MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Timesaver layout
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Timesaver layout

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Timesaver layout
    Posted: 27 februar 2011 at 15:32
Med begrenset plass og økonomi har jeg klødd meg mye i hodet i det siste for å finne ut hva jeg skal bygge. Jeg ønsker å gjøre noe som er litt mer spennende enn å kjøre tog på gulvet. Etter å ha kikket litt rundt på nettet ønsker jeg å bygge en timesaver. Det har jeg plass til, den kan lagres under sengen og kan enkelt transporteres som en enkelt modul i en stasjonsvogn. Jeg har satt maksstørrelsen min til ca 180 x 50 cm.

Den jeg liker best foreløpig er den som er øverst på denne siden her.
http://www.smj.org/cafe/timesaver_e_f.htm

Jeg har laget en tilsvarende sporplan i AnyRail, på et 180 x 40 cm område. Det er Peco code 75 med korte sporveksler utenom de som går ned til det nederste sporet som er medium. Rullende materiell er tenkt å være Di5/Skd224 med kbps/os/g//his/hbikks.



Industrimessig så tenker jeg tømmer, godhus, lasterampe,... Jeg har ikke bestemt meg for landskapstype (industriområde/by/havn/"bondeland"....). Men jeg kunne ihvertfall tenkt meg et anlegg som ikke er helt flatt for å øke dybdefølelsen. Sporene bør ligge på samme nivå, men når det gjelder det som er rundt sporet kunne jeg tenke meg å bevege meg litt i høyden.

Er det noen som har erfaring med denne typen anlegg, som har noen gode tips de ønsker å dele?? Alle kommentarer mottas med takk!Smile


Edited by Yngve - 27 februar 2011 at 15:50
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 16:03
Hei Yngve,

og takk for sistSmile

Det går an å gjøre mye artig på et slikt areal, og det finnes vel minst en lignende modul i (norsk) Fremo sammenheng (husker ikke hvem som eier den i forbifarten...). "Sysselsettingseffekten" kan være stor, spesielt om en presser kapasiteten litt med optimistiske antall vogner inn og ut. Tenker du denne brukt i Fremo sammenheng? 
 
To kommentarer:

-  Det vil være operasjonelt enklere (men det er kanskje ikke hensikten Wink ?) om sporet med omkjøringsmulighet ligger direkte tilgjengelig mot det sporet du tenker brukt inn og ut mot en eventuell omverden.
 
-  Det vil redusere risikoen for driftsmessige problemer med endel materieltyper (og ikke minst koblinger) om du unngår de korte Pecovekslene, og spesielt der de ligger slik at det blir en "S" kurve. Det gjelder vel de fleste stedene på din foreslåtte sporplan.    


Med Helsing
for MJBV
Terje O
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 16:23
Hei Terje!

- Man ønsker selvsagt ikke å bruke korte sporveksler, men når dimensjonene blir presset så må man gjøre en del kompromiss. Dessuten kan de umulig være verre enn geoline-vekslene som jeg egentlig hadde tenkt å bruke, og jeg har ingen problemer med de. Dessuten blir dette anlegget kun ment for korte lok og vogner. Jeg skal uansett prøve å lage hele anlegget med medium veksler og se hvor lange spor jeg får.

- Når det gjelder det operasjonsmessige så har jeg særdeles begrenset erfaring på dette området. Derfor har jeg bare kopiert en eksisterende sporplan som utgangspunkt. Men alle innspill blir vurdert.Smile

Jeg har ikke tenkt å bygge dette anlegget for FREMO-sammenheng. Det blir i hovedsak et prøveanlegg for privat bruk.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 16:48
Hei!
 
En Timesaver kan jo være så mangt, og figurerer nødvendigvis ikke bare blandt 'skifte-/industrianlegg'. I det siste nummeret av Model Rail stod det om det 'protofictionale' skotske '00' anlegget Glenuig (basert på Talisker på Isle of Skye). Anlegget viser en endestasjon som på mange måter ikke fremstår som noe annet enn en Timesaver. Til tross for at denne er skotsk, kan den tjene som inspirasjon til flere 'forbilder'.
 
Til de av dere som ikke leser Model Rail, kan man lese mer om Glenuig i denne tråden her på RMWEB.
 
Ille bra!! - Hørte jeg Glenguig??
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 17:04
Jeg laget sporplanen på nytt med medium veksler istedenfor (nederst). Det ser ut til å være et bedre alternativ og vil se bedre ut.


Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 17:04
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Hei Yngve,

og takk for sistSmile

Det går an å gjøre mye artig på et slikt areal, og det finnes vel minst en lignende modul i (norsk) Fremo sammenheng (husker ikke hvem som eier den i forbifarten...).
Med Helsing
for MJBV
Terje O
 
Er det Myrene du tenker på?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 18:28
Hei!
 
En annen 'Timesaver-variant' med landskap husker jeg stod i Model Railroader Planning for en god del år tilbake. Anlegget het "Timesaver+" og var laget av John Flann, og forestilte en liten "undervegs-stasjon". Anleggsbyggeren Roger Nicholls lagde en variant på John Flanns Timesaver+, og kalte den for Glendale. Omtrent midt på siden her, ligger det noen bilder og en ikke målsatt sporplan av Glendale.
 
Merkelig at den har sammenfallende navn med Glenuig. - Kanskje ideén er født til den norske varianten "Glengdal"??
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 18:48
Glendale så spennende ut. Likte spesielt godt dette bildet http://www.kathymillatt.co.uk/Images/Glendale_001.jpg

Edit:
Jeg googlet litt og fant et par bilder til (http://woollen797.fotopic.net/c1810988.html), pluss at jeg fant ut at størrelsen på anlegget er 9ft x 1ft 6in. Det er litt større enn det jeg har planlagt, men jeg kan evt bygge det i to seksjoner.


Edited by Yngve - 27 februar 2011 at 18:56
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 19:17
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Hei Yngve,

og takk for sistSmile

Det går an å gjøre mye artig på et slikt areal, og det finnes vel minst en lignende modul i (norsk) Fremo sammenheng (husker ikke hvem som eier den i forbifarten...).
Med Helsing
for MJBV
Terje O
 
Er det Myrene du tenker på?


Tror det, husker ikke alltid hva som er hvaEmbarrassed

Havna innpå der med en god del vogner for noen år siden (på enden av en sidebane ut fra Ganddal). Det tok meg ca 40 "ekte" minutter før jeg hadde fått gjordt det som stod i oppdraget, så jeg var litt psyka ut når jeg var ferdig, men lettelsen kom sigende da en av dem som senere fikk samme oppdraget brukte nesten dobbelt å lenge...

MVH
for MJBV
Terje O      
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 19:22
Hehe artig historie!

Jeg holder på å teste sporplanen jeg postet øverst i tråden ved å legge ut geolineskinner på gulvet. Gikk ikke lange tiden før jeg kjørte meg fast.Wink
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 19:40
Hadde det ikke vert for at jeg bygger anlegg nå, så hadde jeg bygga en timesaver også!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 20:17
Jeg har erfaring med bygging av timesaver (http://home.broadpark.no/~mjacobse/mj1.htm); et veldig bra alternativ for en helhetlig tilnærming til hobbyen om man mangler plass.  En timesaver kan også bli en del av et større anøegg, Stian.  Timesaveren Østvik (bygget 96-98) er desverre utrangert, men elementer lever videre i noen FREMO moduler. 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 20:57
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Tror det, husker ikke alltid hva som er hvaEmbarrassed

Havna innpå der med en god del vogner for noen år siden (på enden av en sidebane ut fra Ganddal). Det tok meg ca 40 "ekte" minutter før jeg hadde fått gjordt det som stod i oppdraget, så jeg var litt psyka ut når jeg var ferdig, men lettelsen kom sigende da en av dem som senere fikk samme oppdraget brukte nesten dobbelt å lenge...

MVH
for MJBV
Terje O      
 
Det er nok Myrene, den med engelskmannen, flust med veksler og Adolfs folkevogner Wink
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 21:12
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

... En timesaver kan også bli en del av et større anøegg, Stian.  Timesaveren Østvik (bygget 96-98) er desverre utrangert, men elementer lever videre i noen FREMO moduler. 
Med fare for å helle malurt i begeret, men her er en som har sterke meninger om å bruke timesaver som en del av et større anlegg:
Fornøyelig lesning synes nå jegLOL
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 22:37
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Tror det, husker ikke alltid hva som er hvaEmbarrassed

Havna innpå der med en god del vogner for noen år siden (på enden av en sidebane ut fra Ganddal). Det tok meg ca 40 "ekte" minutter før jeg hadde fått gjordt det som stod i oppdraget, så jeg var litt psyka ut når jeg var ferdig, men lettelsen kom sigende da en av dem som senere fikk samme oppdraget brukte nesten dobbelt å lenge...

MVH
for MJBV
Terje O      
Yup... kombinasjonen Ganddal/Myrene brukte vi vel på begge Kristiansandstreffene, og det er vel noe av det jeg har hørt mest positive tilbakemeldinger om i ettertid fra de som har hatt fornøyelsen av å kjøre kipptog ditSmile
Helt klart en kombinasjon jeg håper vi kan bruke flere gangerWink
 
Fikk gleden av å kjøre en av kippene fra Nelaug og dit selv på siste Kristiansandstreffet. Med Svein R. sin 224 i front var det ren nytelse, selv om jeg tilstår at sporplanen på Myrene gjør den noe uegnet for lange boggiegodsvogner type Habbins e.l.LOL
 
Men med 6 vogn inn og 6 andre vogn ut var jeg relativt fornøyd over å ha klart skiftingen uten å måtte bruke selve Ganddal som skiftetomt. Hvor lang tid det tok var av mindre betydningSmile
 
 
Ellers var det underholdende lesing i linken fra Dr.JevistadLOL Når jeg leser skribentens fortvilelse så er av en eller annen grunn det første jeg tenker på timesaverindustrien til en tidligere fremo-aktiv bosatt på ØstfoldsidenSmile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2011 at 23:39
Dette er i ferd med å bli en over gjennomsnittelig interessant tråd, håper utviklingen er i henhold til Yngve sine forventninger, men vi er jo en smule anarkistiske...Big smile

Magne: Ja, det må nok være Myrene

JEV: Antakelig ganske enig, men som vanlig ikke helt. Leste (nok engang litt vel kjapt referanse artikkelen, men har lest den før).

Eika: Helt enig, det var (i etterkant) en skikkelig artig opplevelse. MEN: Her må en har et over gjennomsnittelig bevist forhold til hva en faktisk vil oppnå.

Yngve: Den sporplanen du har som utgangspunkt er faktisk verre enn Myrene når det gjelder å komme seg inn og ut (og ikke minst rundt) med et gitt antall vogner.

Her må du veie hva du vi oppnå: Er poenget ditt: 

- En ren byggeøvelse?
- Noe som skal passe inn hjemme?
- En modul som skal kunne koples opp mot anlegget lokalt (i Bergen ?), eller
- På F.eks Fremo treff?
 
Det du foreslår er brukbart i alle disse sammenhengene (og det er jo en stor fordel), men det er f.eks ikke rom for veldig mange "puslespill" på et Fremotreff, da strander det på tidsaspektet og tildels en sporplan som aldri ville ha blitt realisert i virkeligheten. Det beste ( i min verden Wink) er om en klarer finne et forbilde (som gjerne er sjeldent), og så tilpasse det arealet du er på jakt etter, da har en i det minste en helt genuin forklaring på hvor denne usannsynlige sporplanen kommer fra Smile  Eventuelt velge en løsning som er at hakk mindre usannsynlig...


MVH
for MJBV
Terje O
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 00:04
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Dette er i ferd med å bli en over gjennomsnittelig interessant tråd, håper utviklingen er i henhold til Yngve sine forventninger, men vi er jo en smule anarkistiske...Big smile

Yngve: Den sporplanen du har som utgangspunkt er faktisk verre enn Myrene når det gjelder å komme seg inn og ut (og ikke minst rundt) med et gitt antall vogner.

Her må du veie hva du vi oppnå: Er poenget ditt: 

- En ren byggeøvelse?
- Noe som skal passe inn hjemme?
- En modul som skal kunne koples opp mot anlegget lokalt (i Bergen ?), eller
- På F.eks Fremo treff?

MVH
for MJBV
Terje O


For min del er tråden godt over mine forventninger, med mange artige innspill.

Når det gjelder hva jeg ønsker å oppnå så er det følgende:
- En ren byggeøvelse
- Noe som skal passe inn hjemme
+ noe som gir meg litt mer enn å kjøre rundt i ring på gulvet (som jeg uansett må gjøre for å kjøre passasjertog eller lange godstog)

For sporplanen sin del så har jeg allerede oppdaget at det er ikke enkelt. Jeg gjorde et prøveoppsett med geolineskinnene mine på gulvet, og kjørte meg fast ganske fort. Nå fulgte ikke jeg det vanlige timesaver-oppsettet, men laget mitt eget kun for test. Det jeg gjorde var at jeg nummererte 9 vogner som alle hadde sin faste plass. Deretter trakk jeg nummerene tilfeldig og satt vognene opp i et innkommende tog i den rekkefølgen. Deretter var det å sortere vognene til de riktige plassene.

Jeg har ingen erfaring med slikt tidligere og jeg vet ikke hvor gunstig oppsettet mitt var, men det var bare for å teste hvordan det fungerte. Det ble mye frem og tilbake for å si det slik...Wink

Er det noen som har noen kommentarer til den sporplanen jeg har brukt som utgangspunkt (HER) kontra Glendale (HER og HER) ?


Edited by Yngve - 28 februar 2011 at 00:06
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 00:24
Hei Yngve,
sånn umiddelbart holder jeg en knapp på Glendale. Hvorfor? Er magefølelse et godt svar?
Glendale er noe man faktsik kan finne langs en bane. Den føles ikke overlessa og urealistisk.
Den svenske varianten føles konstruert til oppgaven og kan brukes som timesaver og intet annet.
Dette er min mages umiddelbare mening og jeg har sjelden grunn til å være uenig. Men det er ikke sikkert at du eller andre nødvendigvis er enig med meg . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 09:46
Jeg er for en gang skyld enig med DC Smile

Yngve, kommer du til Arendal? Du kan jo evt høre med treffdeltagerne der, de er flinke til å komme med innspill.

MVH
for MJBV
Terje O
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 13:20
Hei!
 
Her er en online Timesaver.
Jeg brukte 46 bevegelser, hvor mange brukte du??
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 17:17
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Med fare for å helle malurt i begeret, men her er en som har sterke meninger om å bruke timesaver som en del av et større anlegg:  
For de som vil ha et skifte-spill som del av et større anlegg, er kanskje "Inglenook Sidings" et mer virkelighetsnært alternativ:

Også for denne finnes det en online-versjon på samme website som Roger refererte til:
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2011 at 17:55
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Her er en online Timesaver.
Jeg brukte 46 bevegelser, hvor mange brukte du??
Har kommet meg ned på 36 hittil, men er sikker på at det er mulig å få til på færre trekk og...
 
 
Ellers så husker jeg når det gjelder sidespordesign fra amerikanske bøker om operation at et av de viktigste prinsippene egentlig var at alle sidespor på en stasjon normalt burde kunne skiftes fra en side, men så kunne man legge ett spor eller to motsatt retning for utfordringen sin skyld. Årsaken var ganske logisk: Det skal være morsomt og ikke for frustrerende for de som opererer på anlegget og skifte industriene, altså må det gå relativt enkelt, men med noen små utfordringerSmile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2011 at 17:34
Hei!
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

sånn umiddelbart holder jeg en knapp på Glendale. Hvorfor? Er magefølelse et godt svar? Glendale er noe man faktsik kan finne langs en bane. Den føles ikke overlessa og urealistisk.
 
Du jobber jo som lokomotivfører og ser jo infrastrukturen banelangs, og har således en bedre forutsettning for å uttale deg om hva som fremstår som realistisk eller ei. Interessant att du finner 'Glendale' realistisk. Den fremstår sikkert som en del forkortet i forhold til hva man kan forvente å finne hos forbildet, men har du noen eksempler på hvor deler av sporføring og elementer man finner på 'Glendale', opptrer eller har har eksistert, på jernbanenettet i Norge?
 
For meg fremstår 'Glenuig' som ett realistisk 'timesaver-alternativ'. Den er en endestasjon, dog selv om den er liten. Som lokomotivfører lurer jeg på hvorfor du ikke finner denne realistisk??? -Erdet fordi det er få små endestasjoner tilbake??
 
Og til de som måtte bli skeptiske til "timesaver-konseptet" etter å ha lest Housatronic-linken, må jeg bare få understreke at det faktisk er forskjell på en timesaver alene og ett skifteanlegg. Ett eget rangerings- og skifteanlegg kan jo være så mye mer enn en bare timesaver. Alternativt kan man jo kombinere timesaveren med en 'Inglenook sidings'......................
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2011 at 19:28
Hei!
 
Originally posted by eika eika wrote:

Har kommet meg ned på 36 hittil, men er sikker på at det er mulig å få til på færre trekk og...
 
Jeg har klart det på 33 bevegelser, men da står de brune vognene litt tilfelldig, og ikke i kroken bak lokomotivet klart til å forlate timesaveren i motsatt rekkefølge som den kom inn. Skal de det havner jeg fremdeles på rundt 48 bevegelser. Det står ikke noe i "reglene" når man skal anse spillet som helt ferdig.........
 
 


Edited by Roger - 01 mars 2011 at 19:29
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2011 at 23:57
Siden Myrene er brakt på banen... her er et lite bilde for å friske på hukommelsen:
 
 
Modulen er 165 cm lang og har sportilknytning bare i en ende.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2011 at 10:28
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

sånn umiddelbart holder jeg en knapp på Glendale. Hvorfor? Er magefølelse et godt svar? Glendale er noe man faktsik kan finne langs en bane. Den føles ikke overlessa og urealistisk.
 
Du jobber jo som lokomotivfører og ser jo infrastrukturen banelangs, og har således en bedre forutsettning for å uttale deg om hva som fremstår som realistisk eller ei. Interessant att du finner 'Glendale' realistisk. Den fremstår sikkert som en del forkortet i forhold til hva man kan forvente å finne hos forbildet, men har du noen eksempler på hvor deler av sporføring og elementer man finner på 'Glendale', opptrer eller har har eksistert, på jernbanenettet i Norge?
 
For meg fremstår 'Glenuig' som ett realistisk 'timesaver-alternativ'. Den er en endestasjon, dog selv om den er liten. Som lokomotivfører lurer jeg på hvorfor du ikke finner denne realistisk??? -Erdet fordi det er få små endestasjoner tilbake??
 

Hei Roger.
Glendale liker jeg fordi den kan skli inn som underveisstasjon med bare få tilpasninger. Lengda er en som du jo selv nevner.

Umiddelbart mener jeg Ål har/hadde noen av elementene.
Om du kommer fra Oslo så finnes lastespor for tømmer inn til venstre rett fra spor 1
Om du kommer fra Bergen fantes et lastespor rett fram som en forlengelse av spor 2.

Hvorfor jeg ikke nevnte Glenuig?
Simpelthen fordi den ikke var en del av spørsmålet som ble stilt. Der var det Glendale eller svenskevarianten. . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
PoP View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PoP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2011 at 00:21
Sitat: TorsteinS

For de som vil ha et skifte-spill som del av et større anlegg, er kanskje "Inglenook Sidings" et mer virkelighetsnært alternativ:

Solhadle St. som vart brukt ein del på FREMO-treff på vestlandet tidlegare er ein slik Inglenook Siding. På FREMO-treff var det ein liten stasjon med nokre sidespor. Heime med begrensa plass til anlegg, fungerte han som tidtrøyte og testplass for skiftetraktorar ol.

Peder
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2011 at 16:41
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

[QUOTE=Roger]Hei!
Hei Roger.
Glendale liker jeg fordi den kan skli inn som underveisstasjon med bare få tilpasninger. Lengda er en som du jo selv nevner.


Hvilke andre tilpasninger enn lengden er det du tenker på?

Ellers leker jeg nå med en sporplan basert på denne: 12 foot switching district

Med tanke på de nye bilvognene som kommer så har jeg besluttet å øke lengden på anlegget til 3.5-4 meter. Det jeg tenker er ramper for bilvogner nede til venstre (2-3 spor) og diverse andre industrier ellers på anlegget. Det blir en del endringer fra den opprinnelige planen, men jeg skal se hva jeg får til.

Har lyst til å bruke navn på bedrifter i Bergensområdet. Derfor tenker jeg bedrifter som Jæger Bil, Hansa Bryggeri og Torofabrikken, osv... Disse har ikke jernbanetilknytning i virkeligheten (dvs Jæger har til en viss grad), men i modellverden er alt lov. Wink
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.