MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 3 m Fremo-moduler av restmaterialer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

3 m Fremo-moduler av restmaterialer

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2011 at 15:32
Originally posted by eibro eibro wrote:

Kjempeflott Svein.
Har du planer om å komme til Krisitansand? Det er jo litt langt for deg.


Det blitt i lengste laget når de fleste treffene er i vinterdekksesongen med korte dager, og mørkekjøring over store avstander tiltaler meg mindre og mindre med årene.
Svein S
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2011 at 13:39
Svein?
 
Hommelvika du holder til i?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2011 at 12:44
Supert! Dette blir spennende å følge videre. Og HVILKEN utsikt du har! Shocked
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2011 at 08:47
Kjempeflott Svein.
Har du planer om å komme til Krisitansand? Det er jo litt langt for deg.
Eirik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2011 at 00:14
5 dager hjemme alene og utmerket verandavær blir bl.a. brukt til å bygge to nye moduler som jeg i min optimisme allerede har meldt på Gardermotreffet. Det var på tide å begynne å bygge dem. Modulene er en gjenskaping av et konkret parti langs Østfoldbanen. Jeg kommer tilbake til forbildet ved en senere anledning.

Jeg har alltid ment at MJ behøver ikke være en dyr hobby, blant annet fordi man kan ombruke ting eller bruke overskuddsmaterialer fra andre prosjekter. To modulkasser, bein og sporunderlaget ble tilvirket kun ved bruk av materialer jeg hadde liggende. Noe er helt tilbake fra Rørosbaneanlegget mitt som jeg pakket sammen i 1992.



Slik startet det på lørdag kveld med å tegne opp et Fremo-endestykke på restfinér.



Søndag kveld var alle endestykkene og sidekantene skåret til. Disse to seksjonene skal henge permanent sammen, så i den "indre" modulskjøten er det spesialprofil. Jeg hadde noen messingrør liggende fra seksjonsskjøter fra tidligere anlegg liggende, så i stedet for å lage noe nytt, tok jeg tre av disse messingrør + 8mm maskinbolt i stedet. Rørene var litt tykkere enn endestykkeplatene, så jeg måtte fore opp med en list slik at rørene får treverk rundt hele seg. Rørene brukes for å lage en presis dokking i skjøten og som tåler å tas opp og ned mange ganger. Det finnes nyere og mer elegange løsninger for å få til det samme, men det var det med ombruk da .....
Skjøtendestykkene er skåret ut sammenskrudd for å sikre nøyaktig likt profil. Oppboringen til rørene ble også gjort mens stykkene var skrudd sammen.



Jeg hadde anledning til å avspasere i dag mandag, så dagen startet med å sette sammen de tilskårne delene. Her ligger alt klart for å montere den første modulkassa.



Disse to modulene har noen skjeve vinkler, og for å sikre at disse vinklene forble riktige under monteringen, skrudde jeg ned noen midlertidige føringer i verandagulvet som en slags jigg.



Bein laget jeg av noe 2"x2" (47x47) jeg hadde liggende, splittet disse i to begge veier og fikk da bein i 22x22. Det er litt i spinkleste laget, så jeg vurdere å lage nye krafatigere bein, men med toppen i samme dimensjon som her slik at de går inn i beinbefestigelsen som er fritt etter Skaarerbanens Venner. Befestigelsen er standardisert slik at når beina når helt til topp i festet (skal sette på en list øverst som sperrer), er s.o. 129,5 cm over gulv. Fremo-normen er som kjent 130 cm. Da har 0,5 cm å regulerer på nedover, og flere cm motsatt vei.



Og vips, var den første modulen på beina. Den oppmerksomme leser vil se at det ene beinet er montert mot endeseskjonen og ikke på langseksjonen. Det har sine ulemper, men som man ser går ytterprofilen langt ned i det hjørnet, så det ville ikke blitt plass til beinfestet uten å forkorte den, og da måtte jeg ha spesialbein akkurat her. Det var ikke ønskelig, så da ble det å feste det beinet til endestykket i stedet.



Etter at begge modulene var beinsatt og koblet sammen, skulle sporunderlagene tilskjæres og nøyaktig sporplassering bestemmes. Teoretisk skulle den vestre modulen ha en lang 600 cm kurve. Men med så store radier, vet jeg at beregnng i 1:10 ikke alltid stemmer, så sluttutleggingen må skje i 1:1. Jeg har derfor gjennom årenes løp laget meg en rekke pappmaler for ulike kurveradier, fra 55 cm og opp til 600 cm. Egentlig er det ganske enkelt å legge inn en slik kurve. Først tegner jeg opp tangentene kurven skal ligge an mot. På Fremo-moduler er kravet av sporet går vinkelrett på endestykket. Dermed er tangentlinjene gitt. Da er det bare å legge kurvemalen inntil slik at den tangerer begge tangentlinjene. Med så store radier bryr vi oss ikke om overgangskurver. Utlegget viste at tangentlinjene møttes litt forskjøvet i forhold til det forventede midt på seksjonen. Det gjorde at det ikke var plass til en 600 kurve. Jeg måtte ned til 400 cm, men det er jeg romslig det også, og i høyeste grad prototyp.



Mens jeg stod der å tilpasset og målte, gikk solen ned og rett etter kom dagtoget fra Bodø nede i vika.



Dermed begynte det både å bli litt dårlig arbeidslys for en som snart passerer 60, samt litt kjøligere også. Tid for å avslutte. Men litt er nå blitt gjort disse tre dagene.
Fortsettelse følger når noe nytt skjer.

Takk for oppmerksomheten!

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.