MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Smussing av dobbeltspor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smussing av dobbeltspor

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smussing av dobbeltspor
    Posted: 12 oktober 2011 at 18:14
Hvis man modellerer relativt nyballastert dobbeltspor, så er det kun det høyre sporet som skal smussesLOL
Nordover
 
Sørover
 
Bildene er tatt ved Jåttå/Boganes mellom Sandnes og Stavanger
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2011 at 18:20
Merkelig fenomen dette,Shocked må jo prøve å gjøre det samme på dobbeltsporet ut fra Sandnes. Smile
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2011 at 22:25
Artig å se Smile

Nærliggende å tenke at det er fartsvinden som 'bombarderer' ballasten med støv, men at så lite havner i 'bakevja' (bak steinene) er litt uventet.
På den annen side jamner det seg vel ut med tida ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2011 at 09:55
Artig observasjon!
 
Man kan spekulere i årsaker til dette? Ville tro at det passerer like mange vogner/tog i hver retning.
Vindretningen er overveiende sydvest, så det skulle tilsi at det var det vestre sporet (mot SVG) som ble mest tilsmusset?
Har en teori for hvorfor det er motsatt:
Alle tog og vogner blir stående kortere eller lengre tid i SVG før de returnerer. Hjul og bremser får da tid til å ruste - og denne rusten faller av igjen på de første milene. Tog som kommer til SVG og bruker det andre sporet har rene hjul og bremser etter mils kjøring. Derfor ikke så mye skitt lang dette sporet?
Selvfølgelig lekker det også litt olje fra gear og lager. Denne lekkasje er vel kanskje også nogenlunde konstant? Når materiellet derfor blir stående i SVG, samles slike dråper opp og faller av de neste kilometre?
 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2011 at 21:04
Nå er jeg overhodet ikke kjent i området Embarrassed , men skal teorien din holde vann (eller skal vi si rust Wink), Kjell H, må det være omtrent samme avstand til 'parkeringsplassene' i hver retning ... 
Bjørn Egil
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2011 at 22:59
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Artig observasjon!
 
Man kan spekulere i årsaker til dette? Ville tro at det passerer like mange vogner/tog i hver retning.
Vindretningen er overveiende sydvest, så det skulle tilsi at det var det vestre sporet (mot SVG) som ble mest tilsmusset?
Har en teori for hvorfor det er motsatt:
Alle tog og vogner blir stående kortere eller lengre tid i SVG før de returnerer. Hjul og bremser får da tid til å ruste - og denne rusten faller av igjen på de første milene. Tog som kommer til SVG og bruker det andre sporet har rene hjul og bremser etter mils kjøring. Derfor ikke så mye skitt lang dette sporet?
Selvfølgelig lekker det også litt olje fra gear og lager. Denne lekkasje er vel kanskje også nogenlunde konstant? Når materiellet derfor blir stående i SVG, samles slike dråper opp og faller av de neste kilometre?
 

Helt riktig at det passerer like mange tog både sørover og nordover, men det er bare STV at enkelte tog har et lengre stopp. Dessuten er sporene "enveiskjørt" og siden JEV har fotografert i begge retninger og det er høyre spor som er mest smusset, kan din teori ikke stemme.
Vil heller tro at smusset legger seg i kjøreretningen slik  b e pedersen her antyder.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 02:06
Det må jo han noe med fartsvinden å gjøre. Det vil si at vinden eller lufttrykket som skapes når et tog beveger seg langs skinnene får smusset til å legge seg på lo side av pukken, eventuelt blåse bort på le siden.
Vil anskaffe noe smussliteratur for å se om jeg kan finne svaret.
Ergerlig også. Nå må jeg legge nye spor på hele anlegget mitt for å få dette riktig.
 
Petter


Edited by traiNman - 19 oktober 2011 at 02:06
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 12:08
Det ene sporet er i hovedsak det opprinnelige sporet med de opprinnelige svillene, dog tilført endel ny pukk og bakset litt side-veis. Derfor endel "skittnere" enn det nye sporet.
lokomotiv2770
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 16:56
Originally posted by lokomotiv2770 lokomotiv2770 wrote:

Det ene sporet er i hovedsak det opprinnelige sporet med de opprinnelige svillene, dog tilført endel ny pukk og bakset litt side-veis. Derfor endel "skittnere" enn det nye sporet.
lokomotiv2770
 
Det er nok ikke slik, for hvis du snur deg andre veien så er det andre sporet som er mest skittent, det er det som er poenget.
 
Jeg har sett det selv.
 
Petter
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 17:15
Mine Herrer, Årsaken er enkel, grunnen til at ballasten ser slik ut som den gjør, skyldes det enkle faktum at det er der hvor togene bremser det legger seg mest smuss, altså før stasjoner hvor det stoppes hyppig, Alle som har kjørt/sittet på toget forbi Gardermoen og nordover kan se dette svært tydelig, Nordfra, i høyre hovedspor er det helt brunt av rust/smuss, mens man i venstre hovedspor (retning eidsvoll) vil observere noe ganske annet.
 
Legg også merke til steder med sterke fall, der vil man se betydelig mere bremsestøv og rust, enn steder hvor sporet ligger flatt.
 
Det er også forskjell om det kjøres mye skivebremset materiell, da vil man få en anelse sort i den sedvanlige rustgrøten.
 
Ha en rustfri dag.
 
Tormod
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 18:49
Originally posted by TA TA wrote:

Mine Herrer, Årsaken er enkel, grunnen til at ballasten ser slik ut som den gjør, skyldes det enkle faktum at det er der hvor togene bremser det legger seg mest smuss, altså før stasjoner hvor det stoppes hyppig, Alle som har kjørt/sittet på toget forbi Gardermoen og nordover kan se dette svært tydelig, Nordfra, i høyre hovedspor er det helt brunt av rust/smuss, mens man i venstre hovedspor (retning eidsvoll) vil observere noe ganske annet.
 

 

 
Ha en rustfri dag.
 
Tormod

Ganske logisk at det blir mer smuss når toget bremser før en stasjon, men her er sporet smusset mest ut fra stasjonen. Bremser vel ikke da?Wink
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 20:00
[/QUOTE]
Ganske logisk at det blir mer smuss når toget bremser før en stasjon, men her er sporet smusset mest ut fra stasjonen. Bremser vel ikke da?Wink
[/QUOTE]
På det øverste bildet er det mest rust/bremsestøv i retning inn på stasjonen/holdeplassen, altså i bremseretning om man kan kalle det for noe glupt..
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 22:04
Ser vi her et eksempel på den 'nye' forumdiskusjonsformen?
Folk skal få med så mye som mulig på nettet, skummer derfor trådene hurtigst mulig og kun i begrenset grad får med seg poengene .... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.