MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - FREMO-dobbeltspor
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

FREMO-dobbeltspor

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: FREMO-dobbeltspor
    Posted: 23 august 2011 at 23:01
Det ryktes at på treffet i Kristiansand vil bli noen meter med dobbeltspor.
Modelljernbaneverkets hovedkontor i Sandnes vil bidra med ca 6 meter av disse, hvorav 2,4 m ikke er helt ferdige ennå.
Men i kveld ble de kjøreklare, dvs. de er ferdig skinnelagt og koblet elektrisk.
Så heretter er det bare kosearbeid igjen, og jeg vil i denne tråden formidle progresjonen frem mot landskapsmessig ferdig (håper jeg) modul til treffet.
På den ene modulen med det foreløbige navnet "Bru over Åna" er nettopp sporene svertet, og arbeidet med brukarene vil fortsette.
 
Endring: Rettet skrivefeil


Edited by jevistad - 24 august 2011 at 08:43
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2011 at 18:41
29. august 2011
Dobbeltspormodul nr. 2 begynner å få kjøtt på beinet.
Så var det dette med å lage en enkel strekningsmodul da...
En gammel gruve har fått plass med rester av lasteanlegg og nedlagt sidespor.
Sidesporet ble nedlagt ifb. med dobbeltsporbyggingenTongue
Det kan kanskje bli litt overlesset med slike installasjoner, men tanken er at det skal bli nokså gjengrodd rundt dette sidesporet etterhvert slik at det ikke vil dominere.
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2011 at 22:23
Dette blir utrolig flott. Gleder meg til å se disse på treffet. Smile
Eirik
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2011 at 20:22
Spennende... Kan like! Thumbs Up 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2011 at 00:10
mega tøft! du er jo helt ekstrem i landskapsbygging!Thumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 00:42
3.september 2011
Det begynner å grønnes, og modulen er klar for ballastering.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 00:51
Ser skummelt bra ut!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 13:36
Meget bra Jon Einar.Clap
Ting skjer jammen raskt i togkjelleren.Smile
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 14:23
Det gresset, er det sånn statisk? Som man legger på med en sånn strømsak.....hva heter det igjen?, husker ikke;-)
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 15:15
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Det gresset, er det sånn statisk? Som man legger på med en sånn strømsak.....hva heter det igjen?, husker ikke;-)
 
Grass Master heter Noch sin variant, andre merker finnes også tror jeg.
Gresset er fra Heki og Woodland Scenics
Her har jeg også eksperimentert med diverse matter fra ModelScene
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 20:09
4. september 2011
 
Elveskråninger og jernbanefyllingene på "Åna" er ferdig, det neste blir vegetasjon.
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 21:10
Legger du skinnene i bad med ME eller bare pensler du over etter legging for å smusse?
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 21:45
Originally posted by Tjetland Tjetland wrote:

Legger du skinnene i bad med ME eller bare pensler du over etter legging for å smusse?
 
Jeg pensler etter at jeg har loddet på ledningene, da jeg synes det er vanskelig å få fine loddinger etter at de er svertet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 21:47
Vi prøvde pensling på nedlagte skinner i TMJK, men synes ikke resultatet ble så bra som når vi legger skinnene ned i bad og lar det ligge der noen minutter. Hva slags uttynning bruker du? Forbehandler du skinnene med noe, noe slags rensing f.eks.?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 21:59
Originally posted by ses ses wrote:

Vi prøvde pensling på nedlagte skinner i TMJK, men synes ikke resultatet ble så bra som når vi legger skinnene ned i bad og lar det ligge der noen minutter. Hva slags uttynning bruker du? Forbehandler du skinnene med noe, noe slags rensing f.eks.?
 
Ja, det blir nok bedre med å legge de i bad, men som sagt så blir de vanskelige å lodde på.
Jeg pusser de med en messingbørste og vasker med rødsprit, og jeg tynner ikke ut svertevæsken.
Jeg anser det kun som en slags grunning, da jeg farger skinnene etterpå med airbrush.
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 22:06
Imponerende stykke arbeid.Thumbs Up
Og med dette tempoet må vel Faster than the speed of the Night passe bra...

Synd jeg ikke får tid til Kr.sand-treffet...

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 22:58
imponernde stykke "speed bygging" før FREMO treff ( som vanlig).....men jeg bekymrer meg litt for fremdriften til Stambanen,den støver vel snart ned? Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2011 at 23:20
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

.....men jeg bekymrer meg litt for fremdriften til Stambanen,den støver vel snart ned? Wink
Ja den er under en hver kritikk, men disse dobbeltspormodulen blir de siste FREModulene jeg bygger på en lang stund, og Sandnes er ferdig med unntak av KL-anlegget.
 
Så i løpet av høsten og vinteren vil det nok skje noe på StambanenEmbarrassed
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 00:26
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Vi prøvde pensling på nedlagte skinner i TMJK, men synes ikke resultatet ble så bra som når vi legger skinnene ned i bad og lar det ligge der noen minutter. Hva slags uttynning bruker du? Forbehandler du skinnene med noe, noe slags rensing f.eks.?
 
Ja, det blir nok bedre med å legge de i bad, men som sagt så blir de vanskelige å lodde på.
Jeg pusser de med en messingbørste og vasker med rødsprit, og jeg tynner ikke ut svertevæsken.
Jeg anser det kun som en slags grunning, da jeg farger skinnene etterpå med airbrush.


Takk for tipset. Da er det kanskje håp for alle de metrene med spor vi la ned før vi begynte  brunere sporet i bad.

Når det gjelder problemet med lodding av ledninger til skinnen, så har vi ikke hatt problemer med det. Men da lodder vi på undersiden av skinnefoten, og der er det enkelt å file det rent. Det ville jeg gjort om de ikke var brunert også.
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2011 at 23:27
5.september 2011
 
Sporene på modulen "Skjerpet" er ballastert og smusset.
Litt busker og trær har også kommet til.
 
På modulen "Åna" er det lagt ut noen matter som jeg har hatt liggende lenge, og som måtte brukes opp. Den til venstre heter "Moorboden" fra Heki, og den ble ganske fin synes jeg.
Ellers er det gjort klart for tradisjonell bruk av grasmaster i andre enden av modulen, småsteinene blir "tuer" når de belimes og dekket med statisk gress.
Bildet av denne modulen er tatt i vanlig lysrørlys, derfor virker fargene en smule annerledes.


Edited by jevistad - 05 september 2011 at 23:28
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 08:27
Jeg er mektig imprignert!Clap
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 12:22
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Vi prøvde pensling på nedlagte skinner i TMJK, men synes ikke resultatet ble så bra som når vi legger skinnene ned i bad og lar det ligge der noen minutter. Hva slags uttynning bruker du? Forbehandler du skinnene med noe, noe slags rensing f.eks.?
 
Ja, det blir nok bedre med å legge de i bad, men som sagt så blir de vanskelige å lodde på.
Jeg pusser de med en messingbørste og vasker med rødsprit, og jeg tynner ikke ut svertevæsken.
Jeg anser det kun som en slags grunning, da jeg farger skinnene etterpå med airbrush.

Et spørsmål til fra TMJK til metoden: Hva slags messingbørste bruker du eller hvordan bruker du den? Den teoretiske frykten er at slik børsting kan gå ut over skinnefestene? 

Svein S
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 12:36
Flott!!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 15:38
Lækkert! Bærre lækkert... Men kunne du tatt et bilde inn mot kulverten der? Likt å sett hvordan det skal se ut! Tongue 
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 17:07
Originally posted by ses ses wrote:

Et spørsmål til fra TMJK til metoden: Hva slags messingbørste bruker du eller hvordan bruker du den? Den teoretiske frykten er at slik børsting kan gå ut over skinnefestene? 

 
Jeg bruker en børstepenn, en slik som også er beregnet for glassfiberbørste.
Det viktigeste er nok allikevel at man sauser godt inn med svertevæske og gnir det inn med en svamp/skumgummibit
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 17:09
Originally posted by helleland helleland wrote:

... Men kunne du tatt et bilde inn mot kulverten der? Likt å sett hvordan det skal se ut! Tongue 
 
Denne:?
Det mangler litt "vann" inntil videre...
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 17:11
Der ja! Vakkert... Cry Bruker du ekte grus/steiner over der? Altså sånne man finner ute i naturen! Wink


Edited by helleland - 06 september 2011 at 17:16
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 17:46
Originally posted by helleland helleland wrote:

Bruker du ekte grus/steiner over der? Altså sånne man finner ute i naturen! Wink
Ja, legger først et tykt lag med vegglim (helst våtromstype da denne tørker matt) og strør deretter steinene i dette.
Man kan gjerne male underlaget svart først, da vises ikke eventuelt manglene steiner så lett
De største steinene nederst og finere til høyere opp i fyllinga man kommer.
Bløter så det hele opp med "vått" vann og drypper på uttynnet lim av samme type
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2011 at 17:56
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Et spørsmål til fra TMJK til metoden: Hva slags messingbørste bruker du eller hvordan bruker du den? Den teoretiske frykten er at slik børsting kan gå ut over skinnefestene? 

 
Jeg bruker en børstepenn, en slik som også er beregnet for glassfiberbørste.
Det viktigeste er nok allikevel at man sauser godt inn med svertevæske og gnir det inn med en svamp/skumgummibit


Nettopp! Det jeg tenkte på med messingbørste var noe langt større, så da skjønner jeg bedre at dette går helt utmerket.
Ellers er det som vanlig helt fantastiske ting du får til! Takk for at du deler dette med oss. Det er til megen inspirasjon.
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2011 at 21:21
Du mangler bare denne nå! Wink

Gruve-tog.




Edited by helleland - 07 september 2011 at 21:32
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.