Snikkaren goes FREMO |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 februar 2011 at 19:06 |
|
Da har jeg vel endelig tatt steget uti det med begge beina. Etter treffet på Nærbø, så ble jeg akutt hekta på Fremo. Nå er min "viten" nokså begrenset, så er det godt å få kyndig hjelp fra mentorene i kjelleren på Vitenfabrikken. Har fått laget noen endestykker, så nå må man i tenkeboksen å finne ut hva man skal lage. Har flere ideer fra Buskerud og Rogaland:
Sirevåg, Nakkerud, Katfoss jernbanebru på Geithus, noen steder jeg har vært bosatt.... Men man må jo være realist også... Får begynne med en strekningsmodul først.... Edited by Snikkaren - 01 april 2011 at 16:16 |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jillt
Mange gode konsulenter på Vitenfabrikken |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi har kjempetru på Ove, har mistanke om at han er helt ekte snekker, han ferska meg i slurvete montering av fresemal etter kun få minutter i går
Slike holdninger må føre til kjemperesultater, ingen grunn til å "være realist" i starten, det er jo ikke så mange andre av oss på Vitenfabrikken som plagest av slikt Velkommen skal du være! Med Helsing for MJBV Terje O Edited by terje-o - 25 februar 2011 at 23:00 |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er så flott at vi kan "omvende" folk i "rett" retning
Hjertlig velkommen skal du være, Ove! Va godt dere likte turen te Nibbø!
Hekkan te Tyrkleif.... Voll du lissom.... Edited by Ørjan - 26 februar 2011 at 14:38 |
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skikkele kosele å bli med i gjengen...
Er nok "ydmyk" og realist i starten, men går nok fort øve er eg redd...
Jeg skal prøve å la det ligge..., men er jo greit å ha noe i bakhånd når mine feil blir mobba...
Jeg vil nå si Nibbø. Då våkna gutten i meg igjen.... Me får nå sjå kos det går framøve. Blir litt oppdateringer når det skjer ting... |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tyrkleif te tusen... retta opp nå...
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Quota fra en annen tråd....: Nå blir det nok en rett
modul i første omgang på meg, men hvilke landskap er "mangelvare? Jeg
synes litt spektakulært landskap er kult....
Men det må jo kunne transporteres og lagers under normale forhold.... Min tanke ligger på ett parti fra "indre Stambane", med ett juv i Gjesdal.... Men må sjekke ut noe bakgrunnstoff om den planlagte traseen... Å få med alt på en modul blir jo umulig, så jeg får inngå noen kompromisser... Sønnen min vil plent ha med "Den kvida brunå..." Men er redd at linja i si tid ble stukket "ut" i tunnel... |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har fortsatt ikke fått studert noen stikningsdokumenter, men utifra kvalifisert (?) gjetning må linja sannsynligvis ha krysset der et sted for å ikke få for skarp kurve ved Byrkjedal.(R=min500m)
Kanskje noe slikt:
Jeg ser vel for meg en del rasoverbygg i dette området
Apropos det, bruer er jo et fint "tema", rasoverbygg også, det har jeg kun sett på noen østerrikske moduler.
Edited by jevistad - 09 mars 2011 at 16:31 |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser man det, "kvalifisert gjetning" duger for meg...
Her er det mange detaljer å få med seg, så må nok ut i felten til helga og knipse og måle opp..., men da håper jeg at alt det hvite som kom ned i formiddag forsvinner Utenfor den øvre tunnelen går gamleveien fremdeles, og på motsatt side av elva er det også rester av den gamle kjerreveien... Kan bli interessant med rasoverbygg... Får se hva vi kan få med.... Blir vel litt "tatl" på VF i morgen kveld... Takker for "kvalifisert" bidrag... |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er jo nødt til å bli en "Høydare"....
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bilde av den kvida brunå. Den som er der idag, erstattet den første som er på bilde.
For meg uvist av hvilken grunn. Edited by Snikkaren - 11 mars 2011 at 00:04 |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Så kan vi sette oss under broen og synge........
Petter
|
||
OleBinders
Nykommer Joined: 05 februar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
var jevt å høyra at ordå mine gjekk i god jord vett'kje om eg er til stora hjelpå, men litt kan eg jo. Blir jevt med nokre småprojekt innimjødlå |
||
Klarer du ikke fikse det med gaffateip, har du ikke brukt nok
Mvh Ole Anders Hetland |
||
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spennende prosjekt dette Ove.
Fra elva i Giljajuvet og opp mot Skutenibbå blir det vel en høydeforskjell tilsvarende i HO på ca: 2900mm?
|
||
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ingenting er umulig, Øyvind. Men praktisk? Neppe.....
Flott og spektakulært..... Blir vel litt jobb for Fladjæren hage og anlegg..... Blir vel ett parti fra juvet, men vi får se litt utover våren hva som blir tatt med fra området. Flere ting er jo også uklart ennå, f.eks lengde på dette. En to eller tre deler... Men jeg gleder meg til våren:
For da må vel Modelljernbaneverkets HQ og Fladjæren HA uti en rafting-flåte... Her er ett eldre bilde fra før den nye tunnelen kom, tatt litt nedenfor den kvida bruå. |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
langt uti villmarka, men som du sier ingenting er umulig.
Vi får sende dem en forespørsel ?
|
||
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Knipsa noen bilder i Giljajuvet i dag:
Kjerreveien. Mange år siden veien ble brukt... Gamleveien. Skredlibekken kommer ned mellom to korte tunneler. Den Kvida Bruå, med Rv45 i bakgrunnen. Under her skal Petter "sitte" å synge, en fin vårdag.... Bru-karet som er igjen på motsatt side av Rv45. Til høyre for tunnelen går gamleveien nedover i juvet. Tidspunktet for min modul blir nok enn tørr sommerdag når vannføringa i Skredlibekken er mye mindre... |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Virkelig flotte bilder! Må ut i felten i sommer fant jeg ut nå... Voss-Skjervet-Granvin here I come!
Går ikkje sangen sånn: Under den hvite bro Seiler en båt med to Båten den hvælva Og Kari hu skreik --Ola (Petter) jeg elsker deg |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da er jeg igang med den første modulen.
Dette blir en modul hvor jeg skal prøve å feile... Så får vi se hva resultatet blir... Dette er ett parti som kan sees på kartet i ett tidligere innlegg. Forbilde blir feil å kalle det, men her er området hvor Brekkå-modulen ligger. Tatt fra motsatt side av dalen, ser tydelig traktorveien oppover til Brekkestølen. Større bilde Kartutsnitt: Edited by Snikkaren - 16 mai 2011 at 16:59 |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser ut til å være flott snikkeri
Gleder meg til fortsettelsen!
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det der ser meget spennende ut. Er ikke ofte man ser slike profiler i Fremo!
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette blir greier
Tar du turen innom på Vitenfabrikken torsdag? Med Helsing Terje O |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Må prøve det. Har vært travelt på alle kanter etter påske.....
Trengs det hjelp med saga.....??? |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det går slettes ikkje fort, men men...
Skredlia: Tilskjæring av landskapet.... Anleggsvirksomhet... |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flyttet sviller og fått kappet til ledeskinner.
Gjenstår å tilpasse svillene cc 450mm (5,172) Følger minstekravet ang. ledeskinner. Minimum 10m "inn på land". Må få laget brukarene som brua skal ligge på. Noen på VF'n antydet at man arbeider bedre under press... Får se om jeg rekker ferdigstillelse før Nærbø-treffet. |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
At man jobber best under press stemmer meget godt!
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Zchnabel å fort tida går.
Før den første i det heletatt ble ferdig, har jeg begynt på modulen med utgangspunkt i bildene over. Giljajuvet: Dette blir en modul med 10 kasser, og som jeg har forstått av mine mentorer, så blir det første med stigning. Nå blir det nok støy tenker jeg... 12 m lang, stigning på ca 252mm på 9,6m inkl. overganger. Passer best å ha magasin i enden. Lager to sett med bein, så modulen kan brukes begge veier... Masse produksjon av avstivere, spor-underlag, endestykker... Brekkå modulen blir bygget i dragsuget av Giljajuvet. Til orientering er det ca 1,5 km mellom de to stedene...
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
17 meter modul?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Brekkå: 1,2m
Giljajuvet 10 x 1,2m = 12m. |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |