MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Peco vs GeoLine
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Peco vs GeoLine

 Post Reply Post Reply
Author
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Peco vs GeoLine
    Posted: 07 februar 2011 at 11:34
Jeg er kommet i skade for å få meg ett dilemma... Confused Litt vel tidlig for en nykommer vil du si, men jammen kom ett dilemma her ja! Har en del GeoLine skinner nå, noe av det kom sammen med togsettet jeg kjøpte (Bergensexpressen). Har kjøpt inn flere skinner og vekslere av GeoLine i ettertid, men nå ser jeg jo at Peco er penere og noe rimeligere... Embarrassed Pakker med flexiskinner med tre og betongsviller frister mer nå! Det blir mye R3 og R4 svinger her, men en god del rette strekk og penser! Kommer ikke til å ha pensemotor på dette anlegget, da jeg vil gjøre litt av denne jobben selv må vite!

All denne tvil med tanke på grusing og pukking, men jeg vet det er mulig å få dette "pent" til med GeoLine skinner også... Peco fungerer vel sammen med Roco Digital vil jeg tro, men loddebolten må vel frem uansett da! Wink Har masse lyst på code100... selv om jeg har nyere togmateriell.

Håper noen vil få meg inn i rett pens og på rett spor "igjen"! Kom gjerne med historier og erfaringer rundt dette!

Takk.


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 12:36
Code 100?
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 13:13
Originally posted by ses ses wrote:

Code 100?


Ja, skrev jeg det feil eller stusser du på valg, Svein?
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 13:27
Ville heller valgt Code 75 eller 83.
men det er megWink
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 13:44
Originally posted by helleland helleland wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Code 100?


Ja, skrev jeg det feil eller stusser du på valg, Svein?

Code 100 er veldig grovt, så eg reknar med det er valget Svein stusser på. I allefall gjer eg det. Det er vel no ikkje noko materiell i salg i dag som har behov for så grove skinner.

Jan-Rune
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 14:04
Den er grei! Gode bilder av diverse anlegg og videoer kan vel lyge litt på størrelse tenker jeg. Jeg må inn på sporet om at dette er mindre enn jeg tror! LOL Jeg vil nok gå for Code 83 da tenker jeg... Det er jo de GeoLine skinnene jeg har nå. Kan jeg mixe Peco og GeoLine tro?

Takker for innspill!

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 14:28
Heisan.

Meiner du kan mikse GeoLine med Peco code 83. Det kan hende du må bryte av litt plast på GeoLine der du går over til Peco, men det burde gå smertefritt.

Jan-Rune
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 14:47
Har du tittet på Tillig Elite code 83 skinner?

SOHo
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 14:57
Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Har du tittet på Tillig Elite code 83 skinner?


Ja kikket på de, men de er ikke i min elite enda for å si det sånn. Wink Men pene! Tongue

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 15:03
Til din informasjon. Det finnes en overganskinne fra Roco som settes mellom Geoline og skinner av samme type som Peco, Tillig osv  code 83.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2011 at 15:46
  Generelt kan det meste kombineres. Når det gjelder overgang mellom ulike skinnehøyder, så finnes det både overgangslasker mellom bestemte størrelser. Jeg bruker ofte en billig-metode med å bruke en lask passende i den største skinnen, og så klemme den flat på halvparten og lodde den lavere skinnen oppå det flatklemte. Dette passer i hvert fall bra på høyden ved overgangen mellom code 100 og 75. Jeg har foretrukket det framfor overgangslask, som jeg synes har virket litt "slaskete", mens en loddet overgang blir helt stabil og fast.  

Edited by ses - 07 februar 2011 at 15:47
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 13:43
Kommet til en riktig pens og jeg går for Peco nå!
Men hva skal jeg velge? Code 75 Finescale eller Code 83 Streamline??? Confused
Geilolufta gjør godt...

Kom med anbefaling!

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 16:32
Originally posted by helleland helleland wrote:

Kommet til en riktig pens og jeg går for Peco nå!
Men hva skal jeg velge? Code 75 Finescale eller Code 83 Streamline??? Confused
Geilolufta gjør godt...

Kom med anbefaling!

Stein
 
 
Med code 83 kan i alle fall det aller meste av nyere mj-materiell kjøre uten at flensen subber nedi svillene/svillefestene. Code 75 er lavere i høyde, og derved mindre klaring for flensene, uten at jeg har noen eksakte erfaringer på hvilke produsenters hjul som "aksepteres" av code 75.
 
Hardangerbana (som jeg har forstått er forbildet ditt?) hadde antakelig en skinnevekt som er nærmere code 75 enn 83. Deri legger dilemmaet. Smile
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 18:03
Er det ikke også slik at Code 83 egentlig er basert på amerikansk forbilde, mens Code 75 er mer "norsklignende"..?

Svein A
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 19:29
Quote
Heisan.

Meiner du kan mikse GeoLine med Peco code 83. Det kan hende du må bryte av litt plast på GeoLine der du går over til Peco, men det burde gå smertefritt.

Jan-Rune

Du må bryte av plasten, hvis du ikke vill kan du bruke denne feks: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=302_310&products_id=2090&osCsid=61e734d3b8bfff0aefb8bbdb18297be0
A matter of life and death
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 19:52
du MÅ ikke gjøre det. jeg har ikke gjort det. men det er vel opp til den enkelte person da.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 19:55

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Hardangerbana (som jeg har forstått er forbildet ditt?) hadde antakelig en skinnevekt som er nærmere code 75 enn 83. [...]

Hardangerbanen hadde helt sikkert en skinnehøyde som tilsvarer enda mindre enn code 75 i H0.

Som sidebane tviler jeg på om den hadde større skinnevekt enn 35 kg/m, men uansett er det nok bare skinner på 60 og 64 kg/m som skulle tilsi noe høyere enn code 75. Slike skinner er relativt nye i Norge, og jeg antar at de hovedsakelig er brukt på Ofotbanen (etter oppgraderingen til 30 tonns aksellast) og høyhastighetsstrekninger som f.eks. Gardermobanen.

Mer info om skinnehøyder for MJ, men begrenset til forbilder opp til 49 kg/m, finner du her:

http://mjwiki.no/wiki/Skinnegang

På denne siden hos Jernbaneverket:

http://trv.jbv.no/wiki/Rullende_materiell/Infrastrukturens_egenskaper/Spor_og_profil#Skinneprofil

fant jeg en link til et vedlegg med tegninger og dimensjoner på skinneprofiler som brukes i dag:

https://trv.jbv.no/PDF/Overbygning/530/Vedlegg/T3006B03.pdf

Selv 60- og 64-kilos skinner har en høyde (172mm) som kun svarer til code 78.



Edited by TorsteinS - 02 mars 2011 at 19:59
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 20:03
Originally posted by Stian Stian wrote:

du MÅ ikke gjøre det. jeg har ikke gjort det. men det er vel opp til den enkelte person da.
Hvis du ikke bryter plasten på Geoline må du tilpasse feks de andre skinne til Geoline. Men er avstanden til første sville stor nok er det jo ikke noe problem.
A matter of life and death
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 20:45
Kom med anbefaling!
 
 
Kva med å sjå utvalget av skinner som ei øskje konfekt med masse godbitar oppi?
 
Kvifor låse seg opp til eitt skinnesystem?
Sett heller saman skinner og veksler etter formål, ikkje etter fabrikant/code.
 
 Inspirasjon, læring, utvikling, - det er jo spennande  å prøve noko nytt.
 
På Voss stasjon feks Geoline code 83  
Parti mellom Voss og Urdland,  Tillig code 83 betongsviller  Scene anno 2011?
Eide Peco code 75,  Scene anno 1980?
 
osv.....
AT
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 22:34

Hefte over ulike skinnesystem. Fordeler og ulemper.

 
 
AT
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2011 at 18:53
Jeg har akkurat kommet i samme dilemma. Kjøpt inn masse Geoline, og så ser jeg at det ikke ser pent ut, eller er funksjonelt på et modelljernbaneanlegg heller. Å kjøpe inn masse småbiter i tilegg til det jeg mangler for en skikkelig layout er lite hensiktsmessig. Masse penger ut av vinduet allerede....
Så nå blir det Peco. Men har ikke helt klart å feste meg ved 75 eller 83 ennå. Jeg har noe gammelt vognmateriell som antageligvis ikke er glad i for lave skinnehøyder, -Limas B3 -vogner f.eks. Men om man ser stort på det, er NMJ sine vogner av bedre kvalitet og riktigere. Så det kan jo være en god anledning til å anskaffe seg de, hvis jeg går for code 75. Trekkraftaggregatene jeg har er NMJ's El 17 og Rocos BR 140 så langt. De burde vel gå greit på 75 skinner?
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2011 at 20:29
Hjulflenser kan også dreies ned så de går uproblematisk på code 75. Helst i dreibenk, men noen klarer det med en drill med ikke alt for stort turtall. Ikke akkurat å anbefale, men i nøden....
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 09:10
Eller bytte ut hjulene. Man får hjul helt ned i 10 kroner akselen.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2011 at 09:39
Ja, det er sikkert en mye bedre idé. Jeg er så gammel at jeg er oppdratt til å tenke ombruk framfor nykjøp. Noen ganger blir det for snevert.  På en annen side: har man først tilgang til en (liten) metalldreiebenk kan den brukes til slikt, og det er ikke mange minutter man bruker på en hjulaksel. Det fordrer selvsagt at man får til en riktig flensprofil (avrundet), noe som ferdige hjul allerede bør inneha.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.