Snikkaren goes FREMO
Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6072
Printed Date: 22 november 2024 at 01:53 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Snikkaren goes FREMO
Posted By: Snikkaren
Subject: Snikkaren goes FREMO
Date Posted: 25 februar 2011 at 19:06
Da har jeg vel endelig tatt steget uti det med begge beina. Etter treffet på Nærbø, så ble jeg akutt hekta på Fremo. Nå er min "viten" nokså begrenset, så er det godt å få kyndig hjelp fra mentorene i kjelleren på Vitenfabrikken. Har fått laget noen endestykker, så nå må man i tenkeboksen å finne ut hva man skal lage. Har flere ideer fra Buskerud og Rogaland: http://jernbane.origo.no/-/image/show/1680744_sirevaag-1993 - Sirevåg , http://maps.google.no/maps?ie=UTF8&t=h&ll=60.043354,10.05852&spn=0.005047,0.01929&z=16&layer=c&cbll=60.044165,10.059574&panoid=ettCRczXTkhFYK0WhppDvg&cbp=12,252.34,,0,0 - Nakkerud , http://maps.google.no/maps?ie=UTF8&t=h&ll=59.9301,9.96132&spn=0.002532,0.009645&z=17&layer=c&cbll=59.92994,9.961306&panoid=o9RWBl25ocfnRA5s4XGWpw&cbp=12,337.06,,0,0 - Katfoss jernbanebru på Geithus, noen steder jeg har vært bosatt....
Men man må jo være realist også... Får begynne med en strekningsmodul først....
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Replies:
Posted By: Espen
Date Posted: 25 februar 2011 at 20:05
Jillt Mange gode konsulenter på Vitenfabrikken
------------- Mvh Espen Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 25 februar 2011 at 23:00
Vi har kjempetru på Ove, har mistanke om at han er helt ekte snekker, han ferska meg i slurvete montering av fresemal etter kun få minutter i går
Slike holdninger må føre til kjemperesultater, ingen grunn til å "være realist" i starten, det er jo ikke så mange andre av oss på Vitenfabrikken som plagest av slikt
Velkommen skal du være!
Med Helsing for MJBV Terje O
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 26 februar 2011 at 12:21
Det er så flott at vi kan "omvende" folk i "rett" retning
Hjertlig velkommen skal du være, Ove! Va godt dere likte turen te Nibbø!
Hekkan te Tyrkleif.... Voll du lissom....
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 26 februar 2011 at 13:28
Skikkele kosele å bli med i gjengen... Er nok "ydmyk" og realist i starten, men går nok fort øve er eg redd...
terje-o wrote:
.... ferska meg i slurvete montering av fresemal ......
|
Jeg skal prøve å la det ligge..., men er jo greit å ha noe i bakhånd når mine feil blir mobba...
Ørjan wrote:
........likte turen te Voll! |
Jeg vil nå si Nibbø. Då våkna gutten i meg igjen....
Me får nå sjå kos det går framøve. Blir litt oppdateringer når det skjer ting...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 26 februar 2011 at 14:39
Tyrkleif te tusen... retta opp nå...
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 08 mars 2011 at 22:03
Quota fra en annen tråd....: Nå blir det nok en rett
modul i første omgang på meg, men hvilke landskap er "mangelvare? Jeg
synes litt spektakulært landskap er kult....
Men det må jo kunne transporteres og lagers under normale forhold....
Min tanke ligger på ett parti fra "indre Stambane", med ett juv i
Gjesdal.... Men må sjekke ut noe bakgrunnstoff om den planlagte
traseen... Å få med alt på en modul blir jo umulig, så jeg får inngå
noen kompromisser... Sønnen min vil plent ha med " http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=-3150.5563964845&minY=6549393.4779042&maxX=-3018.6604003907&maxY=6549472.6485584&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2,avinetBasemap100001 - Den kvida brunå http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=-3150.5563964845&minY=6549393.4779042&maxX=-3018.6604003907&maxY=6549472.6485584&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2,avinetBasemap100001 - ... " Men er redd at linja i si tid ble stukket "ut" i tunnel...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 09 mars 2011 at 16:29
Snikkaren wrote:
Sønnen min vil plent ha med " http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=-3150.5563964845&minY=6549393.4779042&maxX=-3018.6604003907&maxY=6549472.6485584&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2,avinetBasemap100001 - Den kvida brunå http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=-3150.5563964845&minY=6549393.4779042&maxX=-3018.6604003907&maxY=6549472.6485584&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2,avinetBasemap100001 - ... " Men er redd at linja i si tid ble stukket "ut" i tunnel... |
Kanskje han er inne på noe?
Jeg har fortsatt ikke fått studert noen stikningsdokumenter, men utifra kvalifisert (?) gjetning må linja sannsynligvis ha krysset der et sted for å ikke få for skarp kurve ved Byrkjedal.(R=min500m)
Kanskje noe slikt:
Jeg ser vel for meg en del rasoverbygg i dette området
Apropos det, bruer er jo et fint "tema", rasoverbygg også, det har jeg kun sett på noen østerrikske moduler.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 09 mars 2011 at 17:36
Ser man det, "kvalifisert gjetning" duger for meg... Her er det mange detaljer å få med seg, så må nok ut i felten til helga og knipse og måle opp..., men da håper jeg at alt det hvite som kom ned i formiddag forsvinner Utenfor den øvre tunnelen går gamleveien fremdeles, og på motsatt side av elva er det også rester av den gamle kjerreveien...
Kan bli interessant med rasoverbygg... Får se hva vi kan få med.... Blir vel litt "tatl" på VF i morgen kveld... Takker for "kvalifisert" bidrag...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 09 mars 2011 at 18:24
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 09 mars 2011 at 18:49
Det er jo nødt til å bli en "Høydare"....
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 11 mars 2011 at 00:01
Bilde av http://farm5.static.flickr.com/4030/4287984658_ee287f331f.jpg - den kvida brunå . Den som er der idag, erstattet den første som er på bilde. For meg uvist av hvilken grunn.
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 11 mars 2011 at 09:05
Så kan vi sette oss under broen og synge........
Petter
|
Posted By: OleBinders
Date Posted: 12 mars 2011 at 00:23
var jevt å høyra at ordå mine gjekk i god jord
vett'kje om eg er til stora hjelpå, men litt kan eg jo. Blir jevt med nokre småprojekt innimjødlå
------------- Klarer du ikke fikse det med gaffateip, har du ikke brukt nok
Mvh Ole Anders Hetland
|
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 12 mars 2011 at 13:21
Spennende prosjekt dette Ove.
Fra elva i Giljajuvet og opp mot Skutenibbå blir det vel en høydeforskjell tilsvarende i HO på ca: 2900mm?
------------- Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 12 mars 2011 at 14:58
Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 12 mars 2011 at 23:48
Trodde vel kansje at Fladjæren hage og anlegg for det mesta tok oppdrag i hager/parker og ikke
langt uti villmarka, men som du sier ingenting er umulig.
Vi får sende dem en forespørsel ?
------------- Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 25 mars 2011 at 14:46
Knipsa noen bilder i Giljajuvet i dag:
Kjerreveien. Mange år siden veien ble brukt...
Gamleveien. Skredlibekken kommer ned mellom to korte tunneler.
Den Kvida Bruå, med Rv45 i bakgrunnen. Under her skal Petter "sitte" å synge, en fin vårdag....
Bru-karet som er igjen på motsatt side av Rv45. Til høyre for tunnelen går gamleveien nedover i juvet.
Tidspunktet for min modul blir nok enn tørr sommerdag når vannføringa i Skredlibekken er mye mindre...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: helleland
Date Posted: 25 mars 2011 at 17:57
Virkelig flotte bilder! Må ut i felten i sommer fant jeg ut nå... Voss-Skjervet-Granvin here I come!
Går ikkje sangen sånn:
Under den hvite bro
Seiler en båt med to
Båten den hvælva
Og Kari hu skreik
--Ola (Petter) jeg elsker deg
------------- Mvh
Stein Helleland
~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 16 mai 2011 at 16:57
Da er jeg igang med den første modulen. Dette blir en modul hvor jeg skal prøve å feile... Så får vi se hva resultatet blir... Dette er ett parti som kan sees på kartet i ett tidligere innlegg.
Forbilde blir feil å kalle det, men her er området hvor Brekkå-modulen ligger.
Tatt fra motsatt side av dalen, ser tydelig traktorveien oppover til Brekkestølen.
http://oleandershetland.files.wordpress.com/2010/08/dsc_0087.jpg - Større bilde
Kartutsnitt:
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 16 mai 2011 at 18:17
Ser ut til å være flott snikkeri Gleder meg til fortsettelsen!
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 16 mai 2011 at 20:44
Det der ser meget spennende ut. Er ikke ofte man ser slike profiler i Fremo!
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 17 mai 2011 at 22:49
Dette blir greier
Tar du turen innom på Vitenfabrikken torsdag?
Med Helsing Terje O
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 17 mai 2011 at 23:07
Må prøve det. Har vært travelt på alle kanter etter påske..... Trengs det hjelp med saga.....???
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 06 desember 2011 at 20:30
Det går slettes ikkje fort, men men...
Skredlia: Tilskjæring av landskapet....
Anleggsvirksomhet...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 28 desember 2011 at 13:45
Flyttet sviller og fått kappet til ledeskinner. Gjenstår å tilpasse svillene cc 450mm (5,172)
Følger minstekravet ang. ledeskinner. Minimum 10m "inn på land".
Må få laget brukarene som brua skal ligge på.
Noen på VF'n antydet at man arbeider bedre under press... Får se om jeg rekker ferdigstillelse før Nærbø-treffet.
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 28 desember 2011 at 14:16
At man jobber best under press stemmer meget godt!
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 14 februar 2016 at 15:47
Zchnabel å fort tida går.
Før den første i det heletatt ble ferdig, har jeg begynt på modulen med utgangspunkt i bildene over.
Giljajuvet: Dette blir en modul med 10 kasser, og som jeg har forstått av mine mentorer, så blir det første med stigning.
Nå blir det nok støy tenker jeg...
12 m lang, stigning på ca 252mm på 9,6m inkl. overganger. Passer best å ha magasin i enden. Lager to sett med bein, så modulen kan brukes begge veier...
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet-aust-Fremo_zpswtgdvwwb.jpg.html" rel="nofollow">
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet-Fremo_zpsj3vcncpe.jpg.html" rel="nofollow">
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Image%2014.02.2016%20at%2015.37_zpscactg82u.jpg.html" rel="nofollow">
Masse produksjon av avstivere, spor-underlag, endestykker...
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/2016-02-06%2023.23.00_zps9ocw9fjd.jpg.html" rel="nofollow">
http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/2016-02-06%2020.53.01_zps06ap2ld1.jpg.html" rel="nofollow">
Brekkå modulen blir bygget i dragsuget av Giljajuvet. Til orientering er det ca 1,5 km mellom de to stedene...
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 14 februar 2016 at 17:24
17 meter modul?
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 14 februar 2016 at 17:28
Brekkå: 1,2m Giljajuvet 10 x 1,2m = 12m.
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 06 januar 2019 at 03:21
Hva er status på dette prosjektet?
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
|