Print Page | Close Window

Bodø stasjon som FREMOdul

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6125
Printed Date: 22 november 2024 at 16:14
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Bodø stasjon som FREMOdul
Posted By: Claes Lislerud
Subject: Bodø stasjon som FREMOdul
Date Posted: 19 mars 2011 at 12:19

Her i Bodø har undertegnede hatt en drøm i mange år. Å bygge Bodø stasjon i modell uten kompromier. Neste år, 2012, den 7 Juni, er det 50 år siden jernbanen mellom Fauske og Bodø og dermed ferdigstillelsen av Nordlandsbanen ble offisielt inviet av Kong Olav. Man hadde tjuvstartet med godstog fra desember 1961 og passasjertog fra februar 1962.

I denne forbindelse jobber nå Salten Modelljernbaneklubb med å bygge stasjonen slik den såg ut rundt 70-tallet. Dvs. etter at man fikk bygget kaia rundt 1965 og før man fylte ut Rønvik fjæra på mitten/slutten av 80-tallet. På den tiden var stasjonen minst i areal men med flest spor og trafikk når man tenker på antall vogner. 

Vi har tenkt å bygge den med delmål for at vi ikke skal miste lysten underveis.

Delmål:

  1. Stasjonsbygning og første seksjon
  2. Sporene nærmest byen til ca mitten av stasjonen. Der er det en hva svenskene kaller en "Getingmidja" (vepsehoft) med kun 2 spor i bredden.
  3. Lokstall og svingskive + oppstillingspor for godsvogner +  utkjør
  4. Sidespor til bedrifter + kaispor

Til jubileet neste år satser vi på å ha delmål 2 enten klar eller i hvertfall kjørbar. Delmål 1 skal bygges så fort som mulig slik at vi kan vise den frem for evt. sponsorer.

Dette blir en ganske stor, ja faktisk veldig stor, modell. Vi snakker om seksjoner på 120 cm bredde og 80 cm lange. For å lage hele stasjonen trenger vi 16 slike seksjoner. Da er vi oppe i rundt 13 meter. Men i første omgang lager vi 9 seksjoner, dvs. 7,2 m.

Undertegnede har i de siste ukene jobbet med underlag på stasjonen og har bygget klokketornet. Hvorfor det ble akkurat klokketornet er fordi at jeg ville prøve noen teknikker før jeg hiver meg på hovedbygningen. Dette projektet har noen av dere sett på Facebook den siste tiden.





-------------
Modellhilsen

Claes



Replies:
Posted By: terje-o
Date Posted: 19 mars 2011 at 12:58
Dette høres jo helt sjefs utBig smile

Jeg har ikke vært i Bodø siden jeg var innom med K/V Nordkapp i ca 1987, men dette kan jo gi muligheter for et gjensyn med deler av byen. Tør du gjette når vi evt kan få se de første delene av Bodø på treff?


MVH
for Modelljernbaneverket
Terje O


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 19 mars 2011 at 13:08

Tja... Planen er jo at vi skal kunne koble oss på de andre modulene vi har når trinn 2 er bygget. Om vi stiller på et treff beror jo litt på hvor treffet blir. Det blir uansett langt for oss å kjøre. Og så spørs det veldig på når på året det er treff. Å kjøre "E6" mellom Bodø og Tr.heim vinterstid med henger er ikke så veldig fristende. 
Nå står vi i fare for å miste lokalet vårt også pga at Elkjøp har kjøpt tomten og skal bygge nytt butikklokale, så vi jobber med å skaffe et nytt sted. Det beste hadde vært et lokale på 15-20 meter slik at vi kan bygge opp hele stasjonen.

Så jeg kan ikke love noenting. 



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: MY1201
Date Posted: 19 mars 2011 at 15:24
Hva med lokale bomberom? LIten fare for krig i Norge nå for tiden.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 19 mars 2011 at 15:39
Ja et bomberom står høyt på listen. Sporte om det var mulig å bruke bomberommet som finnes i kjelleren på Bodø stasjon men det og alle andre rom på stasjonen var utleid.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Roger
Date Posted: 19 mars 2011 at 19:24
Hei!
 
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Hva med lokale bomberom? LIten fare for krig i Norge nå for tiden.
 
Jeg registrerer av Forsvarets ressurser om dagen at det åpenbart er fattet (politisk) vedtak om at "faren for krig i Norge er liten nå for tiden". Den største faren er vel at det mente man fra midten av 1930-tallet også.....
 
Vedrørende bruk av "bomberom" er det mange som har fått leid slike til forskjellige (fritids-) formål, fordi faren for krig ikke lenger er overhengende. Samtidig ser man av den siste ukes hendelser i Japan, at tilfluktsrom faktisk kan være nyttige selv om krig ikke truer, nettopp fordi de kan beskytte befolkningen mot uønsket eksponering av radioaktive utslipp. - De er jo bygget for dette formål. Kanskje noe å merke seg her til lands, siden vi er omgitt av mer eller mindre umoderne atomkraftverk på Kola, St. Petersburg, Sverige og Storbritannia.
 
Sorry at jeg gikk litt OT her, men klokketårnet ditt var veldig fint det Claes!
- Hvilke nye konstruksjonsmetoder har du forsøkt på det, med ett slikt resultat???
Det skal bli spennende å følge forsettelsen på prosjektet deres, og jeg håper dere finner ett passende klubb-lokale. - For å avslutte der jeg begynte; Det er jo ikke sikkert at den militære flystasjonen forblir militær i fremtiden, og da kan det jo åpne seg en del muligheter.....
 
 


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 27 mars 2011 at 21:04

Nå er tårnet ferdig. Det blir sikkert noen justeringer og tilpasninger når selve stasjonsbygningen skal knyttes til tårnet.

Lagde et splitflagg i toppen av flaggstanga. Den har jeg lagd av aluminiumsfolien rundt korken på en vinflaske. Den er betydelig tykkere en husholdningsfoile.
Flaggstangens forskjellige diametere har jeg lagd gjennom å ta flere lag krympestrømpe rundt. Et tips som nå avdøde svensken Lars Malkar, i Kalmar MJ Klubb, skrev om i en av Modelltåg-bøkene. Da handlet det om lyktestolper. 





-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 17 april 2011 at 21:51

På oppfordring så må jeg legge dagens status på stasjonsbygningen. Har lagd gulv i første og andre etasje. Satt opp en del vegger og pilarer som holder gulvet i 2 etasje. Av veggene er det nord og vestveggen som er utskjært. Alt er montert på en bakside til et kjøkkenskap. Så får vi se hva påsken byr på av ledige stunder.

Sven skal tegne en del på projektet de neste ukene slik at vi kan få sendt inn en søknad til pengestøtte fra kommunen før 1 mai, noe vi krysser fingrene på at vi kanskje kan få.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 22 mai 2011 at 22:55

Etter mye jobbing og inni mellom lesing til eksamen er det godt å tenke på noe annet. I løpet av helgen har en av fire inngangspartier blitt bygget. Dette er vindfanget på østsiden av bygget dvs ut mot togene.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: jevistad
Date Posted: 22 mai 2011 at 23:26
Stilig!
Hvordan har du laget bokstavene?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: eika
Date Posted: 22 mai 2011 at 23:36
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Stilig!
Hvordan har du laget bokstavene?
Vet ikke hva Claes har brukt, men du får kjøpt slike bokstavsett fra amerikanske Plastruct.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ses
Date Posted: 23 mai 2011 at 00:29
Stilig! Hvordan er denne laget? 

-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 23 mai 2011 at 07:26
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Stilig!
Hvordan har du laget bokstavene?
Vet ikke hva Claes har brukt, men du får kjøpt slike bokstavsett fra amerikanske Plastruct.
 
Eirik
 
Stemmer det Eirik. Bokstavene kommer fra Plastruct. De er de minste de har, 2 mm høye.
 
Resten er bygget med Evergreen plastprofiler av ymse slag, likeså "glasset".


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 25 mai 2011 at 21:21

Da er alle fire vindfangene nesten ferdige. Litt arbeid pluss maling gjenstår, men alle bokstavene er i hvertfall på plass.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: hjp
Date Posted: 25 mai 2011 at 22:05
Grattis Claes, ser jeg her mye å lære - sees i morra ??


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 26 mai 2011 at 09:24
Takk Hans-Jakob.
 
Vi sees etterpå ja. Jeg har nøklene.
 


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: SveinR
Date Posted: 26 mai 2011 at 10:20
Fantastisk kult Claes!!
 
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 11 oktober 2011 at 09:46

I sommer har det vært nest inntil stillstans i prosjektet vårt, men nå er vi virkelig igang!

Vi har nå skjært ut 5 seksjoner og 4 bærebjelker etter "oppskrift" fra Sandnes-gjengen. Disse skal nå monteres sammen og males.

På hjemmeverkstedet har det blitt bedrevet litt arbeid på stasjonsbygningen. Status etter i går kveld er dette:


Flere oppdateringer kommer med jevne mellomrom i høst!



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: jevistad
Date Posted: 12 oktober 2011 at 18:15
Stå på! Dette blir spennendeClap

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 18 oktober 2011 at 08:34

Nå er alle i den "harde kjerne" igang med bygginga av stasjonen. Vi har brukt noen ettermiddager og kvelder de siste ukene på å sage, pusse, lime å skru sammen 4 dragere og har til nå sagd ut nesten nok materialer til 5 seksjoner. Vi har til nå brukt brukte kryssfinér plater som vi har fått gratis fra en byggeplass. En av de platene var dessverre noe saget fra før av og det selvfølgelig litt skeivt slik at 3 topp-plater ble rombiske (sirupsnippform), så dem er det bare å sage på nytt. Pinch

Dette er i hvertfall status etter gårdsdagens jobbing:

Hjemme hos undertegnede så støpes det stoppbukker. Forskaling har jeg lagd av store "ispinner", kjøpt på Panduro Hobby. De er saget opp i små plankebiter som jeg så har limt på en liten kasse av laminatgulvbiter. Formen sprayet jeg så med silikonspray og helte i gips. Boret så hull for Weinert buffere.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 18 oktober 2011 at 08:56
Knall! Synes jeg drar kjensel på det "understellet der" :)

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: ses
Date Posted: 18 oktober 2011 at 09:13

Ja, ikke sant. Jeg tenkte også "Sandnes" straks jeg så bildet.

Flott prosjekt. Det blir spennende å se om/når den med tid og stunder kommer på et nasjonalt Fremo-treff.



-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 18 oktober 2011 at 09:51
Ja skal vel ikke stikke under stol at vi har hatt en del kontakt med Jon Einar. Hvorfor finne opp kruttet på nytt? Den metoden synes vi er meget sterk og stabil. I tillegg slipper man masse bein som skal stilles inn. Vi får se om vi får muligheten å ta med oss hele sulamitten på treff i fremtiden. Vi håper jo på et treff i Tr.heim distriktet. 

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: helleland
Date Posted: 18 oktober 2011 at 10:41
Ser voldsomt bra ut dette! Bokstavene der må jeg si er som prikken over i`e.  Thumbs Up
Blir endel avstivning på det bygge der ser jeg... Evergreen er virkelig flott å jobbe med!

Blir spennende å følge fortsettelsen på denne! WORK IT... Wink


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: El Loco
Date Posted: 18 oktober 2011 at 12:24
Dette byggeprosjektet skal jeg følge godt med på!
Det er egentlig fenomenalt mange gode byggeblogger her på forumet, og det finnes litt av hvert som man må prøve å kopiere! Etter å ha lest meg gjennom svært mange verdifulle tips, er frykten for å gå igang med noe stort blitt en smule redusert, selv om jeg nærmer meg prosjektet med en viss ydmykhet.
Selv har jeg endelig fått realisert en gammel mj- drøm; Garasje med romslig loft. Jeg får ca 30-35 kvm til disposisjon, så her skal det planlegges. Jeg kan få mye ut av arealet hvis jeg velger de riktige løsningene, og katastrofalt liten utnyttelse om jeg bommer.
Nok om det, jeg planlegger å starte en liten blogg når byggingen kommer igang, men det blir ikke før litt ut i 2012.
MEN; det jeg ville spørre om i dette innlegget, er understell eller rigg som anlegget kan bygges på. Både på Bodø stasjon og Sandnes stasjon er det valgt en løsning som jeg tror vil være hensiktsmessig for mitt prosjekt, selv om dette i utgangspunktet skal være et fastanlegg. Kan noen fortelle litt om hvilke komponenter understellene er bygget av, en liten handleliste, så og si? Det kommer sikkert flere spørsmål fra denne karen som får mer erfarne mj- byggere til å gapskratte med innslag av oppgitthet...
I mellomtiden får jeg isolere mitt etterlengtede garasjeloft, montere en varmepumpe og legge laminat på gulvet. Først da begynner moroa for alvor! Ha en fornøyelig MJ- uke!

Vennlig hilsen
TCoolrgeir


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 18 oktober 2011 at 12:51

Vi har faktisk bare brukt 12 mm kryssfinér. Den har vi kappet opp i lengder som er ca 7 cm brede til topp bunn og 12.6 cm brede til den stående delen. Lengden på disse er så lange som mulig. De 12.6 cm platene har vi borer hull med hullsag. Det gjør at bjelkene blir litt lettere men samtidig mye sterkere (merkelig nok). De smale og brede lengdene har vi så limt og skrudd sammen til H bjelker.
Seksjonene er kasser med to tverrplater under. De er limt og skrudd sammen med lekter i hjørnene på lik linje med vanlige Fremomoduler.

De blå bukkene kommer fra Biltema og koster 199,- stk. De kan justeres i høyde og bredde. På toppen har vi tatt ut to plastplugger og satt ned justerbare stolpesko, de også fra Biltema. Dem har en mutter som gjør justeringen enkel i høyde.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: El Loco
Date Posted: 18 oktober 2011 at 12:59
Hei!
Takk for lynraskt svar! Det var den fine finishen som lurte meg! Det høres både gjennomførbart og overkommelig ut, dette! Og ikke minst solid! Og med litt avstand mellom føttene, blir det vel enklere med støvsuging og tilkomst under anlegget! Takk igjen for svaret ditt!

Vennlig hilsen
TCoolrgeir


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 18 oktober 2011 at 16:23
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

..... Det gjør at bjelkene blir litt lettere men samtidig mye sterkere (merkelig nok).....

Hmm, litt vanskelig å se riktigheten i den påstanden, Claes; rent statisk Wink
Riktig nok blir 'en hullete bjelke' så og si like sterk som en uten hull, og siden den blir (som du sier) lettere, kan den således belastes med tilsvarende ekstra ... Smile

For øvrig ser det ut til å bli et voksent prosjekt dere er i gang med Big smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 25 oktober 2011 at 19:42

Arbeidet med seksjonene går sin gang her i Bodø.



Flere seksjoner er under bygging på lokalet. På hjemmeverkstedene jobbes det med autocad tegning av skinnegang, uttesting av styringssystemer og bygging av hus og detaljer.


I tillegg har Bodø Kommune innvilget en større sum i støtte til prosjektet. Vi er superfornøyde. Nå er det opp til oss å levere varene til jubileet neste år! Clap  



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Håvard H
Date Posted: 26 oktober 2011 at 00:23
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


I tillegg har Bodø Kommune innvilget en større sum i støtte til prosjektet. Vi er superfornøyde. Nå er det opp til oss å levere varene til jubileet neste år! Clap  




Gratulerer! Flott at Bodø Kommune tydeligvis skjønner at det dere holder på med har en verdi utover ren egenunderholdning.

Skal bli spennende å følge framdriften. Husk å dokumentere bygginga skikkelig, dette kan bli en knall artikkel til MJ-bladet.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: øystein lb
Date Posted: 26 oktober 2011 at 10:01
Claes hva med og vaske linsa di? Liker prosjektet, men skulle ønske bildene var litt bedre!

Alt blir tusen ganger bedre med fine bilder!


-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 26 oktober 2011 at 11:44

Problemet ligger ikke i linsa. Det er støv i lufta på lokalet, og bildene er tatt med blits av en i klubben.

Derimot så skal jeg innrømme at bildene på selve stasjonsbygningen kunne vært bedre. De er tatt med mobilen min for at de kjapt kunne legges ut på nett. Skal ta bedre bilder neste gang. 



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 26 oktober 2011 at 22:37

Her kommer det nye, bedre bilder av kveldens arbeid. Håper de faller i smak.






-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: helleland
Date Posted: 27 oktober 2011 at 10:46
Flott! Clap OG Iøyenfallende bra inngangsparti til venterom!!! Mye vindu... Planer om å lage disse selv?
Personlig er jeg meget fornøyd med laserskjærte vindu som jeg fikk laget hos skipsmodeller!  Thumbs Up
Og nå får jeg laserskjært skifertak i strimler til helgen... Wink

Keep up the good work!



-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 27 oktober 2011 at 11:22

Med rundt 150 vinduer i 3 hus så har jeg noen idéer ja...
I tillegg så er det jo bare vinduer i første etasje på hovedbygget. Wacko 

Jeg sliter litt med hvordan jeg skal klare å forsterke bygget. Jeg ønsker å lage etasjer. Det vil støtte opp en god del. Problemet er egentlig at det er så mange vinduer i bygget som lager trøbbel. Jeg må i tillegg lage rammer i alle vinduene siden vinduene sitter et stykke inn i veggen. Det kommer til å forsterke veggen er jeg ganske sikker på.

Her kan man se hvordan vinduene skal monteres.


Taket blir litt "enklere". Det trengs ikke å bli laserskjært. Trur jeg blir å kjøpe grått papir, patinere det og klippe ut strimler.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: helleland
Date Posted: 27 oktober 2011 at 12:18
Jeg bruker 3,2  og 4,8mm styrenlekter til avstivning, og den kanten på vinduene der vil ikke bli mer enn 1-2mm. Da holder det med at du limer vindu på baksiden (veggen er vel noen mm), men pass på så litt vinduskarm vises. Dette er enkelt når vinduene lages etter de mål som er + limkant.

Ang. taket er det spennende å se hva du/dere får til. Jeg måtte forlenge en styrenplate siden den var for kort, men delte den i 3 deler og la takstolene i selve platen. Funket bra! Wink

Skipsmodeller lager meget rimelige vindu skal vite. Snakk med Finn Kåre du og hør. Har hatt endel kontakt med han i det siste. Kjekk kar!


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: ses
Date Posted: 27 oktober 2011 at 14:23
 
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

   

Jeg sliter litt med hvordan jeg skal klare å forsterke bygget. Jeg ønsker å lage etasjer. Det vil støtte opp en god del. Problemet er egentlig at det er så mange vinduer i bygget som lager trøbbel. Jeg må i tillegg lage rammer i alle vinduene siden vinduene sitter et stykke inn i veggen. Det kommer til å forsterke veggen er jeg ganske sikker på.

Nå er jo du kommet så langt med dette ambisiøse prosjektet at spist er spist når det gjelder veggene, men kanskje andre kan ha nytte at de erfaringer jeg gjorde med så store bygg fra den gang jeg bygget DA-bygget på Oslo S til Gardermobanemodellen. DA-bygget er altså det vi vel oppfatter som hovedbygningen på Oslo S, den søtsuppefargede til venstre i bildet:

Den er bygget i en kombinasjon av papp med skumkjerne (Capa-line var produktnavnet den gang) og styrén. Pappen er enkel å bygge med, da den er både stiv og kan skjæres i med tapetkniv. Jeg bruker smeltelim for å lime pappen sammen i hjørnene dersom innsiden ikke synes. Det tørker som kjent like fort som temperaturen i limet går ned. Hjørnene må da behandles særskilt siden den ene av skumkjerne vil bli synlig. I dette tilfellet tror jeg at den kom slik at jeg dekket til gavlene med en tynn styrenplate som ble limt utenpå. 

I det hele har jeg funnet masse anvendelse for papp med skumkjerne - ikke bare til store bygg. De kommer i flere tykkelser fra 5 mm og oppover, fordi de er så raske å forme til og sette sammen, har lav vekt og har en helt annen stabilitet enn å bare jobbe med tynne styrénplater. Et alternativ til overdekking når man skal skjule eksponerte ender, er å sparkle de.



-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 27 oktober 2011 at 14:40

Jeg har ikke kommet så langt, Svein. Wink

Jeg vurderer faktisk om Capa skiver kan hjelpe til for å støtte opp bygningen. Her er det åpent for forslag.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: ses
Date Posted: 27 oktober 2011 at 15:12
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Jeg har ikke kommet så langt, Svein. Wink

Neivel? Det klokketårnet ditt på Bodø st ser nå aldeles nydelig ut.



-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 27 oktober 2011 at 15:45

Hehe, Klokketårnet er ferdig ja. Jeg tenkte mere på selve huset.

Klokketårnet ble en meget solid affære, med 3 lag plasticard og uten vinduer. Den tåler en støyt for å si det sånn.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 27 oktober 2011 at 23:01
Kveldens arbeid var mest å diskutere løsninger og presentere hjemmearbeid.
Vi fikk gjort litt da. To nye seksjoner ble montert sammen og på den første seksjonen ble spor og hus tegnet inn.


Her er Jan etter at Sven og Hans Jacob hadde gått hjem. Det begynner å bli litt størrelse på sakene nå. Nå er det et utmerket arbeidsbord. :)

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Asgeir
Date Posted: 28 oktober 2011 at 10:31
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Jeg vurderer faktisk om Capa skiver kan hjelpe til for å støtte opp bygningen. Her er det åpent for forslag.

 
Kappa er et vennlig produkt å jobbe med, men har sine begrensninger også: bla. å skjære striper som er tynnere en tykkelsen på platen. Dette kan bli et problem mellom de store vinduene. Kappa kan kjøpes i 3, 5 og 10 mm. tykkelse. Kappa egner seg veldig bra som et mock-up materiale og som massiv plate i f.eks. grunnmuren eller taket.
 
En detalj jeg la merke til er at de store og små vinduene er montert med ulik dybde inn i fasaden.
Personlig hadde jeg valgt hvit kvalitetspapp med riktig tykkelse i forhold til dybden vinduet i fasaden, og lagd et "pusslespill" på baksiden: lange biter langs hele fasaden over, mellom og under vinduene, og småbiter mellom vinduene. Slik papp kan kjøpes i 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5 m.fl. millimeter tykkelse.
 
Ved å skjære bitene i "puslespillet" presise og lime de inn til hverandre i tillegg til baksiden av fasaden, bør veggen bli stiv nok. Eventuelt kan hele baksiden kles med tynn papp (0.5 mm.), etter at vindusrammene er satt inn (limt mot den tynne pappen og veggen), kan lysåpningen i vinduene skjæres ut (den tynne pappen fungerer da som støtte på baksiden av vindusrammene). Fasaden og den tynne baksiden vil fungere som en sandwich plate med "puslespillet" som fyll i mellom.
 
Håper det ikke er alt for klønete forklart hva jeg mener. 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 28 oktober 2011 at 10:48
Hvor får man kjøpt slik papp?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Asgeir
Date Posted: 28 oktober 2011 at 11:19
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Hvor får man kjøpt slik papp?
 
Jeg bruker Sem & Stenersen i Oslo: http://www.sem-stenersen.no/ - http://www.sem-stenersen.no/
 
De har forøvrig mye nyttig materiale som kan være kjærvete å finna andre steder; sjekk deres modellmateriell katalog. De har også en betjening som skjønner hva vi snakker om.
 
 


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 08 november 2011 at 23:01


Capa skiver er nå brukt med stort hell! Har fått et nytt favorittmateriale til sitt bruk! Det kan så klart ikke brukes til alt, men nå har jeg lagd en moc-up modell av godshuset. Grunnen til det er kappet er at vi skal kunne stille ut bare den første seksjonen. Biblioteket her i Bodø er veldig interessert i å få ha stasjonen utstilt men de har selvfølgelig ikke plass til 15 meter seksjoner. Dessuten så er det jo greit å kunne sette fra seg noe over flere dager så vi har tenkt å lage en monter for denne seksjonen. Vi vil da kunne lage en liten utstilling med stasjonsbygningene, et skap med materiell og biblioteket kan finne frem bøker/filmer som passer til temaet. Kultur i praksis! Når vårt nye kulturhus og bibliotek står klart her i Bodø om noen år vil vi kunne stille ut hele stasjonen, kjøre treff og masse andre artige ting! Fryktelig dyrt men veldig moro!

Her er siste statusoppdatering:

Taket er montert sammen. Laget av Capa-skiver. Dette skal nå kles med skifer og kobber.

Kontordelen av godshuset. Har lagd en kjapp moc-up. Denne skal detaljeres noe men i første omgang langt mindre enn selve stasjonsbygningen.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 13 november 2011 at 10:54

På torsdagen så hadde vi besøk av en elev ved media linjen på universitetet her i Bodø. Han gjorde en "radio-reportasje" og da måtte vi rigge opp det vi har fått til, til nå.

Vi har nå oppdatert vår hjemmeside om prosjektet. Det kan dere lese om her:
http://saltenmjk.org/bodo.htm - http://saltenmjk.org/bodo.htm
Der står det litt om styringssystemer og bakgrunn om prosjektet i tillegg til flere bilder.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: terje-o
Date Posted: 14 november 2011 at 12:35
Kjekt å se at det er folk som bruker tid på å bygge i stedet for å diskutere ting de aldri kommer til å bli enige om Wink

Gleder meg til å få kjøre til Bodø stasjon på FremotreffSmile

Med Helsing
for MJBV HK
Terje O 


Posted By: ses
Date Posted: 14 november 2011 at 14:40
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Kjekt å se at det er folk som bruker tid på å bygge i stedet for å diskutere ting de aldri kommer til å bli enige om Wink
 

Nå tror jeg vel kanskje at ingen av aktørene i en slik diskusjon tror at de kan bli enige eller klarer å overbevise akkurat sin motdebattant. Men det er vel som med dette som en partilederdebatt på TV rett før et valg, at det er det store tause publikum man forsøker å nå. Motdebattanten er ofte bare en brikke for å få fram sitt eget budskap i relieff.

Forøvrig er jeg enig i at det artig å se hvordan Bodø stasjon vokser fram, og at den måtte bli del av et nasjonalt Fremo-treff om ikke så lenge.



-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 04 desember 2011 at 17:40

Undertegnede sitter hjemme å studerer, men det hindrer jo ikke andre å være på lokalet å jobbe. Sven har gjort en flott jobb i helgen med å legge spor. Dette krysset er selve vepsemidjen som på en måte deler Bodø stasjon i to. Vi ser mot øst, altså mot lokstallen, og når vi er klare har vi ca 7 meter spor bak fotografen ut til stasjonsbygningen og 7 meter forbi lokstallen, svingskiven og Engrossenteret, opp til brua der Nordstrandveien passerer over. Den delen av stasjonen kommer vi ikke å bygge nå før jubileet.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 04 januar 2012 at 00:24

Godt nytt år folkens! Ikveld har vi tatt årets første økt på lokalet. Nå gjenstår faktisk ikke så mye sporlegging igjen. Vi har 4 spor igjen på den seksjonen vi jobber ved nå og når den er klar er det bare 2 seksjoner igjen. Da har vi nådd vårt delmål. Så skal vi så klart starte med montering av pensemotorer og all ledningstrekkning som skal til.

På hjemmeverkstedet jobbes det videre med stasjonsbygningen. Laserskjærte vinduer har ankommet og blir malt og montert. Etter kveldens arbeid ser det slikt ut.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: ses
Date Posted: 04 januar 2012 at 08:01

Spennende og ambisiøst prosjekt. Thumbs Up

Et tips: Jeg ser at dere har kappet av de to overdimensjonerte og etter norske forhold for korte svillene ved vekselens stillsville, muligens etter inspirasjon av TMJK? Jeg ville også kappet ned på lengden av selve stillsvillene. Lengden har vel ingen funksjon utover at den må ligge under skinnene i begge ender. Da blir stillsvillen med dens to endeklumper også mindre ikke-prototyp.



-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 04 januar 2012 at 09:59

Takk Svein

Det stemmer det du sier. Vi har tenkt å legge inn nye lange sviller på pensene. Stillsvillene ønsker vi å beholde lengden på til vi vet at pensene fungerer som de skal, så skal de kappes ned. Det kan hende at vi må bruke noen av de klumpene på sidene av den pga plassmangel på undersiden. Time will show.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: jevistad
Date Posted: 04 januar 2012 at 14:56
Flott Claes!
Skulle likt å vite hvordan du lager får til fargen på kobberbeslaget?

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 04 januar 2012 at 15:23

Egentlig ikke så vanskelig. Maler grunner først med svart. Så tar jeg lyseblå, grønt og brunt og tørrbørster på forskjellige blandingsforhold til jeg får det resultatet jeg ønsker.

Jeg har brukt 0.025 mm messingfolie som jeg legger på en flis for å få et absolutt flatt underlag. Skjærer litt bredere remser enn hva jeg trenger, ca 1.5-2 mm. Så måler jeg ut hvor brede remser jeg skal ha og legger en stållinjal på streken. Nå skjærer jeg ikke uten bretter opp den delen som er utover. Når den er brette 90 grader skjærer jeg langs oversiden av linjalen og får da en fals som er ca 0.5 mm. Denne limes så på modellen og legger man flere slike intilhverandre så får man til slutt et lekkert falset tak. Litt trening må til for å få det til men det er ikke noe problem. De vannrette skjøtene er juks. De er bare malt med en liten pensel, svart under og lys "mintgrønn" farge over. 



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 04 januar 2012 at 15:46
Ser fabelaktig ut! :)

Hva er de hvite stripene nedover på mursteinene?


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 04 januar 2012 at 16:05

Alle stripene på tårnet er risset i plasticarden. Det er helt flate vanlige plater jeg har brukt. Utvalget av plast er noget begrenset her nord. Og dessuten har jeg aldri funnet noen bra murplater. 



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 26 januar 2012 at 22:20

Nå er det på tide at dere får vite hvordan det går med oss i nord. Den siste uken har vært meget intensiv med 3 kvelder + lørdag og søndag på lokalet i tillegg til hjemmearbeid, og klubbaften med 3 retters middag på gamle Jernbanekaféen (nå Diplomat resturanter).
 








-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 26 januar 2012 at 23:26
I ferd med å vokse ut av lokalet, Claes?  Wink

Er det nå 'begrensningens kunst' eller 'modellers lisence' vil gjøre seg gjeldende?

Bra blir det i alle fall Smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: SveinR
Date Posted: 27 januar 2012 at 09:42
Stilig!!!
 
Når blir det visning?
 
 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 27 januar 2012 at 15:05
Helt rått!! Clap


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 27 januar 2012 at 19:20

Takk! Vi er veldig fornøyde selve hittil! 

Det er bare å komme nordover det Svein så skal du få en eksklusiv visning! (Det gjelder så klart andre også. Wink)

Vi hadde allerede vokset ut av lokalet når vi startet dette prosjektet. Målet er jo å finne et nytt sted, men det er meget vanskelig å finne et sted som er stort nok og som ikke koster all verden.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 29 januar 2012 at 13:40
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

....å finne et nytt sted, men det er meget vanskelig å finne et sted som er stort nok og som ikke koster all verden.


Tell me about it ... Wink


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 09 mai 2012 at 18:15

Her i Bodø jobber vi for fullt med Bodø stasjon. Nå jobbes det lange kvelder 2 ganger i uka på klubblokalene og i tillegg på hjemmefrontene.

Igår nådde vi en liten milepæl, nå er 10 seksjoner kjørbare og den siste ellefte er ikke om lenge med den også. Så igår var første gangen vi har koblet sammen flere enn 5 seksjoner og det har blitt en imponerende skue. En del justeringer må selvfølgelig til, både elektrisk og spormessig, men dette blir altså helt rått! Big smile Jeg er stolt og imponert over hva vi har greid å få til på den korte tid vi faktisk har brukt så langt.

Her er linker til noen mobilbilder som ble tatt igår. Hadde veldig lite strøm igjen så blitsen virket ikke. 


http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/413872_10150800968163717_710418716_9616564_1726511133_o.jpg?dl=1">



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: SveinR
Date Posted: 09 mai 2012 at 19:09
Rått!!

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Håvard H
Date Posted: 09 mai 2012 at 19:35
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Jeg er stolt og imponert over hva vi har greid å få til på den korte tid vi faktisk har brukt så langt.



If you done it, it ain’t bragging!
Dette ser veldig lovende ut. Kommer til å bli et praktfult sluttpunkt på ethvert FREMO-treff


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: ses
Date Posted: 09 mai 2012 at 21:16
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Jeg er stolt og imponert over hva vi har greid å få til på den korte tid vi faktisk har brukt så langt.



If you done it, it ain’t bragging!
Dette ser veldig lovende ut. Kommer til å bli et praktfult sluttpunkt på ethvert FREMO-treff


Det tenkte jeg også. Tenkt å ta med dette til et internasjonalt Fremo-treff! Det er nødt til å bli et eksotisk Ultima Thule som det blir populært å skaffe seg kjøreopdprag til.


-------------
Svein S


Posted By: Laurenz
Date Posted: 09 mai 2012 at 21:17
Takk for omvisningen Claes!
 
Det var veldig interessant å se dette med egne øyner. Jeg gleder meg til å se det ferdig!


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 19 mai 2012 at 16:25

Vi har nå satt opp den sammensetningen av modellen som vi skal vise frem på jubileet. Grunnet plassen i Jernbanekaféen så har vi vært nødt til å lage en midlertidig seksjon for svingskiva, den skal til slutt på en riktig seksjon. Som dere ser har vi mye arbeid igjen til stasjonen er klar, men nå er i hvertfall hele stasjonen kjørbar. Noen justeringer er det så klart.

Legg merke til de tidstypiske bilene på modellen. Nå skal stasjonsbygningen bygges opp 12 mm for å komme i riktig høyde i forhold til sporene og få terrenget opp mot sørsiden og Sjøgata.

Her er den midlertidige modulen for svingskiven. Lokstallen er en lengdeforminsket mockup modell som skal erstattes når de resterende seksjonene kobles til. Fra dette punktet er det 9 meter til stasjonsbygningen, og vi mangler ennå 3,2 m til vi har full lengde!


Flere bilder kan sees på vår hjemmeside her:
http://saltenmjk.org/bodo_bilder_17_5.htm - http://saltenmjk.org/bodo_bilder_17_5.htm

Vi gleder oss til å få vise frem modellen fra 7-10 juni i Jernbanekaféen!



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Dubs
Date Posted: 19 mai 2012 at 17:44
Nice work Claes! And I see a special wagon in the background Smile
 
Thor Jensen


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 20 mai 2012 at 20:43
Ja, dette er det bare å ta av seg hatten (sixpencen for min del) for. Godt jobbet!

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 07 juni 2012 at 07:58

Gratulerer med dagen folkens! Idag er det 50 år siden Nordlandsbanen ble offisielt åpnet!

Vi har installert oss nede i Jernbanekaféen på stasjonen med stasjonen. Smile

Slik såg det ut da vi låste døren inn på kaféen igår kveld.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: SveinR
Date Posted: 07 juni 2012 at 08:57
Stilig!!
 
Hva med noen flere bilder?  Håper det kommer tog på sporene også daWink


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: ses
Date Posted: 07 juni 2012 at 09:20
Gratuelerer! En gjeng NJK-ere sydfra er på vei og vil sikkert både beskue modellen og imponeres av arbeidet.

-------------
Svein S


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 07 juni 2012 at 22:31

Et bilde fra dagen. Mest for å få med folk.

Det har vært så hektisk idag med intervjuer og prating med NSB, Jernbaneverket (Elisabeth Enger), Ordførerene i Nordlands fylke og Bodø kommune, MJF/NJK medlemmer og masse publikum så det ble ikke tatt flere bilder av modellen idag. Håper å få tatt bilder i løpet av morgendagen og helgen av selve modellen. Modellen har blitt MEGET godt mottatt og det er jo veldig artig! Av alle de hundrevis av folk vært innom idag har jeg kun hørt ei som var negativ!



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Håvard H
Date Posted: 07 juni 2012 at 22:44
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:


Modellen har blitt MEGET godt mottatt og det er jo veldig artig! Av alle de hundrevis av folk vært innom idag har jeg kun hørt ei som var negativ!





Suveren reklame for MJ-hobbyen. Og om det var "ei" som var negativ så ser det ut som om gutta liker det!


-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Pluggen
Date Posted: 07 juni 2012 at 22:46
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Det har vært så hektisk idag med intervjuer og prating med NSB, Jernbaneverket (Elisabeth Enger), Ordførerene i Nordlands fylke og Bodø kommune, MJF/NJK medlemmer og masse publikum så det ble ikke tatt flere bilder av modellen idag. Håper å få tatt bilder i løpet av morgendagen og helgen av selve modellen. Modellen har blitt MEGET godt mottatt og det er jo veldig artig! Av alle de hundrevis av folk vært innom idag har jeg kun hørt ei som var negativ!

 

Negativ?! Falt ikke modellen i smak eller var det andre grunner til misnøyen? Misnøye mot jernbanen generelt kanskje? Eller stod modellen og de beundrende i veien for henne..?

 
Flott modell!!


Posted By: b e pedersen
Date Posted: 07 juni 2012 at 22:52
.. og så er gutten blitt radiokjendis å æ gett Wink
Gratulasjoner fra Særp! Bra jobba Claes Smile


-------------
Bjørn Egil


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 08 juni 2012 at 07:44
 
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

 
 

Negativ?! Falt ikke modellen i smak eller var det andre grunner til misnøyen? Misnøye mot jernbanen generelt kanskje? Eller stod modellen og de beundrende i veien for henne..?

 
Flott modell!!

Aner ikke, trur det var en liten del av alt. En kommentar om at det var store gutter som lekte med små tog på en veldig negativ måte. Stakkars... Hun ante jo ikke hva hun snakket om.

 



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 11 juni 2012 at 22:59

Her er et bilde fra et stille øyeblikk. Mener jeg tok dette bildet rett før kaféen stengte på fredagsettermiddag.




-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 09 oktober 2012 at 00:02

Siden forrige oppdatering har klubbens medlemmer, etter en velfortjent ferie, bygget ytterligere 2 seksjoner. Dette for å få svingskiven på riktig plass. 

Den triste nyheten er at vi har mistet vårt klubblokale og må være ute i løpet av denne uken. Som plaster på såret fikk vi låne butikklokalet som lå i første etasje og der fikk vi ca 200 m2 å boltre oss på. Så vi lagde et kjapt lite fremotreff med klubbens moduler. 30 meter med moduler klarte vi å få til! Veldig mye halvferdig men utrulig artig å få kjøre på lange strekninger!

Undertegnede har lagd en film som viser en del tog fra helgens kjøringer.

Det ligger også en film på klubbens hjemmeside: http://saltenmjk.org" rel="nofollow - http://saltenmjk.org

Hva som skjer med klubben nå er litt uvist, vi tenker ikke å gi oss bare fordi at vi ikke har noe klubblokale uten det jobbes på spreng for å finne noe nytt. I verste fall går vi inn i en periode der det blir hjemmearbeid og det svenskene kaller for "mässingjunta" dvs man treffes over et spisestuebord og bygger sine modeller i felleskap.



-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Håvard H
Date Posted: 09 oktober 2012 at 10:22
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Siden forrige oppdatering har klubbens medlemmer, etter en velfortjent ferie, bygget ytterligere 2 seksjoner. Dette for å få svingskiven på riktig plass. 

Den triste nyheten er at vi har mistet vårt klubblokale og må være ute i løpet av denne uken.



Ouch. I feel your pain.

Kanskje Bodø kan bli endestasjon på TMJK?
Finnes vel noen flymekanikerjobber i strøket også!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 21 januar 2013 at 12:15

Deler av stasjonen står i disse dager på Nordlandsmuseet her i Bodø. Dette er i forbindelse med at de nå stiller ut vandreutstillingen til Jernbanemuseet om Nordlandsbanen. De på museet mente vi løftet utstillingen  med modellen av Bodø stasjon og en lokomtivutstilling.

19-21 april ser det ut til av vi kommer til å få stille ut modellen på KNAs Bilmesse her i Bodø, men hvor mye vi får stille ut er litt usikkert ennå.


-------------
Modellhilsen

Claes



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net