Print Page | Close Window

3 m Fremo-moduler av restmaterialer

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6259
Printed Date: 22 november 2024 at 16:28
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: 3 m Fremo-moduler av restmaterialer
Posted By: ses
Subject: 3 m Fremo-moduler av restmaterialer
Date Posted: 10 mai 2011 at 00:14
5 dager hjemme alene og utmerket verandavær blir bl.a. brukt til å bygge to nye moduler som jeg i min optimisme allerede har meldt på Gardermotreffet. Det var på tide å begynne å bygge dem. Modulene er en gjenskaping av et konkret parti langs Østfoldbanen. Jeg kommer tilbake til forbildet ved en senere anledning.

Jeg har alltid ment at MJ behøver ikke være en dyr hobby, blant annet fordi man kan ombruke ting eller bruke overskuddsmaterialer fra andre prosjekter. To modulkasser, bein og sporunderlaget ble tilvirket kun ved bruk av materialer jeg hadde liggende. Noe er helt tilbake fra Rørosbaneanlegget mitt som jeg pakket sammen i 1992.



Slik startet det på lørdag kveld med å tegne opp et Fremo-endestykke på restfinér.



Søndag kveld var alle endestykkene og sidekantene skåret til. Disse to seksjonene skal henge permanent sammen, så i den "indre" modulskjøten er det spesialprofil. Jeg hadde noen messingrør liggende fra seksjonsskjøter fra tidligere anlegg liggende, så i stedet for å lage noe nytt, tok jeg tre av disse messingrør + 8mm maskinbolt i stedet. Rørene var litt tykkere enn endestykkeplatene, så jeg måtte fore opp med en list slik at rørene får treverk rundt hele seg. Rørene brukes for å lage en presis dokking i skjøten og som tåler å tas opp og ned mange ganger. Det finnes nyere og mer elegange løsninger for å få til det samme, men det var det med ombruk da .....
Skjøtendestykkene er skåret ut sammenskrudd for å sikre nøyaktig likt profil. Oppboringen til rørene ble også gjort mens stykkene var skrudd sammen.



Jeg hadde anledning til å avspasere i dag mandag, så dagen startet med å sette sammen de tilskårne delene. Her ligger alt klart for å montere den første modulkassa.



Disse to modulene har noen skjeve vinkler, og for å sikre at disse vinklene forble riktige under monteringen, skrudde jeg ned noen midlertidige føringer i verandagulvet som en slags jigg.



Bein laget jeg av noe 2"x2" (47x47) jeg hadde liggende, splittet disse i to begge veier og fikk da bein i 22x22. Det er litt i spinkleste laget, så jeg vurdere å lage nye krafatigere bein, men med toppen i samme dimensjon som her slik at de går inn i beinbefestigelsen som er fritt etter Skaarerbanens Venner. Befestigelsen er standardisert slik at når beina når helt til topp i festet (skal sette på en list øverst som sperrer), er s.o. 129,5 cm over gulv. Fremo-normen er som kjent 130 cm. Da har 0,5 cm å regulerer på nedover, og flere cm motsatt vei.



Og vips, var den første modulen på beina. Den oppmerksomme leser vil se at det ene beinet er montert mot endeseskjonen og ikke på langseksjonen. Det har sine ulemper, men som man ser går ytterprofilen langt ned i det hjørnet, så det ville ikke blitt plass til beinfestet uten å forkorte den, og da måtte jeg ha spesialbein akkurat her. Det var ikke ønskelig, så da ble det å feste det beinet til endestykket i stedet.



Etter at begge modulene var beinsatt og koblet sammen, skulle sporunderlagene tilskjæres og nøyaktig sporplassering bestemmes. Teoretisk skulle den vestre modulen ha en lang 600 cm kurve. Men med så store radier, vet jeg at beregnng i 1:10 ikke alltid stemmer, så sluttutleggingen må skje i 1:1. Jeg har derfor gjennom årenes løp laget meg en rekke pappmaler for ulike kurveradier, fra 55 cm og opp til 600 cm. Egentlig er det ganske enkelt å legge inn en slik kurve. Først tegner jeg opp tangentene kurven skal ligge an mot. På Fremo-moduler er kravet av sporet går vinkelrett på endestykket. Dermed er tangentlinjene gitt. Da er det bare å legge kurvemalen inntil slik at den tangerer begge tangentlinjene. Med så store radier bryr vi oss ikke om overgangskurver. Utlegget viste at tangentlinjene møttes litt forskjøvet i forhold til det forventede midt på seksjonen. Det gjorde at det ikke var plass til en 600 kurve. Jeg måtte ned til 400 cm, men det er jeg romslig det også, og i høyeste grad prototyp.



Mens jeg stod der å tilpasset og målte, gikk solen ned og rett etter kom dagtoget fra Bodø nede i vika.



Dermed begynte det både å bli litt dårlig arbeidslys for en som snart passerer 60, samt litt kjøligere også. Tid for å avslutte. Men litt er nå blitt gjort disse tre dagene.
Fortsettelse følger når noe nytt skjer.

Takk for oppmerksomheten!



-------------
Svein S



Replies:
Posted By: eibro
Date Posted: 10 mai 2011 at 08:47
Kjempeflott Svein.
Har du planer om å komme til Krisitansand? Det er jo litt langt for deg.


-------------
Eirik


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 10 mai 2011 at 12:44
Supert! Dette blir spennende å følge videre. Og HVILKEN utsikt du har! Shocked

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Ørjan
Date Posted: 10 mai 2011 at 13:39
Svein?
 
Hommelvika du holder til i?


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: ses
Date Posted: 10 mai 2011 at 15:32
Originally posted by eibro eibro wrote:

Kjempeflott Svein.
Har du planer om å komme til Krisitansand? Det er jo litt langt for deg.


Det blitt i lengste laget når de fleste treffene er i vinterdekksesongen med korte dager, og mørkekjøring over store avstander tiltaler meg mindre og mindre med årene.


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 10 mai 2011 at 15:36
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Supert! Dette blir spennende å følge videre. Og HVILKEN utsikt du har! Shocked


Ja, den er ubetalelig! Og så har jeg jernbanen der nede også i en fin S-kurve. Kona skjønte straks hvorfor jeg ikke var negativ til den boligen da vi kjøpte den i 1993. En periode hadde jeg hjemmekontorvindu på toppen og ut mot fjorden. Det avstedkom denne nettsiden: http://www2.dmmh.no/%7Eses/www-rwy/banfot/MB/takv/takv.htm - http://www2.dmmh.no/~ses/www-rwy/banfot/MB/takv/takv.htm

Dermed har jeg indirekte svart på spørsmålet om dette er i Hommelvika.


-------------
Svein S


Posted By: KnuT
Date Posted: 10 mai 2011 at 18:13
Dette ser spennende ut, Svein. Og hvilken utsikt!
Du har lang erfaring og klarer dette med kurver bra, men det går også an å lage maler ved å bruke et av CAD programmene for MJ.
http://trackplanning.com/download.htm - 3rdPlanIt har en demoversjon som kan lastes ned gratis.
Så kan man tegne rett kurve og skrive det ut før man lukker PCen, for demoversjon har ingen lagringsfunksjon.
Antar at Xtrack og andre gratisprogrammer kan gjøre det samme.


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: ses
Date Posted: 10 mai 2011 at 21:06
Det kan sikkert vært nyttig med store radier som er vanskelig å lage passer til. Jeg strevde virkelig med 6 meter radien. Skrudde to lange lister sammen for å få den stiv nok. Da var en stor veranda nyttig, for da kunne jeg forankre lista med en skrue i plankegulvet den ene enden, og ha hull til blyanten i den andre der kartongen var festet på gulvet slik at den ikke skulle forskyve seg under prosessen. Analoge maler har nå sin sjarm da, og er som sagt enkle å bruke når man først har laget de.

Men skrive ut, sier du. Man bør vel helst ha en plotter, ellers blir det veldig mange ark som man må lime sammen overlappende så radien beholdes hele veien.


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 10 mai 2011 at 23:34
Det ble gjort litt i ettermiddag/kveld også. Først på programmet stod sporunderlagets øvre del. Jeg holde nå på min gamle metode med 12 mm porøs plate. Jeg vet mange legger sporet rett på fineren på Fremo-moduler, men da jeg har tenkt å bruke selvspikret spor, må jeg har noe mykere under svillene. Jeg skjærer ut sporunderlaget på sirkelsaga jeg har, og skråskjærer også ballastkanten sånn noenlunde. På rett strekning legges den rett ned slik den kommer fra saga. I kurve prøvde jeg denne gangen en ny metode siden kurven er så pass slak som 400 cm. Jeg splittet sporunderlaget i to, for da kan jeg legge hver halvdel inntil senterstreken som ble tegnet opp ved hjelp av kartongmalen. Når den blir så smal, er den også lett å bøye til korrekt radius. Bildet nedenfor viser ferdigskåret underlag for kurve.



Jeg vil gjerne ha overhøyde i kurven. På Fremo-moduler må man være litt forsiktig med det, for man vet aldri hvordam nabomodulen på et treff vil være. Jeg lot derfor overhøyden gå ned igjen ved modulenden. Ved å legge noe under sporunderlagets ytterkant, i dette tilfellet under den ene splitten, kan man gjøre dette mer kontrollert enn hvis man gjør det mellom sporudnerlag og sville. Jeg hadde endel spon liggende som var svært tynne i enden. Dermed får man til en gradvis overgang fra 0 overhøyde til 1,5 mm som maks. Bildet viser sponet lagt på med lim, men før det settes under press. Limet har fått det til å bule litt, så det ser tykkere ut på bildet enn det i virkeligheten er.



Så ble det lagt press på. Jeg brukte tvinger i stedet for vekt, fordi sporunderlaget ikke var understøttet godt nok ennå. Man kan se på bildet hvordan flistykkelsen er svært liten på endene og helt synlig på midten.



Slik ble det kurven når den andre halvdelen også kom på plass.

På dette tidspunktet hadde jeg startet med veiene som skal gå dels parallelt med banen, dels et par sideveier som skal både krysse over og under banen. For å få til et jevnt fall på veien, la jeg ut en list som dels bærer veien (skåret ut til venstre av en bakplate på et kassert garderobeskap), dels skal vise høyden på andre understøttelser.



Og så langt kom jeg før det ble kvelden. Veiunderlaget på den ene modulen er på plass for hovedveiens del. Limt og presset ned av nettopp ekte skinneprofiler. Når det er litt lengde på dem, er dette flotte vekter og kan brukes som ambolt også. Solide saker!



Noen lokalkjent begynner kanskje å ane hvor forbildet er hentet fra.


-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 11 mai 2011 at 00:18
Kan jeg gjette at det er dte første stedet du fikk kjennskap til jernbanen, dine Forelder(besteforeldres?) hytte/hus? Med en bru over sporet.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 11 mai 2011 at 21:00
Med kveldsarbeid i dag, kunne jeg ta meg fri på formiddagen og fikk litt over tre timer på meg til å lage veiunderlagene for den østre modulen. Jeg skal ikke plage dere med detaljer i byggemåten, men bare viser sluttresultatet. Med dette ca tre dagers-stuntet er jeg vel kommet så pass godt i gang at det skal bli noe å ta med seg til Gardermoen i november.




-------------
Svein S


Posted By: Henning L
Date Posted: 11 mai 2011 at 22:23
Med dette tempoet er du vel i mål før juni ... 

Det fotoet av den overgangsbrua som du har klemt fast på bildet med jernbaneskinnen over ser ut som en interesant situasjon med bru, veg og jernbane. Trangt! Ser du hemmelighetsfullt sier du skal komme tilbake til forbildet for dette senere, men hva med å poste det fotoet her, sånn innledningsvis?


-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 11 mai 2011 at 22:25
Nå trur jeg at jeg ser hvor du har hentet forbildet. Om jeg rør litt rundt grøten så er en det en liten stasjon med en stasjonsbygning i umalt betong ikke langt unna. Det renner også en elv rett ved siden av. Veien som strekker seg over modulene var tidligere hovedvei og brua over jernbanen ble tatt bort for noen år siden. Wink 

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: ses
Date Posted: 11 mai 2011 at 22:33
Joda, du er nok på rett sted. Men stasjonen var ikke i betong, men laft! Faktisk. Men den var såkalt rappet, dvs. et lag mer murpuss utenpå. Stasjonen er for lengst historie, både stasjonsbygningen og kryssingssporene.

-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 11 mai 2011 at 22:44
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Med dette tempoet er du vel i mål før juni ... 

Det fotoet av den overgangsbrua som du har klemt fast på bildet med jernbaneskinnen over ser ut som en interesant situasjon med bru, veg og jernbane. Trangt! Ser du hemmelighetsfullt sier du skal komme tilbake til forbildet for dette senere, men hva med å poste det fotoet her, sånn innledningsvis?


Joda, her er bildet og et tatt sekunder etterpå, en for hver modul. Teknisk er bildene elendige. Tatt med kamera med 1/100 som raskeste lukker og en elendig grovkornet film fremkalt under primitive forhold.






-------------
Svein S


Posted By: Henning L
Date Posted: 12 mai 2011 at 00:15
Ah - for en flott liten vegstump og bru. Sånn bygger man ikke i dag ...

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 12 mai 2011 at 09:09
Dette blir en fin og innholdsrik modul! Clap
 
PS Du sitter på et sydgående tog, selv om fotoretningen er nord(øst)over.


-------------
Min mj-pusher er VMJI.NO


Posted By: ses
Date Posted: 12 mai 2011 at 10:05
Det er korrekt. Tror det var et 68-sett som jeg fikk stå foran i. I motsetning til lokene den gangen som hadde gitter (dog ikke El 5), var 68-settene bedre å fotografere fra.

-------------
Svein S


Posted By: torpern
Date Posted: 12 mai 2011 at 15:45
Hei!
Er ikke dette fra Østfoldbanen.Toget går nordover.Bildet må være tatt mellom Greåker og Yven.


Posted By: ØysteinF
Date Posted: 12 mai 2011 at 16:01
Og nå, kjære mj-produsenter, er det nemlig på tide med noen 68 sett...   Smile


Posted By: Roger
Date Posted: 12 mai 2011 at 23:05
Hei!
 
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nå trur jeg at jeg ser hvor du har hentet forbildet. Om jeg rør litt rundt grøten så er en det en liten stasjon med en stasjonsbygning i umalt betong ikke langt unna. Det renner også en elv rett ved siden av. Veien som strekker seg over modulene var tidligere hovedvei og brua over jernbanen ble tatt bort for noen år siden. Wink 
 
Lagde ikke faren din en flott tegning fra nevnte stasjon med nettopp en BM68?
Kanskje du får lov å legge den ut her?
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: ses
Date Posted: 12 mai 2011 at 23:05
Originally posted by torpern torpern wrote:

Hei!
Er ikke dette fra Østfoldbanen.Toget går nordover.Bildet må være tatt mellom Greåker og Yven.


Joda. Km 104.


-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 13 mai 2011 at 17:44
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nå trur jeg at jeg ser hvor du har hentet forbildet. Om jeg rør litt rundt grøten så er en det en liten stasjon med en stasjonsbygning i umalt betong ikke langt unna. Det renner også en elv rett ved siden av. Veien som strekker seg over modulene var tidligere hovedvei og brua over jernbanen ble tatt bort for noen år siden. Wink 
 
Lagde ikke faren din en flott tegning fra nevnte stasjon med nettopp en BM68?
Kanskje du får lov å legge den ut her?
 

Joda Roger det stemmer nesten. Det er dog et maleri og motorvogna er en Bm65. Orginalet henger her hos meg. Min kone og jeg fikk det i bryllupsgave av han.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 13 mai 2011 at 18:45
Og her er dagens situasjon på stedet ...

Dagens situasjon

Husker godt det var en heftig bakke med en skarp 90-grader over jernbanen; selv med motorsykkel ... Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: ses
Date Posted: 14 mai 2011 at 09:26
Der var du ja! Dessverre for myke trafikkanter og nostalgikere som meg ble overgangsbroa fjernet for noen få år siden. Hovedveien har fått autovern av moderne type, mens jeg husker at det var stabbesteiner her. Det lå en holdeplass omtrent der du tok bildet fra, eller kanskje enda nærmere stasjonen. Det var på km 103,91, og du kan skimte det gule 104 km-merket på bildet ditt. Tror det bare var kort plattform og ikke noe venteskur. Jeg husker den aldri selv, siden togene ("Padda"?) sluttet å stoppe der allerede i 1943, 8 år før jeg var på stedet for første gang. Kanskje jeg reskaper holdeplassen på modulen.

Jeg har forresten et bilde fra stasjonen rett ved med nesten samme motiv, men annen årstid, som på maleriet til Claes, bare med 3-vogns 65c/67-sett.




-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 14 mai 2011 at 09:40
Apropos det med at stasjonsbygningen ble rappet, så så den slik ut som nedenfor i ca 1915, før rappingen skjedde, takutspringet ble forkortet og arken påbygd. Jeg tror det var forurensingen fra cellulosefabriken rett ved som var årsaken til at de rappet bygningen. Bygningen ser temmelig slitt ut på bildet.




Også dette bildet er hentet fra NJKS Stasjonsdatabase.

Stasjonen hadde flere sidespor i tillegg til kryssingssporet. De betjente særlig cellulosefabrikkken og et skipsverft (Sarpsborg Mekaniske Verksted) som lå litt lenger opp langs elva. Det var portalkran av en eldre type på et av sidesporene. Et av sidesporene var forlenget helt inn på cellulosebarikken. Vi ser så vidt planovergangsbommen på bildet mitt og maleriet.
Jeg har en tanke om at jeg kanskje en gang i fremtiden vil bygge Greåker stasjon også som Fremo-modul med alle disse sidesporene.



-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 14 mai 2011 at 19:54
Modeljernbaneverkt Midt-Norge sitt felles prosjekt, Svein!(jeg, du og Eivind!) 

Dette høres artig ut!


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 15 mai 2011 at 19:32
Den ene modulen skal ha en stor støttemur og brokar for undergangen. I dag fikk jeg laget skroget for denne. Jeg brukte 3 mm papp med skumkjerne (Capaline) og smeltelim for å sette den sammen. Det nederste bildet viser hvordan konstruksjonen er forsterket innvendig. Tanken er å foreta selve "murarbeidet" på arbeidsbordet, og da må skroget kunne tas ut som en selvbærende konstruksjon.






-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 15 mai 2011 at 20:16
Stilig prosjekt du holder på med!Thumbs Up

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 16 mai 2011 at 08:30
Jeg ser du har tilsvarende bilde av undergangen, ses,
Hannestad-undergang
og 'faren' med denne er at den i modell vil virke unaturlig trang.
Nå fungerer den jo som sykkel og gangsti, men i hine hårde dager var den faktisk kjørbar ... Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: ses
Date Posted: 22 mai 2011 at 02:41
Støttemur og brokar på en slik tørrmur vil jeg bygge opp av diskrete "steiner", og ikke ved å risse innsteinstrukturen i et eller annet slik de fleste gjør det, og som jeg gjort mange ganger tidligere. Jeg har prvd meg tidligere på en tunnelportal med slike løse steiner, og gjorde meg noen erfaringer da.

Det første man i tilfelle trenger, er "steiner". De lager jeg av gips som støpes i staver i ulike tykkelser. Bildet nedenfor viser støpeformen, laget av styrén. Høyden på kantene er 4, 6 og 8 mm, for å lage steinblokker av ca 45, 70 og 95 cm tykkelse i 1:1. Gipsen forfarges slik at den ikke er helt hvit. Stavene brytes så av i ønsket lengde for å skape steinblokker i tilsvarende lengde. Ved å bryte gipsen, får man en ruglete struktur i bruddflaten, som gir en god etterligning av en bruddstein. Det er en fordel å bryte gipsstavene før gipsen er helt herdet, for da brytes stavene lettere og mer presist enn om de får ligge noen dager før de brytes, for da har gipsen rukket å herde skikkelig.



Tanken var å kle pappskjelletet med disse steinene, og bildet nedenfor viser hvordan jeg startet med det. Dette bød på to utfordringer. Den ene var hjørnene som var vanskelig å få korrekte. Den andre var at tykkelsen på steinene måtte være helt like dersom muren skal ha en rimelig jevn overflate. Nå kan steinene slipes til med en fil el.l., men slikt tar tid og med så mange steiner jeg her skal mure opp, ville det blitt et meget langtekkelig arbeid.


Denne måten ble derfor gitt opp, og jeg måtte endre metoden til den omvendte. Skroget må gjøres utvendig, og ikke innvendig. Mer om det i et annet innlegg.


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 22 mai 2011 at 03:07
Fortsettelse om støttemur og brokar av diskrete steiner.

Ny invers form måtte altså lages, og bidlet viser ny og gammel form side om side.



Med å legge inn passe støttekanter o.l. kan ban "bare" legge steinene inn:



Det hele forankret med smeltelim.



Slik så det ut mot slutten av byggingen av det ene landkaret:



Knipetang (egl. jernbindertang) og et par filer, gjerne en grov, er nyttig for å bearbeide steinene.

Og slik ble resultatet:



Litt falleferdig, kanskje. Tror jeg skal prøve å slipe stavene mer homogene på tykkelsen før jeg deler de og legger dem på plass.


-------------
Svein S


Posted By: jevistad
Date Posted: 22 mai 2011 at 11:52
Dette var interessant å følge med på.
Det ser kanskje ut som at noen av steinene "svever", men det vil sikkert se annerledes ut når det blir farget.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 22 mai 2011 at 13:11
Det var akkurat det sveveinntrykket som jeg ikke er fornøyd med. Det skyldes at jeg bare ser baksiden når legger de på plass, og hvis det er en uheldig vinkel på en eller flere måter, stemmer ikke det man ser på baksiden med det som, når forskalingen tas bort, blir framsiden. Jeg skal nå teste ut med å bruke en transparent forskaling for å kunne se forsiden underveis i stableprosessen.

-------------
Svein S


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 22 mai 2011 at 15:02
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Dette var interessant å følge med på.
Det ser kanskje ut som at noen av steinene "svever", men det vil sikkert se annerledes ut når det blir farget.
 
 
Samt at de som "svever" mest er under broa, og vil ikke bli så synlige.
 
 
Knallbra foreløpig, Svein Clap
 
 
 


-------------
Min mj-pusher er VMJI.NO


Posted By: ses
Date Posted: 22 mai 2011 at 15:38
Ja, jeg kommer nok til å beholde denne delen. Det ser rimelig bra ut der det blir mest synlig. Men nå skal jeg starte på den lange muren, så det var smart å ta den korte først. Her lærer man underveis. Jeg tror også smeltelimet bidrar litt til svevingen i det smeltelimet faller ned på steinene, så jeg tror jeg skal forsøke med hvitlim og lime steinene til hverandre.

-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 22 mai 2011 at 19:19
Kan du lage en guide på hvordan du lager de når du lager nr2?Smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 22 mai 2011 at 19:42
Originally posted by Stian Stian wrote:

Kan du lage en guide på hvordan du lager de når du lager nr2?Smile


Jeg tenker jo å fortsette å skrive om dette slik jeg har gjort til nå. Er det guide god nok?


-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 22 mai 2011 at 19:46
Tenkte på den muren til broen. en trinn for trinn guideSmile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 22 mai 2011 at 21:14
Hva savner du i beskrivelse av den første muren, da? Trodde det var rimelig godt dokumentert med tekst og bilder om hvordan det er gjort. 

-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 22 mai 2011 at 21:55
Oi der dukket det vist opp noen bilder som jeg ikke hadde sett tidligereEmbarrassed

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: ses
Date Posted: 23 mai 2011 at 14:57

Jeg kom litt videre med dette murarbeidet i går. Jeg hadde behov for flere steinblokker av litt større størrelse, så jeg laget meg en støpeform til for 8 og 10 mm tykke staver. Veggene ble stivet opp på midten for å få mest mulig rektangulære blokker, men med varierende bredde. Gipsen ble støpt, og ca to timer senere vippet jeg stavene ut av forma og brøt av stein for stein med den kraftige jernbindertanga (en ordinær knipetang gjør samme nytten). 10 mm tykkelse var helt på grensen av hva det var mulig å bryte av. Poenget med å bryte av så kort tid etter at de var støpt, er fordi gipsen ennå ikke er beinhard, og brudden blir dermed mer kontrollert og lettere. Jeg brøt av alle mens gipsen fortsatt var i denne mer skjøre tilstanden. 

Jeg måtte uansett lage en ny utvendig forskaling til den lange muren og vestre brokar. Istedet for Capa-line som materiale, hadde jeg en stor 1 mm tykk plate av gjennomsiktig acryllplast (tror jeg). Jeg brukte den for å få innsyn i hvordan steinene ser ut fra den siden som vil bli den synlige siden. Men jeg tror jeg må skaffe meg et passende speil for lett å få nytte av denne gjennomsiktige effekten. Bildet viser med forskalingen med den første raden med stein lagt ut. Nå har jeg brukt en liten dråpe med hvitlim mellom dem som eneste bindemiddel. Spennende å se hvordan det virker i stedet for smeltelim. Kanskje jeg må kombinere litt og forsterke med smeltelim, men etter at hvitlimet er tørket og steinene låst i sin posisjon.




-------------
Svein S


Posted By: olavm
Date Posted: 24 mai 2011 at 07:10
Dette ser jo flott ut!
En av de bedre byggetrådene på lenge!
Har tenkt litt på det med bredden av undergangen. Kanskje dette er en av de få gangene da det ikke er riktig å komprimere virkeligheten for å få en modell som passer inn i vår jernbaneverden, men i stedet strekke litt i målene for 1:1 undergangen, slik at din blir bredere enn virkeligeheten.
mvh Olav M


-------------
OlavM


Posted By: ses
Date Posted: 24 mai 2011 at 10:25

Kan du utdype det litt?

Du snakker først om å komprimere. Jeg antar at du da mener at man i MJ som oftest plasserer ting nærmere hverandre enn de er om man hadde fulgt skalaen slavisk eller at kruveradier gjerne er bare en brøkdel av hva det skulle ha vært. Det samme gjelder lengder på kryssingspor, plattformlengder og slike "lange" ting langs banen. 

Men gjør vi det når det gjelder innenfor samme byggverk? En undergang vil jo være ett slikt byggverk, og der er det klart at man ikke kan komprimere åpningen av en veiundergang hvis man skal få kjøretøyene gjennom.

Men så sier du at vi i stedet for å komprimere, faktisk skal strekke "målene for 1:1 undergangen". Det er gode grunner for å skalere slike ting riktig, men å gå motsatt vei av hva man pga plassmangel ofte må gjøre, skjønner jeg ikke helt. Hva skulle man oppnå med det?



-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 24 mai 2011 at 10:54
Det er jo akkurat det med at det er så trang at denne sitvasjoene er så interessangt.
Som skapt for Modellbygging!

Mange vil nok tenke at dette er komprimert, så mange vile jo gjort det litt bredere. Man oppfater det feil, men når man modellerer et bestemt sted, så kan man komme med noen bilder og si: Den er så trang!

En annen ting som jeg lurer på, hva slags bro er det her og ved veien over sporet.


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 24 mai 2011 at 11:33
 
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:



En annen ting som jeg lurer på, hva slags bro er det her og ved veien over sporet.

Bro over veien (undergangen) er et par I-bjelker under hver skinne (tett med sviller i mellom). I nyere tid har NSB/JBV lagt til gangbaner på siden for linjepersonalets del. Sikkert et HMS-krav som kom en gang. De kommer jeg ikke til å modellere.

Bro over banen (på den andre seksjonen) er en lignende konstruksjon med noen I-bjelker som bærer. Det er montert tette sider nederst og med netting øverst for å beskytte de veifarende fra å falle ned og fra å berøre kontaktledningen. Broa er ikke brei, kanskje 3 meter. Jeg har kjørt bil over den tidligere, men i de senere årene ble den sperret for annet enn gående og syklister, før den altså ble fjernet helt for noen få år siden. Jeg tror dette var en standardbro for slike enkle overganger. Akseltrykk neppe mer enn 1 tonn.



-------------
Svein S


Posted By: olavm
Date Posted: 24 mai 2011 at 12:27
Hei ogjen!
 Mulig jeg tenker litt feil, men det viktige her er vel at skal du være korrekt mht bredden på undergangen så må også høyden og dybden (lengden på gjennomføringen under sporet) på åpningen også være korrekt. Dvs at alle proporsjoner må følges ad.
 
Fordelen med å åpne litt for en bredere undergang her, så ville du bedre se hvor fin stablemuren egentlig ble i modell.
 
Uansett så gjelder regel nr 1: Det er din modell og du gjør hva du synes er mest korrekt. Smile


-------------
OlavM


Posted By: øystein lb
Date Posted: 24 mai 2011 at 12:34
Og regel nr 2: Bygger man etter et bestemt forbilde, så bygger man eksakt så langt det lar seg gjøre.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 24 mai 2011 at 13:15

Regel nr. 1 er grei. Men når jeg skriver om dette prosjektet her, er det først og fremst fordi jeg tror at slike byggebeskrivelser enten kan være nyttig for andre enten å lære noe av for egen del eller å finne bedre løsninger på. MJ er en hobby der vi ikke bare behøver å følge en slavisk arbeidsbeskrivelse slik at det er kun én rett løsning. Tvert i mot oppfordrer vi jo til selvbygging med alt det innebærer av frihet til materialvalg og metoder. Vi velger selvbygging kanskje primært for å oppnå noe byggesett eller ferdigmodeller ikke gir(, og kanskje litt av økonomiske grunner også). Da er veien ikke lagt dersom vi ikke gjentar noe vi har gjort tidligere. Da er det å kunne drøfte arbeidsmetoder er nyttig sak for alle som også vil drive selvbygging. 

Så det jeg skriver om i denne tråden er ikke for å få noe slags aksept eller godkjenning av det jeg driver med, men en anledning til å diskutere byggemetoder ut fra et konkret prosjekt. Jeg lærer hele tiden her, og gjør ting som jeg ser at kan gjøres annerledes, og prøver å komme litt videre rundt enste sving. Så når spørsmålet om bredden på undergangen kom om, så tenkte ikke jeg med mitt motspørsmål at "Huh! Jeg må da få gjøre dette som jeg vil!", men "Tja. Det var et nytt synspunkt, men jeg skjønner det ikke, så da må jeg be om en utdyping".

Så her det fritt fram til å spørre og grave og utfordre og kritisere og foreslå. Jeg vil vurdere de og kanskje prøve de, men som regel 1 sier, så er valget til syvende og sist mitt eget. Kanskje andre velger å prøve ting som jeg velger bort. Men det er vel slik denne hobbyens selvbyggingside også når stadig lenger. Vi er sammen ett stort laboratorium der vi prøver og feiler oss framover. Ved å dokumentere og legge ut på nettet, kan flere få del i dette, og prøve ting for egen del hvis man vil.



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 24 mai 2011 at 13:34

Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Og regel nr 2: Bygger man etter et bestemt forbilde, så bygger man eksakt så langt det lar seg gjøre.

Det siste er viktig. I dette prosjektet er den ene seksjonen 1:100 i begge retninger hva det rundt sporet angår, mens den østlige seksjonen er 1:100 i bredden og 1:200 i lengden, men justert i detaljene til samme målestokk begge veier. Dvs. at den lange muren er bare halvparten av hva den burde ha vært, men lysåpningen i undergangen er 1:87 for at biler i åpningen skal de korrekt ut.

Hvorfor valgte jeg 1:200 i lengden? Jo, for å få med noen elementer jeg ville ha med, uten å måtte bruke 3 moduler på dette prosjektet. Jeg ville nemlig ha med et hus i husklynga nordøst for undergangen, for det bygde min oldefar og der bodde min grandonkel og grandtante så lenge de levde til langt ut på 1990-tallet. Der skal jeg gjenskape kaninburet i bakgården som lå klint opp til jernbanegjerdet, og uteplassen der jeg fikk smak på grandtantes vidunderlige karamellpudding, mens godstogene med El 5 dundret forbi rett over hodene våre, hvis jeg var heldig.

På toppen av knausen ved overgangsbroa skal jeg modellere det store forsamlingslokalet Fredheim der mormor var vaktmester og bodde i kvistleiligheten fra rett før krigen til 1968. Dette var ferieparadiset mitt så lenge mormor levde, og helt sikkert det stedet der min jernbanefascinasjon ble født. Jeg var den eneste i familien som fik lov til under et måltid hos mormor å løpe til vinduet for å se på toget, når vi hørte det fløyte omtrent når det passerte undergangen. Det var derfra jeg telte tømmertog på 60-tallet med opptil 70 vogner med tømmer fra Sverige, trukket av grønne El 13-lok. Mang en gang har jeg løpt ned til overgangsbroa for å se på togene når jeg hørt de fløytet i det fjerne. Det var der jeg lærte å se på innkjørsignalet til Greåker stasjon om det var et tog i vente. Blinkende rødt var i så måte et negativt signal, for det kom det ikke noe tog den veien. To grønne derimot, innebar forventing.

Ok. Det ble litt personlig dette, men det forklarer hvorfor jeg har valgt å bygge akkurat dette partiet i Fremo. I tillegg til personlige tilknytninger til stedet, så har det også mange spennende elementer i seg til at den egner seg som forbilde.

Jeg har for øvrig skrevet litt om dette på hjemmesiden min tidligere: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3&vis=212&uv=2 - http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=3&vis=212&uv=2  



-------------
Svein S


Posted By: øystein lb
Date Posted: 24 mai 2011 at 13:46
Så på oppfordring:

Hvis du har noe veldig fint steinpuler(støv?) som man kan fungere som fugemasse. Da kan man jo fjerne de sprekkene på steinene. Kansje ta et grovt sandpapir å dra over steinene. Grad 40, 60 og 80 kansje?

Håvard H har skrevet noe om dette på mj-wiki:
http://mjwiki.no/wiki/T%C3%B8rrmurer_av_gips - http://mjwiki.no/wiki/T%C3%B8rrmurer_av_gips




-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: olavm
Date Posted: 24 mai 2011 at 13:51
Takk Svein!
Jeg gleder meg til å se det huset med en modellgutt som spiser modell-pudding! Din fortelling fikk meg til å huske flere besøk i min barndom hos min onkel, som var stasjonsmester på Myrdal stasjon. Jeg var raskt i vinduet for å se når godstog passerte i løpet av natta - med damplok...
 
Men tilbake til byggetråden:
Når du bryter av stein for stein av gipsstrengene dine, risser du da opp ønsket bruddsted før du går løs med tang eller lar du bare tangen gjøre jobben?
 
Forøvrig - ville ikke slike steiner også være en interessant vognlast?


-------------
OlavM


Posted By: ses
Date Posted: 24 mai 2011 at 13:58

Dette er en tørrmur. Her brukes ikke mørtel. 

Av det jeg har laget virker det unødvendig med rasp og sandpapir. Det er nok å bryte gipsen fordi bruddflaten er ru nok. Håvard skriver om "i de større skalaene" og han bygger i 0, så det er mulig at det er mer behov for slikt i den skalaen. Håvards resultat er utmerket, men det kan ikke være lett å bruke slike midler uten at det blir striper av det, tenker jeg.



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 24 mai 2011 at 14:04
 
Originally posted by olavm olavm wrote:

Når du bryter av stein for stein av gipsstrengene dine, risser du da opp ønsket bruddsted før du går løs med tang eller lar du bare tangen gjøre jobben?
 
Forøvrig - ville ikke slike steiner også være en interessant vognlast?

Jeg bruker bare tanga. Bruddet kommer akkurat der tanga griper tak. Jeg prøvde i går på gipsstaver som var godt herdet, og det blir slik da også. Jeg tror dette går bra fordi tanga tar tak både over og under. Når vi ellers lager et snitt i plastplater f.eks. før vi brekker for å styre bruddet på ønsket sted, så bryter vi uten slikt hold, og det blir en helt annen og mer ukontrollert situasjon.

Som last: helt sikkert utmerket som last. Da ville jeg forfarget de med litt grått og ikke behandlet den mer, for ny bruddstein er lys, mens den mørker med årene og med forurensing, som ved et jernbanespor er en del: nedfall av bremsestøv (jernspon, derfor rustfarge).



-------------
Svein S


Posted By: Håvard H
Date Posted: 24 mai 2011 at 15:44
Originally posted by ses ses wrote:

Dette er en tørrmur. Her brukes ikke mørtel. 

Av det jeg har laget virker det unødvendig med rasp og sandpapir. Det er nok å bryte gipsen fordi bruddflaten er ru nok. Håvard skriver om "i de større skalaene" og han bygger i 0, så det er mulig at det er mer behov for slikt i den skalaen. Håvards resultat er utmerket, men det kan ikke være lett å bruke slike midler uten at det blir striper av det, tenker jeg.




Poenget er å ikke dra hverken fil eller sandpapir over steinene.
Trikset er å gni/vri/presse steinen ned i sandpapir eller rasp. Fil har jeg ikke troa på. Det jeg benyttet var kjøkkenrasper av det fine slaget. Raspene kan man også hakke på steinene med. Det var først og fremst kantene som fikk denne behandlingene. På bildene på MJ-wikin er det ikke så vanskelig å se effekten av dette.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: ses
Date Posted: 24 mai 2011 at 16:00

Det har vel også med forbildet å gjøre og dermed hva man vil gjengi. Den undergangen Håvard har avbildet på MJwiki virker å ha en noe annen type steiner med avrundede kanter enn den undergangen jeg modellerer som er mye "flatere".

Men jeg skal straks kreditere Håvard for hans side på MJwiki, for det var selvsagt derfra jeg fikk ideen til å lage en mur av enkeltsteiner. Det var først når jeg så denne nettsiden på nytt, at det slo meg at det var ideen kom fra. Dette viser godt det poenget jeg har i noen innlegg lenger opp, at slike diskusjoner er med på å formidle og utvikle metodene vi har til rådighet i selvbyggerhodene våre.



-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 25 mai 2011 at 00:25
Så fikk jeg tak i speil. Det var nyttig. Nå kan jeg hele tiden se hvordan steinene jeg legger inn fra baksiden ser ut fra forsiden.



Steinene er med denne metoden kommet mye tettere. I tillegg har jeg bearbeidet vinklene mer for nettopp å oppnå at det ligger tett på hverandre. Ved å bruke vanlig hvitlim i stedet for smeltelim glir ikke steinene fra hverandre under limingen heller.

På scanningen (ja, jeg la murene på scanneren rett og slett) ser man også forskjellen klart på de to metodene.




-------------
Svein S


Posted By: olavm
Date Posted: 25 mai 2011 at 07:23
Hei!
Dette ble bare lekkert - mens versjon 1 ser ut som ikke å kunne tåle noen belastning, ser versjon 2 mer solid og ekte ut.


-------------
OlavM


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 25 mai 2011 at 07:23
Se der ja. Det var noe annet. Meget bra jobba Svein. Veldig bra å ha slik selvkritikk. Må si meg enig med de andre som har skrevet her; en meget bra byggebeskrivelse. Clap Jeg håper å kunne bruke den selv en gang i fremtiden.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Techek
Date Posted: 25 mai 2011 at 09:06
Smukt, Svein!


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 25 mai 2011 at 09:53
Ja, nå leverer du virkelig varene her!
 
 
Fantastisk modellarbeid er alltid en fryd å se på! Clap


Posted By: jevistad
Date Posted: 25 mai 2011 at 14:34
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Ja, nå leverer du virkelig varene her!
 
 
Fantastisk modellarbeid er alltid en fryd å se på! Clap
 
Slutter meg tilThumbs Up


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: ses
Date Posted: 29 mai 2011 at 11:24
Metoden med gjennomsiktig forskaling fungerer bra, men er tidkrevende. Grunnen til det er at nå ser jeg godt om steinen slutter godt til naboene, og siden den som oftest ikke gjør det uten videre, må det en del filing på steinene til.
Jeg har også tatt og kappet opp en rekke steiner på en gang, framfor å bryte av en ny for hver gang jeg trenger en. Når du først har tanga i hånda, er det raskt å bryte opp en hel stang. Dermed har jeg ordnet meg med steiner med lik tykkelse (den ene veien) i egne Raaco-skuffer.



Bildet viser det meste av verktøyet jeg bruker underveis. Dremelen har en ørliten kantet fres som jeg bruker til å lage ujevnheter i steiene hvis den mangler det og for å gjøre små luftblærer i gipsen om til en ujevnhet. Større luftbærer gjør at steinen på den siden ikke kan brukes og må enten snus eller forkastes. De øvrige redskapene er for å tilpasse steinene og legge de pent på plass. Det viktgiste redskapet er faktisk den litt grove fila. Nå limer jeg med Cascol trelim vinter (som jeg innbiller meg tåler vann litt bedre enn den vanlige utgaven) framfor smeltelim. Det er viktig å være forsiktig med limmengden slik at limet ikke tyter gjennom sprekkene, for da er noe av vitsen borte.



Bildet viser hvor lett det er å inspisere rettsiden av byggverket gjennom speilet. Jeg skaper avstand mellom forskalingen og speilet med en Raaco-boks som er gjennomsiktig og dermed slipper lys gjennom.


-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 05 juli 2011 at 23:44
Hvis noen lurer på om jeg har fortsatt med dette tidkrevende murprosjektet, så kommer en kort oppdatering her. Det tar tid, ja, men siden jeg kan ha dette liggende framme på byggebordet hele tida, går det an å ta en rad med steiner hver dag. Så nå er jeg ferdig med ca 60 % av lengden.

Bildet viser hvordan det var for noen få dager siden. Nå har jeg begynt å bruke bilder av forbildet skalert riktig som mønster for murarbeidet. Jeg fester det med én tape oppunder den transparente forskalingen. Da kan jeg vippe den til side for å kunne bruke speilet. Dermed kan jeg si at deler av muren er helt etter forbildet også hvordan steinene i detalj ligger. Men dette grepet har ikke akkurat gjort at arbeidet går noe fortere fram. Nå er det tilsliping på nesten hver eneste stein. Sår på fingertuppene blir jeg også av å holde disse små steinene hardt fast samtidig som fila drar helt tett inn mot huden. De er også en grunn til å nøye seg med en 10-15 "steiner" om dagen. Men gøy er det lell...




-------------
Svein S


Posted By: ses
Date Posted: 26 august 2011 at 00:51
Byggebeskrivelsene og mine bilder, samt noe nytt stoff, er lagt inn på hjemmesidene mine som egen lang artikkel:  http://www2.dmmh.no/%7Eses/index.php?aut=&vis=315&nid=3&engelsk=0 - http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=315&nid=3&engelsk=0

-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net