Bodø stasjon som FREMOdul |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk Svein Det stemmer det du sier. Vi har tenkt å legge inn nye lange sviller på pensene. Stillsvillene ønsker vi å beholde lengden på til vi vet at pensene fungerer som de skal, så skal de kappes ned. Det kan hende at vi må bruke noen av de klumpene på sidene av den pga plassmangel på undersiden. Time will show. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spennende og ambisiøst prosjekt. Et tips: Jeg ser at dere har kappet av de to overdimensjonerte og etter norske forhold for korte svillene ved vekselens stillsville, muligens etter inspirasjon av TMJK? Jeg ville også kappet ned på lengden av selve stillsvillene. Lengden har vel ingen funksjon utover at den må ligge under skinnene i begge ender. Da blir stillsvillen med dens to endeklumper også mindre ikke-prototyp. |
|
Svein S
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godt nytt år folkens! Ikveld har vi tatt årets første økt på lokalet. Nå gjenstår faktisk ikke så mye sporlegging igjen. Vi har 4 spor igjen på den seksjonen vi jobber ved nå og når den er klar er det bare 2 seksjoner igjen. Da har vi nådd vårt delmål. Så skal vi så klart starte med montering av pensemotorer og all ledningstrekkning som skal til. På hjemmeverkstedet jobbes det videre med stasjonsbygningen. Laserskjærte vinduer har ankommet og blir malt og montert. Etter kveldens arbeid ser det slikt ut. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Undertegnede sitter hjemme å studerer, men det hindrer jo ikke andre å være på lokalet å jobbe. Sven har gjort en flott jobb i helgen med å legge spor. Dette krysset er selve vepsemidjen som på en måte deler Bodø stasjon i to. Vi ser mot øst, altså mot lokstallen, og når vi er klare har vi ca 7 meter spor bak fotografen ut til stasjonsbygningen og 7 meter forbi lokstallen, svingskiven og Engrossenteret, opp til brua der Nordstrandveien passerer over. Den delen av stasjonen kommer vi ikke å bygge nå før jubileet. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå tror jeg vel kanskje at ingen av aktørene i en slik diskusjon tror at de kan bli enige eller klarer å overbevise akkurat sin motdebattant. Men det er vel som med dette som en partilederdebatt på TV rett før et valg, at det er det store tause publikum man forsøker å nå. Motdebattanten er ofte bare en brikke for å få fram sitt eget budskap i relieff. Forøvrig er jeg enig i at det artig å se hvordan Bodø stasjon vokser fram, og at den måtte bli del av et nasjonalt Fremo-treff om ikke så lenge. |
|
Svein S
|
|
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kjekt å se at det er folk som bruker tid på å bygge i stedet for å diskutere ting de aldri kommer til å bli enige om
Gleder meg til å få kjøre til Bodø stasjon på Fremotreff Med Helsing for MJBV HK Terje O |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
På torsdagen så hadde vi besøk av en elev ved media linjen på universitetet her i Bodø. Han gjorde en "radio-reportasje" og da måtte vi rigge opp det vi har fått til, til nå. Vi har nå oppdatert vår hjemmeside om prosjektet. Det kan dere lese om her: |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Capa skiver er nå brukt med stort hell! Har fått et nytt favorittmateriale til sitt bruk! Det kan så klart ikke brukes til alt, men nå har jeg lagd en moc-up modell av godshuset. Grunnen til det er kappet er at vi skal kunne stille ut bare den første seksjonen. Biblioteket her i Bodø er veldig interessert i å få ha stasjonen utstilt men de har selvfølgelig ikke plass til 15 meter seksjoner. Dessuten så er det jo greit å kunne sette fra seg noe over flere dager så vi har tenkt å lage en monter for denne seksjonen. Vi vil da kunne lage en liten utstilling med stasjonsbygningene, et skap med materiell og biblioteket kan finne frem bøker/filmer som passer til temaet. Kultur i praksis! Når vårt nye kulturhus og bibliotek står klart her i Bodø om noen år vil vi kunne stille ut hele stasjonen, kjøre treff og masse andre artige ting! Fryktelig dyrt men veldig moro! Her er siste statusoppdatering: Taket er montert sammen. Laget av Capa-skiver. Dette skal nå kles med skifer og kobber. Kontordelen av godshuset. Har lagd en kjapp moc-up. Denne skal detaljeres noe men i første omgang langt mindre enn selve stasjonsbygningen. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker Sem & Stenersen i Oslo: http://www.sem-stenersen.no/
De har forøvrig mye nyttig materiale som kan være kjærvete å finna andre steder; sjekk deres modellmateriell katalog. De har også en betjening som skjønner hva vi snakker om.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor får man kjøpt slik papp?
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kappa er et vennlig produkt å jobbe med, men har sine begrensninger også: bla. å skjære striper som er tynnere en tykkelsen på platen. Dette kan bli et problem mellom de store vinduene. Kappa kan kjøpes i 3, 5 og 10 mm. tykkelse. Kappa egner seg veldig bra som et mock-up materiale og som massiv plate i f.eks. grunnmuren eller taket.
En detalj jeg la merke til er at de store og små vinduene er montert med ulik dybde inn i fasaden.
Personlig hadde jeg valgt hvit kvalitetspapp med riktig tykkelse i forhold til dybden vinduet i fasaden, og lagd et "pusslespill" på baksiden: lange biter langs hele fasaden over, mellom og under vinduene, og småbiter mellom vinduene. Slik papp kan kjøpes i 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5 m.fl. millimeter tykkelse.
Ved å skjære bitene i "puslespillet" presise og lime de inn til hverandre i tillegg til baksiden av fasaden, bør veggen bli stiv nok. Eventuelt kan hele baksiden kles med tynn papp (0.5 mm.), etter at vindusrammene er satt inn (limt mot den tynne pappen og veggen), kan lysåpningen i vinduene skjæres ut (den tynne pappen fungerer da som støtte på baksiden av vindusrammene). Fasaden og den tynne baksiden vil fungere som en sandwich plate med "puslespillet" som fyll i mellom.
Håper det ikke er alt for klønete forklart hva jeg mener.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kveldens arbeid var mest å diskutere løsninger og presentere hjemmearbeid.
Vi fikk gjort litt da. To nye seksjoner ble montert sammen og på den første seksjonen ble spor og hus tegnet inn. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe, Klokketårnet er ferdig ja. Jeg tenkte mere på selve huset. Klokketårnet ble en meget solid affære, med 3 lag plasticard og uten vinduer. Den tåler en støyt for å si det sånn. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Neivel? Det klokketårnet ditt på Bodø st ser nå aldeles nydelig ut. |
|
Svein S
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har ikke kommet så langt, Svein. Jeg vurderer faktisk om Capa skiver kan hjelpe til for å støtte opp bygningen. Her er det åpent for forslag. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er jo du kommet så langt med dette ambisiøse prosjektet at spist er spist når det gjelder veggene, men kanskje andre kan ha nytte at de erfaringer jeg gjorde med så store bygg fra den gang jeg bygget DA-bygget på Oslo S til Gardermobanemodellen. DA-bygget er altså det vi vel oppfatter som hovedbygningen på Oslo S, den søtsuppefargede til venstre i bildet: Den er bygget i en kombinasjon av papp med skumkjerne (Capa-line var produktnavnet den gang) og styrén. Pappen er enkel å bygge med, da den er både stiv og kan skjæres i med tapetkniv. Jeg bruker smeltelim for å lime pappen sammen i hjørnene dersom innsiden ikke synes. Det tørker som kjent like fort som temperaturen i limet går ned. Hjørnene må da behandles særskilt siden den ene av skumkjerne vil bli synlig. I dette tilfellet tror jeg at den kom slik at jeg dekket til gavlene med en tynn styrenplate som ble limt utenpå. I det hele har jeg funnet masse anvendelse for papp med skumkjerne - ikke bare til store bygg. De kommer i flere tykkelser fra 5 mm og oppover, fordi de er så raske å forme til og sette sammen, har lav vekt og har en helt annen stabilitet enn å bare jobbe med tynne styrénplater. Et alternativ til overdekking når man skal skjule eksponerte ender, er å sparkle de. |
|
Svein S
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg bruker 3,2 og 4,8mm styrenlekter til avstivning, og den kanten på vinduene der vil ikke bli mer enn 1-2mm. Da holder det med at du limer vindu på baksiden (veggen er vel noen mm), men pass på så litt vinduskarm vises. Dette er enkelt når vinduene lages etter de mål som er + limkant.
Ang. taket er det spennende å se hva du/dere får til. Jeg måtte forlenge en styrenplate siden den var for kort, men delte den i 3 deler og la takstolene i selve platen. Funket bra! Skipsmodeller lager meget rimelige vindu skal vite. Snakk med Finn Kåre du og hør. Har hatt endel kontakt med han i det siste. Kjekk kar! Edited by helleland - 27 oktober 2011 at 12:37 |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med rundt 150 vinduer i 3 hus så har jeg noen idéer ja... Jeg sliter litt med hvordan jeg skal klare å forsterke bygget. Jeg ønsker å lage etasjer. Det vil støtte opp en god del. Problemet er egentlig at det er så mange vinduer i bygget som lager trøbbel. Jeg må i tillegg lage rammer i alle vinduene siden vinduene sitter et stykke inn i veggen. Det kommer til å forsterke veggen er jeg ganske sikker på. Her kan man se hvordan vinduene skal monteres. Taket blir litt "enklere". Det trengs ikke å bli laserskjært. Trur jeg blir å kjøpe grått papir, patinere det og klippe ut strimler. Edited by Claes Lislerud - 27 oktober 2011 at 11:32 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott! OG Iøyenfallende bra inngangsparti til venterom!!! Mye vindu... Planer om å lage disse selv?
Personlig er jeg meget fornøyd med laserskjærte vindu som jeg fikk laget hos skipsmodeller! Og nå får jeg laserskjært skifertak i strimler til helgen... Keep up the good work! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her kommer det nye, bedre bilder av kveldens arbeid. Håper de faller i smak.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Problemet ligger ikke i linsa. Det er støv i lufta på lokalet, og bildene er tatt med blits av en i klubben. Derimot så skal jeg innrømme at bildene på selve stasjonsbygningen kunne vært bedre. De er tatt med mobilen min for at de kjapt kunne legges ut på nett. Skal ta bedre bilder neste gang. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
Claes hva med og vaske linsa di? Liker prosjektet, men skulle ønske bildene var litt bedre!
Alt blir tusen ganger bedre med fine bilder! |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gratulerer! Flott at Bodø Kommune tydeligvis skjønner at det dere holder på med har en verdi utover ren egenunderholdning. Skal bli spennende å følge framdriften. Husk å dokumentere bygginga skikkelig, dette kan bli en knall artikkel til MJ-bladet. |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Arbeidet med seksjonene går sin gang her i Bodø.
Flere seksjoner er under bygging på lokalet. På hjemmeverkstedene jobbes det med autocad tegning av skinnegang, uttesting av styringssystemer og bygging av hus og detaljer. I tillegg har Bodø Kommune innvilget en større sum i støtte til prosjektet. Vi er superfornøyde. Nå er det opp til oss å levere varene til jubileet neste år! Edited by Claes Lislerud - 25 oktober 2011 at 23:17 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmm, litt vanskelig å se riktigheten i den påstanden, Claes; rent statisk Riktig nok blir 'en hullete bjelke' så og si like sterk som en uten hull, og siden den blir (som du sier) lettere, kan den således belastes med tilsvarende ekstra ... For øvrig ser det ut til å bli et voksent prosjekt dere er i gang med |
|
Bjørn Egil
|
|
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Takk for lynraskt svar! Det var den fine finishen som lurte meg! Det høres både gjennomførbart og overkommelig ut, dette! Og ikke minst solid! Og med litt avstand mellom føttene, blir det vel enklere med støvsuging og tilkomst under anlegget! Takk igjen for svaret ditt! Vennlig hilsen Trgeir |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi har faktisk bare brukt 12 mm kryssfinér. Den har vi kappet opp i lengder som er ca 7 cm brede til topp bunn og 12.6 cm brede til den stående delen. Lengden på disse er så lange som mulig. De 12.6 cm platene har vi borer hull med hullsag. Det gjør at bjelkene blir litt lettere men samtidig mye sterkere (merkelig nok). De smale og brede lengdene har vi så limt og skrudd sammen til H bjelker. De blå bukkene kommer fra Biltema og koster 199,- stk. De kan justeres i høyde og bredde. På toppen har vi tatt ut to plastplugger og satt ned justerbare stolpesko, de også fra Biltema. Dem har en mutter som gjør justeringen enkel i høyde. Edited by Claes Lislerud - 18 oktober 2011 at 12:54 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette byggeprosjektet skal jeg følge godt med på!
Det er egentlig fenomenalt mange gode byggeblogger her på forumet, og det finnes litt av hvert som man må prøve å kopiere! Etter å ha lest meg gjennom svært mange verdifulle tips, er frykten for å gå igang med noe stort blitt en smule redusert, selv om jeg nærmer meg prosjektet med en viss ydmykhet. Selv har jeg endelig fått realisert en gammel mj- drøm; Garasje med romslig loft. Jeg får ca 30-35 kvm til disposisjon, så her skal det planlegges. Jeg kan få mye ut av arealet hvis jeg velger de riktige løsningene, og katastrofalt liten utnyttelse om jeg bommer. Nok om det, jeg planlegger å starte en liten blogg når byggingen kommer igang, men det blir ikke før litt ut i 2012. MEN; det jeg ville spørre om i dette innlegget, er understell eller rigg som anlegget kan bygges på. Både på Bodø stasjon og Sandnes stasjon er det valgt en løsning som jeg tror vil være hensiktsmessig for mitt prosjekt, selv om dette i utgangspunktet skal være et fastanlegg. Kan noen fortelle litt om hvilke komponenter understellene er bygget av, en liten handleliste, så og si? Det kommer sikkert flere spørsmål fra denne karen som får mer erfarne mj- byggere til å gapskratte med innslag av oppgitthet... I mellomtiden får jeg isolere mitt etterlengtede garasjeloft, montere en varmepumpe og legge laminat på gulvet. Først da begynner moroa for alvor! Ha en fornøyelig MJ- uke! Vennlig hilsen Trgeir |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser voldsomt bra ut dette! Bokstavene der må jeg si er som prikken over i`e.
Blir endel avstivning på det bygge der ser jeg... Evergreen er virkelig flott å jobbe med! Blir spennende å følge fortsettelsen på denne! WORK IT... |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja skal vel ikke stikke under stol at vi har hatt en del kontakt med Jon Einar. Hvorfor finne opp kruttet på nytt? Den metoden synes vi er meget sterk og stabil. I tillegg slipper man masse bein som skal stilles inn. Vi får se om vi får muligheten å ta med oss hele sulamitten på treff i fremtiden. Vi håper jo på et treff i Tr.heim distriktet.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |