MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Avspist debatt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Avspist debatt

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Avspist debatt
    Posted: 01 november 2011 at 09:26

Tråden om et nytt rom for 3R ble stengt, og uten begrunnelse og uten varsel. Det synes jeg lite om, og da jeg ble imøtegått ganske kraftig på mitt innlegg vil jeg gjerne få svare på det, siden noen tydeligvis misforstår meg totalt.

Utgangspunktet mitt var KjellAn sitt forslag: "Neste gang en tråd utarter i retning om hva som er best av 2R eller 3R, så bør forum-moderatorene stenge tråden med en gang."

Det var dette jeg var uenig i, og mener at det ikke bør tas til følge. For jeg oppfatter at dette gjelder forumet som sådan, og ikke det nye 3R-rommet kun. Hvis det bare var ment å gjelde det nye rommet, så er det sikkert en grei regel.

Hvorfor kaller jeg et slikt forslag, for hele forumet altså, for utilbørlig sensur? Jo, fordi det legger lokk på en sak som er viktig å vite noe om for de som skal velge system. Dette handler om helt fundamentale valg når man går inn i hobbyen. Valget kan endres senere, men ikke uten omkostninger. Det viktigste er selvsagt informasjon om forskjellen på systemene. Men informasjon som ikke også innebærer en form for vurdering av fordeler og ulemper er svært vanskelig å gi. Så når KjellAn skriver "i retning av", så forstår jeg det som at man bare antyder at noe kan være bedre enn annet. 

Erfaring fra disse "krigene" viser imidlertid at kravet til saklighet og at man respekterer hverandre må holdes særs høyt når det gjelder systemforskjelltemaet. Derfor skrev jeg at krav til generell høflig må være til stede, og også at det får være nok. Jeg er ikke for at man hakker løs på hverandre, men jeg er heller ikke for at man ikke sier noen ting. Det må finnes en gylden middelvei mellom krig og tabu.

Og en ting til slutt, og der slutter jeg meg til Nils Gullhavs nest siste innlegg i en annen tråd som ble stengt nylig: Prøv å les nøye hva folk egentlig skriver, og ikke les inn alle for-dommene med en gang. Prøv å skift ståsted. Det er ikke lett. Men prøv. Jeg snakker først og fremst til meg selv....

Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 10:19
Jeg er selv enig i det som er skrevet, men har ikke tilgang til å gjøre noe redaksjonelt på forumet da dette er forumadmin sin oppgave. Jeg synes ellers at forumets administrator har vært flink og saklig til å drifte forumet, og regner med at han enten har misforstått eller har en grunn til sin avgjørelse.

Det bør vel ikke være noen grunn til at de med ac-interesse skal utestenges herfra?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 12:56
Til Svein Sando
 
Jeg har full respekt for dine synspunkter og dine erfaringer vedrørende MJ og hvordan hobbyen gjerne utvikler seg over tid og tenderer over fra 3R til 2R. OK - så er vi enige der. Smile
 
Men, så er det disse evindelige diskusjonene om hvorfor alle burde velge 2R og da særlig de som har valgt 3R og gjerne spør om råd hvordan de kan bruke bruke dette videre. Det er da det hele sporer av. Confused
 
Når noen "nye" tar fram det gamle Märklin-toget sitt og gjerne vil fortsette med dette - innenfor både en nostalgisk og økonomisk ramme, så får de plutselig høre at dette er bare noe "ræl" de helst burde ha kvittet seg med for lenge siden.
 
Problemet er forsåvidt ikke at denne diskusjonen kommer med jevne mellomrom på forumene. Det er bare det at den forsurer forumene. Forumdeltakere gidder ikke å lese eller delta på forumet. De velger heller andre fora hvor man slipper slike metadiskusjoner.
 
Det er mange eksempler på at AC/DC- og 3R/2R-debattene har ødelagt forum. Det har enda gått så langt at forumdeltakere har meldt seg ut fra forumet og startet sitt eget forum.
Det er jo ikke lenge siden det norske MJ-forum-miljøet ble delt mellom MJF og Norsk MJ Forum. Og den svenske Modellrallaren opphørte og brukerne ble delt mellom Stinsen og Svenskt MJ Forum. Nå var det sikkert ikke bare 3R/2Rsom var årsaken, men det er nå engang slik at ikke alle greier å akseptere at andre har en annen mening enn seg selv. Og valg av Märklin/3R vs. 2R er et sånt tema som ikke fører til annet en forsuring av forumet.
 
Dette innlegget er adressert til SES, men også Mikael Järn bør etterhvert skjønne at mange fine ord og gleden over å diskutere så "fillene fyker" har lite for seg når man skal diskutere løsninger og tips innen MJ-hobbyen.
 
Ha en fortreffelig dag alle sammen - kos dere med det som gir dere mest glede med MJ-hobbyen. Det skal i hvert fall jeg. Tongue 
I dag har jeg støpt en tunnelportal til min hagejernbane. 


Edited by KjellAn - 01 november 2011 at 13:01
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 13:53
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Det er jo ikke lenge siden det norske MJ-forum-miljøet ble delt mellom MJF og Norsk MJ Forum. Og den svenske Modellrallaren opphørte og brukerne ble delt mellom Stinsen og Svenskt MJ Forum. Nå var det sikkert ikke bare 3R/2Rsom var årsaken, men det er nå engang slik at ikke alle greier å akseptere at andre har en annen mening enn seg selv.
Det blir helt feil å trekke inn dette som årsaken til delingen i 2 forum. Hovedårsaken til delingen var at MJF's styre og moderatorer tok seg til rette i det originale forumet på en slik måte som mange deltagere ikke kunne akseptere.  Dermed ble det desverre en "krig" som egentlig burde vært helt unødvendig og etterhvert oppsto NorskMJForum( http://www.mjforum.no ) av "asken".
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 13:59
Svar KjellAn:
Du kan glede deg til regjeringen om relativt kort tid legger frem forslag til ny norsk grunnlov. I tråd med trenden med politisk korrekthet og konfliktvegring skal nå det meste av det vi gjerne kjenner som det urnorske ut til fordel for nettopp tanken om at alt er OK, alt er likt og ingen skal behøve å si at noe er bedre enn noe annet. Du burde spesielt legge merke til relativiseringen av ytringsfrihetsbegrepet.
 
Ellers vil jeg bare legge til at det alltid er 3R-folket som føler seg støtt og ikler seg en offerrolle med trusler til oss andre om at de "går ut i skogen og dør på seg" om vi fremfører argumenter de ikke klarer å svare på. Jeg synes dette er et trist syn. Det ser det også ut til at de fleste andre gjør ettersom 3R-tråden på forumet har 0 tråder og 0 innlegg, mens 2R-seksjonen har 1208 tråder og 13306 innlegg.
 
Derfor anbefaler jeg alle nye 2R. Ensomhet i denne hobbyen er ikke noe godt utgangspunkt for medlemsverving.


Edited by Mikael Järn - 01 november 2011 at 14:03
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 14:01
Det var slik det var ja. Smile
Men , uansett så er nok årsaken til at forum går under at enkelte brukere ikke kan forum-etikette og at man bør opptre på forum slik som man snakker direkte til andre mennesker face-to-face.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 14:19
Du kjære "Järn". Føler du innerst i kroppen din at du er en forsonende og hyggelig person som nye brukere setter pris på å lære å kjenne?
Jeg blir både kvalm og uvel av å lese alt det ekle du prøver å pakke pent inn, og du burde virkelig ikke få lov til å delta her slik du ordlegger deg.
Du er kun en skade for hele miljøet, og at moderatorene fortsetter å la deg spre ubehagelighetene dine er en stygg sak, og en liten skandale.
At din mor ikke så problemene med at du fikk for trang barnevogn er ikke noe andre brukere burde belastes med.
Hvis noen her føler seg støtt, så er det som oftest pga hva du klarer å la ramle ut av kjeften.
At du får fortsette med skvisingen av medlemmer her inne bør du ikke ta som en aksept på at du duger med det du sier, kun at de man forventer setter folk litt på plass her innimellom svikter totalt noen ganger.

Du og et par andre som synes din retorikk og sitatvridning er en artig og lystig form for underholdning, og som synes at å raljere med andre brukere uten respekt, har kun resultert i en utrolig mengde med svadatråder og brukere som ikke syns krangling og diskusjoner er noe de gidder å belemre seg med om de skal ha en hobby.

Når moderatorene er såpass unfallende som de er så er det ikke bare jeg som ikke synes at bidrag her inne, eller et betalt medlemskap i MJF er verdt bryet.
At jeg slutter å bruke forumet merkes ikke, og det merkes heller ikke alle brukerne som sluttet å bruke stedet før de hadde begynt.
Så sålenge MJF er fornøyd så kan det ikke bry meg mindre.
Men å advare mot MJF og forumet har allerede blitt gjort ovenfor nykommere av flere tidligere, og når selv forhandlere gjør dette burde de i MJF som ønsker et litt annet førsteinntrykk av foreningen enn en barnehage ute av kontroll kanskje ta grep om de skal oppnå en reel økning.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 14:27
Til Mikael Järn:
Jeg finner det ikke nødvendig å ta noen diskusjon med anonyme brukere her på forumet. Dine innlegg på lik linje med andre forumtroll scroller jeg med lett sinn forbi.
Forøvrig kan jeg bare si: Få deg et liv. Dead
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 14:37
I say "potayto", you say potato...
 
Dette er et vepsebol, men mulig jeg bare er dum. Jeg skjønner ikke debatten, og vil ikke skjønne den.
Joda, jeg skjønner at virkelige tog ikke har 3R, de har vitterlig 2R. Men, virkelige biler kjører, de står ikke stille. Virkelige kuer rauter, de står ikke stille og lydløse. I den virkelige verden er det vind som får trærne til å svaie, løvet ramler av om høsten. Folk går, hus brenner osv osv... Det er så mange detaljer som ikke er korrekte. Man må gjerne mene sterkt noe om hva som er viktig, men det kan kommuniseres uten å rakke ned på andres valg eller prioriteringer.
 
Modellbygging handler om kompromisser, man lager en modell, sin modell. Noen detaljer er viktige for meg, noen er viktige for deg. Noen koser seg med "enkle" togmodeller i en detaljert verden, mens andre har vogner som er tro kopi ned til minste skittflekk stående i et vitrineskap. Hva med å fokusere på det man liker ved egne eller andres anlegg? Hvis man ikke har noe hyggelig å si er det tidvis lurt å ikke si så mye...
 
Har du gitt noen en god dag i dag? Jeg vet ikke om jeg har gjort det, men jeg prøver...
Magne
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 14:38
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Det var slik det var ja. Smile
Men , uansett så er nok årsaken til at forum går under at enkelte brukere ikke kan forum-etikette og at man bør opptre på forum slik som man snakker direkte til andre mennesker face-to-face.
Der er jeg veldig enig med deg, Kjell.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 14:42
Oppfordring til debatantene Mikael J og Eirik S:
Ta dere en spasertur og trekk litt frisk luft. Dere risikerer å ødelegge denne tråden om dere fortsetter. Vi trenger ikke personkarakteristikker og nedlatende ytringer. Hverken den ene eller den andre veien.

MVH
Dag Cato
Ass.Moderator
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 15:02
Originally posted by smholt smholt wrote:

Det blir helt feil å trekke inn dette som årsaken til delingen i 2 forum. Hovedårsaken til delingen var at MJF's styre og moderatorer tok seg til rette i det originale forumet på en slik måte som mange deltagere ikke kunne akseptere. 
 
Skal du komme med så direkte anklager mot enkeltpersoner bør du ha fakta rett... Og fakta er hvertfall at jeg som daværende moderator på gamleforumet ikke på noen måte var kjent med foreningens daværende styres planer om nytt forum og endrede bruksregler før en dag eller to før "bråket startet". Men når jeg ble gjort kjent med planene og tankene omkring endringen og veide for og i mot så var min konklusjon at det nye forumet beliggende sammen med nettsiden til Norges eneste landsdekkende modelljernbaneforening var en lur og logisk løsning. Jeg valgte derfor å støtte foreningens satsing/endring, og angrer vel til den dag i dag ikke på det valget.
 
At du mener jeg på det grunnlag fortjener en slik karakterisering som å "ta seg til rette" får stå for din regning
 
 
Derimot skal jeg være helt enig med deg i at delingen den gangen vel overhodet ikke hadde noe med 2R/3R å gjøre.
 
Eirik


Edited by eika - 01 november 2011 at 15:04
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 15:38
Originally posted by ses ses wrote:

Tråden om et nytt rom for 3R ble stengt, og uten begrunnelse og uten varsel. Det synes jeg lite om, og da jeg ble imøtegått ganske kraftig på mitt innlegg vil jeg gjerne få svare på det, siden noen tydeligvis misforstår meg totalt.

Som jeg skrev nederst i den tråden ved stenging - fra min side har jeg ikke noe problem med å innrømme en potensiell feilvurdering om noen føler det slik. Men der og da så var min vurdering at ved opprettelsen av et nytt 3R rom her på forumet så var trådstarters hovedpoeng tatt til følge, og det var ikke noe mere sak igjen å diskutere angående akkurat det temaet tråden var ment for.

 
Detaljer i hvordan modereringen skal foregå, hvilket nivå den skal ligge på etc. forbeholder fortsatt moderatorene seg retten til å vurdere internt og løpende, selv om vi naturligvis alltid lytter til inspill fra forumbrukerene.
Da gjensto etter min vurdering bare en eventuell diskusjon om tolkninger av hverandres ordlyder og meninger i den tråden, og i lys av slutten på den tråden som ligger til grunn for det hele så hadde jeg et håp om at vi kunne avsluttet før det fortsatte for langt i den retningen.
 
Jeg beklager dersom du føler at stengningen ut fra den vurderingen var gal, og glad for at du da tok oppfordringen om å gå videre i en ny tråd.
 
Jeg håper imidlertid etter å ha lest påfølgende innlegg nedover i denne tråden at alle kanskje trekker pusten en ekstra gang før vi fortsetter videre.
 
Nå er det opprettet et nytt forumrom for 3R som det ble tatt til orde for. Samtidig er det gjort noen mindre endringer og justeringer på andre (og opprettet noen nye) forumrom i retning av inspill fra tidligere.
Mitt håp er derfor at alle nå kan trekke seg litt tilbake og heller gå tilbake til "fagprat" igjenSmile
 
Originally posted by pelle pelle wrote:

Det bør vel ikke være noen grunn til at de med ac-interesse skal utestenges herfra?
Nei, så absolutt ikke. Det er jo nettopp derfor brukerønsket om et eget 3R forumrom ble tatt til følge såpass raskt. MjF skal være en forening for alle som driver med modelljernbane.
 
 
Mvh
Eirik
-admin


Edited by admin - 01 november 2011 at 15:42
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 15:56
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by smholt smholt wrote:

Det blir helt feil å trekke inn dette som årsaken til delingen i 2 forum. Hovedårsaken til delingen var at MJF's styre og moderatorer tok seg til rette i det originale forumet på en slik måte som mange deltagere ikke kunne akseptere. 
 
Skal du komme med så direkte anklager mot enkeltpersoner bør du ha fakta rett... Og fakta er hvertfall at jeg som daværende moderator på gamleforumet ikke på noen måte var kjent med foreningens daværende styres planer om nytt forum og endrede bruksregler før en dag eller to før "bråket startet". Men når jeg ble gjort kjent med planene og tankene omkring endringen og veide for og i mot så var min konklusjon at det nye forumet beliggende sammen med nettsiden til Norges eneste landsdekkende modelljernbaneforening var en lur og logisk løsning. Jeg valgte derfor å støtte foreningens satsing/endring, og angrer vel til den dag i dag ikke på det valget.
 
At du mener jeg på det grunnlag fortjener en slik karakterisering som å "ta seg til rette" får stå for din regning
 
 
Derimot skal jeg være helt enig med deg i at delingen den gangen vel overhodet ikke hadde noe med 2R/3R å gjøre.
 
Eirik
Nå var vel ikke du alene som moderator? Jeg har heller ikke nevnt noen spesielt, men det er vel et faktum at det var gansk mye diskusjon og at moderatorene den gangen, hvem nå det var, gjorde en del ting som mange ikke var enige i. Det føltes jo for mange at noen "tok seg tilrette". Om det var å utføre noe MJF's styre hadde bestemt og at de utøvende(moderatorene) dermed bare "tok seg til rette" i forhold til mange andres mening, vet ikke jeg, men for mange av oss utenfor MJF, fremsto det som det, etter min mening.
Nå var hele "krigen" så lang, uoversiktilig og ødeleggende for hele miljøet, at det ikke er så lurt å "rote i glørne" for å se om det fortsatt er noe varme, og det var heller ikke min mening.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 16:29

Mulig det var riktig å opprette et eget delforum for H0 3-skinnesystemet, men jeg synes det var feil å gjøre om H0-forumet til H0 2-skinne. Det er flere tema innen H0 som ikke er spesifikt for system, f.eks.:

Valg av passende vogner til bestemte lok, kanskje spesielt norske (siden utvalget er så begrenset). Siden man kan bruke H0-vogner på tvers av system (evt. ved bytte av hjul og kanskje koblinger), vil f.eks. en diskusjon om hvilke vogner som passer til en  El 18,  Di 3  eller stortysker være like interessant enten man har et AC-lok fra Märklin eller et DC-lok fra Roco/Heljan/Liliput. Et ganske ferskt eksempel:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6583

Så er det nykommere som ikke har valgt system ennå, og som kanskje ikke en gang er oppmerksom på forskjellen. Om man har bestemt seg for H0, er det da ikke lenger noe passende delforum. Eksempel:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6479

For tilfeller som det siste kunne det kanskje vært opprettet et eget delforum for valg av system, skala og startsett.

Så jeg foreslår at "H0 2-skinne" gjøres om til "H0 generelt". Om det er behov for et eget forum for "H0 2-skinne", bør det komme i tillegg, ikke i stedet. Et eksempel på en tråd som kunne passet i et eget 2-skinneforum, da temaet er uinteressant for de som holder seg til 3-skinne, er denne:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6026

For øvrig er det feil med orddeling i "3-skinne systemet", mellomrommet skal vekk!

Edit: Jeg tror det var fornuftig å opprette delforumene "Sporleggeren" og "Selvbyggeren", men da bør man også ta seg bryet med å flytte over relevante tråder, i det minste de med relativt ferske innlegg. F.eks. passer vel "Den store messingbyggertråden!" og "NCS fargekoder til NSB lok" bedre i "Selvbyggeren" enn i H0-forumet?



Edited by TorsteinS - 01 november 2011 at 17:41
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 17:24
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Til Mikael Järn:
Jeg finner det ikke nødvendig å ta noen diskusjon med anonyme brukere her på forumet. Dine innlegg på lik linje med andre forumtroll scroller jeg med lett sinn forbi.
Forøvrig kan jeg bare si: Få deg et liv. Dead
 
Pussig. Men det forekommer meg at det er nettopp diskutere  du gjør. Hver gang. Med meg...
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 17:46
Hei!
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Til Mikael Järn:
Jeg finner det ikke nødvendig å ta noen diskusjon med anonyme brukere her på forumet. Dine innlegg på lik linje med andre forumtroll scroller jeg med lett sinn forbi.
Forøvrig kan jeg bare si: Få deg et liv. Dead
 
Helt enig med deg der, Kjell Thumbs Up
Nesten slik jeg omtrent uttrykte meg selv den 24. februar d.å. i tråden 'BM 73 og El 13 som ikke fungerer' :
 
"Personen" Mikael Järn er jo like uvirkelig som den fiktive "Larry Betale", ironisk nok introdusert av ham selv. Men personen bak den fiktive Mikael Järn eksisterer jo, og det er jo synd han ikke våger å stå frem med eget navn.
 
Nå er det riktignok ikke noe krav til at man skal oppgi komplett og riktig navn, fremfor ett mer anonymt 'nick' når man registrerer seg her på forumet. Jeg vil nok samtidig våge å påstå at at dersom man skal fremsette en masse bombastiske påstander og fasitter innen en hobby, så totalt blottet for respekt for andres  måter å utøve den på, burde man nok signere med eget navn for å ikke utvilsomt fremstå som ett forumtroll.
 
Hadde personen bak Mikael Järn vært halvparten så maskulin som han åpenbart ønsker å fremstå, hadde han hatt "baller nok" til å signere innleggene med eget navn. Det er han tydligvis alt for feig til, og jeg velger derfor bare å anse ham som ett forumtroll.
 
Den eneste som hjelper mot forumtroll er å overse dem, hvilket jeg har tenkt å gjøre med profilen Mikael Järn. Jeg deltar ikke lenger i hans polemikk, og anbefaler dere andre til å gjøre det samme.
 
Og i kjølvannet av siste dagers posteringer, registrerer jeg at det kan virke fornuftig å fremdeles følge denne oppfordring.

 

 





Edited by Roger - 01 november 2011 at 17:48
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 17:53
Sitat Roger:  "Jeg vil nok samtidig våge å påstå at at dersom man skal fremsette en masse bombastiske påstander og fasitter innen en hobby, så totalt blottet for respekt for andres måter å utøve den på."
Jeg har pekt på plusser og minuser ved 2R og 3R. 3R er etter mitt skjønn et foreldet system. Dette bør nybegynnere i hobbyen tenke nøye over før de setter i gang  med dyre innkjøp. Men jeg har også pekt på plusser ved 3R. Dette er min mening og jeg tror også at de aller fleste mener det samme. Men jeg er glad for at moderator lar også din side slippe til. På denne måten får vi en balansert og god debatt.


Edited by Mikael Järn - 01 november 2011 at 17:54
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 18:02
Originally posted by smholt smholt wrote:

Hovedårsaken til delingen var at MJF's styre og moderatorer tok seg til rette i det originale forumet på en slik måte som mange deltagere ikke kunne akseptere.  Dermed ble det desverre en "krig" som egentlig burde vært helt unødvendig og etterhvert oppsto NorskMJForum( http://www.mjforum.no ) av "asken".
 
Selv etter denne "skilsmissen" er det noen av oss som fremdeles er av den oppfattning at moderatorene på på det originale forumet "tok seg til rette" selv etter at det gjenoppstod av asken under navnet NorskMJForum.........
 
 
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 18:10
Jeg mener bestemt at dere skal la være å diskutere person her. Samtlige av dere. Det er absolutt ikke egnet til å belyse noe som helst, særlig med tanke på at de fleste som gjør det, ikke kjenner den andre personen, og dermed ikke har forutsetninger for dette.

Dere bør også ettergå retorikken deres en smule. Det fins både formuleringer, adjektiver og utenforliggende paralleller til politikk, religioner osv som verken er vittige eller lett ironiske, men overdrevent ufine og negative. 

Når det er sagt, jeg kan absolutt ikke forstå hvorfor metadebatt er uønsket. Så lenge folk skriver moderat og normalt høflig, som om vedkommende de debatterer med er en person de kan risikere å møte og måtte forholde seg til - ikke umulig i et lite miljø - bør det være både interessant og opplysende for de med ulik bakgrunn å høre hvordan andre tenker. Selv om man egentlig ikke respekterer vedkommendes syn, går det an å skrive saklig og konstruktivt.

Jeg forstår ikke hvordan det kan ha seg at mange så lett blir så veldig støtt av disse metadebattene - i seg selv? Mange av de Märklinistene som blir aller sintest virker jo tilsynelatende 100% trygge i sine MJ-valg, og mange av de som er mest opptatt av å vise til svakhetene med Märklin framstår som like trygge i sine valg. Da burde diskusjonen kunne basere seg på at begge parter er fornøyd, og det burde ikke være nødvendig å framheve på negativt vis det andre systemets mindre heldige sider. Det burde faktisk holde å beskrive hva man synes er de positive fordelene med sitt system.

Og husk: Hvis du ikke har noe positivt eller konstruktivt å si, så hold munn. Det sa min mor.




Edited by Henning L - 01 november 2011 at 18:12
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 18:28
Henning:

Jeg svarer kun for meg selv, men vet jeg ikke er alene om synspunktene.
Om märklinistene blir mest støtt selvom de er trygge i sitt valg vil jeg tro kun er fordi mange diskusjoner blir vinkla til at 3R er dritt. Ikke bare støter det vekk brukere som allerede er etablert, men det gjør også til at nykommere ikke viser seg her.

At enkelte fritt kan utfolde seg i negative ordelag gjør at bla jeg gjør som i det virkelige liv.
Ikke deltar vi, ikke bidrar vi, og ikke møter vi opp igjen.
Jeg kjører ikke 3R, men blir likevel provosert over at foreningen for modelljernbane i norge ikke ønsker märklinister velkommen. Slik ser det hvertfall ut på foreningens ansikt utad, forumet.
Og når man også i butikk blir møtt med det samme, at MJF er tøys om en har 3R pga saklighetsnivået her så bør noen snart våkne opp.
Ikke gjør det for min del, jeg klarer meg fint uten bidrag her inne.
Men ettersom MJF er det letteste å komme over på nettet så dukker 3R-folkene opp her inne også.
Og når det andre mj-forumet omtrent er fraflyttet så blir det vanskelig for alle de mange 3R-hobbyistene rundt om i kjellere og på loft å finne noe brukbart på norske nettsider.
Av samme grunn vil det være fåfengt å starte et nytt forum ettersom de fleste tror at det er MJF sitt forum som vil være det beste for de.
Men for all del, skulle noen mene og få til noe annet så er det bare å si ifra så skal de få komplett forum og serverplass uten kostnad av meg for så mange år de vil med full support.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 18:38
Tja, splitting av forum er uheldig av mange årsaker, så det vil jeg fraråde.

Det er interessant det du skriver om MJF-forumet. Jeg kjenner meg ikke helt igjen i dette. Det er mange som har gitt og fått gode råd om Märklin her, så den påstanden om at det er uinteressant kjøper jeg ikke. Forumet er forøvrig ikke MJFs offisielle ansikt utad, det er medlemmene som råder her.

Samtidig jeg ser at det av og til blir krangel på forumet. Her er det en ting jeg ikke forstår: Hvorfor blir denne krangelen sett på som noe MJF står for? Slik jeg leser det, er det individer som krangler. Når de holder på så lenge at de blir direkte hatsk, griper gjerne moderator inn og stopper det, det har skjedd en rekke ganger, nå senest i denne 2R/3R-debatten. 
Du mener neppe at det er bra å stoppe diskusjoner uten annen grunn enn at de er uønsket av noen? Jeg mener i alle fall at folk må få utfolde seg relativt fritt. Selv lar jeg bare være å lese disse diskusjonene som jeg ikke har interesse av, og det burde alle gjøre, hvis de ikke har noe ordentlig å bidra med. Det er veldig mye her som ikke interesserer meg, faktisk - men hva så? Andre er interessert, og de får holde på uten min innblanding.

Ha meg unnskyldt resten av kvelden - jeg går nå og bygger MJ på TMJKs anlegg. Snakkast!


Edited by Henning L - 01 november 2011 at 18:42
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 18:44
Hvis du, EirikS, har noe å bidra med for å styrke MJFs nettsider - ansiktet utad på nett - så vil jeg forøvrig oppfordre deg (og andre!) til å bli med og fylle på med innhold på resten av nettstedet. Og de som savner noe i MJ-Bladet, som jo faktisk ER MJFs mest håndfaste ansikt utad - kom med tips og ønsker til stoff, eller skriv noe selv! (Ja - jeg skriver og lager deler av det bladet.)

Ikke vær så tilbakeholdne!


Edited by Henning L - 01 november 2011 at 18:45
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 18:52

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

[...] Når de holder på så lenge at de blir direkte hatsk, griper gjerne moderator inn og stopper det, det har skjedd en rekke ganger, nå senest i denne 2R/3R-debatten. [...]

Problemet er kanskje at de hatske innleggene og personangrepene blir stående, mens hele tråden sperres for nye innlegg, også saklige. Det hadde vært bedre om moderator hadde slettet akkurat disse innleggene, og latt den saklige delen av debatten fortsette.

Brukere som gjentatte ganger blir tatt for overtramp, bør kastes ut eller underlegges forhåndsmoderering.

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 19:08
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Forumet er forøvrig ikke MJFs offisielle ansikt utad, det er medlemmene som råder her.

Og det tror du nykommere ser? Alt de ser er at det er til tider direkte utrivelig stemning, uten moderatorer som reagerer på en skikkelig måte.
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Samtidig jeg ser at det av og til blir krangel på forumet. Her er det en ting jeg ikke forstår: Hvorfor blir denne krangelen sett på som noe MJF står for? Slik jeg leser det, er det individer som krangler.

Se over...
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Du mener neppe at det er bra å stoppe diskusjoner uten annen grunn enn at de er uønsket av noen? Jeg mener i alle fall at folk må få utfolde seg relativt fritt.

Om du ikke ser at det finnes en gyldig grunn utover hva du selv påstår og prøver å få frem så kan ingen endre _din_ mening og syn på hvordan det er.
Hvor fritt en skal få utfolde seg burde begrense seg til hvordan brukerne oppfører seg ovenfor andre.
Utsagn her inne som hadde blitt kvittert med et slag tilbake, eller varig fornærme en hel gruppe tilsier at brukeren(e) burde beskyttes mot andre individer.
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Hvis du, EirikS, har noe å bidra med for å styrke MJFs nettsider - ansiktet utad på nett - så vil jeg forøvrig oppfordre deg (og andre!) til å bli med og fylle på med innhold på resten av nettstedet. Og de som savner noe i MJ-Bladet, som jo faktisk ER MJFs mest håndfaste ansikt utad - kom med tips og ønsker til stoff, eller skriv noe selv! (Ja - jeg skriver og lager deler av det bladet.)

Jeg har ikke et ønske om å bidra med innhold på et sted der mitt navn forekommer i mellom alle slags usaklige innlegg og karakteristikker og merkelige brukere.
Men at jeg overhodet bruker tid på dette nå er fordi jeg skulle sett at dette hadde vært et ok sted å bidra.
Skal du be noen på middag så må du nesten rydde og vaske huset om gjesten skal orke å sette seg ned. Ingen kommer på besøk eller spiser mat i et grisehus.

Hva som evt mangler i medlemsbaldet aner jeg ikke.
All den tid det ikke går an engang å finne ut hva medlemsprisen er pr år så har jeg valgt å sitte på gjerdet.
Med god grunn ser jeg nå.

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Problemet er kanskje at de hatske innleggene og personangrepene blir stående, mens hele tråden sperres for nye innlegg, også saklige. Det hadde vært bedre om moderator hadde slettet akkurat disse innleggene, og latt den saklige delen av debatten fortsette.

Brukere som gjentatte ganger blir tatt for overtramp, bør kastes ut eller underlegges forhåndsmoderering.

Dette er jeg helt enig i.
Jeg er en av de som er direkte uenig i denne praksisen som er nå.
Etter fjorten års drift av communityløsninger så er det en ting som går igjen.

Dårlig moderering=dårlig stemning=dårlig inntjening=dårlig omdømme

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2011 at 19:59

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

All den tid det ikke går an engang å finne ut hva medlemsprisen er pr år så har jeg valgt å sitte på gjerdet.

Det snodige er at jeg i forbindelse med et Google-søk for ikke så lenge siden kom over en MJF-side som viste medlemskontingenten - tror der var 370 kr. Men jeg klarer ikke å lete meg frem til noen slik side via menyene. (Burde vel vært tilgjengelig via menyen "Medlem"?)

En annen sak er at MJF tydeligvis fortsatt sliter med å få registrert nye medlemmer, jfr. denne saken:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6419

Jeg fylte i alle fall ut forespørsel om medlemskap allerede i slutten av mars og fikk en epost i august (jfr. linken over), men har ennå hverken mottatt MJ-bladet eller noen innbetalingsblankett.

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 00:30
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

 
Jeg har ikke et ønske om å bidra med innhold på et sted der mitt navn forekommer i mellom alle slags usaklige innlegg og karakteristikker og merkelige brukere.
Men at jeg overhodet bruker tid på dette nå er fordi jeg skulle sett at dette hadde vært et ok sted å bidra.

Synd at du opplever det såpass negativt. Bra at du velger å si i fra, for så vidt. De fleste lar jo svakheter være og går og finner på noe annet uten å si noe om det. Syns du virkelig at forumet er så elendig, altså? Med unntak av disse diskusjonene ingen av oss er særlig tilfredse med utviklingen av, er det da mye annet fredelig og informativt stoff her?

Nå har ikke jeg noe med MJFs styre og stell å gjøre, så her kan jeg ikke bidra direkte for å gjøre dette bedre. Det er klart at de ulike kritiske kommentarene om hvordan forum og nettsider fungerer, og at tilgang til vesentlig informasjon ikke er tilfredsstillende, bør få styret og de ansvarlige for nettsidene til å vurdere hva som kan gjøres for å forbedre saker og ting. 

Medlemsprisen bør umiddelbart legges ut på den kontaktsiden der man melder seg inn, for eksempel. Det er lett å ordne og bør tas tak i snarest mulig. Jeg vet at det har vært en del som ikke har fått noe svar ved innmelding, og er enig i at dette er mer enn uholdbart. Jeg vet imidlertid at styret har tatt tak i årsakene til dette nå, så jeg håper det ordner seg.

Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Hva som evt mangler i medlemsbaldet aner jeg ikke.
All den tid det ikke går an engang å finne ut hva medlemsprisen er pr år så har jeg valgt å sitte på gjerdet.
Med god grunn ser jeg nå.

Det med medlemsprisproblemene etc er jeg enig i er ganske uholdbart, se over. 

Medlemsbladet "MJ-bladet" er jeg selv ganske godt fornøyd med, men det kan jo også gjøres bedre. Jeg syntes tidligere at det var greit å betale medlemsskap for å få det, man kan jo se det som et abonnement. Nå som jeg jobber med det selv vil jeg selvsagt si at dette må du bare få med deg!


Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:


Problemet er kanskje at de hatske innleggene og personangrepene blir stående, mens hele tråden sperres for nye innlegg, også saklige. Det hadde vært bedre om moderator hadde slettet akkurat disse innleggene, og latt den saklige delen av debatten fortsette.

Brukere som gjentatte ganger blir tatt for overtramp, bør kastes ut eller underlegges forhåndsmoderering.

Dette er jeg helt enig i.
Jeg er en av de som er direkte uenig i denne praksisen som er nå.
Etter fjorten års drift av communityløsninger så er det en ting som går igjen.

Dårlig moderering=dårlig stemning=dårlig inntjening=dårlig omdømme

Jeg er ganske enig i dette - det bør vurderes om det er bedre å stoppe utviklingen i uheldige tråder ved heller å fjerne innlegg, fjerne deler av innlegg etc, enn å låse trådene, slik at det blir sånn som dere beskriver. Nå har jo også dette delvis skjedd, moderator fjernet bl.a bilder fra en av trådene nylig, og advarte flere ganger om at folk måtte ta rev i seglene både her og der. 

Nå fins det temmelig strenge regler her på forumet, etter en del leie diskusjoner langt tilbake i tid. Disse åpner for alt mulig av sanksjoner, så kanskje burde moderatorene repetere dette? Imidlertid, om det blir for strengt håndhevd, har vi det gående den motsatte vegen, så det er ikke så helt enkelt. 

Siden både moderatorjobben og alt annet i MJF er helt frivillig innsats, er det vel heller ikke alltid at man rekker over det hele. Der har dere også noe å tenke over - det ligger en del timer i denne frivilligheten, og da er det jo ekstra synd å se at det blir så veldig dårlig stemning på grunn av diskusjoner som ender i regulær krangel og kjefting. 

Det kan du legge til i likningen over, dårlig stemning, mye negativitet og kjefting kan virke demotiverende på mange frivillige, og skremme andre fra å engasjere seg. Så der har du den andre siden: Mye negativ kritikk kan virke litt brutalt på både gamle og nye frivillige i en forening. Selv syns jeg at (konstruktiv) kritikk er bra, for så vidt og mener vel egentlig at man bør forvente litt misnøye fra enkelte når man har en eller annen foreningsjobb, det er jo alltid noen som setter fingeren på noe viktig, men glemmer å si det på en grei måte. 

Man bør likevel huske at med mye styr og få andre arbeidsvillige, vil selv den mest iherdige ildsjel brenne ut over tid. 



Edited by Henning L - 02 november 2011 at 00:46
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 15:38

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Det snodige er at jeg i forbindelse med et Google-søk for ikke så lenge siden kom over en MJF-side som viste medlemskontingenten - tror der var 370 kr. Men jeg klarer ikke å lete meg frem til noen slik side via menyene. (Burde vel vært tilgjengelig via menyen "Medlem"?)

Da fant jeg den:

http://www.mjf.no/default.asp?s=4&id=78

Den finnes ved å velge "Om MJF" under fanen "Om MJF". Da kan man velge "Medlemskontigent" i menyen som kommer opp i venstre marg.

Google avdekket for øvrig at det fortsatt ligger en "faktaside" på serveren som bl.a. inneholder kontingentsatser og styre for 2005:

http://www.mjf.no/default.asp?p=fakta

eller

http://www.mjf.no/mjffakta.htm

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 15:56
Hehe.. Så ivrig på å bli medlem har jeg aldri vært at jeg har tatt i bruk google for å finne frem.
Men da kan jo fremtidige medlemskandidater faktisk finne noe info, sålenge de tar i bruk litt kreativ søking, nå også tilgjengelig i forumet Smile
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2011 at 00:17

Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Siden både moderatorjobben og alt annet i MJF er helt frivillig innsats, er det vel heller ikke alltid at man rekker over det hele. [...]

Ville det lette moderatorenes jobb om brukerne i større grad rapporterte innlegg som bør slettes eller beskjæres?

Jeg lurer mer spesifikt på om det hadde hjulpet å flytte "Rapportér innlegg" fra menyen "Innstillinger for innlegg" til en egen knapp, slik at brukerne blir mer oppmerksom på muligheten.

Eller blir de sjikanøse og usaklige innleggene stort sett rapportert likevel?


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.