MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - vogn nummer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

vogn nummer

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2011 at 12:59
Originally posted by limatog limatog wrote:

Vognene ble nok bygget slik i 1973. Svært mye brukt bl a på Raumabanen, særlig i nattogene.
De gikk Oslo-Åndalsnes i 405/406 mens også i dagtogene på Raumabanen. Ellers så gikk de i Ole Tobias Trondheim-Mo i Rana og i polarsirkelpendlen Mosjøen-Bodø.
 
Samensetningen var på raumabanens dagtog BF1-B3-B3-DI3. Mens Polarsirkelpendlen hadde BF1-B3-Di3 noen ruteterminer også BF1-B3-B3-Di3. Ole Tobias hadde BF1-B3-B3+Di3. Di4 overtok når Di3 ble tatt ut av trafikk i 2000 i Ole Tobias. Man kunne oppleve ekstra B3 i Ole Tobias i sommertrafikken. BF1 var første vogn i togene sett mot nord. Feks Ole Tobias 477: B3-B3-BF1-Lok Selv med et lite anlegg kan man kjøre toglengder som forbilde.
 
BF1 ble bygget i et antall av 5 stk i 1973 av Strømmen.


Edited by Wickerman - 27 april 2011 at 13:01
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2011 at 22:34

Takk for infoen, Wickerman!

Jeg fant igjen mitt eksemplar av "Norske lok og motorvogner 1.1.1986" i dag. Der er også passasjervognene med. Om BF13 type 1 står det at den har en lengde o.b. på 23900 mm. Boggisenteravstanden er på 16000 mm, som er standard for de eldre stålvognene. Med mindre det er en trykkfeil, må altså disse vognene ha blitt forlenget med 20 cm i hver ende.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2011 at 22:48
Det er vel ikke utenkelig at vognene er blitt litt lenger ved ombyggingen. Den var jo temmelig omfattende med ny vognkasse og nye boggier. Det var vel bare ramma som ble beholdt, og en nyere buffertype var kanskje årsaken til forlengelsen.
99 % ombygging i stedet for nybygging var en måte gamle NSB fikk til å få nytt materiell på uten å måtte postere det som nyinvestering, og dermed gikk det på en annen budsjettpost.
Svein S
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 20:23
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Takk for infoen, Wickerman!

Jeg fant igjen mitt eksemplar av "Norske lok og motorvogner 1.1.1986" i dag. Der er også passasjervognene med. Om BF13 type 1 står det at den har en lengde o.b. på 23900 mm. Boggisenteravstanden er på 16000 mm, som er standard for de eldre stålvognene. Med mindre det er en trykkfeil, må altså disse vognene ha blitt forlenget med 20 cm i hver ende.

Bra noen retter, 23.9  stemmer på BF13 type 1. mot 25.3m på BF 13type 2
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.