S-kurve i modell
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6169
Printed Date: 23 november 2024 at 19:12 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: S-kurve i modell
Posted By: GETEL57
Subject: S-kurve i modell
Date Posted: 02 april 2011 at 22:04
Et lengre tog som går gjennom ei slak S-kurve med krenging gir et fint flott skue.
Planlegger overgangskurve i hver ende og en krenging i hver del av S'en.
Er litt i tvil om hva som må til for å få til en god overgang i midten av S'en. Må det legges inn et kort rett stykke så det ikke blir seendes ut som om toget "kastes" rundt fra en retning til en annen?
Går det an å lage to svært korte overgangskurver som møtes i midten av S'en?
Lengde på S'en vil bli lengre med økende sideveis forskyving. Har lengde tilgjengelig, men ønsker ikke så mye mer enn 30 cm sideveis forskyving.
Radius skal være så det går å få et B7 vognsett gjennom på en fin måte.
Noen erfaringer der ute?
mvh
Terje S
------------- Terje
|
Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 02 april 2011 at 23:16
Alle S-kurver bør ha et rettstykke på midten. Nå spørs det hva du mener med "slak" S-kurve. Hva slags radius? Overgangskurver er alltid lurt, og bruker du overhøyde også, må du ha tid til at overhøyderampa går helt ned før den stiger opp igjen på motsatt skinne i S-en. HVa mener du med 30 cm sideveis forskyvning i S-en?
------------- Svein S
|
Posted By: GETEL57
Date Posted: 03 april 2011 at 00:20
Takk for svar.
Litt usikker på radius i slike kurver. Lurte på å bruke 90cm, men får prøve på ei plate hvordan det tar seg ut.
Med sideveis forskyvning så mente jeg hvor langt ut fra feks. veggen s-kurva skal ta banen før den kommer tilbake inn mot veggen igjen. Det kan være ei slynge i et dalføre eller langs ei elv eller sjøkant med bratte sider. Jo mindre ut i rommet jeg tar banen med s'en jo større kurveradius kan jeg bruke. Planen er å bruke overhøyde.
Terje S
------------- Terje
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 april 2011 at 00:58
Da er det kanskje lengden på hele kurven som er avgjørende. Jo større
radius, jo mindre utslag gjør den. Velger du f.eks. 2 m radius kan du
kanskje droppe hele overgangskurven, men legg inn minst 30 cm i
rettstrekning i midten. Dette er det vi kaller kosmetiske kurver som
ikke har annen funksjon enn det visuelle. Da ville jeg valgt en veldig
stor radius, men gjerne full overhøyde på 1,5 mm forskjell på
skinnehøyden. Kurven med godstoget på bildet nedenfor har en radius på 3,5 meter og med 1,5 mm overhøyde mener jeg å huske.
------------- Svein S
|
Posted By: Nils Gullhav
Date Posted: 03 april 2011 at 08:07
Ja jeg er enig i ett rett sykke. Men har ikke prøvd med så store radier. Det som skjer er at noen vogner med kulissestyring ikke klarer det. B7 vogner vil være typisk med ett sånt problem. Spesielt ved dosering i tilegg.
Hilsen Nils
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 april 2011 at 10:01
Mener du at store radier og rettstykke mellom S-delene faktisk er et problem for vogner med kulissestyring?
------------- Svein S
|
Posted By: Nils Gullhav
Date Posted: 03 april 2011 at 12:10
Jeg er enig med deg om at ett rett stykke trengs. Nei jeg har ikke prøvd dette med store radier. Men erfaringene mine med små radier er at det blir fort ett problem. Men ikke alle vogner sliter. Det kan være fra samme lavrandør at noen virker og andre ikke. Lager du dosering/overhøyde går det i alle fall galt. Det blir en umulig vridning i vognen som kulissestyringene ikke klarer.
Men skal du ha store radier med dosering vil det jo være naturlig med ett rett stykke hvor doseringen bytter "side"
Hilsen Nils
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 april 2011 at 12:46
Det er nå helt sikkert at jo større radier man bruker, jo mindre problemer har man generelt. Det er også helt sikkert at overgangskurver også minsker alle typer problemer som gjelder overgang fra en fast radius til en annen, inklusiv uendelig radius = rett strekning. Effekten av overgangskurven avhenger av dens lengde. 40-45 cm bør holde i H0. (Med lengde menes avstanden fra rett til fast radius.) Store radier kan klare seg med noe kortere overgangskurver, og er radien veldig stor kan man droppe hele overgangskurven. Jeg antydet at 200 cm radius kanskje er en slik veldig stor radius. Men det gjør selvsagt inengen ting om man benytter overgangskurver også da.
Overhøyde kan, som Gullhav sier, derimot by på noen problemer der det er overgang fra ingen overhøyde til overhøyde. Derfor snakker vi om overhøyderamper, som er altså tilsvarer overgangskurver. Det som skaper avsporing, er når overhøyderampa er for steil. I 1:1 snakker man om maks 1:300. Dvs. at skal man opp til 1,5 mm, så må rampa være på 45 cm.
Se forøvrig om overgangskurver og overhøyderamper på MJwiki: http://mjwiki.no/wiki/Overgangskurve - http://mjwiki.no/wiki/Overgangskurve
------------- Svein S
|
Posted By: GETEL57
Date Posted: 03 april 2011 at 23:21
Takk for gode svar og interessant diskusjon.
En lang togstamme gjennom en slak kurve med overhøyde slik bildet fra Svein Sandro viser synes jeg gir et modellanlegg et utrolig flott inntrykk av størrelse og rom. Men det tar jo litt plass... Også andre steder her på forumet har det vært vist flotte eksempler på store kurveradier, så takk for avklaring og inspirasjon
mvh
Terje Skram
------------- Terje
|
Posted By: halvors
Date Posted: 04 april 2011 at 10:51
På siste FREMO-treff hadd vi en del S-kurver, slik som denne:
Nærmeste kurven er 100 cm og motkurven bak er 150 cm. Så er det rimeligvis ikke noe problem med teakvogner. Vi kjørte med B3-vogner også, og det gikk bra. Hvordan B7-vogner vil se ut i denne overgangen har vi ikke testet .
NEM 113 og 114 normene sier noe om overgangskurver og overhøyde. Generelt indikerer de at for H0 og radius over 99 cm er det ikke "nødvendig" med overgangskurve. Skal man ha overhøyde må den selvsagt trappes ned mot enden av kurven uansett. Dette gir også kanskje en indikasjon på at man ved radius over dette ikke "trenger" en rettstrekning mellom kurvene. Det rent visuelle inntrykket er selvsagt noe annet .
Hilsen Halvor
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 april 2011 at 14:43
Som tommelfingerregel bruker jeg minimum 10 cm rettspor mellom en kurve og motkurve, som er det minste de store damplokomotivene trenger for at drivhjulene ikke er i begge kurvene.
Dette bruker jeg også i vekselgater på stasjoner.
Damplokomotiver med mange drivhjul etterhverandre i en ramme er som regel det stiveste man kjører.
Lange toakslede vogner har som regel høyest avsporingsrisiko i overgangen mellom flatt og spor i overhøyde, hvis overgangen er for kort eller bratt, ved at et hjul (ikke hele akslingen) mister kontakt med skinnene. Boggivogner og -lok takler som regel dette bedre, siden det som regel er individuel sideveis / pendel bevegelse mellom boggiene. Godt konstruerte vogner har 3-punkts-lagring av hjulene som eliminerer dette problemet.
Boggievogner med stor avstand fra boggisentrum og enden av vogna / kobblingen får stort overheng i kurver, som øker med krappere radius på kurven, som kan gjøre at to vogner "bryter" mot hverandre. Et lite rettspor vil redusere eller fjerne dette.
Lima/NMJ B5 vogner har f.eks 2 fester for boggiene hvor det ytterste er korrekt. Det innerste gjør at boggien går klar av stigetrinnene og kan dermed gå i skarpere kurver, men samtidig blir overhenget større og avstanden mellom vognene må gjøres større ("vinningen går opp i spinningen").
Går et testtog med et langt damplok, en lang to akslet vogn og to lange boggievogn gjennom S-kurven; bør alt gå!
Har også sett at kombinasjonen kulissestyring på vogner og diverse kortkobblinger forhindrer vridningsmulighetene mellom vognene i et tog, noe som kan være et problem ved bruk av overhøyder. Bøyle- og TB-kobblinger f.eks tillater til gjengjeld en større individuell vridning.
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: ses
Date Posted: 04 april 2011 at 15:11
Man har jo Fremo-sammenhenger mange ganger laget S-kurver uten rettstykke i mellom, slik som bildet vel viser. Har det gått bra? Eller gjøres det bare ved store radier?
------------- Svein S
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 april 2011 at 16:56
ses wrote:
Man har jo Fremo-sammenhenger mange ganger laget S-kurver uten rettstykke i mellom, slik som bildet vel viser. Har det gått bra? Eller gjøres det bare ved store radier? |
Det har vel så vidt jeg vet gått bra: ved bruk av store kurver og ingen bruk av overhøyde?
S-kurven på bildet over ser i hvertfall meget flat ut!
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: halvors
Date Posted: 04 april 2011 at 18:06
Overhøyde brukes ikke på FREMOduler. Modulene på bildet er helt flate. Som sagt vå var radius her 100 og 150 cm, men også ved 100 cm på begge sider har det gått greit. De fleste lok (også damplok a la Gützold Stortysker) har mulighet for sideveisforskyvning av drivakslene, så det er ofte mer det visuelle som det kan stilles spørsmålstegn ved...
Forøvrig indikerer NEM-normen en maks overhøyde for H0 på ca. 1 mm. Om det blir problemer vil da også avhenge av lengden på overgangs-strekningen og typen hjul dersom vogna blir vippende på 3 hjul over en del av strekningen.
Hilsen Halvor
|
Posted By: aha
Date Posted: 04 april 2011 at 21:28
halvors wrote:
Overhøyde brukes ikke på FREMOduler. Modulene på bildet er helt flate. Som sagt vå var radius her 100 og 150 cm, men også ved 100 cm på begge sider har det gått greit. De fleste lok (også damplok a la Gützold Stortysker) har mulighet for sideveisforskyvning av drivakslene, så det er ofte mer det visuelle som det kan stilles spørsmålstegn ved...
Forøvrig indikerer NEM-normen en maks overhøyde for H0 på ca. 1 mm. Om det blir problemer vil da også avhenge av lengden på overgangs-strekningen og typen hjul dersom vogna blir vippende på 3 hjul over en del av strekningen.
Hilsen Halvor
|
Hei,
Mulig det ikke skal brukes på FREMOduler, men det forekommer. Her er et eksempel hvor det er brukt i en S-kurve på FREMO.
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 04 april 2011 at 21:53
Det der så ikke bra ut i det hele tatt, Arne......
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: KnuT
Date Posted: 04 april 2011 at 22:12
Det er vel en fordel med en rett strekning mellom kurvene som er minst like lang som det lengste rullende materiell man bruker? Det tilstreber i alle fall jeg på mitt anlegg. Unntak blir vekselgater hvor det ikke alltid er like lett å få til.
I http://model-railroad-hobbyist.com/magazine/back-issues - det aller første ModelRailroadHobbyist - MRH Januar-March 2009 - skriver utgiver Joe Fugate fra side 45 en artikkel om "Powerful new curve radius insights for any scale". Dette er vel tanker som igjen har vokst fram i miljøer rundt http://ldsig.net/ - LayoutDesign Special Interest Group i den amerikanske modeljernbaneforeningen http://nmra.org - NMRA .
Tanken er at det er et forhold mellom hvor lange vognene er, og hvor godt de oppfører seg og eller ser ut med forskjellig kurveradie: 2,0x Noe materiell vil spore bra, men 2x (vognlengde) blir vanligvis regnet som å presse grensene 2,5x Det meste materiell vil spore bra hvis alt materiell er av tilsvarende lengde 3,0x Alt materiell skal spore bra, men koblinger må modifiseres noe 3,5x Materiellet vil se mindre leketøyaktig ut når det blir sett fra innsiden av kurven 4,0x Materiellet vil se mindre leketøyaktig ut når det blir sett fra utsiden av kurven 5,0x For det meste sikker kobling i kurver med (kadee)koblinger montert på undersiden av vognen (i motsetning til montert på boggi)
Nå er dette ut i fra amerikansk materiell, men det kan jo tenkes at det er noe av dette som kan overføres til norsk materiell
MRH har forresten i dag sluppet sitt aprilnummer
------------- hilsen KnuT
mvh
KnuT
http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0
Digitrax DCC
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 10 april 2011 at 15:25
halvors wrote:
Overhøyde brukes ikke på FREMOduler. Modulene på bildet er helt flate. Som sagt vå var radius her 100 og 150 cm, men også ved 100 cm på begge sider har det gått greit. De fleste lok (også damplok a la Gützold Stortysker) har mulighet for sideveisforskyvning av drivakslene, så det er ofte mer det visuelle som det kan stilles spørsmålstegn ved...
Forøvrig indikerer NEM-normen en maks overhøyde for H0 på ca. 1 mm. Om det blir problemer vil da også avhenge av lengden på overgangs-strekningen og typen hjul dersom vogna blir vippende på 3 hjul over en del av strekningen.
Hilsen Halvor
|
Litt artig at dere aldri har lagt merke til det. men begge Kalbergsvingane (som har vært på ganske mange treff, inkl Arendal ) har overhøyde, mener å huske jeg la inn ca 1,2-1,4 mm, og med 40 cm rampe i hver ende. Hadde kortere rampe innledningsvis, men da ble det problemer med avsporing av enkelte lange vogner med "stivt" understell.
I bilder tatt langs traseen, og med noen som helst form for tele ser jo dette ikke ut i det hele tatt. Aha har såvidt jeg husker betraktelig "verre" bilder enn dette av de 2 samme modulene tatt med mer tele og lenger togstamme; men det fungerer faktisk helt greitt i praksis, både visuelt og funksjonelt.
Det har såvidt jeg har registrert aldri vært noen som helst problemer, hverken når de står som S- kurve eller med overhøydene.
MVH for MJBV HK Terje O
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 10 april 2011 at 17:18
Her er en av dem, men dessverre vises ikke doseringen
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: halvors
Date Posted: 10 april 2011 at 17:31
La meg rette meg selv til å si at "overhøyde brukes normalt ikke på FREMOduler"...
En ting er med to "overhøydemoduler" satt i en S, eller med en enkelt kurvemodul med overhøyde, da vil det være riktig å gå til flat kurve ut mot endene av kurven. Men dersom det kommer to eller flere slike kurvemoduler etter hverandre vil det bli en litt underlig bølgebevegelse på sporet. Hvor merkbart det vil bli er vel et spørsmål, men rent prisipielt er jeg litt tvilende...
Noe annet er større moduler som Vatnamot hvor modulen er så lang at det er naturlig å ha overhøyden gjennom hele kurven.
Hilsen Halvor
|
Posted By: Stein Arild
Date Posted: 10 april 2011 at 21:22
Synes det det var flott å se.
------------- taurus
|
|