KjellAn's hagejernbane |
Post Reply | Page <1 5678> |
Author | |
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lekkert :)
|
|
mvh,
Leif |
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
God stemning!
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hyggelige bilder, Kjell. Vi her på Traffic Office kan melde tilbake om trafikk på et flertall baner i dag. See you tomorrow!
|
|
krsven
|
|
Doogledee
Veteran Joined: 04 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 134 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for flott treff, og fantastisk servering. Flott å se anlegget ditt live, bildene gir ikke godt nok intrykk av hvor flott anlegg du har fått til i hagen.
Virkelig inspirerende :) |
|
mvh,
Leif |
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en liten video av Jan sin Lady Anne og Leif's Lady Anniken i det våte været |
|
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tiltredes.... tusen takk for en særdeles hyggelig og sosial happening med servering av ypperste klasse. Å kjøre livesteam i fuktig vær er en stemning i seg selv som gjør kjøringen ekstra morsom og utfordrene med tanke på glatt skinnegang.
-jan
|
|
TinyD
Veteran Joined: 21 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 174 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for sist! Det var utrolig hyggelig |
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den trestle'n var nok et gjennomført og flott byggverk på banen Kjell!
Flott å se at den andre brua også fungerer.
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Åj så fint. Dette står ikke noe tilbake for "de beste utenlandske" - gleder meg til en prøvetur. Og det skulle kanskje by seg en anledning til en belastningsprøve for trestlen ganske snart? I og med at det mangler brakevan bakerst i toget så vil dette lånes (permanent) ut fra Greengrass Light Railway - det er trafikkstopp der om dagen.
|
|
krsven
|
|
Ove I Hagen
Medlem i MJF Joined: 06 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig
bra video :-)
|
|
ArveG
Medlem i MJF Joined: 30 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
Supert. Nydelig.
Takk for at du deler dettemed andre.
Har du tenkt på å skrive en artikkel om banen din til MJ-bladet eller M&E? (Kanskje helst M&E, da når du et bredere hobbypublikum.
Ha en fortsatt fin 17. mai.
Edited by ArveG - 17 mai 2012 at 20:53 |
|
Hilsen
ArveG |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell!
Nå har jeg også fått tak i en brukt kullkasse til min Billy, makan til den du har fra Rhos Helyg Locomotive Works.
Prøvde direkte fra Roundhouse men de har ikke denne delen lenger - så eneste mulighet er "bruktmarkedet".
Det ser ut til at mange i England fjerner denne kullbingen på "Lady Anne" ved en ombygging av loket? Derfor får Rhos Helyg Locomotive Works av og til tak i noen som de kan selge.
Min kullbinge må først strippes for maling og males opp - men jeg fikk med en resinstøpt kullsats til bingen.
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Livingsteam Gardenrailways er behjelpelig med både omregulering og ekspropriering hvis dette skulle være nødvendig. Utstikning av banen tas også på strak arm. Og dessuten tyder all erfaring med det motsatte kjønn på at de setter pris på grovere saker......vel,underforstått store skalaer., slik at en evt. omregulering tror jeg vil gå smertefritt.
|
|
krsven
|
|
Ove I Hagen
Medlem i MJF Joined: 06 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
|
hei Kjell
veldig inspirerende lesning.
Siden jeg sitter med et drøyt mål tomt er det jo litt fristende å gjøre noe selv.
men det spørs om jeg får godkjent søknad om omregulering og evt. ekspropriering ;-)
Intill videre blir det vedhoggst.
|
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell,
Får virkelig lyst til å bygge når en ser sånne bilder ! Min Billy er et byggesett, som jeg holder på med nå. Blir "sht-line" som kristian kaller det Synes Billy var for åpen bak, så jeg har loddet litt, og lukket. Er i tvil om det kommer en kullkasse eller ikke. Blir i alle fall lakkert svart matt. Billakk som tåler varme, så den skal en runde i ovnen for å herdes. Senere blir det smussing, og egne navneskilt er bestilt. Moro med ekte damp !
MJ-hilsen Tom
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Amatøren
Viderekommen Joined: 11 mars 2010 Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bildet sier mere enn 1000 ord! Blir våt i øyet (og misunnelig) av å se på det. Hyggelig med slike bilder! Edited by Amatøren - 23 januar 2012 at 20:05 |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott skive, Kjell! Jeg ser på bilder fra flere anlegg at man bruker skive i enden av togspor(hvis dette da eksisterer i vår verden...) som en kombiløsning for både å kunne snu lokomotivet og få det inn på andre spor - gjerne for å få loket i andre enden av togstammen på en sekkestasjon. Man sparer både plass og sporveksler på dette - og det siste liker jeg selvsagt ikke - men dette var altså et flott byggverk - hyggelig å se en tidlig søndags morgen!
|
|
krsven
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tøffft, Kjell
Det var godt det ikke var en skala F-16 du skulle lande, da Er plog neste byggeprosjekt? |
|
Bjørn Egil
|
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
quote:Jeg ville gjerne ha en kullkasse i stedet, og da fikk jeg tak i en kullkasse (type Lady Anne) fra England. Kullene er ekte kullklumper som er limt fast.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell!
Dette så utrolig bra ut!!
Er kullkassen et hjemmebygg, eller har du kjøpt et byggesett?
Holder på med en Billy selv med innvendig ramme og utvendig styring med eikehjul (for 45 mm. sporvidde). Kunne tenkt meg å gjøre noe tilsvarende mht. kullkasse!
|
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for inspirerende bilder, Kjell
Får satse på grønne, milde vintre, så vi gutta får kjørt med hagejernbane og livesteam hele året.
Skifolket kan reise dit snøen er, så kan vi andre ha det moro i stedet !
Fortsatt GOD JUL
Hilsen Tom
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så lekkert! Jeg tar med ideen til Roundhouse - kullkassa var helt på sin plass! Håper du får tid til mer byggerier Kjell, dette lover bra fremover!
|
|
krsven
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gratulerer, Kjell!
|
|
Bjørn Egil
|
|
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sitat Kjell : "Etter en diskusjon med Kristian har jeg funnet ut at klaringen til tunnelveggen bør være minst 12 cm fra senter av sporet i kurven gjennom tunnelen - i hvertfall slik at Vale of Rheidol og Darjeeling går klar av tunnelveggene. Den siste finstøpingen av tunnelportalene tas når jeg har prøvekjørt tunnelen med de nevnte lokene". Nå er det jo slik at jeg har en Vale of Rheidol i lekker dyp grønn farge til salgs for en billig penge. Det betyr at du har muligheten til å kjøre dette loket permanent hvis du er rask og bestemmer deg.....ingenting er som et damplok med lokfløyte som kommer ulende ut av tunellen. Du bare må ha det
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jadajadajada - jeg vet at lokomotivet er litt forsinket, men jeg antar at tre uker ikke påvirker trafikken nevneverdig - du har som kjent ennå ikke fått tillatelese til midlertidig anleggsdrift og så lenge det er lokomotivleverandøren som gir denne så føler jeg situasjonen relativt komfortabel. Som kjent så har Livingsteam Gardenrailways lokpool også lok for utleie til lik pris som ordinær salgspris - men det var dette med victorian og deep brunswick green da............ |
|
krsven
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kald septemberluft? Hva er det som skjer der sønnafjells? Her i det nordenfjellske var det +21 og strålende sol midt på dagen i dag. - men nå har silregnet kommet hit også ..
|
|
Svein S
|
|
Arkitekten
Viderekommen Joined: 02 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 63 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser bra ut
|
|
Hvem, sa du?
Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv. |
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell!
Solid stykke arbeid ser det ut til! Gleder meg til et Katie-besøk med noen toakslinger, kaffe og litt damp i kald septemberluft. Aner vi at anlegget kan åpnes for midlertidig godstrafikk om ikke så lenge?
|
|
krsven
|
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell !
Dette så bare lekkert ut ! Får inspirasjon selv til å bygge slikt. Jeg har bare en flat plen å boltre meg på, men kan sikkert få til noe. Lager p.t. spor på finerplater, avstivet, har noen ideer for hvordan det kan bli. Først et oppsett jeg kan sette sammen, og senere demontere. Moro med damp uansett. Og så er jeg så heldig å få kjøre hos Jan noen ganger.
Hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
jsalve
Viderekommen Joined: 21 juli 2010 Location: norge Status: Offline Points: 59 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell og takk for sist
Det er virkelig spennende å følge utviklingen av anleggsarbeidet ditt. Metoden du benytter i fundamentet er jeg overbevist om at duger best i et land som har krevende klima. Spesielt i overgangen mellom frost og varme hvor bakken til tider er ustabil. Fordelen med denne fundamenteringen er at hele støpen, under forutsetning av at den er godt armert, løfter seg likt hele veien slik at du ikke får brå ujevnheter i sporet. Min bane ligger som kjent på samme type konstruksjon og den er meget stabil gjennom hele året. En annen fordel med denne konstruksjonen er at du kan med lette grep gjøre sporjusteringer og endringer av sporplan. Tunnellen din ser spennende ut. Det er utrolig effektfullt å kjøre livesteam i tunneller. Her er det viktig å tenke på at du når tak i materiellet om det skulle spore av. Ellers er jeg imponert over "fasaden" du bygger banen på. Meget lekkert anlagt. Når små koselige bygninger og tilpasset fauna er på plass vil helheten bli fantastisk. Gleder meg virkelig til å se dette i ekte 3D. Jan Salvesen
|
|
Post Reply | Page <1 5678> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |