MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO - Figgjo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO - Figgjo

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FREMO - Figgjo
    Posted: 04 september 2011 at 09:34

Hei folkens

Trenger litt byggetips (basic til avansert) på bygging av steinbro.
Planlegger 2 moduler (modul 1 har 4 seksjoner) hvorav modul 1 er stasjonsområdet på Figgjo (Ålgårdbanen) og modul 2 er en svingmodul (R300 i 1:1) med steinbro.
 


Edited by Tjetland - 08 april 2013 at 11:00
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 09:40



Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 18:21
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 09:41





Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 18:25
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 11:09
Hei Espen og alle andre,
 
Det er i dag åpen dag på Figgjo stasjon "Ålgårdbanens dag" hvor det er innslag med modelljernbane, hvor også Figgjo stasjon bygget som Fremo er utstilt.
 
Arne


Edited by aha - 04 september 2011 at 11:11
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 13:16
Originally posted by Tjetland Tjetland wrote:

Hei folkens

Trenger litt byggetips (basic til avansert) på bygging av steinbro.
 
 
Tråden til Svein Sando må vel sies å dekke det sisteSmile
 
Den "enkle" måten er å støpe en ca. form på brua i gips, og så risse/skjære inn steinene.
Jeg laget i sin tid en modul i 0-skala av akkurat denne brua på den måten, modulen ligger muligens fortsatt ut hos 0-skala Vest, men jeg har ikke noe bilde dessverre.
Det finnes noen eksempler i denne tråden: Tunnelportaler
 
Men det finnes sikkert andre måter å gjøre det på også.
 
Endring: Lagt til link


Edited by jevistad - 04 september 2011 at 13:21
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 14:21
Jeg brukte en litt annen metode på Nubben. Skar ut delene i styropor for så å sparkle flere strøk,
og deretter risse inn steiner.Smile
Kan og ta opp saken i arbeidsgruppen på Vitenfabrikken på torsdag.Tongue
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 16:28
Originally posted by kjelleren kjelleren wrote:

Jeg brukte en litt annen metode på Nubben. Skar ut delene i styropor for så å sparkle flere strøk,
og deretter risse inn steiner.Smile
Kan og ta opp saken i arbeidsgruppen på Vitenfabrikken på torsdag.Tongue


Dette er også en mulig metode. De to sidemurene til venstre ser ok ut, men mønsteret for rissingen av den til venstre under broa tror jeg aldri du vil finne i virkeligheten. I utgangspunktet vil man forsøke å legge steiene i lag på lag, og ikke i skråstilt mosaikk slik det virker som "dine steinhuggere" har strevet med å få til. Wink Ta bilder av en konkret mur, eller finn bilder av en slik på nettet, og modeller deretter. Bruk av bilder av forbildet er viktig for alle modelleringsprosjekter, for hukommelsen viser seg dessverre å være ganske upålitelig når det gjelder slike ting.

Nå skal jeg ikke si at det ikke finnes murer med ganskje skjevt lagte steiner, men den er grenser for hva som fungerer og at muren skal være stabil nok for formålet. Oppstår det skjevheter, forsøker man å utligne dette i det opplegget av steiner. Nedenfor er et eksempel på en mur som ikke er helt vannrett i lagene. Detet er også en ganske gammel mur, bygget på 1870-tallet. Murer bygd ca 1900 og senere har langt midnre skjevheter enn denne. Det henger nok sammen med at man på 1870-tallet og tidligere brukte stein som man hadde sprengt ut på stedet eller rett ved. Tilfanget av homogene stein var derfor tilfeldig. Senere benyttet man seg helst av egne steinbrudd der steinene ble hugget etter mål, og så fraktet til byggeplassen.


Svein S
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 18:32
Hei Svein

Bare sånn til info, så har Øyvind laget denne "nøyaktig" slik den er i 1:1 Big smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 18:48
Originally posted by Espen Espen wrote:

Hei Svein

Bare sånn til info, så har Øyvind laget denne "nøyaktig" slik den er i 1:1 Big smile


Da vil gjerne se bilde av den i 1:1.
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 19:43
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Espen Espen wrote:

Hei Svein

Bare sånn til info, så har Øyvind laget denne "nøyaktig" slik den er i 1:1 Big smile


Da vil gjerne se bilde av den i 1:1.
 
Du må nok tro på hva folk sier Svein, og ikke gå i den fella å tro at ting ikke finnes selv om du ikke har sett det selvSmile
"Det finnes et forbilde for (nesten) alt"
Dette er jo en forblendet betongmur, altså juks.Wink
Jeg har også sett betonghvelv med forblending i selve buen, men det var vel kulverten på Figgjo det var spørsmål om her.


Edited by jevistad - 04 september 2011 at 19:44
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 20:50
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Espen Espen wrote:

Hei Svein

Bare sånn til info, så har Øyvind laget denne "nøyaktig" slik den er i 1:1 Big smile


Da vil gjerne se bilde av den i 1:1.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 22:03
Jaja. Da ble jeg lurt av blendverket til NSB. Jeg holder nå fast ved at ekte murer lager man ikke på den måten. Jfr. Kolbjørn Heje: Vei og jernbanebygging. Aschehoug, Oslo 1941, s. 222-229.

For øvrig er jeg helt enig at det er store sjanser for at det finnes forbilder for det mest uventede. Mange mer erfarne MJ-ere gjør litt narr av ferdigtunnelene som nærmest ligger rundt sporet og med lite fjell over selve hullet. Men her er faktisk et slikt eksempel i 1:1 - 29 meter lang tunnel rett nord for Ulsberg stasjon. Men det må vel sies at enere veiutvidelser har bidratt til dette.




Svein S
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2011 at 16:40


Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 18:39
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2011 at 16:50
Så var det bygging av denne stasjonsbygningen da..
 
Har orginaltegninger, men hvordan gjør jeg om slik at jeg kan bruke det modellbygging. Cad over til Pdf hadde virkelig vært tingen... noen forslag?

Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 18:43
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2011 at 19:52
Det finnes utallige "print to pdf" printerprogram som man kan laste ned..  Virker som en printer, men printer til en pdf fil i stede.  Har man Adobe Reader Proffesional så dukker det opp "pdf" knapper i AutoCad.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2011 at 21:36
Jeg bruker følgende gratis pdf-printer: http://www.nitropdf.com/free/index.htm
Men dersom du også trenger et program til å lese CAD-filene, så brukte jeg SolidWorks eDrawings gratisversjonen, før jeg nå har fått AutoCad installert. Se http://www.solidworks.com/sw/support/edrawings/e2_downloadcheck.htm
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2011 at 23:01
Fotosession i dag for å få litt detaljemateriell... Bildene viser skinnegangen fra øst mot vest. Sidesporet som i dag er fjernet skal også med!!



Modulene og seksjonene er forøvrig startet på, på Modelljernbaneverket - Vest... Bra tips der fra dyktige karerBeer Satser på eksakt skala 1:87... så da blir vel anlegget med alle seksjoner drøyt 7 meter..Confused... Og dette skulle jo være et nybegynner prosjekt.. hehe. Straks bilder fra byggingen.. 



Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 18:32
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2011 at 13:29
Viktig med god dokumentasjon av forbildeSmile  
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2011 at 19:15
Originally posted by Øyvind Ø. Øyvind Ø. wrote:





Det der vil jeg kalle en modell i skala 1:1 av en mur. Og en skikkelig dårlig modell også. For et makkverk.

Jeg tipper at det som har skjedd her er at den originale muren har rast sammen, evt. blitt demontert i forbindelse med at det stygge betongtrauet erstattet den originale stålbjelkebrua.

Det finnes ikke lenger fagfolk som kan bygge skikkelige natursteinsmurer.

Bah. Humbug.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2011 at 23:53
Jeg ser vel ikke helt bort fra at det kan være snakk om en natursteinfolblending av et betonglandkar ... (?)
Bjørn Egil
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 15:51
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Øyvind Ø. Øyvind Ø. wrote:





Det der vil jeg kalle en modell i skala 1:1 av en mur. Og en skikkelig dårlig modell også. For et makkverk.

Jeg tipper at det som har skjedd her er at den originale muren har rast sammen, evt. blitt demontert i forbindelse med at det stygge betongtrauet erstattet den originale stålbjelkebrua.

Det finnes ikke lenger fagfolk som kan bygge skikkelige natursteinsmurer.

Bah. Humbug.
 
Tipper det er arbeid som er gjort under krigen, det var jo da Jærbanen ble normalsporet.
Litt mer soliditet over dette da:
Nord for Slettebø mellom Egersund og Helleland
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2011 at 16:31
Det der var ganske voksne steiner, gitt! Betongen på toppen er selvsagt av nyere dato, men tørrmuren er sikkert fra smalsporanlegget på starten av 1900-tallet.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2011 at 09:14
Originally posted by ses ses wrote:

Det der var ganske voksne steiner, gitt! Betongen på toppen er selvsagt av nyere dato, men tørrmuren er sikkert fra smalsporanlegget på starten av 1900-tallet.
 
Et eksempel på at det meste finnes i virkeligheten, også feil skala på steinene: hvis man bygger denne undergangen i model vil alle si at den har feil dimensjonerBig smile
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2011 at 06:56
Byggingen i gang!! Starter fra øst mot vest. Her blir det en planovergang og et gjennomgående laste/sidespor…
 


Edited by Tjetland - 30 april 2012 at 21:34
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2011 at 22:21

Liten artig sak...

Fått skipsmodeller.com til å lage et godshus identisk med det som som står på Figgjo. Den ligger også ute på deres nettbutikk..
 
Forbilde
 
 
Modellen..
 
 
For å få det hele mer tidsriktig anno 1960 - 70 skal jeg benytte modellen i hvitt som vist overSmile
 


Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 14:32
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 11:23
Liten oppdatering..... endelig.
Kassene til 4 seksjoner er nå ferdig. Ble 4,20 meter så det tar litt plass i garasjen. Klar for skinnelegging før jeg skal demontere igjen.
 
 
 
 


Edited by Tjetland - 30 april 2012 at 21:28
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Ludefladen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 04 august 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludefladen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 11:30
Når tid får vi se dette på et FREMO-treff da? Blir fantastisk.
MJ-hilsen

Ludefladen

R.Norheim
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2012 at 13:47
Tja... det gjenstår 3 meter og 20 cm igjen i en sving på R-300 så jeg håper til høsten.
 
Legger litt skinner nå og har valgt Tillig så det blir spennende og prøve noe nytt. Skal prøve å oppdatere litt oftere fremover.
 
Mvh Espen
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 07:29
 
Litt oppdatering etter at en del forsvant i det siste... Tar med det grøvste fra februar og utover..Star
 
10. Februar 2012
 
Seksjon 1 har fått grunning med Woodlands undercoat farger. Dette brukte jeg på de to første seksjonene. Planoverganger er i resin fra et plattformsett.
 
 
Bildet viser nylagt ballast. Finsiktet fra grustak. Blir ganske mørkt når den er bløt.
 
 
Seksjon 2
 


Edited by Tjetland - 22 april 2012 at 07:42
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 07:41
25. Februar 2012
Seksjon 1 og 2 har fått gress og grusvei. Ballasten har også tørket til e fin grusfarge. Bruker stort sett Hekis statisk gress og litt T49 strø.
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.