MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flexiskinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flexiskinner

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flexiskinner
    Posted: 02 juli 2011 at 12:36
Jeg bruker Roco code 83 med betongsviller og synes de er nettere en Pecos nye code 75 med betongsviller
 
 
Men når det er sagt, så foretrekkes Peco code 75 når det skal være spor med tresviller, og som antydet lenger oppe i tråden så skal det være temmelig ukurant/gammelt materiell hvis det ikke ruller greit på dette sporet.


Edited by jevistad - 02 juli 2011 at 13:39
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2011 at 07:43
Ja, det var vel Peco jeg hadde i tankene ja, vet ikke hvordan de andre er.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2011 at 21:39
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

[...] 83 er såvidt meg bekjent utviklet spesielt for det amerikanske markedet, [...]

Det gjelder vel Pecos code 83, men neppe code 83 fra f.e.ks. Roco eller Tillig?

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2011 at 20:19
Velkommen på forumet BernardSmile

Generelt kan man vel si at jo lavere code jo lettere skinne. Code er et uttrykk for skinnehøyden målt i tusendeler av en tomme. Code 100 blir da 2,54mm og er veldig grove skinner, som Lars påpeker. 83 er såvidt meg bekjent utviklet spesielt for det amerikanske markedet, med andre svilleavstander og sporveksler enn her i Norge, så da spørs det hvilket forbilde du vil ha. Code 70 har jeg ikke vært borti, men jeg bruker selv code 75 (Peco). De eneste vognene jeg har hatt problemer med er gamle Märklinvogner, hvor hjulflensene er så høye at de tar nedi svillene. Nå skal det også sies at du også kan bytte aksler og hjul på de fleste vogner, slik at de passer med de skinnene du bruker.

Det er jo også endel som kombinerer de ulike skinnehøydene, ved å bruke grove skinner på hovedsporet og lettere skinner på sidespor osv., det er fullt mulig så lenge du tar hensyn til differansen mellom de der du skal koble de sammen.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2011 at 16:37
100 er høytt, og tilsvarer høyere profil enn virkelighetens jernbane (i Norge/Europa) hvis du forstørrer den 87 ganger. Code 83 tilsvarer de mest moderne og solide skinnene som benyttes i Norge, typisk på hovedlinjene og spor lagt i nyere tid. Code 83 passer da også flensene til de fleste mj-fabrikantene - altså slipper du å bytte hjul, som du kanskje må for de laver codene. 

75 og 70 kan kanskje andre fortelle mer om; de tilsvarer i alle fall lavere skinnevekter/profiler i virkelighetens jernbane. Så vidt jeg vet, er det ikke alle flenser/hjul som uten videre passer på lavere coder. 
Back to Top
bendeboer View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 01 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bendeboer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2011 at 15:30
Hei, 

Kan noen gi meg tips/anbefalinger om hvilke flexiskinner jeg skal kjøpe?

Code70, 75, 83 eller 100?


Mvh
Bernard
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.