MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kaifront
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kaifront

 Post Reply Post Reply
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kaifront
    Posted: 05 september 2011 at 21:31
Jeg skal nå forsøke å komme meg litt videre på Torskeholmen - påbygningen til Grimstad stasjon, og lurer på om noen har noen gode bilder eller kan fortelle meg hvordan en kaifront på begynnelsen av 60-tallet bør se ut?

Slik ser det ut nå :



På grimstad versjon 1 laget jeg det slik som på bildet under, men jeg har en mistanke om at dette ikke er helt riktig :


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 21:44
Det må vel bli en steinsatt mur, siden sporene går oppå. Her i Bodø bygget man kaianlegg på betongpilarer med betongdekke+spor, men det var så klart på mitten av 1960-tallet. Din kai må jo ha vært lagd rundt 1910 tenker jeg.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 22:05
Når begynte man med betongkonstruksjoner egentlig?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
EivindPT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EivindPT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 22:13
Betongkonstruksjoner tok skikkelig fart først etter andre verdenskrig i Norge. Det fins bygg fra før denne tiden også, men vil vel tro at sannsynligheten er større for at det er brukt sten og fylt ut i vannet som Claes nevner..

Har du noen bilder av Torskeholmen som indikerer om dette er en odde som stikker ut i vannet og som det bare er bygget til Kai rundt slik at de lagde en stenmur og deretter fylte inn bak?

Her følger link som viser eksempel på hvordan det kan gjøres: http://uter.idium.no/keli8381.tmp/hXGXzSwRfK2y.3.idium
EivindPT
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 23:36
Ellers har du to varianter fra Barbu i Arendal:
Den gamle steinkaia på østsiden:
 
Og den noe nyere Tollbodkaia:
 
Begge er desverre borte nå Cry
 
Hilsen Halvor
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 15:33
Eide kai i Granvin. Denne ble bygget av tyskerene i 1942, da de hadde dristofflager i ene tunnelen oppe i skjervet. Med dette forlenget de Hardangerbana disse meterene. Hengslene fra dørene kan ses den dag i dag på denne ene tunnelportalen! Betongdekke med betongpåler.

Foto: Svein Ulvund (www.vossnow.net)


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 17:18
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Når begynte man med betongkonstruksjoner egentlig?



Fra wikipedia:

# Betongkai på Granerudstøen, Nesodden, (1910). Første kai med undervannstøpte betongpilarer.
# Nykaien, Kristiansund (1913-1914). Ingeniør August Gundersen ved A/S Høyer-Ellefsen fikk her oppført en 423 meter lang kai med et dekke støttet av 143 undervannstøpte betongpilarer.

Ellers mener jeg å ha lest at en av Norges første (om ikke den første) jernbetongbygning var kisbingene på Løkken. Disse ble bygd på 20-tallet.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 23:49
Takk for alle innspill. I og med at betongkaier var såpass tidlig ute, velger jeg å lage Torskeholmen slik den fremstår i dag. Jeg tok en tur ned dit og knipset blant annet dette bildet :



Nå gjenstår det bare å forsøke å modellere noe som likner.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2011 at 23:34
Tja. Vi hiver oss uti det Smile










Edited by Mr Bridger - 16 oktober 2011 at 23:35
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.