MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB BF 1 vs. BF11/12
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB BF 1 vs. BF11/12

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB BF 1 vs. BF11/12
    Posted: 27 april 2011 at 17:55
Jeg starter en ny tråd, ettersom det i tråden "Vognnummer"  avstedkom en utveksling om forskjeller på BF13 type 1 og 2, BF14 - og utseendet på BF1.

Det ble lagt frem endel opplysninger, og sikkert er det at mye er tilgjengelig via NJKs materielldatabase, og hos jernbane.net. Det er ingenting i veien for at en det tas en samtale om sammenlikning av vognene.

Mitt spørsmål: BF11/12 finnes hos NMJ - men er denne konverterbar til BF1? Hvis det er slik at BF1 var en såpass hyppig forekommende vogn som LarsB sier, kan det være interessant å ha den tilgjengelig som modell.

Ofotbanen AS hadde vel også en BF1? (Lurer på om/når vi får Ofotbanens vogner i H0 - de gikk som kjent  i chartertog over store deler av landet, og også i rutetrafikk på Ofotbanen.)


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2011 at 20:37

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Mitt spørsmål: BF11/12 finnes hos NMJ - men er denne konverterbar til BF1? Hvis det er slik at BF1 var en såpass hyppig forekommende vogn som LarsB sier, kan det være interessant å ha den tilgjengelig som modell.

Nå var det bare 5 eksemplarer av BF1, vesentlig færre enn BF11 og BF12.

Om man skal gjøre en slik konvertering, er BF12 mest egnet, da den i likhet med BF1 og i motsetning til BF11 har korrugert tak.

Såvidt jeg kan se av bildene på MDB, stemmer antall vinduer av hver størrelse. Plasseringen av disse og av reisegodsdørene er imidlertid forskjellig. Til og med avstanden mellom toalettvindu/bagasjehyllevindu og nærmeste store vindu er forskjellig, så jeg tror de eneste vinduene som har felles plassering er de bittesmå konduktørvinduene og nærmeste neste vindu på hver side av vogna.

Attpåtil er det flere av vinduene på BF12 som kan åpnes, dvs. som er delt på midten.

I tillegg er innredningen forskjellig. BF1 har åpen passasjeravdeling, mens BF11/12 har kupéer. Passasjeravdelingen er dessuten mindre på BF1.

For den fingerferdige burde en slik konvertering være mulig, men det blir neppe helt enkelt å få det bra. Jeg synes personlig ikke det er verdt å slakte en NMJ-vogn for dette.

Limas gamle BF12 fra 80-tallet, med fæle innsunkne vinduer med feil størrelse, kan derimot ofres. Her tenkte jeg på å skjære ut nye vinduer fra en tynn plast- eller metallplate, som dekker vognkassen over den gule stripen (ved "gammeldesign"), utenom reisegodsdørene. Der platene skal være, slipes vognkassen ned, og det skjæres hull til vinduene kun der det trengs, slik at vognkassen beholder mest mulig stivhet. Dette er ikke noe jeg har prøvd ennå, så jeg vet ikke hvor godt det evt. vil fungere.

De som driver selvbygging i litt større skala, vil vel heller få etset nye vognsider i f.eks. messing.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.