MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO - Figgjo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO - Figgjo

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2013 at 14:49
En kjapp fra Biltema:

Tråd 1,8 mm, maskestørrelse 50x50 mm ....


Bjørn Egil
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2013 at 15:15
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

En kjapp fra Biltema:

Tråd 1,8 mm, maskestørrelse 50x50 mm ....




Takk for den! Såpass tynn tråd, ja...

Er de gitterene på overgangsnbruer like luftig?


Edited by Håvard H - 12 april 2013 at 15:17
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2013 at 19:37
Da er broen på plass i modulen. Snart tid for landskapsbyggingSmile
 
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2013 at 20:23
Her er svingen i sin fulle lengde. Nå er det til med fluenetting og så må det lages bein.
 
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2013 at 21:12
Da er skinnelegging i svingen så vidt begynt. Jeg bruker den ene ledningen fra en lampettledning under svillene i ytterkant for å få den rette overhøyden.
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2013 at 17:33
Skinnegang ferdig og grov landskapet ferdig. Nå gjenstår det kun grus, trær og detaljering.... mao. KosejobbingSmile
 
 
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2013 at 19:46
Kan bare beundre det dere får til på Sær-Vestlandet !

Skulle gjerne lært mere om bruk av lampettledning/overhøyde.
har selv prøvd flere andre varianter, med heller dårlig resultat :(

Noen som vet hvordan overhøyde vs kurveradius beregnes i 1:1 ?
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2013 at 19:54
Rettelse:

Ser at det ble en uønsket betegnelse av landsdelen !

Har ny PC med Windows 8 og tastatur med "omvendt" plassering av Norske bokstaver. Beklager.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2013 at 22:20
Overhøyde og kurveradius i 1:1 kan du finne litt om i Jernbaneverket sin tekniske krav og spesifikasjoner.
Terje
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2013 at 22:23
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2013 at 22:57
Har en følelse av at når det gjelder overhøyde, vil jeg nok satse på det 'visuelle beste' framfor det 'teoretisk riktige' Wink
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2013 at 23:25
Det ville jeg også. De færreste MJ-anlegg har dessuten kurver som er i nærheten av prototypens store radier, så da ender man opp med å bruke maksimal overhøyde, og det er jo greit nok. Den mener jeg er på 15 cm, dvs. 1,65 mm i H0 mellom innerskinne og ytterskinne. Og så må man ha en overhøyderampe mellom ingen overhøyde og fast overhøyde. Den er faktisk svært viktig for å hindre avsporing.
Svein S
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2013 at 10:06
Tipset om en ledning fra en lampettledning fikk jeg av Jon Einar. Visuelt sett synes jeg det ble veldig bra
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2013 at 10:33
Er enig i at med våre små kurveradier, så er virkeligheten ikke direkte overførbar.
Spørsmålet var heller impulsivt ang bergeningene.
Som nevnt i et annet innlegg, så er overgangen fra 0 til maks overhøyde viktig, og vanskelig å få til perfekt.
Og her er tipset om lampetledning noe jeg skal prøve.
En flertrådig sådan kan jo splittes, delvis avisoleres og formes til.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2013 at 20:40
For overgangen fra 0 til maks overhøyde går det an og bruke fra ett til flere lag maskeringstape for å lage en noenlunde myk overgang.
Noen bruker også maskeringstape for hele kurven.
Hvordan dette sitter i lengde, vet jeg ikke om.
Liker forresten ideen om å bruke en lednig under.

En av mine venner bruker gamle bankkort, kort for simkort, telekort osv av plast.
Klipper til passende biter, og legger dobbeltsidig tape rundt.
Det ser ut til å funke bra.
Trenger ikke være en hel-kontinuerlig stripe om man planlegger å legge ballast.

Overhøyde er kult!


Edited by KnuT - 03 august 2013 at 20:43
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2013 at 21:36
Ja det setter en egen spiss på landskapet!! Litt trådgjerde og telegrafmaster og så blir dette bra. Skal også prøve å lime på skala-skinnelasker fra Weinert. Så blir de som går rundt med forstørrelsesglass også happy😉
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2013 at 18:14
Tore liker dette :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2013 at 18:41
Ja med leverandører av bra varer er det bare fantasien som setter grenser👍
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2013 at 21:12
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Har en følelse av at når det gjelder overhøyde, vil jeg nok satse på det 'visuelle beste' framfor det 'teoretisk riktige' Wink
 
Her kan en se hvordan overhøyden ble med den ene ledningen i lampettledningen.
 
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2013 at 00:07
Ser bra ut!
Artig at du har laget de spesielle stolpene til trådkursen på Ålgårdbanen
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2013 at 07:41
Ja de er litt spessielle.... Må jo prøve å få det så likt som mulig
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2013 at 22:36
Snart klar for litt kjøring og FREMO-treffet på Jæren nærmer seg med stormskritt..
 
Hele svingen er nå så godt som ferdig. Bare litt smussing av spor så er alt klartSmile
 
 
 
Jeg har også lakkert min Skd 220 om til gammeldesign og den er også omlitrert til Skd 220 141
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2013 at 23:47
Rett og slett nydelig!
Glede meg te å se den sammen med Ålgård...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2013 at 11:22
Lagt ut filmer fra dagens prøvekjøring på Youtube. Det er filmet med iPad og derfor litt dårlig kvalitet.
 
 
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2013 at 11:58
Bra filma i mine øyne:-) glede meg te treffet.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2013 at 14:17
Ja, det var fine videoer det. Men vi får vel neppe se det flotte materiellet på Fremo-treffet Wink 
Svein S
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2013 at 15:37
Nei det er ikke påmeldt, men jeg vet det er lite trafikk på Ålgårdbanen så jeg kan jo ta med litt så går det an å simulere litt NJK-aktivitetWink
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2013 at 16:39
utrolig flott lyd i den 31maskinen, hvilket lok er den hentet fra?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2013 at 18:00
Ingen anelse. Kjøpte den med lyd fra NMJSmile
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2013 at 18:16
Litt bilder fra Figgjo før jeg rigger ned og gjør klar til treff. Takk til fotograf Arne Håheim for innsatsen!!Clap
 
 
 
 
 
 
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.