MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 3 m Fremo-moduler av restmaterialer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

3 m Fremo-moduler av restmaterialer

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2011 at 15:02
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Dette var interessant å følge med på.
Det ser kanskje ut som at noen av steinene "svever", men det vil sikkert se annerledes ut når det blir farget.
 
 
Samt at de som "svever" mest er under broa, og vil ikke bli så synlige.
 
 
Knallbra foreløpig, Svein Clap
 
 
 
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2011 at 13:11
Det var akkurat det sveveinntrykket som jeg ikke er fornøyd med. Det skyldes at jeg bare ser baksiden når legger de på plass, og hvis det er en uheldig vinkel på en eller flere måter, stemmer ikke det man ser på baksiden med det som, når forskalingen tas bort, blir framsiden. Jeg skal nå teste ut med å bruke en transparent forskaling for å kunne se forsiden underveis i stableprosessen.

Edited by ses - 22 mai 2011 at 13:12
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2011 at 11:52
Dette var interessant å følge med på.
Det ser kanskje ut som at noen av steinene "svever", men det vil sikkert se annerledes ut når det blir farget.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2011 at 03:07
Fortsettelse om støttemur og brokar av diskrete steiner.

Ny invers form måtte altså lages, og bidlet viser ny og gammel form side om side.



Med å legge inn passe støttekanter o.l. kan ban "bare" legge steinene inn:



Det hele forankret med smeltelim.



Slik så det ut mot slutten av byggingen av det ene landkaret:



Knipetang (egl. jernbindertang) og et par filer, gjerne en grov, er nyttig for å bearbeide steinene.

Og slik ble resultatet:



Litt falleferdig, kanskje. Tror jeg skal prøve å slipe stavene mer homogene på tykkelsen før jeg deler de og legger dem på plass.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2011 at 02:41
Støttemur og brokar på en slik tørrmur vil jeg bygge opp av diskrete "steiner", og ikke ved å risse innsteinstrukturen i et eller annet slik de fleste gjør det, og som jeg gjort mange ganger tidligere. Jeg har prvd meg tidligere på en tunnelportal med slike løse steiner, og gjorde meg noen erfaringer da.

Det første man i tilfelle trenger, er "steiner". De lager jeg av gips som støpes i staver i ulike tykkelser. Bildet nedenfor viser støpeformen, laget av styrén. Høyden på kantene er 4, 6 og 8 mm, for å lage steinblokker av ca 45, 70 og 95 cm tykkelse i 1:1. Gipsen forfarges slik at den ikke er helt hvit. Stavene brytes så av i ønsket lengde for å skape steinblokker i tilsvarende lengde. Ved å bryte gipsen, får man en ruglete struktur i bruddflaten, som gir en god etterligning av en bruddstein. Det er en fordel å bryte gipsstavene før gipsen er helt herdet, for da brytes stavene lettere og mer presist enn om de får ligge noen dager før de brytes, for da har gipsen rukket å herde skikkelig.



Tanken var å kle pappskjelletet med disse steinene, og bildet nedenfor viser hvordan jeg startet med det. Dette bød på to utfordringer. Den ene var hjørnene som var vanskelig å få korrekte. Den andre var at tykkelsen på steinene måtte være helt like dersom muren skal ha en rimelig jevn overflate. Nå kan steinene slipes til med en fil el.l., men slikt tar tid og med så mange steiner jeg her skal mure opp, ville det blitt et meget langtekkelig arbeid.


Denne måten ble derfor gitt opp, og jeg måtte endre metoden til den omvendte. Skroget må gjøres utvendig, og ikke innvendig. Mer om det i et annet innlegg.
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2011 at 08:30
Jeg ser du har tilsvarende bilde av undergangen, ses,
Hannestad-undergang
og 'faren' med denne er at den i modell vil virke unaturlig trang.
Nå fungerer den jo som sykkel og gangsti, men i hine hårde dager var den faktisk kjørbar ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2011 at 20:16
Stilig prosjekt du holder på med!Thumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2011 at 19:32
Den ene modulen skal ha en stor støttemur og brokar for undergangen. I dag fikk jeg laget skroget for denne. Jeg brukte 3 mm papp med skumkjerne (Capaline) og smeltelim for å sette den sammen. Det nederste bildet viser hvordan konstruksjonen er forsterket innvendig. Tanken er å foreta selve "murarbeidet" på arbeidsbordet, og da må skroget kunne tas ut som en selvbærende konstruksjon.




Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2011 at 19:54
Modeljernbaneverkt Midt-Norge sitt felles prosjekt, Svein!(jeg, du og Eivind!) 

Dette høres artig ut!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2011 at 09:40
Apropos det med at stasjonsbygningen ble rappet, så så den slik ut som nedenfor i ca 1915, før rappingen skjedde, takutspringet ble forkortet og arken påbygd. Jeg tror det var forurensingen fra cellulosefabriken rett ved som var årsaken til at de rappet bygningen. Bygningen ser temmelig slitt ut på bildet.




Også dette bildet er hentet fra NJKS Stasjonsdatabase.

Stasjonen hadde flere sidespor i tillegg til kryssingssporet. De betjente særlig cellulosefabrikkken og et skipsverft (Sarpsborg Mekaniske Verksted) som lå litt lenger opp langs elva. Det var portalkran av en eldre type på et av sidesporene. Et av sidesporene var forlenget helt inn på cellulosebarikken. Vi ser så vidt planovergangsbommen på bildet mitt og maleriet.
Jeg har en tanke om at jeg kanskje en gang i fremtiden vil bygge Greåker stasjon også som Fremo-modul med alle disse sidesporene.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2011 at 09:26
Der var du ja! Dessverre for myke trafikkanter og nostalgikere som meg ble overgangsbroa fjernet for noen få år siden. Hovedveien har fått autovern av moderne type, mens jeg husker at det var stabbesteiner her. Det lå en holdeplass omtrent der du tok bildet fra, eller kanskje enda nærmere stasjonen. Det var på km 103,91, og du kan skimte det gule 104 km-merket på bildet ditt. Tror det bare var kort plattform og ikke noe venteskur. Jeg husker den aldri selv, siden togene ("Padda"?) sluttet å stoppe der allerede i 1943, 8 år før jeg var på stedet for første gang. Kanskje jeg reskaper holdeplassen på modulen.

Jeg har forresten et bilde fra stasjonen rett ved med nesten samme motiv, men annen årstid, som på maleriet til Claes, bare med 3-vogns 65c/67-sett.


Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2011 at 18:45
Og her er dagens situasjon på stedet ...

Dagens situasjon

Husker godt det var en heftig bakke med en skarp 90-grader over jernbanen; selv med motorsykkel ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2011 at 17:44
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nå trur jeg at jeg ser hvor du har hentet forbildet. Om jeg rør litt rundt grøten så er en det en liten stasjon med en stasjonsbygning i umalt betong ikke langt unna. Det renner også en elv rett ved siden av. Veien som strekker seg over modulene var tidligere hovedvei og brua over jernbanen ble tatt bort for noen år siden. Wink 
 
Lagde ikke faren din en flott tegning fra nevnte stasjon med nettopp en BM68?
Kanskje du får lov å legge den ut her?
 

Joda Roger det stemmer nesten. Det er dog et maleri og motorvogna er en Bm65. Orginalet henger her hos meg. Min kone og jeg fikk det i bryllupsgave av han.


Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 23:05
Originally posted by torpern torpern wrote:

Hei!
Er ikke dette fra Østfoldbanen.Toget går nordover.Bildet må være tatt mellom Greåker og Yven.


Joda. Km 104.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 23:05
Hei!
 
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Nå trur jeg at jeg ser hvor du har hentet forbildet. Om jeg rør litt rundt grøten så er en det en liten stasjon med en stasjonsbygning i umalt betong ikke langt unna. Det renner også en elv rett ved siden av. Veien som strekker seg over modulene var tidligere hovedvei og brua over jernbanen ble tatt bort for noen år siden. Wink 
 
Lagde ikke faren din en flott tegning fra nevnte stasjon med nettopp en BM68?
Kanskje du får lov å legge den ut her?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 16:01
Og nå, kjære mj-produsenter, er det nemlig på tide med noen 68 sett...   Smile
Back to Top
torpern View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 05 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote torpern Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 15:45
Hei!
Er ikke dette fra Østfoldbanen.Toget går nordover.Bildet må være tatt mellom Greåker og Yven.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 10:05
Det er korrekt. Tror det var et 68-sett som jeg fikk stå foran i. I motsetning til lokene den gangen som hadde gitter (dog ikke El 5), var 68-settene bedre å fotografere fra.
Svein S
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 09:09
Dette blir en fin og innholdsrik modul! Clap
 
PS Du sitter på et sydgående tog, selv om fotoretningen er nord(øst)over.


Edited by J-I Hansen - 12 mai 2011 at 09:10
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2011 at 00:15
Ah - for en flott liten vegstump og bru. Sånn bygger man ikke i dag ...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2011 at 22:44
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Med dette tempoet er du vel i mål før juni ... 

Det fotoet av den overgangsbrua som du har klemt fast på bildet med jernbaneskinnen over ser ut som en interesant situasjon med bru, veg og jernbane. Trangt! Ser du hemmelighetsfullt sier du skal komme tilbake til forbildet for dette senere, men hva med å poste det fotoet her, sånn innledningsvis?


Joda, her er bildet og et tatt sekunder etterpå, en for hver modul. Teknisk er bildene elendige. Tatt med kamera med 1/100 som raskeste lukker og en elendig grovkornet film fremkalt under primitive forhold.




Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2011 at 22:33
Joda, du er nok på rett sted. Men stasjonen var ikke i betong, men laft! Faktisk. Men den var såkalt rappet, dvs. et lag mer murpuss utenpå. Stasjonen er for lengst historie, både stasjonsbygningen og kryssingssporene.
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2011 at 22:25
Nå trur jeg at jeg ser hvor du har hentet forbildet. Om jeg rør litt rundt grøten så er en det en liten stasjon med en stasjonsbygning i umalt betong ikke langt unna. Det renner også en elv rett ved siden av. Veien som strekker seg over modulene var tidligere hovedvei og brua over jernbanen ble tatt bort for noen år siden. Wink 
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2011 at 22:23
Med dette tempoet er du vel i mål før juni ... 

Det fotoet av den overgangsbrua som du har klemt fast på bildet med jernbaneskinnen over ser ut som en interesant situasjon med bru, veg og jernbane. Trangt! Ser du hemmelighetsfullt sier du skal komme tilbake til forbildet for dette senere, men hva med å poste det fotoet her, sånn innledningsvis?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2011 at 21:00
Med kveldsarbeid i dag, kunne jeg ta meg fri på formiddagen og fikk litt over tre timer på meg til å lage veiunderlagene for den østre modulen. Jeg skal ikke plage dere med detaljer i byggemåten, men bare viser sluttresultatet. Med dette ca tre dagers-stuntet er jeg vel kommet så pass godt i gang at det skal bli noe å ta med seg til Gardermoen i november.


Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2011 at 00:18
Kan jeg gjette at det er dte første stedet du fikk kjennskap til jernbanen, dine Forelder(besteforeldres?) hytte/hus? Med en bru over sporet.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2011 at 23:34
Det ble gjort litt i ettermiddag/kveld også. Først på programmet stod sporunderlagets øvre del. Jeg holde nå på min gamle metode med 12 mm porøs plate. Jeg vet mange legger sporet rett på fineren på Fremo-moduler, men da jeg har tenkt å bruke selvspikret spor, må jeg har noe mykere under svillene. Jeg skjærer ut sporunderlaget på sirkelsaga jeg har, og skråskjærer også ballastkanten sånn noenlunde. På rett strekning legges den rett ned slik den kommer fra saga. I kurve prøvde jeg denne gangen en ny metode siden kurven er så pass slak som 400 cm. Jeg splittet sporunderlaget i to, for da kan jeg legge hver halvdel inntil senterstreken som ble tegnet opp ved hjelp av kartongmalen. Når den blir så smal, er den også lett å bøye til korrekt radius. Bildet nedenfor viser ferdigskåret underlag for kurve.



Jeg vil gjerne ha overhøyde i kurven. På Fremo-moduler må man være litt forsiktig med det, for man vet aldri hvordam nabomodulen på et treff vil være. Jeg lot derfor overhøyden gå ned igjen ved modulenden. Ved å legge noe under sporunderlagets ytterkant, i dette tilfellet under den ene splitten, kan man gjøre dette mer kontrollert enn hvis man gjør det mellom sporudnerlag og sville. Jeg hadde endel spon liggende som var svært tynne i enden. Dermed får man til en gradvis overgang fra 0 overhøyde til 1,5 mm som maks. Bildet viser sponet lagt på med lim, men før det settes under press. Limet har fått det til å bule litt, så det ser tykkere ut på bildet enn det i virkeligheten er.



Så ble det lagt press på. Jeg brukte tvinger i stedet for vekt, fordi sporunderlaget ikke var understøttet godt nok ennå. Man kan se på bildet hvordan flistykkelsen er svært liten på endene og helt synlig på midten.



Slik ble det kurven når den andre halvdelen også kom på plass.

På dette tidspunktet hadde jeg startet med veiene som skal gå dels parallelt med banen, dels et par sideveier som skal både krysse over og under banen. For å få til et jevnt fall på veien, la jeg ut en list som dels bærer veien (skåret ut til venstre av en bakplate på et kassert garderobeskap), dels skal vise høyden på andre understøttelser.



Og så langt kom jeg før det ble kvelden. Veiunderlaget på den ene modulen er på plass for hovedveiens del. Limt og presset ned av nettopp ekte skinneprofiler. Når det er litt lengde på dem, er dette flotte vekter og kan brukes som ambolt også. Solide saker!



Noen lokalkjent begynner kanskje å ane hvor forbildet er hentet fra.


Edited by ses - 10 mai 2011 at 23:48
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2011 at 21:06
Det kan sikkert vært nyttig med store radier som er vanskelig å lage passer til. Jeg strevde virkelig med 6 meter radien. Skrudde to lange lister sammen for å få den stiv nok. Da var en stor veranda nyttig, for da kunne jeg forankre lista med en skrue i plankegulvet den ene enden, og ha hull til blyanten i den andre der kartongen var festet på gulvet slik at den ikke skulle forskyve seg under prosessen. Analoge maler har nå sin sjarm da, og er som sagt enkle å bruke når man først har laget de.

Men skrive ut, sier du. Man bør vel helst ha en plotter, ellers blir det veldig mange ark som man må lime sammen overlappende så radien beholdes hele veien.
Svein S
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2011 at 18:13
Dette ser spennende ut, Svein. Og hvilken utsikt!
Du har lang erfaring og klarer dette med kurver bra, men det går også an å lage maler ved å bruke et av CAD programmene for MJ.
3rdPlanIt har en demoversjon som kan lastes ned gratis.
Så kan man tegne rett kurve og skrive det ut før man lukker PCen, for demoversjon har ingen lagringsfunksjon.
Antar at Xtrack og andre gratisprogrammer kan gjøre det samme.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2011 at 15:36
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Supert! Dette blir spennende å følge videre. Og HVILKEN utsikt du har! Shocked


Ja, den er ubetalelig! Og så har jeg jernbanen der nede også i en fin S-kurve. Kona skjønte straks hvorfor jeg ikke var negativ til den boligen da vi kjøpte den i 1993. En periode hadde jeg hjemmekontorvindu på toppen og ut mot fjorden. Det avstedkom denne nettsiden: http://www2.dmmh.no/~ses/www-rwy/banfot/MB/takv/takv.htm

Dermed har jeg indirekte svart på spørsmålet om dette er i Hommelvika.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.