tuned, but don´t hold yer breath!

Edited by Håvard H - 14 juli 2011 at 14:29
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2011 at 16:41
En av mine favoritter fotografert på Grimstad stasjon: En gammel kjølevogn signert Steinar Snøtun.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2011 at 18:57
Flotte saker!Thumbs Up

Beundrer dere som driver med messingbygging. Har nok igjen en del før jeg kommer dit, men det frister sterkt å prøve.

Modellen av 21e, er det den prototypen som er avbildet i siste MJ-Bladet, under artikkelen om fornorsking av tyske kassevogner?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2011 at 19:11
Er ikke så vanskelig å bygge i messing, er bare å hive seg ut i det! kan anbefale skd 206 som førstegangs byggesett! utrolig artig og enkelt å bygge! men for min del så tar det dog lang tid før jeg klarer å montere noe 100%Dead
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Steinar J View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 34
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2011 at 23:19
Modellen av loktype 21e som er avbildet i siste Mj-blad i forbindelse med artikkelen om fornorsking av tyske godsvogner, er lok nr. 207, bygget av Steinar Snøtun.
 
Steinar J
SJ
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2011 at 01:09
Jeg har i min pre-anleggsfase, som startet i 1980, startet på flere messingprosjekter. Kun én er fullført, men jeg har tre-fire halvferdige. Den ene har jeg allerede vist. En annen som også er kjørbar, men mangler de siste detaljene, er en 22-maskin. Type 22 var forløperen for den langt mer kjent type 24 som brukes i veterantogene på Krøderbanen. Forskjellen på de to loktypene er først og fremst avstanden mellom lok og tender.

Prosjektet ble startet i 1978 og det er i hvert fall ikke gjort noe med det siden 1982. Slik så loket ut i kveldssola i kveld.



Mer om prosjektet kan man lese på nettsidene mine: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=314&nid=3&engelsk=0
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2011 at 21:43
Tråden var vel kanskje ment for rullende materiell, men jeg tar sjansen i disse stille sommertider.
Ikke er det spesielt mye messing i disse modellene heller, men det får nå våge segWink
Scratchbygget er de i alle fall.
 
Stoppbukker klar for patinering.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2011 at 17:38
Det er nettopp slike detaljer som virkelig gjør susen på anleggene. Nå venter vi på Duha med melkespann,postsekker og postkasser med norske forbilder. (Alvalia)
 
Jeg tror det var Michelangelo som svarte da han ble kritisert for i overkant  å detaljere sine motiver: "Bagateller skaper fullkommenhet, og fullkommenhet er ingen bagatell." Og du Vistad gir virkelig oss andre noe å strekke oss etter.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2011 at 17:52
Utrolig flotte stoppbukker!Thumbs Up komentaren vil ha! passer fint her!Big smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2011 at 00:45
Dette er glimrende, messing er gøy. Flott, jeg er nettopp ferdig med en SKD206, jeg kan ikke legge ut et bilde pga at noen har plassert en del filer som tilhører MJF i min filbehandler.
Dr. Jevistad kommer du på messen i Larvik til høsten?

mvh
Tom Johnsen
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2011 at 13:24
Originally posted by jevistad jevistad wrote:



Tråden var vel kanskje ment for rullende materiell, men jeg tar sjansen i disse stille sommertider.
Ikke er det spesielt mye messing i disse modellene heller, men det får nå våge segWink
Scratchbygget er de i alle fall.
 
Stoppbukker klar for patinering.

Disse er virkelig flotte, men jeg har tilgode å få til slike selv. Har prøvd utallige forsøk, men jeg klarer ikke å bøye skinnene uten at det blir en stygg bue i knekken og forvrengte skinner, og selve svillene detter av selv om de er limt med 2-komponent lim... hva er hemmeligheten?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2011 at 14:34
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Disse er virkelig flotte, men jeg har tilgode å få til slike selv. Har prøvd utallige forsøk, men jeg klarer ikke å bøye skinnene uten at det blir en stygg bue i knekken og forvrengte skinner, og selve svillene detter av selv om de er limt med 2-komponent lim... hva er hemmeligheten?
 
Nei det er ikke enkelt, men det man kan gjøre er å file vekk skinnehodet og litt av skinnelivet med en trekantfil eller evt klippe med en skinnekutter der hvor knekken skal være.
Det er gjort på den ene av disse, mens de to andre er laget på "tradisjonelt" vis.
 
Svillene er limt med "superlim", eventuelt kan man jo lodde på en PCB-sville


Edited by jevistad - 17 juli 2011 at 14:35
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2011 at 14:53
Originally posted by 2mjo 2mjo wrote:

Dr. Jevistad kommer du på messen i Larvik til høsten?

mvh
Tom Johnsen
 
Har ikke noen konkrete planer om det, men det er slett ikke umuligSmile
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2011 at 12:23
Her er Steinar Jeppestøls samlede godsvognsproduksjon så langt denne sommeren

Vognene er som følger : 2 stk. Tl3 (ny generasjon ), 1 stk. Gf2, 2 stk. G2 og 1 stk. G3 med trykkluftbremse.


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2011 at 20:50
Følger opp med et pågående arbeid med scratchbygging av Nestun-Osbanens G-vogn i 1:87 (9mm sporvidde, H0e). Her er versjon 2. Gjenstår en del på understellet - som også er blitt for høyt og må tegnes på nytt.
 
 
John Olsen
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2011 at 18:20
jevistad
 
Mycket snygga stoppbockar du har byggt ihop.
 
MRW säljer bra byggsatser av stoppbockar.
De jag har byggt ser ut såhär.
 
Att bygga i mässing är som det sades tidigare inte så besvärligt, om man vet huruvida man ska gå åt momenten.
Har bla fastnat för att bygga några ånglok, och detta är inte min stora grej.
Allt som har med drivning att koppla ihop eller dra andra behövliga saker för att få detta optimalt är en tålamodsprövande historia.
 
SJ ånglok

SJ ånglok

Dessa båda är inte klara på ett tag, men den tid det tar får jag helt enkelt stå ut med.

 
Bygga vagnar lär man sig snart hur man ska hanter detta.Confused
Nej att löda och bygga vika ihop  och allt som har med detta att göra har sin lilla prövning.
 
Vänl  Bo
 


Edited by Bo11 - 28 juli 2011 at 18:24
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2011 at 22:10
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Her er Steinar Jeppestøls samlede godsvognsproduksjon så langt denne sommeren
 
De har det godt dagens pensjonister.......Wink
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
tynset View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tynset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2011 at 23:38
Selv om jeg er en amatør i denne settingen, så velger jeg å legge ut et bilde av min første messingmodell som er under arbeid.  100% er det ikke, men synes selv det er en god start.
Dette er gøy. Smile  
Takk også til deg Tore for noen gode råd under MJ-messen på Hamar siste helg.


Mvh
Johnny Bjerknes
http://www.johnnybjerknes.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2011 at 01:43
Den så bra ut!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2011 at 07:56
Ser bra ut det der Johnny.Thumbs Up Jeg har en slik i bestilling selv, skal bli spennende å sette i gang med den!
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2011 at 08:00
Messingbyggerteknikker bør vært et tema for et kommende MJ-blad. 
Svein S
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2011 at 09:09
Originally posted by ses ses wrote:

Messingbyggerteknikker bør vært et tema for et kommende MJ-blad. 


Ja, det er et av punktene på en lang liste her! Smile
Truls Slevigen
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2011 at 11:27
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

 
De har det godt dagens pensjonister.......Wink
 
Og vi ser frem til selv, at blive pensionisterWink Da bliver der mere tid til netop mesingbygningClap
 
God weekend
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2011 at 12:28
Jeg kunne i hvert fall tenkt å lært mer om hva slags loddemetoder og -utstyr som er egne for slike byggearbeider.
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2011 at 13:14
Originally posted by tynset tynset wrote:


Selv om jeg er en amatør i denne settingen, så velger jeg å legge ut et bilde av min første messingmodell som er under arbeid.  100% er det ikke, men synes selv det er en god start.
Dette er gøy. Smile  
Takk også til deg Tore for noen gode råd under MJ-messen på Hamar siste helg.



Flott arbeid! Jeg har ikke hatt fremgang på min modell på lang tid, og har fortsatt en rekke andre modeller i ulike stadier, bl a noe som skal bli flotte vogner fra Steinar og Steinar. Jeg får det liksom ikke helt til. Artikler i MJ bladet ville nok hjulpet, men lokale kurs (f eks i forbindelse med messer) der jeg får instruksjon under veis ville ha vært enda bedre.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2011 at 13:17

Får vel bidra med Skd 224 fra SkalaDesign,jeg da......dette er forøvrig et glimrende byggesettWink

 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2011 at 18:08
Apropos messingbyggende pensjonister.
Etter ca. 10 mnd. pensjonisttilværelse, fant jeg ut at jeg ikke hadde tid til messingbygging. Begynte derfor å jobbe litt igjen - og vips ble det igjen litt tid til bygging. Jeg er imponert over de pensjonister som finner tid til slikt! - Eller kanskje man rett og slett har for god tid - slik at alt utsettes til neste dag eller dagen etter? Slik ble det i hvert fall for meg!
 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2011 at 21:37
Det er jeg som har tegnet type 92 som Scandinavian Miniatures skal selge som byggesett. Dette er ingen kommersiell reklame, men litt bakgrunnsinfo fra en som gjerne deler med andre. Denne modellen har jeg selv ønsket meg siden originalen kom til landet på 80-tallet. Jeg skaffet meg ganske tidlig tegninger fra duewag og NSB og bygde utallige plastmodeller uten å lykkes tilfredsstillende nok. Jeg har nå brukt 2 år så langt på å konstruere dette messingbyggesettet, og lært mye om teknikker. Et slikt byggesett blir vel aldri helt perfekt, men jeg håper andre får samme glede som meg av å se en slik modell på anlegget. Min egen drøm er i hvert fall i ferd med å gå i oppfyllelse, og jeg vil dele med alle andre som har samme drøm.

Kort om prosessen: Motorvogna hadde Gereide sin modell som forbilde, men det viste seg at denne flotte modellen var ca. 10 cm for kort! Jeg måtte derfor tilbake til mine gamle tegninger å konstatere at disse var mer korrekt... Gereide hadde helt sikkert gode grunner til sine valg. Det gjelder å finne et ferdig understell sm passer!

Det er jo 3 ulke styrevogner til type 92. Bm 92.15 hadde en postvogn som gikk bl. a i Arendal.

Endelig en kjørende modell! I våres prøvekjørte jeg et sett på Dmjks anlegg. Fortsatt mye igjen, men en enser resultatet.

Overgangsbelgene passet godt denne gangen, men dette må nok justeres litt for å passe på andre anlegg med krappere kurver..

Edited by Pelle - 09 september 2011 at 21:51
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.