MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - S-kurve i modell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

S-kurve i modell

 Post Reply Post Reply
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: S-kurve i modell
    Posted: 02 april 2011 at 22:04
Et lengre tog som går gjennom ei slak S-kurve med krenging gir et fint flott skue.
Planlegger overgangskurve i hver ende og en krenging i hver del av S'en.
 
Er litt i tvil om hva som må til for å få til en god overgang i midten av S'en. Må det legges inn et kort rett stykke så det ikke blir seendes ut som om toget "kastes" rundt fra en retning til en annen?
Går det an å lage to svært korte overgangskurver som møtes i midten av S'en?
 
Lengde på S'en vil bli lengre med økende sideveis forskyving. Har lengde tilgjengelig, men ønsker ikke så mye mer enn 30 cm sideveis forskyving.
Radius skal være så det går å få et B7 vognsett gjennom på en fin måte.
 
Noen erfaringer der ute?
 
mvh
Terje S
 
 
Terje
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2011 at 23:16
Alle S-kurver bør ha et rettstykke på midten. Nå spørs det hva du mener med "slak" S-kurve. Hva slags radius? Overgangskurver er alltid lurt, og bruker du overhøyde også, må du ha tid til at overhøyderampa går helt ned før den stiger opp igjen på motsatt skinne i S-en.
HVa mener du med 30 cm sideveis forskyvning i S-en?
Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2011 at 00:20
Takk for svar.
 
Litt usikker på radius i slike kurver. Lurte på å bruke 90cm, men får prøve på ei plate hvordan det tar seg ut.
Med sideveis forskyvning så mente jeg hvor langt ut fra feks. veggen s-kurva skal ta banen før den kommer tilbake inn mot veggen igjen. Det kan være ei slynge i et dalføre eller langs ei elv eller sjøkant med bratte sider. Jo mindre ut i rommet jeg tar banen med s'en jo større kurveradius kan jeg bruke. Planen er å bruke overhøyde.
 
Terje S
Terje
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2011 at 00:58
Da er det kanskje lengden på hele kurven som er avgjørende. Jo større radius, jo mindre utslag gjør den. Velger du f.eks. 2 m radius kan du kanskje droppe hele overgangskurven, men legg inn minst 30 cm i rettstrekning i midten. Dette er det vi kaller kosmetiske kurver som ikke har annen funksjon enn det visuelle. Da ville jeg valgt en veldig stor radius, men gjerne full overhøyde på 1,5 mm forskjell på skinnehøyden. Kurven med godstoget på bildet nedenfor har en radius på 3,5 meter og med 1,5 mm overhøyde mener jeg å huske.

 
Svein S
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2011 at 08:07
Ja jeg er enig i ett rett sykke. Men har ikke prøvd med så store radier.
Det som skjer er at noen vogner med kulissestyring ikke klarer det.
B7 vogner vil være typisk med ett sånt problem. Spesielt ved dosering i tilegg.

Hilsen Nils
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2011 at 10:01
Mener du at store radier og rettstykke mellom S-delene faktisk er et problem for vogner med kulissestyring?
Svein S
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2011 at 12:10
Jeg er enig med deg om at ett rett stykke trengs.
Nei jeg har ikke prøvd dette med store radier.
Men erfaringene mine med små radier er at det blir fort ett problem. Men ikke alle vogner sliter.
Det kan være fra samme lavrandør at noen virker og andre ikke.
Lager du dosering/overhøyde går det i alle fall galt. Det blir en umulig vridning i vognen som kulissestyringene ikke klarer.

Men skal du ha store radier med dosering vil det jo være naturlig med ett rett stykke hvor doseringen bytter "side"

Hilsen Nils
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2011 at 12:46
Det er nå helt sikkert at jo større radier man bruker, jo mindre problemer har man generelt.
Det er også helt sikkert at overgangskurver også minsker alle typer problemer som gjelder overgang fra en fast radius til en annen, inklusiv uendelig radius = rett strekning.
Effekten av overgangskurven avhenger av dens lengde. 40-45 cm bør holde i H0. (Med lengde menes avstanden fra rett til fast radius.) Store radier kan klare seg med noe kortere overgangskurver, og er radien veldig stor kan man droppe hele overgangskurven. Jeg antydet at 200 cm radius kanskje er en slik veldig stor radius. Men det gjør selvsagt inengen ting om man benytter overgangskurver også da.

Overhøyde kan, som Gullhav sier, derimot by på noen problemer der det er overgang fra ingen overhøyde til overhøyde. Derfor snakker vi om overhøyderamper, som er altså tilsvarer overgangskurver.  Det som skaper avsporing, er når overhøyderampa er for steil. I 1:1 snakker man om maks 1:300. Dvs. at skal man opp til 1,5 mm, så må rampa være på 45 cm.

Se forøvrig om overgangskurver og overhøyderamper på MJwiki: http://mjwiki.no/wiki/Overgangskurve
Svein S
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2011 at 23:21
Takk for gode svar og interessant diskusjon.
 
En lang togstamme gjennom en slak kurve med overhøyde slik bildet fra Svein Sandro viser synes jeg gir et modellanlegg et utrolig flott inntrykk av størrelse og rom. Men det tar jo litt plass... Også andre steder her på forumet har det vært vist flotte eksempler på store kurveradier, så takk for avklaring og inspirasjon
 
mvh
Terje Skram
Terje
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2011 at 10:51
På siste FREMO-treff hadd vi en del S-kurver, slik som denne:
 
Nærmeste kurven er 100 cm og motkurven bak er 150 cm. Så er det rimeligvis ikke noe problem med teakvogner. Vi kjørte med B3-vogner også, og det gikk bra. Hvordan B7-vogner vil se ut i denne overgangen har vi ikke testet Smile.
 
NEM 113 og 114 normene sier noe om overgangskurver og overhøyde. Generelt indikerer de at for H0 og radius over 99 cm er det ikke "nødvendig" med overgangskurve. Skal man ha overhøyde må den selvsagt trappes ned mot enden av kurven uansett. Dette gir også kanskje en indikasjon på at man ved radius over dette ikke "trenger" en rettstrekning mellom kurvene. Det rent visuelle inntrykket er selvsagt noe annet Embarrassed.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2011 at 14:43
Som tommelfingerregel bruker jeg minimum 10 cm rettspor mellom en kurve og motkurve, som er det minste de store damplokomotivene trenger for at drivhjulene ikke er i begge kurvene.
Dette bruker jeg også i vekselgater på stasjoner.
 
Damplokomotiver med mange drivhjul etterhverandre i en ramme er som regel det stiveste man kjører.
 
Lange toakslede vogner har som regel høyest avsporingsrisiko i overgangen mellom flatt og spor i overhøyde, hvis overgangen er for kort eller bratt, ved at et hjul (ikke hele akslingen) mister kontakt med skinnene. Boggivogner og -lok takler som regel dette bedre, siden det som regel er individuel sideveis / pendel bevegelse mellom boggiene. Godt konstruerte vogner har 3-punkts-lagring av hjulene som eliminerer dette problemet.
 
Boggievogner med stor avstand fra boggisentrum og enden av vogna / kobblingen får stort overheng i kurver, som øker med krappere radius på kurven, som kan gjøre at to vogner "bryter" mot hverandre. Et lite rettspor vil redusere eller fjerne dette.
Lima/NMJ B5 vogner har f.eks 2 fester for boggiene hvor det ytterste er korrekt. Det innerste gjør at boggien går klar av stigetrinnene og kan dermed gå i skarpere kurver, men samtidig blir overhenget større og avstanden mellom vognene må gjøres større ("vinningen går opp i spinningen").
 
Går et testtog med et langt damplok, en lang to akslet vogn og to lange boggievogn gjennom S-kurven; bør alt gå!
 
Har også sett at kombinasjonen kulissestyring på vogner og diverse kortkobblinger forhindrer vridningsmulighetene mellom vognene i et tog, noe som kan være et problem ved bruk av overhøyder. Bøyle- og TB-kobblinger f.eks tillater til gjengjeld en større individuell vridning.
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2011 at 15:11
Man har jo Fremo-sammenhenger mange ganger laget S-kurver uten rettstykke i mellom, slik som bildet vel viser. Har det gått bra? Eller gjøres det bare ved store radier?
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2011 at 16:56
Originally posted by ses ses wrote:

Man har jo Fremo-sammenhenger mange ganger laget S-kurver uten rettstykke i mellom, slik som bildet vel viser. Har det gått bra? Eller gjøres det bare ved store radier?
 
Det har vel så vidt jeg vet gått bra: ved bruk av store kurver og ingen bruk av overhøyde?
S-kurven på bildet over ser i hvertfall meget flat ut!
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2011 at 18:06
Overhøyde brukes ikke på FREMOduler. Modulene på bildet er helt flate. Som sagt vå var radius her 100 og 150 cm, men også ved 100 cm på begge sider har det gått greit. De fleste lok (også damplok a la Gützold Stortysker) har mulighet for sideveisforskyvning av drivakslene, så det er ofte mer det visuelle som det kan stilles spørsmålstegn ved...
 
Forøvrig indikerer NEM-normen en maks overhøyde for H0 på ca. 1 mm. Om det blir problemer vil da også avhenge av lengden på overgangs-strekningen og typen hjul dersom vogna blir vippende på 3 hjul over en del av strekningen.
 
Hilsen Halvor
 
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2011 at 21:28
Originally posted by halvors halvors wrote:

Overhøyde brukes ikke på FREMOduler. Modulene på bildet er helt flate. Som sagt vå var radius her 100 og 150 cm, men også ved 100 cm på begge sider har det gått greit. De fleste lok (også damplok a la Gützold Stortysker) har mulighet for sideveisforskyvning av drivakslene, så det er ofte mer det visuelle som det kan stilles spørsmålstegn ved...
 
Forøvrig indikerer NEM-normen en maks overhøyde for H0 på ca. 1 mm. Om det blir problemer vil da også avhenge av lengden på overgangs-strekningen og typen hjul dersom vogna blir vippende på 3 hjul over en del av strekningen.
 
Hilsen Halvor
 
 
Hei,
 
Mulig det ikke skal brukes på FREMOduler, men det forekommer. Her er et eksempel hvor det er brukt i en S-kurve på FREMO.  Smile
 
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2011 at 21:53
Det der så ikke bra ut i det hele tatt, Arne......
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2011 at 22:12
Det er vel en fordel med en rett strekning mellom kurvene som er minst like lang som det lengste rullende materiell man bruker?
Det tilstreber i alle fall jeg på mitt anlegg.
Unntak blir vekselgater hvor det ikke alltid er like lett å få til.

I det aller første ModelRailroadHobbyist - MRH Januar-March 2009 - skriver utgiver Joe Fugate fra side 45 en artikkel om "Powerful new curve radius insights for any scale".
Dette er vel tanker som igjen har vokst fram i miljøer rundt LayoutDesign Special Interest Group i den amerikanske modeljernbaneforeningen NMRA.

Tanken er at det er et forhold mellom hvor lange vognene er, og hvor godt de oppfører seg og eller ser ut med forskjellig kurveradie:
2,0x
Noe materiell vil spore bra, men 2x (vognlengde) blir vanligvis regnet som å presse grensene
2,5x
Det meste materiell vil spore bra hvis alt materiell er av tilsvarende lengde
3,0x
Alt materiell skal spore bra, men koblinger må modifiseres noe
3,5x
Materiellet vil se mindre leketøyaktig ut når det blir sett fra innsiden av kurven
4,0x
Materiellet vil se mindre leketøyaktig ut når det blir sett fra utsiden av kurven
5,0x
For det meste sikker kobling i kurver med (kadee)koblinger montert på undersiden av vognen (i motsetning til montert på boggi)

Nå er dette ut i fra amerikansk materiell, men det kan jo tenkes at det er noe av dette som kan overføres til norsk materiell

MRH har forresten i dag sluppet sitt aprilnummer Smile
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2011 at 15:25
Originally posted by halvors halvors wrote:

Overhøyde brukes ikke på FREMOduler. Modulene på bildet er helt flate. Som sagt vå var radius her 100 og 150 cm, men også ved 100 cm på begge sider har det gått greit. De fleste lok (også damplok a la Gützold Stortysker) har mulighet for sideveisforskyvning av drivakslene, så det er ofte mer det visuelle som det kan stilles spørsmålstegn ved...
 
Forøvrig indikerer NEM-normen en maks overhøyde for H0 på ca. 1 mm. Om det blir problemer vil da også avhenge av lengden på overgangs-strekningen og typen hjul dersom vogna blir vippende på 3 hjul over en del av strekningen.
 
Hilsen Halvor
 


Litt artig at dere aldri har lagt merke til det. men begge Kalbergsvingane (som har vært på ganske mange treff, inkl Arendal Wink ) har overhøyde, mener å huske jeg la inn ca 1,2-1,4 mm, og med 40 cm rampe i hver ende. Hadde kortere rampe innledningsvis, men da ble det problemer med avsporing av enkelte lange vogner med "stivt" understell.

I bilder tatt langs traseen, og med noen som helst form for tele ser jo dette ikke ut i det hele tatt.
Aha har såvidt jeg husker betraktelig "verre" bilder enn dette av de 2 samme modulene tatt med mer tele og lenger togstamme; men det fungerer faktisk helt greitt i praksis, både visuelt og funksjonelt.

Det har såvidt jeg har registrert aldri vært noen som helst problemer, hverken når de står som S- kurve eller med overhøydene.

MVH
for MJBV HK
Terje O 
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2011 at 17:18


Her er en av dem, men dessverre vises ikke doseringen
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2011 at 17:31
La meg rette meg selv til å si at "overhøyde brukes normalt ikke på FREMOduler"...Wink
 
En ting er med to "overhøydemoduler" satt i en S, eller med en enkelt kurvemodul med overhøyde, da vil det være riktig å gå til flat kurve ut mot endene av kurven. Men dersom det kommer to eller flere slike kurvemoduler etter hverandre vil det bli en litt underlig bølgebevegelse på sporet.Embarrassed Hvor merkbart det vil bli er vel et spørsmål, men rent prisipielt er jeg litt tvilende...
 
Noe annet er større moduler som Vatnamot hvor modulen er så lang at det er naturlig å ha overhøyden gjennom hele kurven.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Stein Arild View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 06 november 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2011 at 21:22
Synes det det var flott å se.Wink
taurus
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.