Den store messingbyggertråden!
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Selvbyggeren
Forum Description: For presentasjon av selvbyggerprosjekter og byggeteknikker
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6343
Printed Date: 22 november 2024 at 16:33 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Den store messingbyggertråden!
Posted By: Mr Bridger
Subject: Den store messingbyggertråden!
Date Posted: 14 juli 2011 at 11:26
La oss lange en lang og god tråd med massevis av flotte messingmodeller - enten scratchbygde eller fra byggesett!
Jeg går hardt ut og begynner med å vise Steinar Jeppestøls seneste kreasjon - damplok 21e 202. Forbildet var stasjonert i Kristiansand distrikt, fortrinnsvis i Arendal, fra 1952 til utrangering i 1962.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 14 juli 2011 at 12:27
Norsk smalspor type VI, Metis-typen, B2'
------------- Svein S
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 14 juli 2011 at 14:24
Mr Bridger wrote:
La oss lange en lang og god tråd med massevis av flotte messingmodeller - enten scratchbygde eller fra byggesett!
|
Da blir det den vanlige hermetikken!
Thamshavnbanens lok 1-3, "Westinghouseloket" i 0m (1/45, 22,2 mm sporvidde):
Men nå har jeg våget å prøvekjøre den nye dreiebenken min. Det er som å gå fra Trabant til Mercedes, så nå er motivasjonen på topp for å gå løs på Thamshavnbanenes lok 7 -8 :
Stay tuned, but don´t hold yer breath!
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 14 juli 2011 at 16:41
En av mine favoritter fotografert på Grimstad stasjon: En gammel kjølevogn signert Steinar Snøtun.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 14 juli 2011 at 18:57
Flotte saker!
Beundrer dere som driver med messingbygging. Har nok igjen en del før jeg kommer dit, men det frister sterkt å prøve.
Modellen av 21e, er det den prototypen som er avbildet i siste MJ-Bladet, under artikkelen om fornorsking av tyske kassevogner?
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: Stian
Date Posted: 14 juli 2011 at 19:11
Er ikke så vanskelig å bygge i messing, er bare å hive seg ut i det! kan anbefale skd 206 som førstegangs byggesett! utrolig artig og enkelt å bygge! men for min del så tar det dog lang tid før jeg klarer å montere noe 100%
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Steinar J
Date Posted: 14 juli 2011 at 23:19
Modellen av loktype 21e som er avbildet i siste Mj-blad i forbindelse med artikkelen om fornorsking av tyske godsvogner, er lok nr. 207, bygget av Steinar Snøtun.
Steinar J
------------- SJ
|
Posted By: ses
Date Posted: 15 juli 2011 at 01:09
Jeg har i min pre-anleggsfase, som startet i 1980, startet på flere messingprosjekter. Kun én er fullført, men jeg har tre-fire halvferdige. Den ene har jeg allerede vist. En annen som også er kjørbar, men mangler de siste detaljene, er en 22-maskin. Type 22 var forløperen for den langt mer kjent type 24 som brukes i veterantogene på Krøderbanen. Forskjellen på de to loktypene er først og fremst avstanden mellom lok og tender.
Prosjektet ble startet i 1978 og det er i hvert fall ikke gjort noe med det siden 1982. Slik så loket ut i kveldssola i kveld.
Mer om prosjektet kan man lese på nettsidene mine: http://www2.dmmh.no/%7Eses/index.php?aut=&vis=314&nid=3&engelsk=0 - http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=314&nid=3&engelsk=0
------------- Svein S
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 15 juli 2011 at 21:43
Tråden var vel kanskje ment for rullende materiell, men jeg tar sjansen i disse stille sommertider. Ikke er det spesielt mye messing i disse modellene heller, men det får nå våge seg Scratchbygget er de i alle fall. Stoppbukker klar for patinering.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 16 juli 2011 at 17:38
Det er nettopp slike detaljer som virkelig gjør susen på anleggene. Nå venter vi på Duha med melkespann,postsekker og postkasser med norske forbilder. (Alvalia) Jeg tror det var Michelangelo som svarte da han ble kritisert for i overkant å detaljere sine motiver: "Bagateller skaper fullkommenhet, og fullkommenhet er ingen bagatell." Og du Vistad gir virkelig oss andre noe å strekke oss etter.
|
Posted By: Stian
Date Posted: 16 juli 2011 at 17:52
Utrolig flotte stoppbukker! komentaren vil ha! passer fint her!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: 2mjo
Date Posted: 17 juli 2011 at 00:45
Dette er glimrende, messing er gøy. Flott, jeg er nettopp ferdig med en SKD206, jeg kan ikke legge ut et bilde pga at noen har plassert en del filer som tilhører MJF i min filbehandler.
Dr. Jevistad kommer du på messen i Larvik til høsten?
mvh
Tom Johnsen
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 17 juli 2011 at 13:24
jevistad wrote:
Tråden var vel kanskje ment for rullende materiell, men jeg tar sjansen i disse stille sommertider. Ikke er det spesielt mye messing i disse modellene heller, men det får nå våge seg Scratchbygget er de i alle fall. Stoppbukker klar for patinering. |
Disse er virkelig flotte, men jeg har tilgode å få til slike selv. Har prøvd utallige forsøk, men jeg klarer ikke å bøye skinnene uten at det blir en stygg bue i knekken og forvrengte skinner, og selve svillene detter av selv om de er limt med 2-komponent lim... hva er hemmeligheten?
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 17 juli 2011 at 14:34
Pelle wrote:
Disse er virkelig flotte, men jeg har tilgode å få til slike selv. Har prøvd utallige forsøk, men jeg klarer ikke å bøye skinnene uten at det blir en stygg bue i knekken og forvrengte skinner, og selve svillene detter av selv om de er limt med 2-komponent lim... hva er hemmeligheten? |
Nei det er ikke enkelt, men det man kan gjøre er å file vekk skinnehodet og litt av skinnelivet med en trekantfil eller evt klippe med en skinnekutter der hvor knekken skal være. Det er gjort på den ene av disse, mens de to andre er laget på "tradisjonelt" vis. Svillene er limt med "superlim", eventuelt kan man jo lodde på en PCB-sville
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 17 juli 2011 at 14:53
2mjo wrote:
Dr. Jevistad kommer du på messen i Larvik til høsten?
mvh
Tom Johnsen |
Har ikke noen konkrete planer om det, men det er slett ikke umulig
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 juli 2011 at 12:23
Her er Steinar Jeppestøls samlede godsvognsproduksjon så langt denne sommeren
Vognene er som følger : 2 stk. Tl3 (ny generasjon ), 1 stk. Gf2, 2 stk. G2 og 1 stk. G3
med trykkluftbremse.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Jolsen
Date Posted: 18 juli 2011 at 20:50
Følger opp med et pågående arbeid med scratchbygging av Nestun-Osbanens G-vogn i 1:87 (9mm sporvidde, H0e). Her er versjon 2. Gjenstår en del på understellet - som også er blitt for høyt og må tegnes på nytt.
John Olsen
|
Posted By: Bo11
Date Posted: 28 juli 2011 at 18:20
jevistad
Mycket snygga stoppbockar du har byggt ihop.
MRW säljer bra byggsatser av stoppbockar.
De jag har byggt ser ut såhär.
http://i54.tinypic.com/2vlruxl.jpg - http://i54.tinypic.com/2vlruxl.jpg
Att bygga i mässing är som det sades tidigare inte så besvärligt, om man vet huruvida man ska gå åt momenten.
Har bla fastnat för att bygga några ånglok, och detta är inte min stora grej.
Allt som har med drivning att koppla ihop eller dra andra behövliga saker för att få detta optimalt är en tålamodsprövande historia.
SJ ånglok
SJ ånglok
Dessa båda är inte klara på ett tag, men den tid det tar får jag helt enkelt stå ut med.
Bygga vagnar lär man sig snart hur man ska hanter detta.
Nej att löda och bygga vika ihop och allt som har med detta att göra har sin lilla prövning.
Vänl Bo
hemsida http://modellbyggare.se/Valkommen.html - http://modellbyggare.se/Valkommen.html
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 28 juli 2011 at 22:10
Mr Bridger wrote:
Her er Steinar Jeppestøls samlede godsvognsproduksjon så langt denne sommeren
|
De har det godt dagens pensjonister.......
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: tynset
Date Posted: 08 september 2011 at 23:38
Selv om jeg er en amatør i denne settingen, så velger jeg å legge ut et bilde av min første messingmodell som er under arbeid. 100% er det ikke, men synes selv det er en god start.Dette er gøy. Takk også til deg Tore for noen gode råd under MJ-messen på Hamar siste helg.
------------- Mvh
Johnny Bjerknes
http://www.johnnybjerknes.com - http://www.johnnybjerknes.com
|
Posted By: Stian
Date Posted: 09 september 2011 at 01:43
Den så bra ut!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 september 2011 at 07:56
Ser bra ut det der Johnny. Jeg har en slik i bestilling selv, skal bli spennende å sette i gang med den!
Svein
------------- H0, norsk på 50-tallet en gang http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside
|
Posted By: ses
Date Posted: 09 september 2011 at 08:00
Messingbyggerteknikker bør vært et tema for et kommende MJ-blad.
------------- Svein S
|
Posted By: trulss
Date Posted: 09 september 2011 at 09:09
ses wrote:
Messingbyggerteknikker bør vært et tema for et kommende MJ-blad.
|
Ja, det er et av punktene på en lang liste her!
------------- Truls Slevigen
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 09 september 2011 at 11:27
Asgeir wrote:
De har det godt dagens pensjonister....... |
Og vi ser frem til selv, at blive pensionister Da bliver der mere tid til netop mesingbygning
God weekend
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: ses
Date Posted: 09 september 2011 at 12:28
Jeg kunne i hvert fall tenkt å lært mer om hva slags loddemetoder og -utstyr som er egne for slike byggearbeider.
------------- Svein S
|
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 09 september 2011 at 13:14
tynset wrote:
Selv om jeg er en amatør i denne settingen, så velger jeg å legge ut et bilde av min første messingmodell som er under arbeid. 100% er det ikke, men synes selv det er en god start.Dette er gøy. Takk også til deg Tore for noen gode råd under MJ-messen på Hamar siste helg.
|
Flott arbeid! Jeg har ikke hatt fremgang på min modell på lang tid, og har fortsatt en rekke andre modeller i ulike stadier, bl a noe som skal bli flotte vogner fra Steinar og Steinar. Jeg får det liksom ikke helt til. Artikler i MJ bladet ville nok hjulpet, men lokale kurs (f eks i forbindelse med messer) der jeg får instruksjon under veis ville ha vært enda bedre.
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 09 september 2011 at 13:17
Får vel bidra med Skd 224 fra SkalaDesign,jeg da......dette er forøvrig et glimrende byggesett
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 september 2011 at 18:08
Apropos messingbyggende pensjonister.
Etter ca. 10 mnd. pensjonisttilværelse, fant jeg ut at jeg ikke hadde tid til messingbygging. Begynte derfor å jobbe litt igjen - og vips ble det igjen litt tid til bygging. Jeg er imponert over de pensjonister som finner tid til slikt! - Eller kanskje man rett og slett har for god tid - slik at alt utsettes til neste dag eller dagen etter? Slik ble det i hvert fall for meg!
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 09 september 2011 at 21:37
Det er jeg som har tegnet type 92 som Scandinavian Miniatures skal selge som byggesett. Dette er ingen kommersiell reklame, men litt bakgrunnsinfo fra en som gjerne deler med andre. Denne modellen har jeg selv ønsket meg siden originalen kom til landet på 80-tallet. Jeg skaffet meg ganske tidlig tegninger fra duewag og NSB og bygde utallige plastmodeller uten å lykkes tilfredsstillende nok. Jeg har nå brukt 2 år så langt på å konstruere dette messingbyggesettet, og lært mye om teknikker. Et slikt byggesett blir vel aldri helt perfekt, men jeg håper andre får samme glede som meg av å se en slik modell på anlegget. Min egen drøm er i hvert fall i ferd med å gå i oppfyllelse, og jeg vil dele med alle andre som har samme drøm.
Kort om prosessen: Motorvogna hadde Gereide sin modell som forbilde, men det viste seg at denne flotte modellen var ca. 10 cm for kort! Jeg måtte derfor tilbake til mine gamle tegninger å konstatere at disse var mer korrekt... Gereide hadde helt sikkert gode grunner til sine valg. Det gjelder å finne et ferdig understell sm passer!
Det er jo 3 ulke styrevogner til type 92. Bm 92.15 hadde en postvogn som gikk bl. a i Arendal.
Endelig en kjørende modell! I våres prøvekjørte jeg et sett på Dmjks anlegg. Fortsatt mye igjen, men en enser resultatet.
Overgangsbelgene passet godt denne gangen, men dette må nok justeres litt for å passe på andre anlegg med krappere kurver..
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 10 september 2011 at 00:57
Kjell H. wrote:
Apropos messingbyggende pensjonister.
Etter ca. 10 mnd. pensjonisttilværelse, fant jeg ut at jeg ikke hadde tid til messingbygging.......
| Har hørt fra flere kunder i butikken at når en blir pensjonist,går en over i noe som forkortes KSF dvs. Kjærring Styrt Fritid .....ikke rart tiden ikke strekker til
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 10 september 2011 at 11:40
Pelle wrote:
Kort om prosessen: Motorvogna hadde Gereide sin modell som forbilde, men det viste seg at denne flotte modellen var ca. 10 cm for kort! Jeg måtte derfor tilbake til mine gamle tegninger å konstatere at disse var mer korrekt... Gereide hadde helt sikkert gode grunner til sine valg. Det gjelder å finne et ferdig understell sm passer!
|
Har en av Gereides fine modeller av 92 stående i hylla, og har undebevisst tenkt at noe er feil. Skjønner nå at jeg burde ha målt den!
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 september 2011 at 13:25
Det er ikke alltid 100% riktige mål gir best resultat? Mht. modelljernbane, så er kurveradius langt krappere enn forbildet. Det visuelle inntrykk en 100% skalariktig modell vil gi lengdemessig, blir da feil.
Da kan det optisk være bedre å forkorte modellen noe, slik at det visuelle inntrykk blir riktig?
Mange MJ-produsenter operer med lengdemålestokk på 1:100 eller 1:92 i stedet for 1:87. Dette har vært heftig diskutert på Kontinentet. Mange mener derfor at en lengdemålestokk på 1:92 gir det beste kompromis?
Roco leverer passasjervogner i alle 3 lengdemålestokker. Märklin kjørte lenge konsekvent 1:100 men er vel nå på vei mot 1:92?
Gereide har oftest basert seg på Märklin-komponenter og flertallet av modellene han produserer, går til Märklin-entusiaster. Det er derfor naturlig at han benytter "Märklin-målestokk" for sine modeller.
Så lenge "modeller kan stå i hylla i årevis" uten at man ser at "noe er feil", så er det ikke sikkert at det er det? Modellene er fine eksemplarer - og de kjører godt på nesten alle anlegg (noe som ikke alle småseriemodeller gjør) mye på grunn av disse kompromiser.
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 september 2011 at 13:30
Får bare håpe Finn G Moe leser tråden om Type 92, noe jeg er sikkert på at han gjør. Blir ikke overasket i såfall
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 10 september 2011 at 14:11
Hadde gjerne sett et 92-sett fra NMJ selv; og slik som de nye motorvognsettene synes å selge virker det jo som gode norske ferdigmodeller selger godt. Også andre aktuelle norske motorvognsett (Type 70, 72, 74 (sistnevnte kommer sikkert fra en av de kontinentale produsentene fra annen forvaltning) og type 93) burde det være et marked for, for de mange av oss som ikke våger oss på messingbyggesett.
Og når vi først er i gang: ferdigmodell av WLAB2 og BF14. Sentrale vogner for fjerntog av i dag!
Når det gjelder lengdemålestokk så bør vogner i samme tog og på samme anlegg ha samme lengdemålestoll. 1:100-vogner og 1:87 vogner i samme synsfelt blir ikke bra. Det aller meste av norsk materiale ellers (Lima, NMJ, Roco) er 1: 87
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 10 september 2011 at 22:24
Når det gjelder BF14 tru jeg de aventer til de oppgraderte B5 vogner kommer i drift. 2 Stammer a 8 vogner er i dette landet(med bistro). NMJ har laget både B3 og B7. Blir ikke overasket om B5 dukker opp også. Så samt ikke Rivarossi lager alle varianter, noe jeg ikke tru. De lager vell bare lakkeringsvarianter på eksisterende former
------------- A matter of life and death
|
Posted By: hev
Date Posted: 10 september 2011 at 22:58
[QUOTE=Pelle]Kort om prosessen: Motorvogna hadde Gereide sin modell som forbilde, men det viste seg at denne flotte modellen var ca. 10 cm for kort!
Hei.
Nå er det lenge siden jeg gikk på skolen, men får prøve å regne ut lengder her. Et BM 92 sett er 49,45 meter langt over bufferene. I Ho blir vel dette 56,8 cm. Jeg målte mitt Gereide BM 92 sett til 55,1 cm. Dvs ca 1,7 cm for kort. Så 10 cm som beskrevet over forstår jeg ikke........
------------- Hans Egil
Norsk damp og diesel
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 10 september 2011 at 23:01
Problemet er at man ikke kan lage en eneste korrekt fjerntogstamme (unntatt dagtog med B7 og de som går med 73-sett og andre motorvognsett) med dagens/gårsdagens ferdigmodeller. Samtlige nattog går med WLAB-2. Samtlige loktrukne fjerntog som ikke går med B7 går med BF14, uavhengig om grunnvognmateriellet er B5 (Dovrebanen, Vestfoldbanen) eller B3 (Østfoldbanen, Bergensbanen, Nordlandsbanen). Og slik har det vært noen år. BF11/BF12 blir ikke noen fullgod erstatning i "moderne" tog.
Limas B5-vogner (som er utgangspunktet for Rivarossis) ble vel i sin tid utviklet i samarbeid med NMJ. Sovevognene skulle vel også være et NMJ/ Lima-prosjekt som NMJ måtte fullføre på egenhånd med andre samarbeidspartnere etter Limas konkurs.
BF14 ruller fortsatt i både gammeldesign (så i hvert fall en så sent som sist påske i Bergen) og nydesign, så uavhengig av moderniseringsprosjektet av B5-vognene, så trenger vi sårt BF14 til våre "gamle" Lima-B5 og til våre NMJ B3 (og Hobbytrade Di4 for de av oss som først og fremst setter opp Nordlandsbanetog)
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 11 september 2011 at 00:01
hev wrote:
Hei.
Nå er det lenge siden jeg gikk på skolen, men får prøve å regne ut lengder her. Et BM 92 sett er 49,45 meter langt over bufferene. I Ho blir vel dette 56,8 cm. Jeg målte mitt Gereide BM 92 sett til 55,1 cm. Dvs ca 1,7 cm for kort. Så 10 cm som beskrevet over forstår jeg ikke........ |
ALtså ca 1:90. Enig; det var ikke så ille
------------- Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 11 september 2011 at 08:44
morten.h wrote:
Har hørt fra flere kunder i butikken at når en blir pensjonist,går en over i noe som forkortes KSF dvs. Kjærring Styrt Fritid .....ikke rart tiden ikke strekker til |
Og her i huset, ser fruen gerne, at jeg går i mj-hulen, så hun kan få lidt fred og jeg ikke går i veien
Man kan sige vi på den måde, har en fin og konstruktiv arbejdsfordeling
God weekend
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 11 september 2011 at 08:55
Og nu tilbage til tråden Efter SKD 214
Kommer så SKD 224 og et par Steinar & Steinar vogne
Det bliver et af vintererens projekter.
Hilsen Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 11 september 2011 at 16:47
Øyvind Erik wrote:
Problemet er at man ikke kan lage en eneste korrekt fjerntogstamme (unntatt dagtog med B7 og de som går med 73-sett og andre motorvognsett) med dagens/gårsdagens ferdigmodeller. Samtlige nattog går med WLAB-2. Samtlige loktrukne fjerntog som ikke går med B7 går med BF14, uavhengig om grunnvognmateriellet er B5 (Dovrebanen, Vestfoldbanen) eller B3 (Østfoldbanen, Bergensbanen, Nordlandsbanen). Og slik har det vært noen år. BF11/BF12 blir ikke noen fullgod erstatning i "moderne" tog.
Limas B5-vogner (som er utgangspunktet for Rivarossis) ble vel i sin tid utviklet i samarbeid med NMJ. Sovevognene skulle vel også være et NMJ/ Lima-prosjekt som NMJ måtte fullføre på egenhånd med andre samarbeidspartnere etter Limas konkurs.
BF14 ruller fortsatt i både gammeldesign (så i hvert fall en så sent som sist påske i Bergen) og nydesign, så uavhengig av moderniseringsprosjektet av B5-vognene, så trenger vi sårt BF14 til våre "gamle" Lima-B5 og til våre NMJ B3 (og Hobbytrade Di4 for de av oss som først og fremst setter opp Nordlandsbanetog) |
Nordlansbanen har både BF13,BC13 og BF14 vært i bruk. Når man ikke hadde noen av disse feks at vogene var på verksted kunne man se BF12 i stedet. Ved mangel på Bistro Fr3-2 kunne man feks se 2 BF14. BC3-B3-B3-BF12-BR-BC5-DI4 er nok det nærmeste man kommer med dagens utvalg av vogner hvis man tenker 1998 og fremover. For Fr3-2 er jo en ombygget BR. NMJ har laget den ene BR slik det så ut føre det ble ombygget til Fr3-2. Resterende har Lima laget, får håpe Finn lager en ny BC3 bamsevogn. Går man bakover i tid, tidligere 90 tall vill samensetningen se noe anderledes ut(står om i en annen tråd for en god stund tilbake)
Har selv bygget om en B5 med nye sider i messing(Bf14) Men blir ikke det samme som en ferdigmodell uansett.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 11 september 2011 at 19:00
Ikke så meget messing eller nysølv, men mindst ligeså morsomt.
Solbergfossen ?
Findes der gode fotos, i lidt bedre opløsning end i NJK fotobase?
Hilsen Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 12 september 2011 at 21:11
Øyvind Erik wrote:
hev wrote:
Hei.
Nå er det lenge siden jeg gikk på skolen, men får prøve å regne ut lengder her. Et BM 92 sett er 49,45 meter langt over bufferene. I Ho blir vel dette 56,8 cm. Jeg målte mitt Gereide BM 92 sett til 55,1 cm. Dvs ca 1,7 cm for kort. Så 10 cm som beskrevet over forstår jeg ikke........ |
ALtså ca 1:90. Enig; det var ikke så ille |
Rett skal være rett, og det er flott at noen følger med. Jeg har dessverre ikke Gereides modell, ei heller mine egne tegninger her jeg er nå. Men da jeg la modellen på en 1:87-tegning var den altfor kort, likeså vinduene var for små. Husker ikke om det i tillegg er stort mellomrom mellom vognene, så her kan det også bli litt ekstra lengde en må ta med i beregningen av total lengde.
Det kan nok hende at jeg husker feil med 10 cm, men jeg noterte meg 5 cm som jeg antok var x 2. For meg betyr det lite hvor mye avviket er, men det var nok til at jeg måtte tegne det meste på nytt. Hverken takoppbygg, vinduer eller lengden på vognkassene stemte.
Hele mitt poeng er at jeg lenge har ønsket meg denne modellen, og skulle gjerne sett at Gereide eller noen andre kunne selge den til de som ønsket seg en slik modell. Siden ingen gjør det, valgte jeg å lage den selv :-)
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Stein
Date Posted: 29 september 2011 at 22:18
Her er et par bilder av Scandinavian Miniatures sin kjølevogn Sf3:
Og her er det jeg holder på med akkurat nå. Grustømmingsvogn fra samme firma. Vognkassen er bare satt løst oppå. Blir forhåpentligvis litt mer i vater.
------------- NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
Posted By: Steinar J
Date Posted: 02 oktober 2011 at 10:25
Sf3 er ikke en kjølevogn, men en melkevogn. Vogntypen ble brukt til å frakte melk før i tiden og gikk som regel i persontog. Melk er jo ferskvare og kan ikke fraktes i et arbeidende godstog.
Steinar jeppestøl
------------- SJ
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 05 oktober 2011 at 18:23
Det flotte byggesettet av WLab-vognene fra Skaladesign fortjener litt mer omtale synes jeg. Jeg bygget et par av disse sist vinter, siden jeg hadde meldt de på til Nærbø treffet. Litt tidspress hjelper på gjennomføringen av slike prosjekt Litt ufordrende kan det være med disse store flatene som skal være helt jevne og i riktig vinkel. Jeg laget meg en bøyejigg for å få knekkene så skarpe som mulig, det største problemet er en forsenkning til "takrenna" som ligger veldig nærme der det skal være en knekk, slik at knekken har en tendens til å bli "rund". Grunnet Jeg laget meg noen "klosser" som jeg festet vognkassa i med dobbeltsidig tape, disse var kjekk når vognkassene skulle lakkes etc. Med dekalene montert blir det plutselig "liv" i vognkassa. Det kjedelige skjedde når jeg skulle lakke vogna med et strøk matt klarlakk fra Tamiya til slutt, rødfargen jeg i sin tid kjøpte hos NMJ reagerte med denn slik at lakken "kokte" enkelte steder. Det pussige var at den ikke reagerte med grunningen fra Tamiya. På avstand ble det likevel akseptabelt.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: hev
Date Posted: 05 oktober 2011 at 20:29
Enig, disse vognene fortjener positiv omtale. Erfarte samme utfordringer med knekking av taket og denne takrennen som ligger veldig nært, men det gikk. Vognene gjør seg veldig godt i natt tog, de skiller seg veldig fra de andre vognene i toget, da de er så forskjellige fra "B3-typene".
Så folkens, kan de forsatt skaffes, anbefales at dere gjør det og setter igang byggingen.
------------- Hans Egil
Norsk damp og diesel
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 05 oktober 2011 at 22:16
jevistad wrote:
Det kjedelige skjedde når jeg skulle lakke vogna med et strøk matt klarlakk fra Tamiya til slutt, rødfargen jeg i sin tid kjøpte hos NMJ reagerte med denn slik at lakken "kokte" enkelte steder.
Det pussige var at den ikke reagerte med grunningen fra Tamiya.
På avstand ble det likevel akseptabelt.
|
Siden de skal brukes i nattog er det vel ingen som ser det!
Petter
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 07 oktober 2011 at 16:04
Akrylmaling hele veien er vel da å anbefale? 1/4 liter prøvebokser kan kjøpes rimelig i fargehandelen. uttynnet blir dette 3/4 liter og bør holde for et par vogner...
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Bo11
Date Posted: 07 oktober 2011 at 17:27
Dupli Color har vattenbaserad matt lack, och framför allt sidenmatt som inte ger dessa reaktioner, och ger en fin finish.
/Bo
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 07 oktober 2011 at 18:27
Apropos messinglakkering, er det noen som har erfaringer med å tynne Tamiya maling med Lynol?
Har sett det hevdet flere steder at dette gjør malingen lettere å spraye, samt at malingen får bedre heft.
Jeg testet dette på noen prøvebiter, og det virker lovende. Ingen tendenser til tetting i sprøyta, og malingen fløt veldig godt utover.
Har ikke fått gjort noen ripetester, tenkte jeg skulle la den herde noen dager før jeg begynte å mishandle den.
En annen ting er at jeg har oppdaget en for meg ny type grunning. Teroson Etch Primer på boks skal etter sigende gi svært god heft på messing. Har ennå ikke prøvd syregrunning selv, men kjøpte meg en boks på Tiller fargehandel her i Trondheim, og skal gi tilbakemelding når jeg har fått testet den. Noen andre som har prøvd denne typen grunning?
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: Håvard H
Date Posted: 17 oktober 2011 at 00:15
Litt mer om maling av messingmodeller.
Det finnes en fantastisk fin bok om maling av messingmodeller av Ian Rathbone, "A Modeller's Handbook of Painting and Lining". Kan skaffes fra Amazon i England.
Han anbefaler å vaske modellene med et rensemiddel for oppvaskbenker i stål, "Shiny Shinks". Denne guffa finnes meg bekjent ikke i Norge, men jeg testet et tilsvarende produkt, "Stålrens" fra Mr. Muscle (finnes på Rema). Dette tror jeg kan være noe av det samme sak. Gjorde en rask test på noe meget anløpen messing, og selv med bare en kjapp runde med en myk klut og skylling etterpå ble messingen superblank. Bruker man en myk tannbørste og litt mere tid tror jeg dette stoffet kan gjøre underverker.
Understreker *tror*, jeg har ennå ikke forsøkt å male messing renset med stålrens! Lover oppdateringer på disse forsøkene.
------------- Mvh Håvard H
http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid
|
Posted By: ses
Date Posted: 17 oktober 2011 at 07:38
Har man prøvd skurepulver à la Jif eller ATA (kanskje gått ut av produksjon). Da jeg drev å la på fotoresist på sprayboks på messing for etsing for 20 år siden, var det oppskriften fra fotoresistprodusenten, og det funket. Men det var på en helt jevn platen så der kom man til over alt med skuremidlet som jo krever mekanisk kontakt.
------------- Svein S
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 18 oktober 2011 at 20:00
ses wrote:
Har man prøvd skurepulver à la Jif eller ATA (kanskje gått ut av produksjon). [...] |
Hva med Jif skurekrem? Jeg ser det anbefales til vasking av resindeler i manualen til byggesettet av Skd 221. (Manualen kan lastes ned fra skaladesign.no.)
|
Posted By: aha
Date Posted: 30 oktober 2011 at 23:17
Hei,
Ser at Dan viser frem mesterverket av sin 214 traktor i messing her
Fikk gang på min egen 214 traktor i dag. Riktignok i nysølv(0,25mm) som kansje ikke er helt lovlig å ta med i denne tråden?
Men slik ble dagens økt avsluttet ihvertfall.
Arne
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 31 oktober 2011 at 11:20
aha wrote:
Hei,
Ser at Dan viser frem mesterverket av sin 214 traktor i messing her
Fikk gang på min egen 214 traktor i dag. Riktignok i nysølv(0,25mm) som kansje ikke er helt lovlig å ta med i denne tråden?
Men slik ble dagens økt avsluttet ihvertfall. |
Hei Arne
Nysølv er vel godkendt materiale og hører også med til tråden.
God arbejdslyst - glæder mig til fortsættelsen
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 07 desember 2011 at 09:48
Hei
Ligger nogen inde med et byggesæt til Di 2 som evt. ønsker at sælge?
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 17 desember 2011 at 18:16
Hei
Foto taget med telefon. Bedre billeder kommer senere.
God jul til jer alle derude
Godt kørende
Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 25 desember 2011 at 18:52
Julens glæde
"Padda"
Lidt svensk. SJ V1 Perl/Roco
Mangler bemaling.
Fortsat god jul.
Mange hilsner Dan
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: aha
Date Posted: 16 januar 2012 at 21:37
Nysølvmodellen er nesten ferdig..
Arne
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 16 januar 2012 at 22:41
Nydelig!
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: ses
Date Posted: 16 januar 2012 at 23:32
Ja, fin modell i flotte omgivelser. Det var forøvrig det siste bildet fra anlegget ditt også, Jon Einar. Dere inspirerer tydligvis hverandre der nede i det jærske.
------------- Svein S
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 17 januar 2012 at 08:49
Knallbra Arne! Pent smusset var den også.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: aha
Date Posted: 17 januar 2012 at 17:39
Takk for det Jon Einar, Svein og Tore
Er rimelig fornøyd, men jeg skulle nok bygget en til da noe skulle vært justert litt.
Legger med en liten filmsnutt som viser at den fungerer også http://www.youtube.com/watch?v=OJ3jNQFa6Fw&feature=youtu.be - Skd 99
Mvh. Arne
|
Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 17 januar 2012 at 19:01
Fine sager
Hvis noget skulle justeres er det ikke til at se det
------------- En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk
|
Posted By: Tom Lynga
Date Posted: 20 januar 2012 at 19:56
Knallbra
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 15 mai 2012 at 12:58
Nå har jeg fått tak på en kullbinge til Roundhouse "Billy" etter inspirasjon fra KjellAn. Det finnes kun brukte å få tak i nå, så jeg var heldig i å få tak i en slik fra England. Der ser det ut som om noen fjerner den fra "Lady Anne" ved en ombygging? Etter noe tilpassing, blir det slik som på bildet under: - Kanskje skulle hytten ha vært tettet ytterligere i akterenden, da det ser ut som kull kan lett komme inn på "kjøkkenet"? Bingen er noe liten til å være realistisk - men kullforbruket på "Billy" er ganske minimalt - den går på gass! Optisk, ser loket mye "riktigere" ut med kullkasse enn uten! En litt anderledes kullkasse kan sees på loket foran. Den er litt større og mer kileformet. (Da kan dere bare gjette på hvilket lok denne kassen sitter på?)
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 mai 2012 at 12:43
Da ingen har vært frampå å gjettet på dette grønne loket, kan jeg si at dette er en Pearse "Europa" som nylig er innkjøpt - helt ubrukt og aldri fyrt opp!
Pearse har innstillt lokproduksjonen for flere år siden, så dette er en skjeldenhet!
Da loket har fast styring og omskifteventil kombinert for både rettning og pådrag, har dette loket vært en kandidat for ombygging i pinsen. Den originale løsning gir dårlig kontrollerbarhet av hastighet og ujamn gange. Ved å bygge om denne ventilen til kun å ta seg av omkastning og montere servo på en noe modifisert pådragsventil, har loket blitt mye bedre å kjøre.
|
Posted By: Roger Andre
Date Posted: 21 januar 2013 at 22:17
Vil fortsette på en litt glemt tråd.
Har tenkt og bygge denne.
Så har jeg , kommet godt i gang.
Jeg syns det er et ganske lett bygd sett, og kan anbefalle det videre til andre.
Nå er det igjen noe arbeid men jeg håper i løpe av noen dager at jeg kan legge ut en ferdig vogn.
------------- Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker
|
Posted By: Bo11
Date Posted: 25 januar 2013 at 21:12
Har beställt några Norska vagnar ifrån denna framställare.
Vad ingår i byggsatsen.
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson
MJ Signal - Tema
http://www.modellbyggare.se/" rel="nofollow - www.modellbyggare.se
|
Posted By: Basic71
Date Posted: 25 januar 2013 at 22:13
Byggesettet inneholder det du ser på messingplaten, du må ha en Roco vogn for å bruke understellet og taket. Det følger også med takdetaljer. Har bygget en av de andre.
Rune
|
Posted By: Bo11
Date Posted: 25 januar 2013 at 22:47
Tack för ert svar.
Detta betyder att det är en konvertering till en Rocovagn, och då blir detta kostsamma byggset, för att få en vagn.
Vänligen
Bo
|
Posted By: Bo11
Date Posted: 26 januar 2013 at 06:02
Vilken/Vilka Rocovagnar rekommenderas för Steiner/Steiner framtagningar av personvagnar.
Avseende: NSB BFo2b type7 vogn 624-625
Vänligen
Bo
|
Posted By: Basic71
Date Posted: 26 januar 2013 at 10:46
Du kan lese om dette i byggebeskrivelsen http://www.togbutikken.no/manual/Bfo.pdf" rel="nofollow - her .
Rune
|
Posted By: Bo11
Date Posted: 26 januar 2013 at 11:36
Basic71 wrote:
Du kan lese om dette i byggebeskrivelsen http://www.togbutikken.no/manual/Bfo.pdf" rel="nofollow - her .
Rune
|
Mycket fin byggbeskrivning.
Det är jag inte van vid.
Går Rocovagnen att få tag på, och vad kostar denna Rocovagn.
Jag går och grunnar på om jag ska bygga dessa, då de inte är kompletta byggsatser.
Har dålig erfarenhet av detta.
Samt att jag får en känsla av att det blir en relativt dyr vagn i slutänden.
Vagnen är jättefin och jag är svag för dessa typer av vagnar.
Ett blandat tågsätt med svenska och inslag av norska skulle vara trevligt.
Vänl
Bo
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 26 januar 2013 at 11:52
Roco vagnarna kommer i en ny serie i år av Roco. Annars så finns dom ofta på auktionssidan qxl.no.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 26 januar 2013 at 12:18
Den nye serien fra Roco er annonsert til NOK 369,- pr. stk. hos bl.a. togbutikken.no og nmj.no.
Om man kjøper brukt, må man passe på at nedre del av stigtrinnene følger med. Disse følger løse med i en "godtepose" med andre smådeler, i hvert fall i den første produksjonsserien fra 80-tallet. Pass også på at du får en vogn med takoppbygning, ikke tønnetak. I den nye serien ser det ut til at kun sovevognen har takoppbygning.
|
Posted By: Bo11
Date Posted: 26 januar 2013 at 13:14
Nu har jag gått igenom vad det skulle innebära för mig med att beställa ifrån ett icke Eu land.
Hade sett fram emot dessa vagnar, men inser att jag måste köpa detta från två håll, för att få ihop dessa norska byggsett.
Exempel utdragen ifrån webben som en prisidikering innan varan har nått mitt hobbybord.
Pris på internet: 1 350 kr |
Frakt och försäkring: 50 kr |
Tull 3,5 procent: 1 400 x 3,5%=49 kr |
Moms 25 procent: (1 400 + 49) x 25%=362 kr |
Speditionsavgift: 100 kr |
Att betala: 1 911 kr (1 400+49+362+100)
Detta blir kostnaden per vagnsenhet cirkus för att få ihop en modell.
Tar jag då bort den norska momsen så har jag vagnen för ca 1 650kr, fortfarande en dyr handel.
Vänl
Bo |
|
Posted By: steinel
Date Posted: 18 august 2016 at 11:24
Jammen mange flotte modeller i denne gamle tråden
Jeg har fått tak i et utgått Steinar & Steinar teakvognsett som ser veldig likt ut den ene vogna som står på Maihaugen. En BFo2b type 7. Den blir fin å ha på Lillehammer stasjon anno 1960.
Det er første gang jeg prøver meg på et messingbyggesett. Det er forholdsvis krevende så langt for en gammel mann selv om jeg så og si er født med loddebolt og avbiter i hendene. Får håpe jeg blir flinkere etterhvert.
Jeg begynte med den ene overgangsbelgen. Med litt rensing av flussdråper og litt mer filing, så tror jeg den blir bra.
Jeg har flere Roco teakvogner som jeg kanskje kan tenke meg å bygge om til messing etterhvert. Men det er bare en som har laterninetak. Er det mulig å få kjøpt laterninetak noe sted?
Vanskelig å ta skarpe bilder av noe så smått med mobilen .
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 22 august 2016 at 23:12
Denne ser flott ut! Gleder meg til å se resten av byggingen!
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 30 august 2016 at 17:42
Jeg er akkurat ferdig med bygge en Steinar & Steinar DFo, nr. 18009. Dette er ganske lettbygde, men samtidig meget detaljerte byggesett.
Slik ble den:
Helt ferdig var den visst ikke, som dette nærbildet avslører; det mangler dørhåndtak på endedørene...
Jeg har også montert belysning i vognen:
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: miniclub89drg
Date Posted: 30 august 2016 at 19:31
Nydelig arbeid Bjørn Runar!
------------- Mvh Knut, 1:220 og 1:87 i Fremo
|
Posted By: steinel
Date Posted: 31 august 2016 at 14:12
Vakkert. Ser at jeg har bukket noe i den ene belgen feil veg Bildene av bygget ditt blir flotte å ha under min videre bygging. Uten erfaring er det ikke så lett å forstå alt i S&S sin byggebeskrivelse, feks når det står at noe skal bukkes opp. Der ting skal bukkes er det et halvetset spor. Er det fast bestemt at det blir på utsiden eller innsiden etter bukking?
|
Posted By: steinel
Date Posted: 31 august 2016 at 14:15
Kan noen fortelle meg hvordan man tar av taket på en Roco teak uten å ødelegge vognkassa? Jeg har prøvd på en og kassa er så sprø at det synes umulig å få av taket uten at det spretter av små plastbiter.
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 31 august 2016 at 14:40
steinel wrote:
Vakkert. Ser at jeg har bukket noe i den ene belgen feil veg Bildene av bygget ditt blir flotte å ha under min videre bygging. Uten erfaring er det ikke så lett å forstå alt i S&S sin byggebeskrivelse, feks når det står at noe skal bukkes opp. Der ting skal bukkes er det et halvetset spor. Er det fast bestemt at det blir på utsiden eller innsiden etter bukking? |
Takk! Jeg tror ikke belgene på din og min vogn er helt like, så det er ikke sikkert du har gjort noe feil. Legg merke til at det ikke er noen deler på midten utvendig på dine belger.
S&S sine byggebeskrivelser er ikke alltid helt 100%, de kunne gjerne ha fått en korrekturlesing før de ble gitt ut...
I de fleste tilfellene bukkes delene slik at halvetsingen blir på innsiden, det pleier stå spesifikt når noe skal bukkes motsatt vei.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: steinel
Date Posted: 31 august 2016 at 14:55
Takk. Det er gangbrettet på min belg som har blitt opp ned. Så vet jeg det til jeg skal lodde flere belger Halvetsing på innsiden, prøver å huske det. "Bukke opp" betyr kanskje at når delen ligger flatt slik som den satt opprinnelig i arket, så skal noe bukkes opp fra underlaget.
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 31 august 2016 at 19:58
Kanskje en kan gjøre seg tanken at det er på innsiden det blir 'materiell til overs' når en bøyer ...?
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 02 september 2016 at 10:05
Endelig fått på grunning på mitt aller første messingbyggesett. Dette ble påbegynt for opp mot 15år siden og aldri fullført. Jeg ble advart om å ikke starte med dette som førstegangsbygger, men jeg ville ha en G4 den gang. Nesten helt ferdig, bestemte jeg meg for å teste ut sandblåsing på vogna, uten noe erfaring i det hele tatt gikk jeg på med full fres og ble i grunnen skuffet over at rusk og rask ikke forsvant når jeg sandblåste. Når jeg tilslutt gav opp, så jeg med forskrekkelse at messingen hadde slått seg og bult ut mange plasser pga sandblåsingen. Lei av det hele ble vogna satt i skammekroken. Vogna har ved jevne mellomrom blitt tatt opp igjen, men fort lagt ned pga den bulende messingen. Her om dagen tok jeg mot til meg og loddet på de to siste delene som manglet og gav den en omgang med primer.
Vogna gikk fra kastbar til brukbar.. Ble ikke så halvgale og blir et fint minne om mitt første messingbyggesett.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Bo11
Date Posted: 04 september 2016 at 18:54
Bjørn R Larsen
Mycket snygg teakvagn, stor eloge för denna målning samt bygge. Belysningen var en kul grej.
Har du använt bets / oljefärg / vattenbaserat. Svart wash ser jag du har jobbat med.
|
Posted By: steinel
Date Posted: 04 september 2016 at 19:34
Lurte på om jeg skulle legge ut noen bilder etterhvert som arbeidet med BFo2b langsomt skrider fram. Kanskje noen er interessert Jeg har hoppet litt i forhold til byggebeskrivelsen. Jeg venter på et bukkeverktøy. Tror det kan bli krevende å bukke vognkassen uten et godt hjelpemiddel. Så jeg hoppet til endeveggene. De var ganske enkle å bygge ferdig selv om jeg synes det er ganske smått med 0,4mm bor og 0,3 messingtråd. Her en den ene fra utsiden og den andre fra innsiden.
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 04 september 2016 at 21:32
Bo11 wrote:
Bjørn R Larsen
Mycket snygg teakvagn, stor eloge för denna målning samt bygge. Belysningen var en kul grej.
Har du använt bets / oljefärg / vattenbaserat. Svart wash ser jag du har jobbat med. |
Takk, Bo.
Jeg har brukt denne metoden: http://bjornrl.wordpress.com/2016/08/31/maling-av-teakstruktur/" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com/2016/08/31/maling-av-teakstruktur/
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
|