MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - NSB b3-2 og NSB G5 i Danmark?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB b3-2 og NSB G5 i Danmark?

Post Reply Post Reply
Author
Christian DK View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian DK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB b3-2 og NSB G5 i Danmark?
    Posted: 06 september 2011 at 13:28
Hej med Jer!
Jeg har her på min fødselsdag - som jeg holder i Bergen - fået 2 vogne H0 til min samling. Der er tale om :
1) NMJ/Topline models Godsvogn G5 44 201 type 2 , samt
2) NMJ/Topline models Passagérvogn B3-2 nummer 25 572 Gml.design

Mit spørgsmål lyder som følgende: Er der noget der kan fortælle mig omk disse vogne (Epoke ?) anvendelsesperiode og anvendelse ( har disse vogne evt kørt i Danmark? )

Jeg er meget glad for vognene - og under alle omstændigheder vil de blive oprangeret i internationale togstammer på banen derhjemme...

PS. Jeg håber på svar INDEN fodboldkampen i aften...Wink

mvh
Chr

Christian DK
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 13:45
  Epoken er 1960/70-tallet. Antagelig ville G-vogna brukes utenlands. B3-vogna er jeg mer usikker på, men har videreformidlet ditt spørsmål på et annet forum der mange 1:1-eksperter leser.

Edited by ses - 06 september 2011 at 13:45
Svein S
Back to Top
Håkon View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håkon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 15:04
Enkelte B3 hadde en underlitra K.  Såvidt jeg vet var det vogner med fergekroker.  Jeg mener de også hadde opplegg for dampvarme også, men er ikke helt sikker.  Jeg tror K stod for København.  Vognene hadde da litra B3-K.
Back to Top
jit View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 15:33
I følge boken "Internationale Tog via Øresund" ble NSB B3K tatt i bruk til København i 1977 da de fikk fergekroker og dansk elvarme (1500v/50Hz). Vognnr 25657-25668. Et bilde fra 1981 viser B3K i gammeldesign i Helsingør. Senere fikk nok de fleste eller alle B3K nydesign.

Så jeg synes NMJ/Topline Passagérvogn B3-2 nummer 25 572 godt kan inngå i et internasjonalt tog i Danmark. At den mangler fergekroker er jo knapt synlig.

Forløperen var jo B2K (Turistvognen med store vinduer), som hadde dampvarme (som ble brukt på Dansk jord)  og normal elvarme 1000v/16 2/3Hz for Sverige og Norge.

Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 16:24
Det finnes flere NMJ Toplinevogner i B3K og AB11K. Søk på MJFs sider hva skjer iNorge under
forhandlere, de fleste norske forhandlere selger vognene.
I nattogene til København, gikk det ofte norske sove-og sittevogner, og svenske liggevogner.
NSB har ikke liggevogner.

Back to Top
Håkon View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håkon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 16:31
BC 5 er vel en liggevogn.  Typen er kanskje borte nå ?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 16:53
Her er tråden om dette på NJKs forum. Den er blitt ganske lang allerede, og fotballkampen har ikke startet ennå. LOL
Svein S
Back to Top
Christian DK View Drop Down
Nykommer
Nykommer

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian DK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 17:18
tak for alle svarene - nu er der noget at arbejde videre med!
Passagervognen er litreret B3-2 - så det er nok først senere den evt er modificeret til B3-K.
Det er ok - den bliver "befolket" med forvirrede norske skiløbere, der har forsøgt sig med slalom i DK - og nu vil hjem... Wink

Jeg ønsker Jer alle en "god kamp" m.h.t. fodboldkampen.
endnu engang: mange tak!

mvh
Christian
Christian DK
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 22:47
Originally posted by Håkon Håkon wrote:

BC 5 er vel en liggevogn.  Typen er kanskje borte nå ?
BC5 har liggestoler og er i bruk på Nordlansbanen(4 styk) Det brukes en vogn i hver vognstamme (3 styk) + en i reserve. Ved høytider har 475/476(nattoget) 2 liggevogner hver og da bruker man en ekstra B3 i 471/472(dagtoget) på grunn av mangel på BC5. BC5 vogna finnes i model fra Lima.
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 22:49
Originally posted by ses ses wrote:

Epoken er 1960/70-tallet. Antagelig ville G-vogna brukes utenlands. B3-vogna er jeg mer usikker på, men har videreformidlet ditt spørsmål på et annet forum der mange 1:1-eksperter leser.
Gikk B3/Wlabk i København så seint som i 1998(jeg reiste med nattoget) Rc til Helsingborg, T44 til skifting og ME på danskside inn til København. Danskene bruket det loket de hadde tilgjengelig.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.