Timesaver layout
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6074
Printed Date: 17 mai 2025 at 03:51 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Timesaver layout
Posted By: Yngve
Subject: Timesaver layout
Date Posted: 27 februar 2011 at 15:32
Med begrenset plass og økonomi har jeg klødd meg mye i hodet i det siste for å finne ut hva jeg skal bygge. Jeg ønsker å gjøre noe som er litt mer spennende enn å kjøre tog på gulvet. Etter å ha kikket litt rundt på nettet ønsker jeg å bygge en timesaver. Det har jeg plass til, den kan lagres under sengen og kan enkelt transporteres som en enkelt modul i en stasjonsvogn. Jeg har satt maksstørrelsen min til ca 180 x 50 cm.
Den jeg liker best foreløpig er den som er øverst på denne siden her. http://www.smj.org/cafe/timesaver_e_f.htm - http://www.smj.org/cafe/timesaver_e_f.htm
Jeg har laget en tilsvarende sporplan i AnyRail, på et 180 x 40 cm område. Det er Peco code 75 med korte sporveksler utenom de som går ned til det nederste sporet som er medium. Rullende materiell er tenkt å være Di5/Skd224 med kbps/os/g//his/hbikks.

Industrimessig så tenker jeg tømmer, godhus, lasterampe,... Jeg har ikke bestemt meg for landskapstype (industriområde/by/havn/"bondeland"....). Men jeg kunne ihvertfall tenkt meg et anlegg som ikke er helt flatt for å øke dybdefølelsen. Sporene bør ligge på samme nivå, men når det gjelder det som er rundt sporet kunne jeg tenke meg å bevege meg litt i høyden.
Er det noen som har erfaring med denne typen anlegg, som har noen gode tips de ønsker å dele?? Alle kommentarer mottas med takk!
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Replies:
Posted By: terje-o
Date Posted: 27 februar 2011 at 16:03
Hei Yngve,
og takk for sist
Det går an å gjøre mye artig på et slikt areal, og det finnes vel minst en lignende modul i (norsk) Fremo sammenheng (husker ikke hvem som eier den i forbifarten...). "Sysselsettingseffekten" kan være stor, spesielt om en presser kapasiteten litt med optimistiske antall vogner inn og ut. Tenker du denne brukt i Fremo sammenheng? To kommentarer:
- Det vil være operasjonelt enklere (men det er kanskje ikke hensikten ?) om sporet med omkjøringsmulighet ligger direkte tilgjengelig mot det sporet du tenker brukt inn og ut mot en eventuell omverden. - Det vil redusere risikoen for driftsmessige problemer med endel materieltyper (og ikke minst koblinger) om du unngår de korte Pecovekslene, og spesielt der de ligger slik at det blir en "S" kurve. Det gjelder vel de fleste stedene på din foreslåtte sporplan.
Med Helsing for MJBV Terje O
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 27 februar 2011 at 16:23
Hei Terje!
- Man ønsker selvsagt ikke å bruke korte sporveksler, men når dimensjonene blir presset så må man gjøre en del kompromiss. Dessuten kan de umulig være verre enn geoline-vekslene som jeg egentlig hadde tenkt å bruke, og jeg har ingen problemer med de. Dessuten blir dette anlegget kun ment for korte lok og vogner. Jeg skal uansett prøve å lage hele anlegget med medium veksler og se hvor lange spor jeg får.
- Når det gjelder det operasjonsmessige så har jeg særdeles begrenset erfaring på dette området. Derfor har jeg bare kopiert en eksisterende sporplan som utgangspunkt. Men alle innspill blir vurdert.
Jeg har ikke tenkt å bygge dette anlegget for FREMO-sammenheng. Det blir i hovedsak et prøveanlegg for privat bruk.
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: Roger
Date Posted: 27 februar 2011 at 16:48
Hei!
En Timesaver kan jo være så mangt, og figurerer nødvendigvis ikke bare blandt 'skifte-/industrianlegg'. I det siste nummeret av Model Rail stod det om det 'protofictionale' skotske '00' anlegget Glenuig (basert på Talisker på Isle of Skye). Anlegget viser en endestasjon som på mange måter ikke fremstår som noe annet enn en Timesaver. Til tross for at denne er skotsk, kan den tjene som inspirasjon til flere 'forbilder'.
Til de av dere som ikke leser Model Rail, kan man lese mer om Glenuig i http://www.rmweb.co.uk/community/index.php/topic/1969-glenuig/ - denne tråden her på RMWEB .
Ille bra!! - Hørte jeg Glenguig??
------------- Med vennlig hilsen
R GER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 27 februar 2011 at 17:04
Jeg laget sporplanen på nytt med medium veksler istedenfor (nederst). Det ser ut til å være et bedre alternativ og vil se bedre ut.

------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 27 februar 2011 at 17:04
terje-o wrote:
Hei Yngve,
og takk for sist
Det går an å gjøre mye artig på et slikt areal, og det finnes vel minst en lignende modul i (norsk) Fremo sammenheng (husker ikke hvem som eier den i forbifarten...). Med Helsing for MJBV Terje O
|
Er det Myrene du tenker på?
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Roger
Date Posted: 27 februar 2011 at 18:28
Hei!
En annen 'Timesaver-variant' med landskap husker jeg stod i Model Railroader Planning for en god del år tilbake. Anlegget het "Timesaver+" og var laget av John Flann, og forestilte en liten "undervegs-stasjon". Anleggsbyggeren Roger Nicholls lagde en variant på John Flanns Timesaver+, og kalte den for Glendale. Omtrent midt på siden http://www.kathymillatt.co.uk/2008_layouts.htm - her , ligger det noen bilder og en ikke målsatt sporplan av Glendale.
Merkelig at den har sammenfallende navn med Glenuig. - Kanskje ideén er født til den norske varianten "Glengdal"??
------------- Med vennlig hilsen
R GER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 27 februar 2011 at 18:48
Glendale så spennende ut. Likte spesielt godt dette bildet http://www.kathymillatt.co.uk/Images/Glendale_001.jpg - http://www.kathymillatt.co.uk/Images/Glendale_001.jpg
Edit: Jeg googlet litt og fant et par bilder til ( http://woollen797.fotopic.net/c1810988.html - http://woollen797.fotopic.net/c1810988.html ), pluss at jeg fant ut at størrelsen på anlegget er 9ft x 1ft 6in. Det er litt større enn det jeg har planlagt, men jeg kan evt bygge det i to seksjoner.
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 27 februar 2011 at 19:17
Posted By: Yngve
Date Posted: 27 februar 2011 at 19:22
Hehe artig historie!
Jeg holder på å teste sporplanen jeg postet øverst i tråden ved å legge ut geolineskinner på gulvet. Gikk ikke lange tiden før jeg kjørte meg fast.
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: Stian
Date Posted: 27 februar 2011 at 19:40
Hadde det ikke vert for at jeg bygger anlegg nå, så hadde jeg bygga en timesaver også!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 27 februar 2011 at 20:17
Jeg har erfaring med bygging av timesaver ( http://home.broadpark.no/~mjacobse/mj1.htm - http://home.broadpark.no/~mjacobse/mj1.htm ); et veldig bra alternativ for en helhetlig tilnærming til hobbyen om man mangler plass. En timesaver kan også bli en del av et større anøegg, Stian. Timesaveren Østvik (bygget 96-98) er desverre utrangert, men elementer lever videre i noen FREMO moduler.
------------- Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 27 februar 2011 at 20:57
terje-o wrote:
Tror det, husker ikke alltid hva som er hva
Havna innpå der med en god del vogner for noen år siden (på enden av en sidebane ut fra Ganddal). Det tok meg ca 40 "ekte" minutter før jeg hadde fått gjordt det som stod i oppdraget, så jeg var litt psyka ut når jeg var ferdig, men lettelsen kom sigende da en av dem som senere fikk samme oppdraget brukte nesten dobbelt å lenge...
MVH for MJBV Terje O
|
Det er nok Myrene, den med engelskmannen, flust med veksler og Adolfs folkevogner 
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 27 februar 2011 at 21:12
Morten Jacobsen wrote:
... En timesaver kan også bli en del av et større anøegg, Stian. Timesaveren Østvik (bygget 96-98) er desverre utrangert, men elementer lever videre i noen FREMO moduler. |
Med fare for å helle malurt i begeret, men her er en som har sterke meninger om å bruke timesaver som en del av et større anlegg:
http://www.housatonicrr.com/timesaver.htm - http://www.housatonicrr.com/timesaver.htm
Fornøyelig lesning synes nå jeg 
------------- Hilsen Jon Einar
 https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: eika
Date Posted: 27 februar 2011 at 22:37
terje-o wrote:
Tror det, husker ikke alltid hva som er hva
Havna innpå der med en god del vogner for noen år siden (på enden av en sidebane ut fra Ganddal). Det tok meg ca 40 "ekte" minutter før jeg hadde fått gjordt det som stod i oppdraget, så jeg var litt psyka ut når jeg var ferdig, men lettelsen kom sigende da en av dem som senere fikk samme oppdraget brukte nesten dobbelt å lenge...
MVH for MJBV Terje O
|
Yup... kombinasjonen Ganddal/Myrene brukte vi vel på begge Kristiansandstreffene, og det er vel noe av det jeg har hørt mest positive tilbakemeldinger om i ettertid fra de som har hatt fornøyelsen av å kjøre kipptog dit
Helt klart en kombinasjon jeg håper vi kan bruke flere ganger 
Fikk gleden av å kjøre en av kippene fra Nelaug og dit selv på siste Kristiansandstreffet. Med Svein R. sin 224 i front var det ren nytelse, selv om jeg tilstår at sporplanen på Myrene gjør den noe uegnet for lange boggiegodsvogner type Habbins e.l. 
Men med 6 vogn inn og 6 andre vogn ut var jeg relativt fornøyd over å ha klart skiftingen uten å måtte bruke selve Ganddal som skiftetomt. Hvor lang tid det tok var av mindre betydning 
Ellers var det underholdende lesing i linken fra Dr.Jevistad  Når jeg leser skribentens fortvilelse så er av en eller annen grunn det første jeg tenker på timesaverindustrien til en tidligere fremo-aktiv bosatt på Østfoldsiden 
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 27 februar 2011 at 23:39
Dette er i ferd med å bli en over gjennomsnittelig interessant tråd, håper utviklingen er i henhold til Yngve sine forventninger, men vi er jo en smule anarkistiske...
Magne: Ja, det må nok være Myrene
JEV: Antakelig ganske enig, men som vanlig ikke helt. Leste (nok engang litt vel kjapt referanse artikkelen, men har lest den før).
Eika: Helt enig, det var (i etterkant) en skikkelig artig opplevelse. MEN: Her må en har et over gjennomsnittelig bevist forhold til hva en faktisk vil oppnå.
Yngve: Den sporplanen du har som utgangspunkt er faktisk verre enn Myrene når det gjelder å komme seg inn og ut (og ikke minst rundt) med et gitt antall vogner.
Her må du veie hva du vi oppnå: Er poenget ditt:
- En ren byggeøvelse? - Noe som skal passe inn hjemme? - En modul som skal kunne koples opp mot anlegget lokalt (i Bergen ?), eller - På F.eks Fremo treff? Det du foreslår er brukbart i alle disse sammenhengene (og det er jo en stor fordel), men det er f.eks ikke rom for veldig mange "puslespill" på et Fremotreff, da strander det på tidsaspektet og tildels en sporplan som aldri ville ha blitt realisert i virkeligheten. Det beste ( i min verden ) er om en klarer finne et forbilde (som gjerne er sjeldent), og så tilpasse det arealet du er på jakt etter, da har en i det minste en helt genuin forklaring på hvor denne usannsynlige sporplanen kommer fra Eventuelt velge en løsning som er at hakk mindre usannsynlig...
MVH for MJBV Terje O
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 28 februar 2011 at 00:04
terje-o wrote:
Dette er i ferd med å bli en over gjennomsnittelig interessant tråd, håper utviklingen er i henhold til Yngve sine forventninger, men vi er jo en smule anarkistiske...
Yngve: Den sporplanen du har som utgangspunkt er faktisk verre enn Myrene når det gjelder å komme seg inn og ut (og ikke minst rundt) med et gitt antall vogner.
Her må du veie hva du vi oppnå: Er poenget ditt:
- En ren byggeøvelse? - Noe som skal passe inn hjemme? - En modul som skal kunne koples opp mot anlegget lokalt (i Bergen ?), eller - På F.eks Fremo treff?
MVH for MJBV Terje O
|
For min del er tråden godt over mine forventninger, med mange artige innspill.
Når det gjelder hva jeg ønsker å oppnå så er det følgende: - En ren byggeøvelse - Noe som skal passe inn hjemme + noe som gir meg litt mer enn å kjøre rundt i ring på gulvet (som jeg uansett må gjøre for å kjøre passasjertog eller lange godstog)
For sporplanen sin del så har jeg allerede oppdaget at det er ikke enkelt. Jeg gjorde et prøveoppsett med geolineskinnene mine på gulvet, og kjørte meg fast ganske fort. Nå fulgte ikke jeg det vanlige timesaver-oppsettet, men laget mitt eget kun for test. Det jeg gjorde var at jeg nummererte 9 vogner som alle hadde sin faste plass. Deretter trakk jeg nummerene tilfeldig og satt vognene opp i et innkommende tog i den rekkefølgen. Deretter var det å sortere vognene til de riktige plassene.
Jeg har ingen erfaring med slikt tidligere og jeg vet ikke hvor gunstig oppsettet mitt var, men det var bare for å teste hvordan det fungerte. Det ble mye frem og tilbake for å si det slik...
Er det noen som har noen kommentarer til den sporplanen jeg har brukt som utgangspunkt ( http://www.smj.org/cafe/ts.jpg - HER ) kontra Glendale ( http://www.kathymillatt.co.uk/Images/Glendale_trackplan.jpg - HER og http://www.kathymillatt.co.uk/Images/Glendale_001.jpg - HER ) ?
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 28 februar 2011 at 00:24
Hei Yngve, sånn umiddelbart holder jeg en knapp på Glendale. Hvorfor? Er magefølelse et godt svar? Glendale er noe man faktsik kan finne langs en bane. Den føles ikke overlessa og urealistisk. Den svenske varianten føles konstruert til oppgaven og kan brukes som timesaver og intet annet. Dette er min mages umiddelbare mening og jeg har sjelden grunn til å være uenig. Men det er ikke sikkert at du eller andre nødvendigvis er enig med meg . . . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 28 februar 2011 at 09:46
Jeg er for en gang skyld enig med DC 
Yngve, kommer du til Arendal? Du kan jo evt høre med treffdeltagerne der, de er flinke til å komme med innspill.
MVH for MJBV Terje O
|
Posted By: Roger
Date Posted: 28 februar 2011 at 13:20
Hei!
Her er en http://www.precisionlabels.com/shunt/jg3tims0.html - online Timesaver .
Jeg brukte 46 bevegelser, hvor mange brukte du??
------------- Med vennlig hilsen
R GER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: TorsteinS
Date Posted: 28 februar 2011 at 17:17
jevistad wrote:
Med fare for å helle malurt i begeret, men her er en som har sterke meninger om å bruke timesaver som en del av et større anlegg:
http://www.housatonicrr.com/timesaver.htm - http://www.housatonicrr.com/timesaver.htm |
For de som vil ha et skifte-spill som del av et større anlegg, er kanskje "Inglenook Sidings" et mer virkelighetsnært alternativ: http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-inglenook.html - http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-inglenook.html
Også for denne finnes det en online-versjon på samme website som Roger refererte til: http://www.precisionlabels.com/shunt/jpage330.html - http://www.precisionlabels.com/shunt/jpage330.html
|
Posted By: eika
Date Posted: 28 februar 2011 at 17:55
Roger wrote:
Hei!
Her er en http://www.precisionlabels.com/shunt/jg3tims0.html - online Timesaver .
Jeg brukte 46 bevegelser, hvor mange brukte du?? |
Har kommet meg ned på 36 hittil, men er sikker på at det er mulig å få til på færre trekk og...
Ellers så husker jeg når det gjelder sidespordesign fra amerikanske bøker om operation at et av de viktigste prinsippene egentlig var at alle sidespor på en stasjon normalt burde kunne skiftes fra en side, men så kunne man legge ett spor eller to motsatt retning for utfordringen sin skyld. Årsaken var ganske logisk: Det skal være morsomt og ikke for frustrerende for de som opererer på anlegget og skifte industriene, altså må det gå relativt enkelt, men med noen små utfordringer 
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Roger
Date Posted: 01 mars 2011 at 17:34
Hei!
Dag Cato wrote:
sånn umiddelbart holder jeg en knapp på Glendale. Hvorfor? Er magefølelse et godt svar? Glendale er noe man faktsik kan finne langs en bane. Den føles ikke overlessa og urealistisk. |
Du jobber jo som lokomotivfører og ser jo infrastrukturen banelangs, og har således en bedre forutsettning for å uttale deg om hva som fremstår som realistisk eller ei. Interessant att du finner 'Glendale' realistisk. Den fremstår sikkert som en del forkortet i forhold til hva man kan forvente å finne hos forbildet, men har du noen eksempler på hvor deler av sporføring og elementer man finner på 'Glendale', opptrer eller har har eksistert, på jernbanenettet i Norge?
For meg fremstår 'Glenuig' som ett realistisk 'timesaver-alternativ'. Den er en endestasjon, dog selv om den er liten. Som lokomotivfører lurer jeg på hvorfor du ikke finner denne realistisk??? -Erdet fordi det er få små endestasjoner tilbake??
Og til de som måtte bli skeptiske til "timesaver-konseptet" etter å ha lest Housatronic-linken, må jeg bare få understreke at det faktisk er forskjell på en timesaver alene og ett skifteanlegg. Ett eget rangerings- og skifteanlegg kan jo være så mye mer enn en bare timesaver. Alternativt kan man jo kombinere http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1114&KW - timesaveren med en 'Inglenook sidings' ......................
------------- Med vennlig hilsen
R GER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Roger
Date Posted: 01 mars 2011 at 19:28
Hei!
eika wrote:
Har kommet meg ned på 36 hittil, men er sikker på at det er mulig å få til på færre trekk og... |
Jeg har klart det på 33 bevegelser, men da står de brune vognene litt tilfelldig, og ikke i kroken bak lokomotivet klart til å forlate timesaveren i motsatt rekkefølge som den kom inn. Skal de det havner jeg fremdeles på rundt 48 bevegelser. Det står ikke noe i "reglene" når man skal anse spillet som helt ferdig.........
------------- Med vennlig hilsen
R GER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: halvors
Date Posted: 01 mars 2011 at 23:57
Siden Myrene er brakt på banen... her er et lite bilde for å friske på hukommelsen:
Modulen er 165 cm lang og har sportilknytning bare i en ende.
Hilsen Halvor
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 02 mars 2011 at 10:28
Roger wrote:
Hei!
Dag Cato wrote:
sånn umiddelbart holder jeg en knapp på Glendale. Hvorfor? Er magefølelse et godt svar? Glendale er noe man faktsik kan finne langs en bane. Den føles ikke overlessa og urealistisk. |
Du jobber jo som lokomotivfører og ser jo infrastrukturen banelangs, og har således en bedre forutsettning for å uttale deg om hva som fremstår som realistisk eller ei. Interessant att du finner 'Glendale' realistisk. Den fremstår sikkert som en del forkortet i forhold til hva man kan forvente å finne hos forbildet, men har du noen eksempler på hvor deler av sporføring og elementer man finner på 'Glendale', opptrer eller har har eksistert, på jernbanenettet i Norge?
For meg fremstår 'Glenuig' som ett realistisk 'timesaver-alternativ'. Den er en endestasjon, dog selv om den er liten. Som lokomotivfører lurer jeg på hvorfor du ikke finner denne realistisk??? -Erdet fordi det er få små endestasjoner tilbake??
|
Hei Roger. Glendale liker jeg fordi den kan skli inn som underveisstasjon med bare få tilpasninger. Lengda er en som du jo selv nevner.
Umiddelbart mener jeg Ål har/hadde noen av elementene. Om du kommer fra Oslo så finnes lastespor for tømmer inn til venstre rett fra spor 1 Om du kommer fra Bergen fantes et lastespor rett fram som en forlengelse av spor 2.
Hvorfor jeg ikke nevnte Glenuig? Simpelthen fordi den ikke var en del av spørsmålet som ble stilt. Der var det Glendale eller svenskevarianten. . . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: PoP
Date Posted: 06 mars 2011 at 00:21
Sitat: TorsteinS
For de som vil ha et skifte-spill som del av et større anlegg, er
kanskje "Inglenook Sidings" et mer virkelighetsnært alternativ: http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-inglenook.html - http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/sw-inglenook.html
Solhadle St. som vart brukt ein del på FREMO-treff på vestlandet tidlegare er ein slik Inglenook Siding. På FREMO-treff var det ein liten stasjon med nokre sidespor. Heime med begrensa plass til anlegg, fungerte han som tidtrøyte og testplass for skiftetraktorar ol.
Peder
|
Posted By: Yngve
Date Posted: 13 mars 2011 at 16:41
Dag Cato wrote:
[QUOTE=Roger]Hei! Hei Roger. Glendale liker jeg fordi den kan skli inn som underveisstasjon med bare få tilpasninger. Lengda er en som du jo selv nevner.
|
Hvilke andre tilpasninger enn lengden er det du tenker på?
Ellers leker jeg nå med en sporplan basert på denne: http://www.huntervalleylines.com/gallery/displayimage.php?album=2&pid=13#top_display_media - 12 foot switching district
Med tanke på de nye bilvognene som kommer så har jeg besluttet å øke lengden på anlegget til 3.5-4 meter. Det jeg tenker er ramper for bilvogner nede til venstre (2-3 spor) og diverse andre industrier ellers på anlegget. Det blir en del endringer fra den opprinnelige planen, men jeg skal se hva jeg får til.
Har lyst til å bruke navn på bedrifter i Bergensområdet. Derfor tenker jeg bedrifter som Jæger Bil, Hansa Bryggeri og Torofabrikken, osv... Disse har ikke jernbanetilknytning i virkeligheten (dvs Jæger har til en viss grad), men i modellverden er alt lov. 
------------- Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86" rel="nofollow - http://www.youtube.com/user/MrYoung86
Yngve
Forumet Smalspor avd. Bergen
|
|