MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ El 13.2143 gammeldesign
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ El 13.2143 gammeldesign

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ El 13.2143 gammeldesign
    Posted: 26 april 2011 at 20:40
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Ble litt forvirret da jeg så multippelkobbelet. Er dette en del av godteposen? Den forrige utgaven hadde kun blinddeksel og ikke "kopper"
Det er en del av godteposen ja.
Du må bore hull i blinddekslet for å få montert den. Og så er den sort og umalt Unhappy
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2011 at 18:57
Ble litt forvirret da jeg så multippelkobbelet. Er dette en del av godteposen? Den forrige utgaven hadde kun blinddeksel og ikke "kopper"
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Mr. Karlsen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Karlsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2011 at 13:01
Gratulerer med å ha fått på speilene på en så bra måte!
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2011 at 16:42
Liker bildene dine, Bjørn Runar.Big smile
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2011 at 11:35
Det er klasseforskjell på drivverket til NMJ´s El 17 og det de har valgt til El 13.
Fra å være det beste jeg har sett på et masseprodusert lok, har de falt tilbake på en løsning som tilsvarer det man finner på lok i "billigsegmentet". Det er forsåvidt brukbart når dette er skikkelig justert og tilpasset men NMJ viste med sin utgave av El17 en standard som man også kunne forvente på seinere lok?
Man kan ikke forvente at "småjenter i Kina" har så stor forståelse for at dette er presisjonsarbeide? Billig og ufaglært arbeidskraft må kompenseres gjennom omfattende kvalitetskontroll i hvert ledd under produksjonen. Strømopptak og andre detaljer fra NMJ´s kinaproduksjon er dessverre eksempler på at er utilfredstillende pr. idag.
Back to Top
T43 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 april 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote T43 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2011 at 22:04
Ja,visst är loket väldigt fint, själv har jag inte sett det i verkligheten än, men det ser ut som att det är stor skillnad mot Lima's gamla modell. För min del så är OBAS-loket det jag väntar på.
En fundering som jag har är, hur är köregenskaperna, går loket tyst och fint, kanske till och med som ett Roco-lok?
 
/Peter 
Peter
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2011 at 21:54
Loket er flott det! men det er de små slurvefeilene som trekker ned. man forvnter at topline er bra når man ser hva de klarer med suerline.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2011 at 20:53
Tid for å montere saker fra "godteposen". Litt dumt at bremseslangene er så store at de stikker flere mm utenfor bufferne, gjør det litt vanskeligere å montere trådkoblinger... Dead
 
 
Lykteglassene ligger et stykke inn i lyktene, det ser ikke så bra ut når det ikke er lys i lyktene.
 
Det hjalp betraktelig å montere smådelene, nå ser den jo riktig så fin ut. Litt smussing og småplukk gjenstår:
 
 
For, selv med de negative punkter som er skrevet om ovenfor, er jeg av den oppfatningen at det er et flott lokomotiv NMJ har tatt frem.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2011 at 19:33
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Stian Stian wrote:

Det virker som at dette er slurve arbeid bare for å få ut modellene fortest mulig?Ouch
Om det er for å få modellene fortest mulig ut skal jeg ikke ha sagt noe helst om, men slurvearbeid og dårlig kvalitetskontroll er jeg ikke i tvil om at det er.
Synd at de Nordiske produsentene ikke følger opp det de lager. Når jeg kjøper noe i butikk av mj modeller sjekker jeg altid modellen i butikken føre jeg reiser hjem. Kjøpte en El 18 (første utgave, roco) kom hjem og oppdaget at det manglet ploger osv. Siden har jeg sjekket. Og etter at jeg kjøpte 2 Di6 som ikke så ut ut, så skal det mye til for at jeg forhåndbestiller noe mer.
 
Boggien på EL13 minner om Heljans løsning på Nohaben.
 
 
 


Edited by Wickerman - 27 april 2011 at 12:14
A matter of life and death
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2011 at 22:18
Originally posted by Stian Stian wrote:

Det virker som at dette er slurve arbeid bare for å få ut modellene fortest mulig?Ouch
Om det er for å få modellene fortest mulig ut skal jeg ikke ha sagt noe helst om, men slurvearbeid og dårlig kvalitetskontroll er jeg ikke i tvil om at det er.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2011 at 22:14
Det virker som at dette er slurve arbeid bare for å få ut modellene fortest mulig?Ouch
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2011 at 21:56
Strømopptakene var dårlig elendig justert fra fabrikk. Her vises ett av dem, slett ikke det verste, de fleste så faktisk slik ut...

 
Jeg benyttet samtidig denne anledningen til å rense innsiden av hjulene for fett (?), strømopptakene  samt å bytte plass på akslene slik at hefteringene kommer innerst (tips fra Kjell H. i en annen tråd).
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2011 at 21:48
Godt tips, Bjørn Runar!
 
Jeg har merket at godteposen til 2143 er mangelfull. Her manglet bl.a. stigtrinn, en originalkobling - og plogen for NEM-feste var brukket!
Det ser videre ut til at de 2 støpedelene med speiler er av forskjellig kvalitet? - Ene settet var av mykere plast som ikke brekker så lett. Disse var ulakkert. Andre settet var lakkert og i "vanlig, sprø plast".
Skal det være slik?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2011 at 21:38
"Mikael Järn" laget en tråd om NMJ El 13.2121 grønn, jeg tenkte jeg skulle starte en tilsvarende erfaringstråd om 2143 i gammeldesign.
 
Jeg kjøpte mitt eksemplar hos den lokale mj-pusher forrige torsdag, i venten på Hobbytrades 13-maskin. Førsteinntrykket var overveiende bra, malearbeidet så ut til å være bedre enn modellene jeg har sett av 2134, som ble sluppet tidligere, I tillegg følger det nå med to sett ploger, hele og m/hull  for NEM-koblinger, BRA. Ikke fullt så bra at pantografene var litt skranglete og skjeve. De fjærende bufferne har tidligere vært kommentert, de står altfor langt inn. Dessuten hadde montørene greid å bytte om plasseringen av bufferne i den ene enden. Tilpasningen mellom kåpe og chassis kunne med fordel ha vært bedre. Takstigen lyser av rødbrun plastikk, den burde ha vært malt.
 
Skjev pantograf, umalt takstige
Skjev pantograf og umalt takstige
 
Tilkobling av dekoder gikk lett, bare fjerne kortet som er plugget i 21-pins kontakten og dytte dekoder på plass. Dekoderen jeg valgte var ESU LokPilot 4.0. Loket gikk derimot ikke bra, selv om testsporet jeg hadde lagt ut var nypusset. Det viste seg at hjulene var skitne (fra fabrikk). I tillegg så det ut som om innsiden av hjulene hadde et lag med fett e.l.
 
Slik så bomullspinnen ut etter bare å ha renset hjulbanen (med isopropanol) på de 6 hjulene som ikke hadde hefteringer:
Rensing av nye hjul...
 
Strømopptakene på innsiden av hjulene satt heller ikke optimalt inn mot hjulene, slik at det kunne bli dårlig kontakt ved kjøring i krappe kurver.
Etter grundig hjulrens gikk loket jevnt og fint på testsporet.
 
Det er separat styring av lysene nede og oppe, samt lys i førerhyttene. Lysdiodene er varmhvite. Av en eller annen grunn er det valgt lik lysstyrke på samtlige lysdioder, noe som blir helt feil. På originalen er det bare et svakt skinn fra markeringslysene nede, mens topplyskasterne gir et kraftig lys. Modellen derimot har like kraftig lys fra alle lyktene. Det sitter 5 Kohm motstander til hver av lysdiodene, jeg valgt å bytte ut motstandene til markeringslysene til 50 Kohm og motstandene til hovedlyskasterne ble byttet til 2,1 Kohm.
 
Bildet under (før-etter) viser forskjellen (selv om kameraet "lyver" litt):
El 13, lys før og etter modifisering
Belysning, før og etter modifikasjon
 
Det er innredning i førerhyttene, men lokfører i den ene enden (som NMJ lover i sin reklame) var ikke å finne...
 
Innredning i førerhytte
Ingen lokfører å finne...
 
Mer inntrykk (og modifiseringer) følger etterhvert.
 
Er det noen andre eiere av slike lokomotiv som vil dele sine erfaringer?
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.