FREMO - Figgjo
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6444
Printed Date: 22 november 2024 at 16:05 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: FREMO - Figgjo
Posted By: Tjetland
Subject: FREMO - Figgjo
Date Posted: 04 september 2011 at 09:34
Hei folkens
Trenger litt byggetips (basic til avansert) på bygging av steinbro.
Planlegger 2 moduler (modul 1 har 4 seksjoner) hvorav modul 1 er stasjonsområdet på Figgjo (Ålgårdbanen) og modul 2 er en svingmodul (R300 i 1:1) med steinbro.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Replies:
Posted By: Tjetland
Date Posted: 04 september 2011 at 09:40
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 04 september 2011 at 09:41
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: aha
Date Posted: 04 september 2011 at 11:09
Hei Espen og alle andre,
Det er i dag åpen dag på Figgjo stasjon "Ålgårdbanens dag" hvor det er innslag med modelljernbane, hvor også Figgjo stasjon bygget som Fremo er utstilt.
Arne
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 september 2011 at 13:16
Tjetland wrote:
Hei folkens
Trenger litt byggetips (basic til avansert) på bygging av steinbro.
|
Tråden til Svein Sando må vel sies å dekke det siste http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=315&nid=3&engelsk=0 - Fredheim - et Fremo-prosjekt Den "enkle" måten er å støpe en ca. form på brua i gips, og så risse/skjære inn steinene. Jeg laget i sin tid en modul i 0-skala av akkurat denne brua på den måten, modulen ligger muligens fortsatt ut hos 0-skala Vest, men jeg har ikke noe bilde dessverre. Det finnes noen eksempler i denne tråden: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1111&KW=Tunnelportaler&PID=17025540&title=tunnelportaler#17025540 - Tunnelportaler Men det finnes sikkert andre måter å gjøre det på også. Endring: Lagt til link
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 04 september 2011 at 14:21
Jeg brukte en litt annen metode på Nubben. Skar ut delene i styropor for så å sparkle flere strøk, og deretter risse inn steiner. Kan og ta opp saken i arbeidsgruppen på Vitenfabrikken på torsdag.
------------- Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 september 2011 at 16:28
kjelleren wrote:
Jeg brukte en litt annen metode på Nubben. Skar ut delene i styropor for så å sparkle flere strøk, og deretter risse inn steiner. Kan og ta opp saken i arbeidsgruppen på Vitenfabrikken på torsdag.
|
Dette er også en mulig metode. De to sidemurene til venstre ser ok ut, men mønsteret for rissingen av den til venstre under broa tror jeg aldri du vil finne i virkeligheten. I utgangspunktet vil man forsøke å legge steiene i lag på lag, og ikke i skråstilt mosaikk slik det virker som "dine steinhuggere" har strevet med å få til. Ta bilder av en konkret mur, eller finn bilder av en slik på nettet, og modeller deretter. Bruk av bilder av forbildet er viktig for alle modelleringsprosjekter, for hukommelsen viser seg dessverre å være ganske upålitelig når det gjelder slike ting.
Nå skal jeg ikke si at det ikke finnes murer med ganskje skjevt lagte steiner, men den er grenser for hva som fungerer og at muren skal være stabil nok for formålet. Oppstår det skjevheter, forsøker man å utligne dette i det opplegget av steiner. Nedenfor er et eksempel på en mur som ikke er helt vannrett i lagene. Detet er også en ganske gammel mur, bygget på 1870-tallet. Murer bygd ca 1900 og senere har langt midnre skjevheter enn denne. Det henger nok sammen med at man på 1870-tallet og tidligere brukte stein som man hadde sprengt ut på stedet eller rett ved. Tilfanget av homogene stein var derfor tilfeldig. Senere benyttet man seg helst av egne steinbrudd der steinene ble hugget etter mål, og så fraktet til byggeplassen.
------------- Svein S
|
Posted By: Espen
Date Posted: 04 september 2011 at 18:32
Hei Svein
Bare sånn til info, så har Øyvind laget denne "nøyaktig" slik den er i 1:1
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 september 2011 at 18:48
Espen wrote:
Hei Svein
Bare sånn til info, så har Øyvind laget denne "nøyaktig" slik den er i 1:1
|
Da vil gjerne se bilde av den i 1:1.
------------- Svein S
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 04 september 2011 at 19:43
ses wrote:
Espen wrote:
Hei Svein
Bare sånn til info, så har Øyvind laget denne "nøyaktig" slik den er i 1:1
|
Da vil gjerne se bilde av den i 1:1.
|
Du må nok tro på hva folk sier Svein, og ikke gå i den fella å tro at ting ikke finnes selv om du ikke har sett det selv "Det finnes et forbilde for (nesten) alt" Dette er jo en forblendet betongmur, altså juks. Jeg har også sett betonghvelv med forblending i selve buen, men det var vel kulverten på Figgjo det var spørsmål om her.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 04 september 2011 at 20:50
ses wrote:
Espen wrote:
Hei Svein
Bare sånn til info, så har Øyvind laget denne "nøyaktig" slik den er i 1:1
|
Da vil gjerne se bilde av den i 1:1.
|
------------- Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 september 2011 at 22:03
Jaja. Da ble jeg lurt av blendverket til NSB. Jeg holder nå fast ved at
ekte murer lager man ikke på den måten. Jfr. Kolbjørn Heje: Vei og jernbanebygging. Aschehoug, Oslo 1941, s. 222-229.
For øvrig er jeg helt enig at det er store sjanser for at det finnes forbilder for det mest uventede. Mange mer erfarne MJ-ere gjør litt narr av ferdigtunnelene som nærmest ligger rundt sporet og med lite fjell over selve hullet. Men her er faktisk et slikt eksempel i 1:1 - 29 meter lang tunnel rett nord for Ulsberg stasjon. Men det må vel sies at enere veiutvidelser har bidratt til dette.
------------- Svein S
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 24 september 2011 at 16:40
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 24 september 2011 at 16:50
Så var det bygging av denne stasjonsbygningen da..
Har orginaltegninger, men hvordan gjør jeg om slik at jeg kan bruke det modellbygging. Cad over til Pdf hadde virkelig vært tingen... noen forslag?
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 24 september 2011 at 19:52
Det finnes utallige "print to pdf" printerprogram som man kan laste ned.. Virker som en printer, men printer til en pdf fil i stede. Har man Adobe Reader Proffesional så dukker det opp "pdf" knapper i AutoCad.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: lklende
Date Posted: 24 september 2011 at 21:36
Jeg bruker følgende gratis pdf-printer: http://www.nitropdf.com/free/index.htm - http://www.nitropdf.com/free/index.htm Men dersom du også trenger et program til å lese CAD-filene, så brukte jeg SolidWorks eDrawings gratisversjonen, før jeg nå har fått AutoCad installert. Se http://www.solidworks.com/sw/support/edrawings/e2_downloadcheck.htm - http://www.solidworks.com/sw/support/edrawings/e2_downloadcheck.htm
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 19 november 2011 at 23:01
Fotosession i dag for å få litt detaljemateriell... Bildene viser skinnegangen fra øst mot vest. Sidesporet som i dag er fjernet skal også med!!
Modulene og seksjonene er forøvrig startet på, på Modelljernbaneverket - Vest... Bra tips der fra dyktige karer Satser på eksakt skala 1:87... så da blir vel anlegget med alle seksjoner drøyt 7 meter..... Og dette skulle jo være et nybegynner prosjekt.. hehe. Straks bilder fra byggingen..
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 20 november 2011 at 13:29
Viktig med god dokumentasjon av forbilde
------------- Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 20 november 2011 at 19:15
Øyvind Ø. wrote:
|
Det der vil jeg kalle en modell i skala 1:1 av en mur. Og en skikkelig dårlig modell også. For et makkverk.
Jeg tipper at det som har skjedd her er at den originale muren har rast sammen, evt. blitt demontert i forbindelse med at det stygge betongtrauet erstattet den originale stålbjelkebrua.
Det finnes ikke lenger fagfolk som kan bygge skikkelige natursteinsmurer.
Bah. Humbug.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 20 november 2011 at 23:53
Jeg ser vel ikke helt bort fra at det kan være snakk om en natursteinfolblending av et betonglandkar ... (?)
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 22 november 2011 at 15:51
Håvard H wrote:
Øyvind Ø. wrote:
|
Det der vil jeg kalle en modell i skala 1:1 av en mur. Og en skikkelig dårlig modell også. For et makkverk.
Jeg tipper at det som har skjedd her er at den originale muren har rast sammen, evt. blitt demontert i forbindelse med at det stygge betongtrauet erstattet den originale stålbjelkebrua.
Det finnes ikke lenger fagfolk som kan bygge skikkelige natursteinsmurer.
Bah. Humbug. |
Tipper det er arbeid som er gjort under krigen, det var jo da Jærbanen ble normalsporet. Litt mer soliditet over dette da: Nord for Slettebø mellom Egersund og Helleland
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: ses
Date Posted: 22 november 2011 at 16:31
Det der var ganske voksne steiner, gitt! Betongen på toppen er selvsagt av nyere dato, men tørrmuren er sikkert fra smalsporanlegget på starten av 1900-tallet.
------------- Svein S
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 23 november 2011 at 09:14
ses wrote:
Det der var ganske voksne steiner, gitt! Betongen på toppen er selvsagt av nyere dato, men tørrmuren er sikkert fra smalsporanlegget på starten av 1900-tallet. |
Et eksempel på at det meste finnes i virkeligheten, også feil skala på steinene: hvis man bygger denne undergangen i model vil alle si at den har feil dimensjoner
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 25 november 2011 at 06:56
Byggingen i gang!! Starter fra øst mot vest. Her blir det en planovergang og et gjennomgående laste/sidespor…
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 01 desember 2011 at 22:21
Liten artig sak...
Fått skipsmodeller.com til å lage et godshus identisk med det som som står på Figgjo. Den ligger også ute på deres nettbutikk..
Forbilde
Modellen..
For å få det hele mer tidsriktig anno 1960 - 70 skal jeg benytte modellen i hvitt som vist over
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 05 februar 2012 at 11:23
Liten oppdatering..... endelig.
Kassene til 4 seksjoner er nå ferdig. Ble 4,20 meter så det tar litt plass i garasjen. Klar for skinnelegging før jeg skal demontere igjen.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Ludefladen
Date Posted: 05 februar 2012 at 11:30
Når tid får vi se dette på et FREMO-treff da? Blir fantastisk.
------------- MJ-hilsen
Ludefladen
R.Norheim
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 05 februar 2012 at 13:47
Tja... det gjenstår 3 meter og 20 cm igjen i en sving på R-300 så jeg håper til høsten.
Legger litt skinner nå og har valgt Tillig så det blir spennende og prøve noe nytt. Skal prøve å oppdatere litt oftere fremover.
Mvh Espen
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 22 april 2012 at 07:29
Litt oppdatering etter at en del forsvant i det siste... Tar med det grøvste fra februar og utover.. 10. Februar 2012 Seksjon 1 har fått grunning med Woodlands undercoat farger. Dette brukte jeg på de to første seksjonene. Planoverganger er i resin fra et plattformsett. Bildet viser nylagt ballast. Finsiktet fra grustak. Blir ganske mørkt når den er bløt. Seksjon 2
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 22 april 2012 at 07:41
25. Februar 2012 Seksjon 1 og 2 har fått gress og grusvei. Ballasten har også tørket til e fin grusfarge. Bruker stort sett Hekis statisk gress og litt T49 strø.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 22 april 2012 at 07:51
10. mars 2012 Arbeidet på seksjon 3 og 4 i gang. Har gått over til å legge grus og uttynnet lim som grunning. Deretter bruker jeg lyst statisk gress før jeg legger grønt gress fra Heki. Litt T49 her og der hjelper også på... Sporveksellodd fra Weinert. Trenger litt smussing og maling Godshuset er på plass. Nå begynner arbeidet på selve stasonsbyggningen.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 22 april 2012 at 07:56
15. April 2012 Stasjonsbygningen fra Skipsmodeller.com er på plass. Den er spraylakkert med Tamiya hvit og det trenktes faktisk ingen pussing selv om byggningen er av laserskåret tre. Påler til trådgjerde har også kommet opp på seksjon 4.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 22 april 2012 at 08:00
20 April 2012Fotoshoot seksjon 4 - Bildene er ikke optimale da jeg har brukt iPad.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 26 april 2012 at 08:18
26.April 2012 Litt arbeid på seksjon 2. Har prøvd meg litt på selvbygging av trær - bjørketrær med løvverk fra mininatur.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: lklende
Date Posted: 27 april 2012 at 12:50
Det så virkelig bra ut. Hva bruker du til stammer og greiner som du fester "løvet" til?
Forresten synd med alle de fine tidligere bildene som er borte vekk.
mvh Leif Kåre
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 27 april 2012 at 14:07
Jeg bruker oppskriften til Bjørn Runar Larsen - kordeller til ledning som jeg lodder stammen på og maler. Løvverket er mininatur fra Togbutikken
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 30 april 2012 at 11:39
30.April 2012 - Prøve montering av seksjon 1 og 2. Landskapet er nå ferdig på de 4 første seksjonene. Planlegger å lage de tre siste til høsten. Det blir som sagt en sving med steinbro og skal ha en radius på 345 cm. Et par bilder fra seksjon 3
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: ses
Date Posted: 30 april 2012 at 12:04
Fin stemning! Likte særlig vekselloddet.
------------- Svein S
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 30 april 2012 at 12:10
Takk for det Svein. Det er jo utrolig gøy med landskapsbygging
Mvh Espen
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 30 april 2012 at 12:27
Det blir flott dette Espen
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 30 april 2012 at 14:37
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 30 april 2012 at 14:39
Takk, takk.. Skal se om jeg finner en brukbar bakgrunn denne uken og sette alle 4 sammen. Og ikke minst ta bilde med et ordentlig kamera.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: lklende
Date Posted: 30 april 2012 at 18:39
Ja, det blir spennende å se alle 4 i sammenheng. Det er ingenting å si på progresjonen når du alt nå har 4 moduler ferdige med så mye landskap og detaljer.
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 30 april 2012 at 21:09
Ja jeg er rimelig spent jeg og. Og så blir det jo gøy å snart sette på litt strøm og kjøre litt... Sporvekslene må også kobles til. Blir manuelle begge to - betjent fra baksiden.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 01 mai 2012 at 19:23
Nydelig arbeide dette. Ta modulene ut og ta noen fine bilder av dem i dagslys. Det hadde vært moro å se.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 02 mai 2012 at 15:31
2.mai 2012 Prøvemontering av 4 seksjoner. Ser ikke så aller verst ut, men jeg måtte ut i garasjen for å få det til. Hadde bare hobbyrommet vært litt større.... Bildet innlustrerer hvor langt tog som kan krysse på sidesporet.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 mai 2012 at 15:48
Flotte moduler! Men når det gjelder kryssing, så har vel dette sidesporet i 1:1 aldri vært ment som kryssingsspor. I følge Banedata har Ålgårdbanen aldri hatt mer enn én stasjon - Ålgård. Så togene krysset enten på Ganddal elelr Ålgård. Så sidesporet var for vognlast.
------------- Svein S
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 02 mai 2012 at 16:08
Ser jo knallbra ut dette! Uvant med å ha en så lang "modul" for et lite sidespor med holdeplass.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 02 mai 2012 at 16:45
Helt riktig Svein
Men kanskje det går an å krysse i FREMO sammenheng....
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 02 mai 2012 at 16:47
Claes Lislerud wrote:
Ser jo knallbra ut dette! Uvant med å ha en så lang "modul" for et lite sidespor med holdeplass.
|
Tja.... Mangler jo ennå ca 3 meter.... Så lengre skal det bli... Hehe. Det går hvertfall an å sette opp farten litt på disse strekningene
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: ses
Date Posted: 02 mai 2012 at 16:59
Tjetland wrote:
Helt riktig Svein
Men kanskje det går an å krysse i FREMO sammenheng.... |
Selvfølgelig! Jeg prøvde bare å forklare hvorfor sporet var så kort, siden du jo holder deg tett opp til 1:1-forbildet.
------------- Svein S
|
Posted By: lklende
Date Posted: 02 mai 2012 at 20:30
3 meter til? I hvilken retning, mot Ålgård eller mot Bråstein?
Uansett så ser det i hvert fall veldig bra ut det du har.
mvh Leif Kåre
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 02 mai 2012 at 21:47
Mot Bråstein...
Må ha med steinbroa
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: lklende
Date Posted: 03 mai 2012 at 09:11
Selvfølgelig. Det burde jeg jo kunne tenkt meg, om jeg hadde tenkt meg om litt mer
mvh Leif Kåre
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 03 mai 2012 at 10:41
Fantastisk! Tore liker dette
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 03 mai 2012 at 14:23
Litt av arbeidet videre..... Broen skal støpes i gips. Ekstratog fra 1976 over steinbroen Så jeg er nok ikke arbeidsledig på en stund Håper å bli helt ferdig før jul.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 03 mai 2012 at 17:01
Meget bra dette Espen.
------------- Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
|
Posted By: Oddmund
Date Posted: 05 september 2012 at 13:31
Skal bli gøy å sjå dette anlegget på Figgjo kommande helg!
http://aalgaardbanens-venner.com/kulturminnedagene-2012-algardbanens-dag-8-9-september/ - http://aalgaardbanens-venner.com/kulturminnedagene-2012-algardbanens-dag-8-9-september/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 06 september 2012 at 14:59
Da er Figgjo- modulene montert på Figgjo stasjon. Klar til visning i helgen. Men de er ikke kjørbare.... Ennå. Satser på det til neste FREMO-treff
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 18 oktober 2012 at 09:37
Dette e jo kjempebra!
Kan jo bygge litt mer ut så kan du jo ta med Figgjo A/S :-)
Er jo isje møye så ska te:-)
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Espen
Date Posted: 18 oktober 2012 at 14:58
Hei Ørjan
Hva betyr : isje møye ? Trodde kansje det skrives : ikke mye / ikkje mykje ?
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: kennethmarklin
Date Posted: 18 oktober 2012 at 17:13
"isje møje" æ dialekt og for dere som sliter med jærsk dialekt så stemmer oversettelsen din Ørjan
|
Posted By: Espen
Date Posted: 18 oktober 2012 at 21:57
Nei, isje er ikke dialekt ........
I beste fall en forflating av språket og av ordet ikkje. Jamfør sjole/kjole, Sjell/Kjell, Sjykken/kjøkken osv.
På Jæren brukes ordet ikkje
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 29 mars 2013 at 19:42
Oppdatering 29.03.2013 På tide å blåse liv i denne tråden igjen... Arbeidet har nå startet med å lage en svingmodul på 3 seksjoner med radius 345 cm. Utfordringen her blir helt klart å få til en noenlunde fin steinbro. Jeg starter nå der jeg slapp sist ved stasjonsområdet (rød pil) og lager de 3 seksjonene ut mot vest. Fått litt "press" fra MJBVets hovedkontor om å få Figgjo helt ferdig til høstens treff Steinbroen planlegger jeg å støpe i gips i et stykke. Her er første seksjon i gang. Godt dugnadsarbeid fra Terje og Einar!! Takk for drahjelp
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 03 april 2013 at 08:14
Da er de tre kassene laget. Da er det bare å skjære terreng, lage skinnelegeme og stive av. Her går det unna!!
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 03 april 2013 at 09:08
Hekkan.... Imponerende framgang!
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 03 april 2013 at 09:31
Har god hjelper i Terje!! Så nå er det Ålgård en dag og figgjo en annen. Skal bli litt godt å bli ferdig også
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 05 april 2013 at 11:31
Da har jeg begynt å støpe steinbro i gips. Arbeidstegning Støpeform laget i lego, balsaflak, styrene og en liten rørstump. Har brukt sandpapir som underlag noen steder for å få litt røffere overflate. Her er gips tilført litt mørk gråfarge helt oppi forma. Pinnene som stikker opp er armering for neste halvdel som jeg skal lage etter første halvdel har tørket. Skal bruke samme forma om igjen.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 05 april 2013 at 14:48
Da er andre del i støpeforma med første del oppå. Lite uhell i midten på buen så her må jeg nok sparkle litt. Også støpt en av 4 støtte murer. Etter dette er det bare rissing og smussing.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 05 april 2013 at 14:56
Ingen problem med å stille opp og hjelpe folk med slik framdrift. Det er motivasjon i seg selv
Det oppfordres generelt til å få folk i gang med alle sine prosjekter, det kan se ut for at vi får bytte til enda større hall til treffet i september, så da blir det ingen begrensninger
Med Helsing for MJBV HK
Terje O
|
Posted By: ses
Date Posted: 05 april 2013 at 15:27
Kreativ bruk av Lego.
------------- Svein S
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 06 april 2013 at 22:52
Det der bler jo skikkelig bra!
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 06 april 2013 at 22:54
Nå er broen grovrisset og støttemurene limt på med epoxy. Jeg skal lage endestykker i tre slik at selve konstruksjonen blir mer solid.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 07 april 2013 at 00:57
Tjetland wrote:
Nå er broen grovrisset og støttemurene limt på med epoxy. Jeg skal lage endestykker i tre slik at selve konstruksjonen blir mer solid. |
Ser veldig lovende ut!
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 07 april 2013 at 14:23
Da er broen nesten helt klar. Må bare dempe rødfagen litt og få på kalkutslag. Jeg begynte med red ochre, så burnt umber, raw umber og så stone grey. Alt veldig fortynnet i vann.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: ses
Date Posted: 07 april 2013 at 14:31
Kjempebra! Kanskje litt mørk?
------------- Svein S
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 07 april 2013 at 14:47
Ja jeg må nok tørrbørste med litt lysere farger ja. Noen gode tips for å lage kalutslag uten at det blir for iøyenfallende?
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 07 april 2013 at 15:56
Fornøyd Svein?
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 07 april 2013 at 17:20
Selvgjort er velgjort! Artig å se at det er andre steinhuggere der ute.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: E L K
Date Posted: 07 april 2013 at 17:43
meget vakkert
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 07 april 2013 at 20:25
Siden broa er ferdig får jeg begynne å planlegge litt detaljer til landskapet. Denne grinda står ca 20 meter fra godshuset. Det er en grind på hver side av sporet og en planovergang til bruk for bonden som skal føre dyr over på jordet på andre siden. Tenker å scratchbygge disse grindene og skiltet.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 07 april 2013 at 20:44
Jon-Einar Vistad viste meg hvordan man får tak i gamle luft foto. Man går inn på http://kart.finn.no/" rel="nofollow - http://kart.finn.no/ og zoomer inn på ønsket område for så å velge historiske kart. Artig!! Bildet her viser Figgjo stoppested anno 1937. Mange godsvogner på lastesporet... hva slags vogner der det tro??
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: miniclub89drg
Date Posted: 07 april 2013 at 21:41
Vet ikke om jeg liker lokomotivet, Blitz'en eller broen best. :-) Mvh Knut
------------- Mvh Knut, 1:220 og 1:87 i Fremo
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 07 april 2013 at 22:25
Må skape litt miljø på bildene
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 08 april 2013 at 20:22
Da har jeg fått hjelp til å lage mal for grinder til planovergang. Disse finnes flere steder langs Ålgårdbanen. Alle mål er i millimeter.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 12 april 2013 at 10:20
Da var det produsert 2 grinder. Selve grinden er av messing med kobbermesh som netting. Den ble litt opprevet under montasje, men kanskje det virker mer realistisk når jeg monterer det på. Pålene er støpt i farget gips og så har jeg boret hull til festing av hengsle. Det er bare en messingtråd som er bøyd 90 grader. Bildet øverst viser en ferdig smusset grind. Selve grinda er malt med Tamiya Nato Green.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: ses
Date Posted: 12 april 2013 at 10:57
Det er et prisverdig forsøk, men av de forsøkene jeg har sett med å bruke nedskalert netting, tror jeg denne "direkte" modeleringsmåten er en blindvei. Det blir for grovt. Se på bildet av grinda i 1:1. Den er nesten helt gjennomsiktig. Det gir modellen ikke inntrykk av. Jeg tror illusjonen blir bedre hvis man forsøker andre metoder. Selv har jeg prøvd med å trykke nettingen på transparent folie (overheadark). Med god laserskrivere kan man i dag få til svært tynne streker. Med en litt dårligere skriver kan man oppnå et brukbart inntrykk ved å trykke på et svakt raster (5 %), dvs. egentlig omvendt av slik det egentlig er. Ulempen er at man får en blank flate som kan skape avslørende reflekser når det ses fra bestemte vinkler. Jeg har benyttet metoden på denne overgangsbroa. På slike broer er har nettingen i 1:1 enda mindre masker enn på vanlig nettinggjerder. Bildet er ikke noe godt, for det er et lite utsnitt av et større bilde, så detaljene framgår dårlig. Men man får et inntrykk av hvordan dette ser ut på litt avstand, og at man ser "gjennom" uten at det er helt tomt heller.
------------- Svein S
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 12 april 2013 at 12:18
I grunnen helt enig. Hadde også et stykke nettinggjerde i en annen metallsort, men her festet ikke loddetinnet seg. Så dette blir gjerdet inntil videre. Skal legge ut bilder når jeg har fått det på plass så får vi se... Alltid bra med gode tips
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: _marius
Date Posted: 12 april 2013 at 12:50
Kan myggnetting brukes?
------------- Marius
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 12 april 2013 at 14:42
Jeg har stor tro på å få etset slik netting i nysølv. Med 0,1mm tykkelse kan man komme tett på en tråd i nettingen på 8,7mm. Selvsagt en ganske kraftig tråd i netting, men det vil se temmelig filigrant ut.
Noen som har eksakte opplysninger om trådtykkelse og maskevidde på slik netting? Gjerne også et nærbilde.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 12 april 2013 at 14:49
En kjapp fra Biltema:
Tråd 1,8 mm, maskestørrelse 50x50 mm ....
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 12 april 2013 at 15:15
b e pedersen wrote:
En kjapp fra Biltema:
Tråd 1,8 mm, maskestørrelse 50x50 mm ....
|
Takk for den! Såpass tynn tråd, ja...
Er de gitterene på overgangsnbruer like luftig?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 20 mai 2013 at 19:37
Da er broen på plass i modulen. Snart tid for landskapsbygging
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 28 mai 2013 at 20:23
Her er svingen i sin fulle lengde. Nå er det til med fluenetting og så må det lages bein.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 30 juli 2013 at 21:12
Da er skinnelegging i svingen så vidt begynt. Jeg bruker den ene ledningen fra en lampettledning under svillene i ytterkant for å få den rette overhøyden.
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 31 juli 2013 at 17:33
Skinnegang ferdig og grov landskapet ferdig. Nå gjenstår det kun grus, trær og detaljering.... mao. Kosejobbing
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
Posted By: jhv
Date Posted: 01 august 2013 at 19:46
Kan bare beundre det dere får til på Sær-Vestlandet !
Skulle gjerne lært mere om bruk av lampettledning/overhøyde. har selv prøvd flere andre varianter, med heller dårlig resultat :(
Noen som vet hvordan overhøyde vs kurveradius beregnes i 1:1 ?
|
Posted By: jhv
Date Posted: 01 august 2013 at 19:54
Rettelse:
Ser at det ble en uønsket betegnelse av landsdelen !
Har ny PC med Windows 8 og tastatur med "omvendt" plassering av Norske bokstaver. Beklager.
|
Posted By: GETEL57
Date Posted: 01 august 2013 at 22:20
Overhøyde og kurveradius i 1:1 kan du finne litt om i Jernbaneverket sin tekniske krav og spesifikasjoner. Du kan se hva du finner her i kap.3: https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Dimensjonerende_parametre_-_eksisterende_baner" rel="nofollow - https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Dimensjonerende_parametre_-_eksisterende_baner
------------- Terje
|
Posted By: Tjetland
Date Posted: 01 august 2013 at 22:23
------------- http://aalgaardbanens-venner.com/
|
|