Print Page | Close Window

Snikkaren goes FREMO

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6072
Printed Date: 22 november 2024 at 01:53
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Snikkaren goes FREMO
Posted By: Snikkaren
Subject: Snikkaren goes FREMO
Date Posted: 25 februar 2011 at 19:06
Da har jeg vel endelig tatt steget uti det med begge beina. Etter treffet på Nærbø, så ble jeg akutt hekta på Fremo. Nå er min "viten" nokså begrenset, så er det godt å få kyndig hjelp fra mentorene i kjelleren på Vitenfabrikken.Wink Har fått laget noen endestykker, så nå må man i tenkeboksen å finne ut hva man skal lage. Har flere ideer fra Buskerud og Rogaland:
http://jernbane.origo.no/-/image/show/1680744_sirevaag-1993 - Sirevåg , http://maps.google.no/maps?ie=UTF8&t=h&ll=60.043354,10.05852&spn=0.005047,0.01929&z=16&layer=c&cbll=60.044165,10.059574&panoid=ettCRczXTkhFYK0WhppDvg&cbp=12,252.34,,0,0 - Nakkerud , http://maps.google.no/maps?ie=UTF8&t=h&ll=59.9301,9.96132&spn=0.002532,0.009645&z=17&layer=c&cbll=59.92994,9.961306&panoid=o9RWBl25ocfnRA5s4XGWpw&cbp=12,337.06,,0,0 - Katfoss jernbanebru på Geithus, noen steder jeg har vært bosatt....Cool

Men man må jo være realist også...
Får begynne med en strekningsmodul først.... Smile





-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz



Replies:
Posted By: Espen
Date Posted: 25 februar 2011 at 20:05
Jillt
Mange gode konsulenter på Vitenfabrikken Big smile


-------------
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.


Posted By: terje-o
Date Posted: 25 februar 2011 at 23:00
Vi har kjempetru på Ove, har mistanke om at han er helt ekte snekker, han ferska meg i slurvete montering av fresemal etter kun få minutter i går Big smile

Slike holdninger må føre til kjemperesultater, ingen grunn til å "være realist" i starten, det er jo ikke så mange andre av oss på Vitenfabrikken som plagest av sliktSmile

Velkommen skal du være!

Med Helsing
for MJBV
Terje O  


Posted By: Ørjan
Date Posted: 26 februar 2011 at 12:21
Det er så flott at vi kan "omvende" folk i "rett" retningBig smile
Hjertlig velkommen skal du være, Ove! Va godt dere likte turen te Nibbø!
 
 
 
 
Hekkan te Tyrkleif.... Voll du lissom....


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 26 februar 2011 at 13:28
Skikkele kosele å bli med i gjengen... Wink
Er nok "ydmyk" og realist i starten, men går nok fort øve er eg redd... LOL

Originally posted by terje-o terje-o wrote:

.... ferska meg i slurvete montering av fresemal ......

Jeg skal prøve å la det ligge..., men er jo greit å ha noe i bakhånd når mine feil blir mobba...Wink

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

........likte turen te Voll!

Jeg vil nå si Nibbø. Då våkna gutten i meg igjen....Tongue

Me får nå sjå kos det går framøve.
Blir litt oppdateringer når det skjer ting...




-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Ørjan
Date Posted: 26 februar 2011 at 14:39
Tyrkleif te tusen... retta opp nå...

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 08 mars 2011 at 22:03
Quota fra en annen tråd....:  Nå blir det nok en rett modul i første omgang på meg, men hvilke landskap er "mangelvare? Jeg synes litt spektakulært landskap er kult....
Men det må jo kunne transporteres og lagers under normale forhold.... Wink
Min tanke ligger på ett parti fra "indre Stambane", med ett juv i Gjesdal.... Men må sjekke ut noe bakgrunnstoff om den planlagte traseen... Å få med alt på en modul blir jo umulig, så jeg får inngå noen kompromisser... Sønnen min vil plent ha med " http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=-3150.5563964845&minY=6549393.4779042&maxX=-3018.6604003907&maxY=6549472.6485584&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2,avinetBasemap100001 - Den kvida brunå http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=-3150.5563964845&minY=6549393.4779042&maxX=-3018.6604003907&maxY=6549472.6485584&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2,avinetBasemap100001 - ... "Wink Men er redd at linja i si tid ble stukket "ut" i tunnel... 

-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: jevistad
Date Posted: 09 mars 2011 at 16:29
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Sønnen min vil plent ha med " http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=-3150.5563964845&minY=6549393.4779042&maxX=-3018.6604003907&maxY=6549472.6485584&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2,avinetBasemap100001 - Den kvida brunå http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2&minX=-3150.5563964845&minY=6549393.4779042&maxX=-3018.6604003907&maxY=6549472.6485584&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2,avinetBasemap100001 - ... "Wink Men er redd at linja i si tid ble stukket "ut" i tunnel... 
Kanskje han er inne på noe?
Jeg har fortsatt ikke fått studert noen stikningsdokumenter, men utifra kvalifisert (?) gjetning må linja sannsynligvis ha krysset der et sted for å ikke få for skarp kurve ved Byrkjedal.(R=min500m)
Kanskje noe slikt:
Jeg ser vel for meg en del rasoverbygg i dette områdetLOL
 
Apropos det, bruer er jo et fint "tema", rasoverbygg også, det har jeg kun sett på noen østerrikske moduler.
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 09 mars 2011 at 17:36
Ser man det, "kvalifisert gjetning" duger for meg... Wink
Her er det mange detaljer å få med seg, så må nok ut i felten til helga og knipse og måle opp...,
men da håper jeg at alt det hvite som kom ned i formiddag forsvinnerErmm Utenfor den øvre tunnelen går gamleveien fremdeles, og på motsatt side av elva er det også rester av den gamle kjerreveien...

Kan bli interessant med rasoverbygg... Får se hva vi kan få med....Wink
Blir vel litt "tatl" på VF i morgen kveld...
HandshakeTakker for "kvalifisert" bidrag...Wink


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: jevistad
Date Posted: 09 mars 2011 at 18:24
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Blir vel litt "tatl" på VF i morgen kveld...
HandshakeTakker for "kvalifisert" bidrag...Wink
Jepp, jeg kan jo også foreslå at du ved anledning inviterer Modelljernbaneverkets hovedkontor til befaring i Giljajuvet en helg det er fint vårvær, da blir det nok traségjetting på høy planWinkLOL

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 09 mars 2011 at 18:49
Det er jo nødt til å bli en "Høydare"....CoolWink

-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 11 mars 2011 at 00:01
Bilde av http://farm5.static.flickr.com/4030/4287984658_ee287f331f.jpg - den kvida brunå .Wink Den som er der idag, erstattet den første som er på bilde.
For meg uvist av hvilken grunn.


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: traiNman
Date Posted: 11 mars 2011 at 09:05
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Blir vel litt "tatl" på VF i morgen kveld...
HandshakeTakker for "kvalifisert" bidrag...Wink
Jepp, jeg kan jo også foreslå at du ved anledning inviterer Modelljernbaneverkets hovedkontor til befaring i Giljajuvet en helg det er fint vårvær, da blir det nok traségjetting på høy planWinkLOL
 
Så kan vi sette oss under broen og synge........
 
Petter LOL


Posted By: OleBinders
Date Posted: 12 mars 2011 at 00:23

var jevt å høyra at ordå mine gjekk i god jordTongue 

vett'kje om eg er til stora hjelpå, men litt kan eg jo. Blir jevt med nokre småprojekt innimjødlå Big smile



-------------
Klarer du ikke fikse det med gaffateip, har du ikke brukt nok
Mvh Ole Anders Hetland


Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 12 mars 2011 at 13:21
Spennende prosjekt dette Ove.
Fra elva i Giljajuvet og opp mot Skutenibbå blir det vel en høydeforskjell tilsvarende i HO på ca: 2900mm?
 


-------------
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 12 mars 2011 at 14:58
Ingenting er umulig, Øyvind. Men praktisk? Neppe.....  Wink
http://2.bp.blogspot.com/_qa_UmjTOwks/SSRVxFcH6hI/AAAAAAAAAE8/bWaKtKeDV8g/s400/Giljajuvet++2008.07.05+%28100%29.jpg - Flott og spektakulært..... Blir vel litt jobb for Fladjæren hage og anlegg.....LOLLOLWink
LOLBlir vel ett parti fra juvet, men vi får se litt utover våren hva som blir tatt med fra området.
Flere ting er jo også uklart ennå, f.eks lengde på dette. En to eller tre deler...

Men jeg gleder meg til våren:
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Så kan vi sette oss under broen og synge........
 
Petter LOL


For da må vel Modelljernbaneverkets HQ og Fladjæren HA uti en rafting-flåte...LOL
Her er ett http://www.aftenbladet.no/archive/00205/giljajuvet_111006kv_205404a.jpg - eldre bilde fra før den nye tunnelen kom, tatt litt nedenfor den kvida bruå.




-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Øyvind Ø.
Date Posted: 12 mars 2011 at 23:48
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Ingenting er umulig, Øyvind. Men praktisk? Neppe.....  Wink
http://2.bp.blogspot.com/_qa_UmjTOwks/SSRVxFcH6hI/AAAAAAAAAE8/bWaKtKeDV8g/s400/Giljajuvet++2008.07.05+%28100%29.jpg - Flott og spektakulært..... Blir vel litt jobb for Fladjæren hage og anlegg.....LOLLOLWink
LOLBlir vel ett parti fra juvet, men vi får se litt utover våren hva som blir tatt med fra området.
Flere ting er jo også uklart ennå, f.eks lengde på dette. En to eller tre deler...

 
Trodde vel kansje at Fladjæren hage og anlegg for det mesta tok oppdrag i hager/parker og ikke
langt uti villmarka, men som du sier ingenting er umulig.
Vi får sende dem en forespørsel ?Smile


-------------
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 25 mars 2011 at 14:46
Knipsa noen bilder i Giljajuvet i dag:


Kjerreveien. Mange år siden veien ble brukt... Wink


Gamleveien. Skredlibekken kommer ned mellom to korte tunneler.


Den Kvida Bruå, med Rv45 i bakgrunnen.
Under her skal Petter "sitte" å synge, en fin vårdag....LOL


Bru-karet som er igjen på motsatt side av Rv45. Til høyre for tunnelen går gamleveien nedover i juvet.


Tidspunktet for min modul blir nok enn tørr sommerdag når vannføringa i Skredlibekken er mye mindre... Wink




-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: helleland
Date Posted: 25 mars 2011 at 17:57
Virkelig flotte bilder! Må ut i felten i sommer fant jeg ut nå... Voss-Skjervet-Granvin here I come! Wink

Går ikkje sangen sånn:

Under den hvite bro
Seiler en båt med to
Båten den hvælva
Og Kari hu skreik
--Ola (Petter) jeg elsker deg LOL


-------------
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 16 mai 2011 at 16:57
Da er jeg igang med den første modulen.
Dette blir en modul hvor jeg skal prøve å feile...Wink Så får vi se hva resultatet blir...
Dette er ett parti som kan sees på kartet i ett tidligere innlegg.

Forbilde blir feil å kalle det, men her er området hvor Brekkå-modulen ligger.

Tatt fra motsatt side av dalen, ser tydelig traktorveien oppover til Brekkestølen.

http://oleandershetland.files.wordpress.com/2010/08/dsc_0087.jpg - Større bilde


Kartutsnitt:










-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: jevistad
Date Posted: 16 mai 2011 at 18:17
Ser ut til å være flott snikkeriSmile
Gleder meg til fortsettelsen!


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Ørjan
Date Posted: 16 mai 2011 at 20:44
Det der ser meget spennende ut. Er ikke ofte man ser slike profiler i Fremo!

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: terje-o
Date Posted: 17 mai 2011 at 22:49
Dette blir greier Smile

Tar du turen innom på Vitenfabrikken torsdag?


Med Helsing
Terje O  


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 17 mai 2011 at 23:07
Må prøve det.Tongue Har vært travelt på alle kanter etter påske.....DisapproveWink
Trengs det hjelp med saga.....???LOL

-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 06 desember 2011 at 20:30
Det går slettes ikkje fort, men men...

Skredlia:
Tilskjæring av landskapet....






Anleggsvirksomhet... Wink




-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 28 desember 2011 at 13:45
Flyttet sviller og fått kappet til ledeskinner.
Gjenstår å tilpasse svillene cc 450mm (5,172)





Følger minstekravet ang. ledeskinner. Minimum 10m "inn på land".

Må få laget brukarene som brua skal ligge på.



Noen på VF'n antydet at man arbeider bedre under press...Wink
Får se om jeg rekker ferdigstillelse før Nærbø-treffet.LOL




-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Ørjan
Date Posted: 28 desember 2011 at 14:16
At man jobber best under press stemmer meget godt!Wink

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 14 februar 2016 at 15:47
Zchnabel å fort tida går.

Før den første i det heletatt ble ferdig, har jeg begynt på modulen med utgangspunkt i bildene over.

Giljajuvet:
Dette blir en modul med 10 kasser, og som jeg har forstått av mine mentorer, så blir det første med stigning.

Nå blir det nok støy tenker jeg... Wink

12 m lang, stigning på ca 252mm på 9,6m inkl. overganger.
Passer best å ha magasin i enden. 
Lager to sett med bein, så modulen kan brukes begge veier...

http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet-aust-Fremo_zpswtgdvwwb.jpg.html" rel="nofollow">

http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Giljajuvet-Fremo_zpsj3vcncpe.jpg.html" rel="nofollow">

http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/Image%2014.02.2016%20at%2015.37_zpscactg82u.jpg.html" rel="nofollow">

Masse produksjon av avstivere, spor-underlag, endestykker...

http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/2016-02-06%2023.23.00_zps9ocw9fjd.jpg.html" rel="nofollow">

http://s162.photobucket.com/user/Stingray-70/media/2016-02-06%2020.53.01_zps06ap2ld1.jpg.html" rel="nofollow">

Brekkå modulen blir bygget i dragsuget av Giljajuvet. Til orientering er det ca 1,5 km mellom de to stedene... Wink


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: MY1201
Date Posted: 14 februar 2016 at 17:24
17 meter modul? Thumbs Up

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 14 februar 2016 at 17:28
Brekkå: 1,2m
Giljajuvet 10 x 1,2m = 12m.




-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: -TUR-
Date Posted: 06 januar 2019 at 03:21
Hva er status på dette prosjektet?


-------------
-TUR-

Tore Urvik



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net