MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Zimo-dekodere. - Mapping av lys.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Zimo-dekodere. - Mapping av lys.

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Zimo-dekodere. - Mapping av lys.
    Posted: 29 april 2011 at 22:55
Jeg har kjøpt noen Zimo MX631D (Ja, med MTC21-grensesnitt - mens de ennå var å få tak i!).
Forøvrig ser det ut som om disse relativt nyutviklede multiprotokolldekoderene (for DCC og Motorola-format) også tåler gamle Märklintrafoer!!
 
Nå lurer jeg på om noen har fått til følgende?:
 
Jeg ønsker rettningsavhengig topplys som er automatisk dimmbart og knyttet til valgt hastighet på loket (kjøretrinn).
Dette var relativt enkelt å få til med ESU LP DCC men der kunne jeg ikke velge kjøretrinn (lyset dimmer kun ved kjøretrinn = 0 og dette er derfor en halvgod løsning).
Det jeg ønster å gjenskape, er lok som dimmer ned topplyskasteren når det kjører inn på en stasjon for å stoppe og tenner fjernlyset når det kommer i fart.
Etter det jeg har klart å lese meg til, ser dette ikke ut til å være mulig hos Zimo??? Slikt finner jeg merkelig, da de har ellers et vell av muligheter. Det er noe jeg må overse?
 
Det er mulig på Zimo å få utganger til å deaktivere om lokhastighet er forskjellig fra 0 - men ikke omvendt (lys i førerhus).  Dimming ("Rule 17") ser ut til alltid å måtte knyttes til en F-knapp og ikke som på ESU også har mulighet til - om loket kjører eller ikke? Det er mulig at jeg kan ha oversett noe på den 61-sides lange bruksanvisningen men spesielt nøye har jeg lest om parameterene som kontrollerer lys (CV#33-46, CV#60, CV#114, CV#119/120, CV#125-132, CV#62-64 uten å finne noe som dekker behovet.
 
Jeg har også forgjeves lett etter en funksjon som gir en puls ved hvert skifte av kjøresteg. Denne var ment brukt til å simulere lysglimt fra kjørstegsvelgeren til et sekundærsjaltet ellok. Med 14/28 kjøresteg kunne dette blitt ganske realistisk?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.