MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Verv meg som AC-utøver
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedVerv meg som AC-utøver

 Post Reply Post Reply Page  <1 456
Author
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 20:00
SITAT TERJE VOLD: "Forresten, har jeg hevdet noe annet?"
Ja,faktisk. Du fremfører et dikt der kvintessensen er at det en selv mener er sannhet, er kun en sannhet for en selv. Men slik er det bare i et lukket rom. Deler du det du mener er sannhet med andre, så vips, kan det ende med at det blir sannhet også for andre. Se under "demokrati" i fremmedordboken.     
Du hopper stadig over dette.
Vi som liker demokratiet ser alltid frem til nye fasetter og nye sider ved en sak. Derfor er en debatt om  ulike temaer fra tid til annen alltid fruktbar. Man blir enten korrigert med nye og banebrytende synsvinkler eller legger ballen død fordi man får sitt syn på saken bekreftet, mens nyinteresserte blir opplyste og kan ta informerte avgjørelser. Til ergrelse for enkelte MJ-importører og til glede for atter andre.

Edited by Mikael Järn - 31 oktober 2011 at 20:07
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 20:01
Til Lars: Ditt innlegg virker å være provosert fram av mitt lange utfra begynnelsen. Jeg skulle gjerne ha svart deg for det aner meg at du har misforstått meg, men jeg er usikker på hvem du adresserer videre i innlegget ditt. En debatt er langt enklere å forholde seg til hvis man siterer eller på annen måte oppgir hvem man har tilsvar til. Du har nemlig så pass mange svært kritiske utfall at det må være mulig å svare deg skikkelig.
Svein S
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 20:04
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Ingenting er som det verbale bikkjeslagsmålet som oppstår med jevne mellomrom når det skal diskuteres hva som er best av 3R eller 2R!

Nils Gullhav får korreks for å bidra til trådens ufruktbarhet. Det er ikke lite frekt, all den tid tråden kan oppvise frekkheter og nedlatenheter langt verre enn den Gullhav oppviser – om han i det hele tatt utviste noen. Begrepet «Misjonær» er meget treffende.

Det later til at noen har stort behov for å fremheve sine egne motiver for å drive med modelljernbane som De Eneste Sanne Mål, ikke ulikt hva noen religiøst motiverte individer argumenterer med når det gjelder å skille tro fra vantro, frontet med et fromt ønske om at alle ser det samme lyset som dem selv. At noen kan drive med MJ uten å dele den samme fundamentalisme, synes aldeles ubegripelig – med mindre man betrakter dem som en slags annenrangs utøvere, eller noen slags «umodne mj-ere».


Tråden "Verv meg som AC-utøver!" fremstår til å begynne med som et tilsynelatende saklig spørsmål om hvorfor Märklins treskinnesystem bør være å foretrekke, men, det skal jo være et men; «[..] under den reelle forutsetning at jeg foretrekker forbildenærhet [..]».

Dette lille «men» gjør at hele det tilsynelatende saklige, åpne spørsmålet blir en farse, der resultatet er gitt på forhånd. Hvis premissen er forbildetrohet – da er det håndlagt spor som er vinneren. Det finnes INGEN produsent – heller ikke i 2R som fabrikkerer forbilderiktige modeller av norske spor. Til tross for det bygges det både moduler og svære klubbanlegg med norsk forbilde – uten at sporet er etter forbilde. Svilleavstand er feil, sporvekslene feil, skinnebefestigelse er feil, profilet er feil, ballasten feil, og skinnehøyden er feil.

Heldigvis «skal det ofte ikke mer enn en rød postkasse eller telefonkiosk i landskapet før tilskueren føler seg hensatt til Norge.», sitat fra boken «Modelljernbane på Norsk».

Treskinnesystemet "lider" selvsagt under et alvorlig handicap når det kommer til realisme, eller forbildelikhet. Alvorlighetsgraden for den enkelte vurdere selv, men det dreier seg altså om at det er kontakter til bruk for slepesko.

I denne farsen kommer det (forutsigbart nok) flere innlegg med sitater der det hentes frem bilder fra andres selvbygg med baner med nevnte kontakter, for å illustrere hvor urealistisk de mener dette er. De samme skribenter unnlater heller ikke å spore av hele tråden med å forherlige sine egne Mj-valg, og de forfinetheter de måtte inneholde – til tross for at det da ikke handler om å bygge noe anlegg(!), men heller putte modeller i vitrineskap! Tenk det, Hedda!

Igjen; 3R-systemet har et handicap i forhold til to-skinnesystemet. Ja, ja, ja og ja. Hvis det er deilig å høre, kan jeg godt gjenta det så mange ganger som ønskelig. Bare hyggelig.

Er det sånn at hvis man velger driftssikkerhet og 3Rt, så er all annen innsats mot forbildetrohet bortkastet? Å lage landskap, detaljere sportraséen er kvaliteter som diskvalifiseres av midtledere - "Gjelds" bare valg av skinner når det skal vurderes forbildetrohet??

Når enkelte insisterer på å bare forholde seg til egne premisser når det skal diskuteres saklige valg, blir det en pseudo-diskusjon – resultatet er gitt på forhånd, den eneste usikkerheten er hvor usaklige enkelte klarer bli i løpet av «debatten».


Selvsagt kan ingen verves som AC-utøver hvis BARE forbildetrohet er eneste gyldige betingelse.

«Farsen» kommer etterhvert til et slags diplomatisk nivå, hør bare: 3R kan være et «kortsiktig valg» på veien der man «modnes som mj-er». Jo takk. Jeg er altså kortsiktig i mitt valg av mj-system, og jeg er heller ikke (helt) moden. Paternalistisk?

Jeg kan vanskelig tenke meg noe mindre modent enn å være nærmest patologisk fiksert på sporet i en totalitet der så uendelig mye mer inngår for å gjøre et MJ-anlegg komplett. Når det ovenikøbet må stjeles bilder fra andres anlegg og «disse» dem for deres valg, blir umodenheten komplett – omtrent som småjenter som bedriver nettmobbing. Anonymt. 

 
 
Amen!
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 20:05
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:



SITAT TERJE VOLD: "Forresten, har jeg hevdet noe annet?"
Ja,faktisk. Du fremfører et dikt der kvintessensen er at det en selv mener er sannhet, er kun en sannhet for en selv. Men slik er det bare i et lukket rom. Deler du det du mener er sannhet med andre, så vips, kan det ende med at det blir sannhet også for andre. Se under "demokrati" i fremmedordboken.  

Hvor har jeg hevdet det lukkede rum, og at man ikke skal dele sin "sannhet" med andre. Det er erkjennelsen av at det man selv har funnet som sannhet KUN gjelder en selv som er kvintessensen som du ikke tok, ikke at man skal holde den for seg selv. Ser ut til at du har lukket deg skikkelig inne.
 
Jeg tror du biter deg selv i halen skikkelig nå. Det er DU som kritiserer denne debatten. Ikke jeg.
DU fremfører et dikt er poenget der at "min" sannhet kun er "min". Jeg uttrykker at det er den bare frem til jeg deler den med andre.  Derfor bjuder jeg på at du heller får kverulere med deg selv. Blir du forresten ferdig med BM68 i 2012?


Edited by Mikael Järn - 31 oktober 2011 at 20:08
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 20:11
For mine (forhåpentligvis) nøytrale øyne synes denne debatten iferd med å gå seg fast i en blindgate. Jeg aner et mønster hvor vi ender opp med mer og mer såre motangrep og innlegg type "angrep er det beste forsvar".
Dette er første gang jeg begynner å lure på om det beste vil være å låse en tråd før ting tar av og vi ender opp med uforsonlige fronter.
Så jeg oppfordrer alle deltagerne til å avslutte denne tråden mens dere ennå kan se hverandre i øynene.

MVH
Dag Cato
Assisterende Moderator
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 20:16
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:



.......Du hopper stadig over dette.
Vi som liker demokratiet ser alltid frem til nye fasetter og nye sider ved en sak. Derfor er en debatt om  ulike temaer fra tid til annen alltid fruktbar. Man blir enten korrigert med nye og banebrytende synsvinkler eller legger ballen død fordi man får sitt syn på saken bekreftet, mens nyinteresserte blir opllyste og kan ta informerte avgjørelser. Til ergrelse for enkelte MJ-importører og til glede for atter andre.


Et "demokrati" som kun hevder én sannhet som eneste løsning er ikke "demokrati". I et demokrati vil bli du innhentet av tiden om du hele tiden hamrer på den samme leksa. I politikken som du nå har beveget deg over i kan du bare starte å lese eldre utgaver av avisen du sansynligvis jobber i for å se hvilke sannheter som både avisen og politikken har beveget seg bort fra i erkjennelsen over at egen sannhet ikke nødvendigvis gjelder for andre.

Men hei, dette er en diskusjon om MJ, verdens mest interessante hobby synes jeg. Min sannhet som sikkert ikke deles av RC-folka.
Terje V.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 20:19
SITAT:Et "demokrati" som kun hevder én sannhet som eneste løsning er ikke "demokrati".
 
Godt sagt TeVe! Det er NETTOPP derfor vi har denne debatten der ulike syn får prøvet seg.


Edited by Mikael Järn - 31 oktober 2011 at 20:21
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 20:26
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:



Jeg tror du biter deg selv i halen skikkelig nå. Det er DU som kritiserer denne debatten. Ikke jeg.

Jeg minnet bare om noen filosofiske betraktninger av Tage Danielsson. At han traff deg i mellomgulvet må du bare akseptere. Tage Danielsson har en tone du burde strebe litt mer etter. En fremragende humorist, men også debattant med filosofiske betraktninger, aldri bastant.   
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 20:27
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

For mine (forhåpentligvis) nøytrale øyne synes denne debatten iferd med å gå seg fast i en blindgate. Jeg aner et mønster hvor vi ender opp med mer og mer såre motangrep og innlegg type "angrep er det beste forsvar".
Dette er første gang jeg begynner å lure på om det beste vil være å låse en tråd før ting tar av og vi ender opp med uforsonlige fronter.
Så jeg oppfordrer alle deltagerne til å avslutte denne tråden mens dere ennå kan se hverandre i øynene.

MVH
Dag Cato
Assisterende Moderator

Ja det tok visst helt av nå, og det var vel jeg som tente på brannen. Jeg trodde jeg skrev et tydelig, men likevel moderat innlegg, men så feil kan man ta. Ja, steng gjerne tråden nå.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 20:33
Nok et plagsomt Storm-P-sitat før dørene ev. lukkes: For at finde ud af det, må man først finde ind i det - men har man endeligt fundet ind i det, så er det ikke til at finde ud af!
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 22:30
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Nå syns jeg dere beveger dere lovlig langt inn i metadebatt-terreng her, folkens, og der er det synkehull og hengemyr, så pass opp! Se særlig opp for slike som kalles personkarakteristikker, og den verste utgaven: karakterdrap. Skumle saker!

Smile

Her har det vært liv ja, Jeg har bare holdt på med det lekeaktigetoget mittWink og så dette nå.

Noen forskjellige meninger som er kraftige i uttalelser.

Jeg vil foreslå for noen og lese det jeg, og Lars har skrevet en gang til.
Ta det punkt for punkt hvis det er uklart.
Se det som positivt skrevet.

Ser det fortsatt ut som vi mener vondt med det, utover å prøve og roe misjonærene (beklager har ikke bedre ord) 
Prøv da og les det hele fra en annen vinkel. Med ett annet mentalt utgangspunkt.
Det er ofte sånn med ting som er skrevet, at man ofte fokuserer på at det er ment negativt.

Ta dette som Svein skrev:

Man må imidlertid ikke glemme at mange MJ-ere utvikler seg over tid. Det endrer seg for mange hva man synes er viktig med MJ. Og endringen går ofte i retning at man utvideromfanget av hva man synes er viktig. Derfor ser vi nok at mange som ikke tenkte på sporets utseende i starten, kan komme til å gjøre det etterhvert som man modnes som MJ-er. En MJ-interesse kombindres nemlig av mange også med en interesse for jernbane i 1:1, og dermed kommer sporet for mange også i fokus, ikke bare lok og vogner. 


Dette kan tolkes på mange måter. Første gang jeg leste det reagerte jeg veldig negativt på formuleringen. Spesielt i settingen med deler av annen tekst i innlegget.
Etter å ha lest det ett par ganger til kan jeg leve med det. Jeg synes ikke det er godt skrevet men håper jeg forstår budskapet.

I alle fall. Ha en god kveld.
Husk hva hobbyen vår er.

NilsSmile


7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 23:00
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Hvor vil du nå Svein
Jeg trodde en mann  som deg var opplært til å fremme fred og tolleranse.
Det du nå starter vil ikke skape mer fred enn om du sto frem i en Moske og sa:
Overbevis meg om at deres gud er bedre enn min gud, på mine premisser.

Jeg vil jo si at det er viktigere å godta at andre har andre overbevisninger enn en selv. Enn å konvertere andre til sin overbevisning.

Når kravene du setter for diskusjonen er så vage som du setter. Blir det meningsløst.
Jeg er ganske sikker på at mitt syn på forbilldetro f.eks. er helt annet enn ditt.
Når du så kan justere kravene dine under diskusjone blir dette noe jeg ikke vil være med på.

Hva andre gjør er jo opp til den enkelte.
Men husk. Det dere skriver blir stående.

Ha en fredfylt dag videre. Husk å vis tolleranse for andre

Hilsen Nils

Dette skrev jeg en time og ti minutter etter tråden startet.
Tråden har utviklet seg helt som jeg trodde/fryktet.

Hilsen Nils
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
furet View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 25 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 23:22

Uff. 

Dette er vel bare bekreftelsen på det en ofte ser i litt "sære" miljøer. Alltid vil det være noen som KAN og VET alt så inn i h.... bedre enn alle andre. Eiere av sannheten....

Jeg vil bare komme med et par synspunkter.

Jeg har vært fasinert av modelljernbane i alle år, fra jeg fikk min første MÄRKLIN (!) bane for 40 år siden. Jeg har spart alt, og suplert oppigjennom årene for å en gang kunne bygge opp anlegget jeg har bygget og revet i fantasien en mengde ganger.

Vet dere hva? Disse fantasiturene har gitt meg mye! Det å fange opp en Di-3, som jeg har ønsket meg siden den først dukket opp i katalogen, og sette den på en provisorisk skinnesirkel og vite at jeg endelig har den, har gitt meg like mye.

Det å oppgradere, planlegge, utøke lageret har vært en viktig del av MIN hobby. Og nå, NÅ skal jeg i gang med byggingen! En kjellerstue er avsatt til et ca 30 kvm anlegg, og jeg gledet meg. Gledet meg til å få lov å lege noe JEG synes er fint.

Er ikke DET det hobbyen vår egentlig handler om?

Så svinger jeg innom mjf for å sjekke litt rundt etter tips og råd. I min naivitet tror jeg at jeg skal møte likesinnede, som lager det DE SELV vil lage ut av hobbyen, og lar andre ha glede av SIN innfallsvinkel til det med "å leke med tog". Men neida......

Sørgelig.

Jeg har selv drevet med forskjellige ting innen andre hobbies, og dessverre er det ofte det samme der. Enkelte "garvede" som uten å legge noe filter forteller hvordan ting SKAL være, og hvor dum du er som ikke har finni ut dette for lengst. Eller trenger seg foran for å dyrke egen herlighet uten å ense at de elegant skibber de uheldige uvitende UT av hobbyen. 

Og det er det som skjer. De uvitende smyger stille ut bakdøra, og en stakkars kasserer sitter og lurer på hvorfor medlemstallene ikke kommer seg oppover.

Vel, denne utblåsinga får dere ta som dere vil.

Jeg akter å fortsette som medlem. Tror neppe jeg vil fortelle noen historie om det anlegget jeg skal bygge. Litt av gleden detter liksom av underveis i møtet med slik tone medlemmer imellom.

Føler vel også at det ikke er mye jeg vil gjøre i forhold til dette forumet heller. Tror det er mer oppbyggelig for MIN MJ-hobby å finne impulser andre steder.

Med hilsen Furet, smått oppgitt Märklineier og togentusiast, tross alt. ;)

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2011 at 23:55
Min oppfordring om å roe ned og avslutte diskusjonen er ikke blitt etterlevd. Det som nå kommer av innlegg synes bare å helle bensin på bålet.
Jeg ser derfor intet annet alternativ enn å stenge tråden for nye innlegg før vi ender opp i full krig.

MVH
Dag Cato
Assisterende Moderator
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 456

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.