MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - KjellAn's hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

KjellAn's hagejernbane

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 8>
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2014 at 22:28
Jeg har krokkoblinger på første og siste vogn av grusvognene. For lettere å koble grusvognene sammen med andre vogner og til alle lokene.

Lyd til Little John kommer nok .... Har ikke sjekket ennå.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2014 at 17:28
25. januar 2014

Det ble tid til en liten kjøretur med Victoria på Furubakken hagejernbane i dag. Det var "bare 4 kuldegrader" - men det var likevel kaldt nok for fingrene som skulle holde på r/c-kontrollen. Wink

Her er i hvert fall noen bilder fra kjøringen.

Victoria ved innkjør Furubakken stasjon.


  

Victoria med blandet tog på Furubakken stasjon.


  

Kjeletrykket er på 30 psi - klar for avgang.



Victoria på vei ut av banens tunnel.




Edited by KjellAn - 05 februar 2017 at 11:47
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 01:12
Vurdert å skaffe deg en dampdrevet snøfreser eller plog i front......hadde sett kult ut på denne årstiden :-)
Jarle
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 13:30
Hei KjellAn
Nydelige bilderClap
Det sorte lokomotivet med rød linjering står perfekt mot det snøhvite! Snøen gir virkelig en ekstra touch til togfotograferingen.
Hilsen Michael (ØVJ er håpløst druknet i snø)
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 13:53
Originally posted by Toftebanen Toftebanen wrote:

Vurdert å skaffe deg en dampdrevet snøfreser eller plog i front......hadde sett kult ut på denne årstiden :-)
Ja - jeg har vurdert det, men må først ha en plan om hvordan lage en.
Jeg har noen byggeprosjekter som allerede venter på å bli ferdig, men man skal ikke se bort fra at det dukker opp en roterende om en stund ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2014 at 22:21

Prosjekt roterende snøfreser for hagejernbanen

Jeg trenger tips om hvor man kan skaffe en passende elektromotor for 12volt og som er kraftig nok og har høyt nok turtall (>1000 rpm). Jeg har funnet et passende 12v blybatteri (151x65x94mm) hos Biltema.

Bredden på den roterende vil ligge på omtrent 100-120mm, så motoren kan gjerne være opp mot 90mm i diameter. Har sett på ELFA, men finner bare dyre maxxon børsteløse motorer eller at de har for lavt turtall. Greit om det finnes motorer som kan kjøpes over disk eller på nettet her hjemme. Jeg trenger ingen annen styring av motoren enn en av/på-bryter.

Framdriften på sporet sørger 2 livesteamlok for ... Wink


Jeg har sett en bra roterende snøfreser på Youtube, og med en byggebeskrivelse som ligger nær opp til hva jeg tenker meg.

Filmene viser riktignok en roterende i skala 1:32, men prinsippene blir de samme.

Derfor - noen som vet hvor man kan skaffe en passende elektromotor til dette prosjektet?

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2014 at 22:35
Jepp. Hobbyking er rimelig:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.asp
Her er det billige børsteløsemotorer og batterier. Jeg er litt usikker på hvilken motor, batteri og esc du trenger.
Marius
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2014 at 23:05

Jeg spurte om det finnes forhandlere her i Norge - ikke i utlandet. (Trenger ikke betale mye frakt og moms hvis jeg kan få det over disk her.)

Det må ikke nødvendigvis være en børsteløs motor. (Må ikke slike styres med en elektronisk styreenhet for å få motoren til å gå riktig? Og det gjør vel motoren unødvendig dyr.)

Jeg ønsker å bruke vanlig 12volt batteri. Det jeg har funnet hos Biltema har 7,2Ah og burde holde lenge. Da bør også elektromotoren være for 12volt.



Edited by KjellAn - 31 januar 2014 at 23:08
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Morten J. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten J. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2014 at 23:11
Er normalt ingen voldsom tilhenger av hagejernbane, men det der er noe av det grommeste jeg har sett! :) Hadde ikke klaga på noen cm snø da nei...
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2014 at 23:27
Hei

Har du sjekket Norwegian modellers ?

Eks. http://www.modellers.com/Produkter/Elektroutstyr/Motorer/Båtmotorer/Elmotor-Robbe-Power-700-13--R4470-p0000009180.aspx
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2014 at 23:34
Hei Jarle. Takk for tipset. Smile
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 00:05
Et forslag, mulig det er et skikkelig dårlig forslag: hva med å plukke ut motoren fra en billig skrudrill? Det er kanskje ikke kraftig nok?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 00:34
Hva med vinduspussermotor for bil?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 07:34
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Hva med vinduspussermotor for bil?
Noen som vet hvor rask (rpm) en vindusviskermotor er? Den gires vel vanligvis ned noe før overføringen til viskerarmene. 

Kanskje en tur til en bilopphugger blir en billig og solid løsning for prosjektet. Tongue




hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 08:53
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg spurte om det finnes forhandlere her i Norge - ikke i utlandet. (Trenger ikke betale mye frakt og moms hvis jeg kan få det over disk her.)

Det må ikke nødvendigvis være en børsteløs motor. (Må ikke slike styres med en elektronisk styreenhet for å få motoren til å gå riktig? Og det gjør vel motoren unødvendig dyr.)

Jeg ønsker å bruke vanlig 12volt batteri. Det jeg har funnet hos Biltema har 7,2Ah og burde holde lenge. Da bør også elektromotoren være for 12volt.




Jeg leste ikke spørsmålet som at det var viktig med norsk forhandler. Etter frakt og moms er vel prisen generelt fortsatt halvparten av det man betaler i Norge.

Av norske forhandlere så er det
Elefun
Norwegian Modellers og
Smallsize/hobbyland (som henger sammen med NMJ)
Marius
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 12:55
Jeg tror jeg hadde tatt utgangspunkt i en rimelig batteridrill med gir?
Denne er lett å turtallsregulere og er levert med batteri. Da kunne man beholde batteriet også - og hatt løst tak for enkelt batteribytte.

Både Bûhler og Pittman har motorer med gir - men slike koster!
Pittman leverer motorene til Accucraft - og Büher leverer(?) motorer til LGB (i hvert fall tidligere).
Fordelen med en batteridrill, er at de oftest er levert med planetgearkasse der motor og kraftuttak er i samme plan - og ofte bygget sammen. Det gjør at hele drivline lar seg enkelt feste.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2014 at 20:38
En annen fordel med skrudrill vil vel være at den har mulighet for å justere moment (hvis man klarer å beholde mesteparten av drivlinja) - da kan man stille inn roteren til å slure før den går i stykker...
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 10:43
Fant en snøfres front i skala G på Dietz Elektronic. Kan den være av interesse til dit prosjekt?
SOHo
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 11:50

Originally posted by Sven Ole Sven Ole wrote:

Fant en snøfres front i skala G på Dietz Elektronic. Kan den være av interesse til dit prosjekt?
Den var fin. Da slipper jeg å lage selve snøskovlene.

For øvrig var ferdigmodellen veldig fin, selv om både sporvidden og prisen på 3498Eur blir litt feil for meg ... Wink

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 20:03
Den roteren så nydelig ut. Men etter å ha lest en info-pdf som lå på nettsiden til Dietz kan det virke som om den ikke er ment å bruke til ekte snørydding - men så er da mine tyskkunnskaper heller dårlige... 

"Das Schleuderrad wird ebenfalls von einem Bühlermotor angetrieben. Aus
Sicherheitsgründen ist jedoch die Kraftübertragung und Drehzahl so
reduziert dass beim Anfassen des laufenden Schleuderrads keine Schäden
oder Verletzungen entstehen können. Dadurch ist ein echter
Schneeräumbetrieb nicht möglich."

Betyr ikke den siste setningen at det ikke går an å rydde ekte snø med den?
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2014 at 21:19

Jeg har også lest info'en om begrensingene fra Dietz. 

Hvis skovlene imidlertid er laget solide nok tror jeg ikke det skal være noen problemer med å montere en kraftig nok motor - med både nok moment og høy nok hastighet på omdreininger pr minutt. At Dietz av "Sicherheitsgrunden" har satt inn en liten motor, har nok mer med fabrikkgaranti og erstatningsrett å gjøre ... Wink

Nå har jeg sendt en epost til firmaet og spurt mer om tekniske detaljer på skovlene på fresen. Så får vi se hva som blir teknisk mulig.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 14:07

Jeg har lenge hatt planer om å lage en slik dampdrevet. Embarrassed
Et slikt prosjekt ligger nok et godt stykke frem i tid,
men jeg har samla litt info.
Ta en titt på http://www.froel-schleuder.de/
Han lager alt du trenger, og så vidt jeg har forstått,
er han også den som lager fresen Dietz bruker.
Svarer kun på tysk.



Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 16:01
Originally posted by rebelego rebelego wrote:

Jeg har lenge hatt planer om å lage en slik dampdrevet. Embarrassed
Et slikt prosjekt ligger nok et godt stykke frem i tid,
men jeg har samla litt info.
Ta en titt på http://www.froel-schleuder.de/
Han lager alt du trenger, og så vidt jeg har forstått,
er han også den som lager fresen Dietz bruker.
Svarer kun på tysk.



Har du forhørt deg om pris?

Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 16:30

Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Har du forhørt deg om pris?

Ja, jeg fikk en haug med info, bilder og priser fra Freddy Ölschläger tidlig i høst. Avhengig av detaljer og sidelemmer o.l. lå prisen for ferdig lakkert enhet med motor fra 1.200 til 1.650 euro uten mva, men man kan også kjøpe enkeltdeler og ulakkert.

Kanskje vi skulle lage en egen hagebane-damproter/snøfreser-tråd? Smile


 

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2014 at 23:00

Ja, det er fint om denne tråden fortsetter med mest om Furubakken hagejernbane. Wink

Jeg har nettopp fått epost fra Ölschläger med de samme bildene som Thomas har. Jeg legger de ut i en egen tråd som kan handle om bygging av damprotere for hagejernbaner.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2014 at 13:53

6. mars 2014

Den lille traktoren Little John og grusvognene har vært en tur innom maleverkstedet.




Traktoren og LGB-vognene var altfor fine og blanke rett ut av esken. Så da ble det en runde innom maleverkstedet. Det er brukt litt forskjellige smussemetoder på traktoren og vognene, og jeg er godt fornøyd. Tongue

Vognene ble først grunnet med forskjellig rustfarger. Så et lag med "chipping fluid" fra AK Interactive. Deretter et lag med grå akrylmaling som er den egentlig fargen på vognene. Chipping fluid'en får akrylmalingen til å flasse av. Så litt rustfarge som vaskes nedover vognsiden med whitespirit. Til slutt et lag med beskyttende klarlakk.

Traktoren ble bare grunnet med matt klarlakk for å få bort den blanke originalfinishen. Deretter ble traktoren vasket med svart og rustfarge og whitespirit. Den rustne skorsteinen ble tørrbørstet med rust-smussepulver. Taket ble malt og behandlet som vognene fordi jeg synes det ser bedre ut med et sølvfarget tak med rust- og sot-flekker enn det originale mattsorte taket.


Da er Little John og grusvognene klare for utkjøring av grusballast på Furubakken hagejernbane ... Tongue



Edited by KjellAn - 05 februar 2017 at 11:56
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2014 at 13:59
Hei Kjell.....dette ble fantastisk bra Clap
Back to Top
HaZach View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HaZach Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2014 at 23:25
Toppers Kjell!Thumbs Up
Mvh. Hans Zach.

Ha en god MJ-dag
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2014 at 19:55
Imponerende! Clap
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2014 at 21:34
Hans W Horne, Ejvind og Direktøren nyter bildene og den flotte jobben du har gjort! Vi hever en vaffel i hyllest, og garanterer at dette utløser merarbeide for deg. 8 Little John til er på vei.....
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.