Lars Gjertsen wrote:
Mitt spørsmål: BF11/12 finnes hos NMJ - men er denne konverterbar til BF1? Hvis det er slik at BF1 var en såpass hyppig forekommende vogn som LarsB sier, kan det være interessant å ha den tilgjengelig som modell. |
Nå var det bare 5 eksemplarer av BF1, vesentlig færre enn BF11 og BF12. Om man skal gjøre en slik konvertering, er BF12 mest egnet, da den i likhet med BF1 og i motsetning til BF11 har korrugert tak. Såvidt jeg kan se av bildene på MDB, stemmer antall vinduer av hver størrelse. Plasseringen av disse og av reisegodsdørene er imidlertid forskjellig. Til og med avstanden mellom toalettvindu/bagasjehyllevindu og nærmeste store vindu er forskjellig, så jeg tror de eneste vinduene som har felles plassering er de bittesmå konduktørvinduene og nærmeste neste vindu på hver side av vogna. Attpåtil er det flere av vinduene på BF12 som kan åpnes, dvs. som er delt på midten. I tillegg er innredningen forskjellig. BF1 har åpen passasjeravdeling, mens BF11/12 har kupéer. Passasjeravdelingen er dessuten mindre på BF1. For den fingerferdige burde en slik konvertering være mulig, men det blir neppe helt enkelt å få det bra. Jeg synes personlig ikke det er verdt å slakte en NMJ-vogn for dette. Limas gamle BF12 fra 80-tallet, med fæle innsunkne vinduer med feil størrelse, kan derimot ofres. Her tenkte jeg på å skjære ut nye vinduer fra en tynn plast- eller metallplate, som dekker vognkassen over den gule stripen (ved "gammeldesign"), utenom reisegodsdørene. Der platene skal være, slipes vognkassen ned, og det skjæres hull til vinduene kun der det trengs, slik at vognkassen beholder mest mulig stivhet. Dette er ikke noe jeg har prøvd ennå, så jeg vet ikke hvor godt det evt. vil fungere. De som driver selvbygging i litt større skala, vil vel heller få etset nye vognsider i f.eks. messing.
|