MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Verv meg som AC-utøver
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedVerv meg som AC-utøver

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 17:57

 

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hovedproblemet for 2R-folket er vel at disse midtkontaktene er litt "for synlige" i motsetning til andre proposjonelle feil på detaljer innen MJ-hobbyen. Wink

Ikke i "motsetning til", men det er mye lettere å kutte ut midtlederen enn f.eks. fungerende koblinger. Helst skulle vi selvsagt hatt skiftepersonale i skala H0 som kunne koble til og fra skruekoblinger, og vi skulle gjerne hatt så god plass at vi kunne bruke skalariktige kurver. 

For de av oss som ikke er religiøse, er det ikke særlig troverdig når en diger arm kommer ned fra "himmelen" og kobler fra en vogn eller et lok. Så på koblingsfronten har vi valget mellom pest og kolera. Disapprove

Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 18:43

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

[...] Hva er vitsen med debatt om ikke sannheten skal kunne serveres? [...]

I den forbindelse har du vært alt for mild i din kritikk, det er viktige deler av sannheten som har vært utelatt i denne debatten:

Märklinister er slemme og spiser barn. Når de ikke klarer å fange nok barn, spiser de bare junk-food, og ser derfor ofte omtrent slik ut:

http://www.freespiritz.net/JabbatheHutt.jpg

Märklinister sympatiserer i disse dager gjerne med Gaddafi og regimene i Nord-Korea, Burma og Iran. Tidligere kunne de sympatisere med Stalin, Hitler, Mao og Pol Pot.

Noen eksempler på kjente märklinister er, foruten de som er nevnt i forrige avsnitt, Slobodan Milosevic, Dick Cheney, Mullah Krekar, Osama bin Laden, Hugo Chavez og Darth Vader.

2-skinnefolk er snille, hederlige, samfunnsnyttige mennesker, som aldri snyter på skatten og aldri har fått en trafikkbot. Noen eksempler er Mor Teresa, Abraham Lincoln, Ingrid Espelid Hovig og Harry Potter.

Det er alment kjent at Märklins 3-skinnesystem stammer fra 1935. Märklin ser seg naturligvis ikke tjent med å fortelle at valget av dette systemet skyldtes at Tyskland var nazistisk på den tiden. Før Märklin skulle begynne å produsere i H0-skala, hadde "Det Führer" prøvd å lage en vendesløyfe med et Märklin-sett han hadde i 0- eller 1-skala. Trafoen hadde ikke noe overbelastningsvern, og det resulterte i at hele rikskanselliet ble mørklagt. Forut for dette hadde han vært frustrert over at toget ofte stoppet, siden han aldri gjorde ren hjulene eller skinnene. For å stagge Hitlers raseri, valgte derfor Märklin sitt nazi-sikre 3-skinnesystem til den nye H0-skalaen.

For at ikke avviket mellom forbilde og modell skulle bli så stort, bestemte Hitler seg for at på sikt skulle alle ekte jernbaner i Tyskland ha 3 skinner. På grunn av det tredje rikets fall, ble dette ikke noe av, unntatt på forstadsbaner i noen større byer. På grunn av en misforståelse havnet imidlertid den ekstra skinnen på siden av sporet, og ikke i midten.

Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 18:54
Lurer litt på jeg....om det var lurt å melde seg inn i MFJ. Har heldigvis ikke betalt ennå, så vi får se. Syns diskusjonen er lite givende.
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 19:09
Kunnskap har da disse, O.Konduktøren! Wink
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 19:10
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

[...] Hva er vitsen med debatt om ikke sannheten skal kunne serveres? [...]

I den forbindelse har du vært alt for mild i din kritikk, det er viktige deler av sannheten som har vært utelatt i denne debatten:

Märklinister er slemme og spiser barn. Når de ikke klarer å fange nok barn, spiser de bare junk-food, og ser derfor ofte omtrent slik ut:

http://www.freespiritz.net/JabbatheHutt.jpg

Märklinister sympatiserer i disse dager gjerne med Gaddafi og regimene i Nord-Korea, Burma og Iran. Tidligere kunne de sympatisere med Stalin, Hitler, Mao og Pol Pot.

Noen eksempler på kjente märklinister er, foruten de som er nevnt i forrige avsnitt, Slobodan Milosevic, Dick Cheney, Mullah Krekar, Osama bin Laden, Hugo Chavez og Darth Vader.

2-skinnefolk er snille, hederlige, samfunnsnyttige mennesker, som aldri snyter på skatten og aldri har fått en trafikkbot. Noen eksempler er Mor Teresa, Abraham Lincoln, Ingrid Espelid Hovig og Harry Potter.

Det er alment kjent at Märklins 3-skinnesystem stammer fra 1935. Märklin ser seg naturligvis ikke tjent med å fortelle at valget av dette systemet skyldtes at Tyskland var nazistisk på den tiden. Før Märklin skulle begynne å produsere i H0-skala, hadde "Det Führer" prøvd å lage en vendesløyfe med et Märklin-sett han hadde i 0- eller 1-skala. Trafoen hadde ikke noe overbelastningsvern, og det resulterte i at hele rikskanselliet ble mørklagt. Forut for dette hadde han vært frustrert over at toget ofte stoppet, siden han aldri gjorde ren hjulene eller skinnene. For å stagge Hitlers raseri, valgte derfor Märklin sitt nazi-sikre 3-skinnesystem til den nye H0-skalaen.

For at ikke avviket mellom forbilde og modell skulle bli så stort, bestemte Hitler seg for at på sikt skulle alle ekte jernbaner i Tyskland ha 3 skinner. På grunn av det tredje rikets fall, ble dette ikke noe av, unntatt på forstadsbaner i noen større byer. På grunn av en misforståelse havnet imidlertid den ekstra skinnen på siden av sporet, og ikke i midten.

Frykt ikke TorsteinS.Det finnes hjelp for slikt. Fastlegen min skal etter sigende ha noen ledige timer denne uken. Send meg et PM.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 19:23

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Frykt ikke TorsteinS.Det finnes hjelp for slikt. Fastlegen min skal etter sigende ha noen ledige timer denne uken. Send meg et PM.

Hjelp for hva? Confused Jeg bruker da 2-skinnesystem, og spiser hverken barn eller junk-food spesielt ofte.  Beer Og håper det går med Gaddafi som med Ceauşescu... Dead

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 19:58
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Lurer litt på jeg....om det var lurt å melde seg inn i MFJ. Har heldigvis ikke betalt ennå, så vi får se. Syns diskusjonen er lite givende.


Du må ikke se denne "debatten" som representativt for mjf-forumet og i alle fall ikke for mjf!
I de aller fleste tilfeller går det an å spørre om ting en lurer på om hobbyen, og få gode svar Smile
Og det er heldigvis enkelt å hoppe over de innleggene/trådene som tar en ubehagelig vending ...
Bjørn Egil
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 21:10
...  men en viss underholdningsverdi har det LOL
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 21:14
Øystein: Thumbs Up

Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 21:50
Originally posted by Overkonduktøren Overkonduktøren wrote:

Lurer litt på jeg....om det var lurt å melde seg inn i MFJ. Har heldigvis ikke betalt ennå, så vi får se. Syns diskusjonen er lite givende.
 
La nå ikke denne diskusjonen være avgjørende for din beslutning om medlemsskap i MJF.  ACDC diskusjonen vil fortsette fordi så mange står på sitt og de argumenterer ut i fra sine egne referanser og krav, og sin opplevelse av den ideelle MJer.  MJ hobbyen handler i sitt grunnprinsipp om å gjenskape jernbaner og omgivelsene slik vi selv opplever det subjektivt.  Det er opp til hver og en av oss å velge skala, strømsystem, detaljambisjon mm ut i fra våre egne forutsetninger og interesser.  Et medlemsskap i MJF gir deg anledning til å oppleve erfaring og opplevelser fra andre gjennom MJ bladet og gjennom medlemmsidene på dette forumet.  Det kan du selvfølgelig også få stykkevis og delt fra åpne kilder også (bl a den åpne delen av dette forumet - som  her), men MJF vil også bidra til at du kommer i kontakt med likesinnede i ditt nærområde, og vi vil tilstrebe å ivareta interessene til lokale MJ-klubber.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 23:08
Ja, -jeg håper det er plass for mangfold. Selv om det som blir selve anlegget mitt blir DCC toskinneskystem har jeg plass til mer. Det gamle analoge Märklinanlegget skal brukes på et eller annet vis. Må bare pusse korrosjon over en lav sko av skinnene. Og så har jeg lyst på LGB, Skala 1 og Z i tillegg. Litt etterhvert... Det er da ikke nødvendig å mene at den ene leken er bedre enn den andre. Om du er utrolig nøye og bruker 20 år på en modul, eller bare liker å samle tog, er det jo bare en hobby. Det skal være plass til alle aspekter ved hobbyen mener nå jeg. Og nå skal jeg prøve å lete etter damploket som forsvant under flytting en gang til...
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 23:16
Diskusjon? For meg så ser dette mere ut som krangling..... La nå folk få kjøre hva de vill, om det er urealistiske mærklin skinner de vil ha, eller å gå over med pusseklossen dagligTongue

Mvh stian som velger det siste alternativetSmile


Edited by Stian - 24 februar 2011 at 23:19
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 23:39

Originally posted by Stian Stian wrote:

[...] eller å gå over med pusseklossen dagligTongue

Dette kunne vært snudd til noe positivt om bare Jernbaneverket eller Cargonet kunne skaffet seg noen slike vogner i 1:1:

http://www.roco.cc/uploads/tx_commerce/thumb_m3960_w560.jpg

I det hele tatt synes jeg norske og øvrige europeiske jernbaneselskaper har vært svært lite forståelsesfulle mot oss MJ-ere. Amerikanske jernbaneselskaper var så hensynsfulle at de innførte automatkoblinger for lenge siden, slik at amerikanske MJ-ere slapp å velge mellom på den ene side skalariktige skruekoblinger, som var uegnet for krappe kurver og fjernstyrt skifting, og på den annen side stygge koblinger som gir store gliper mellom vognene. Unhappy

Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 00:50
Nattta!!!! Cry
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2011 at 01:03
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hva gjør Marklin så mye bedre driftsikkert?. Jeg var innom gamlebyen modelljernbanesenter og tittet på Marklin anlegget. Problemet var at de hadde problemer med strømopptak grunnet møkkete hjul og skinner. Resultatet av at lok måtte tas ut av drift og gjøres reint. Og skinner måtte pusses. Så da jeg ikke se at det skal være noe argument for å kjøre AC:
 
Når du først var på 'The Grand Smaalenene Tour'. burde du kanskje lagt inn en 'PitStop' på Rygge Storsenter og sett på Lionsanlegget der. Det har ikke hatt problemer med strømopptak, og jeg tror skinnene bare er pusset én gang i året siden 2008. Lokomotivene er heller ikke rengjort siden da, og har vel siden den tid tilbakelagt omkring 150 km i 1:1(!). Jeg tror ikke ett DC-anlegg hadde klart tilsvarende uten daglig tilsyn.
 
 
Kan det være fordi den står i et glassmonter beskytet for støv?
A matter of life and death
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2011 at 19:28

Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Men bevares - all slags leketøy kan gi glede. [...]

For de som misliker at Märklins produkter omtales som leketøy:

http://www.maerklin.com/en/service/search/details.html?art_nr=29200

Her har Märklin løst problemet med strømopptak en gang for alle. Clap

Av hensyn til salget av C-skinner nevner de selvsagt ikke at dette sikkert går like bra på 2-skinnesystem, til og med gamle Lima-skinner som er inngrodd med møkk, eller for den saks skyld plastskinner.

For å rasjonalisere har Märklin begynt å slå sammen skalaene. De fant det da mest praktisk å beholde bredde, høyde og sporvidde fra H0, mens lengden på det rullende materiellet havner et sted mellom N- og Z-skala. Den resulterende reduksjon i aksellast medfører da at man kan gå ned til to aksler pr. lok/vogn.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 21:55
Det skal bli spennende å følge med hva som kommer ut av denne nye satsningen.
Kan slike enkle togleker være med på å så noen frø som kan spire som mj-interesse når lekegrinda forlates? Smile
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 09:48
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Her har Märklin løst problemet med strømopptak en gang for alle. Clap
Og for dem som sliter med strømopptak og møkkete skinner, så kan jo løsningen være livesteam. Tongue
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 12:41
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!



Om man er opptatt av realisme trenger man ikke mer enn å se på dette bildet for å skjønne at Märklin ikke er et alternativ.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 14:09
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!



Om man er opptatt av realisme trenger man ikke mer enn å se på dette bildet for å skjønne at Märklin ikke er et alternativ.
 
Takk Håvard. Da leverer jeg stafettpinnen over til deg. (Puh...) LOLBig smileTongue
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 15:22

Enkelt!

AC (Märklin) folket kjører modelltog (leketog som “eksterne” kaller det) og koser seg med det...

DC folket (røkla?)  kjører modelltog (også leketog iflg. “eksterne” ) og koser seg med det...

 

Så da så...



Edited by Pluggen - 20 oktober 2011 at 15:27
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 17:32

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Og for dem som sliter med strømopptak og møkkete skinner, så kan jo løsningen være livesteam. Tongue

Det vil vel se litt rart ut med røyk og damp fra en modell av et elektrisk lok? Røyk kan vel til nød gå an for en El 17 fra første serie, men damp er det verre med... Ermm

Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 19:00
Det er ikke ofte jeg ser Märklinbrukere som disser alle de som er "dumme" nok til å kjøre DC.
Jeg tror ikke det er fordi de selv mener at DC er "best.
Jeg legger også merke til at det ikke er mange bidrag fra Märklinbrukere her.
Det er nok ikke fordi at det kun er marginalt få som bruker ac, men fordi de ikke føler de blir så godt mottatt av brukerne her.
Mye er nok bare "vennskapelig" erting, men tenk over hvordan det ser ut for nye brukere.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 19:23
Originally posted by Stian Stian wrote:


Diskusjon? For meg så ser dette mere ut som krangling..... La nå folk få kjøre hva de vill, om det er urealistiske mærklin skinner de vil ha, eller å gå over med pusseklossen dagligTongueMvh stian som velger det siste alternativetSmile


Er det noen som har antydet at ikke folk skal få lov til å kjøre Märklin?
Selv startet jeg som Märkinist og hadde masse moro med det.

Men etterhvert ble interessen for å bygge detaljerte modeller og miljøer viktigere, og da var det natutlig å gå over til 2-skinnedrift.

Neste skritt ble å gå opp i skala, så nå mener jeg egentlig at alt som er mindre enn 0-skala er for unger!

Edited by Håvard H - 20 oktober 2011 at 19:24
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 19:33

Som ventet/fryktet/advart mot sporet debatten i denne tråden av. Kan vi ikke forsøke å holde oss til det som var spørsmålet jeg startet med:

Det er tilløp til en debatt om AC-DC i en annen tråd, men siden det er en tråd om nye produkter og debatten startet litt ugreit, vil jeg ikke forfølge den der. Dette er erfaringsmessig en ganske vanskelig debatt, og egentlig ønsker jeg heller ingen debatt nå, men kunne tenkt meg å høre hvilke begrunnelser man i dag har, hvis man skulle velge på fritt grunnlag, for å velge Märklin-systemet, og da særlig i forhold til det som jeg oppfatter som hovedinnvendingen: midtlederen.

Eller stilt på en annen måte: Hvilke fordeler har AC-systemet som gjør at man er villig til å akseptere midtlederen?

Altså: saklige argumenter for 3R AC, og helst av de som har gjort dette valget.

Svein S
Back to Top
Mini View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 04 april 2010
Status: Offline
Points: 99
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 19:44
Originally posted by ses ses wrote:

 Hvilke fordeler har AC-systemet som gjør at man er villig til å akseptere midtlederen?
 
Etter responsen å dømme - INGEN.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 19:57
Originally posted by Mini Mini wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

 Hvilke fordeler har AC-systemet som gjør at man er villig til å akseptere midtlederen?
 
Etter responsen å dømme - INGEN.

Det var altså ikke den typen innlegg jeg oppfordret til. Ermm

Svein S
Back to Top
Mojo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 oktober 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 18
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 20:20
WinkMin erfaring er driftssikkerheten på AC er bedre DC og det er kun derfor jeg bruker marklin.Og jeg kjører både superline, toppline ,roco og marklin.Tongue
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 22:58
Du har jo kategorisert de forskjellige mj'ere i boka di i sin tid, Svein. Men jeg kan ikke huske at du hadde en egen en for oss Märklinister ... Wink
Det kan jo være for at det er like vanskelig å få alle 3L'ere inn i samme bås som det er å få alle som sverger til 2L i én og samme(?)
Det blir jo temmelig meningsløst å snakke om 'Märklinistene' og 'likestrømskjørerne' så lenge det også finnes folk som kjører DC/DCC på 3L.

Den 'rasen' som forgudet Märklin og produktene derfra tror jeg også er på veg til å dø ut. Så lenge de aller fleste, viktigste mj-produsentene (i Europa i alle fall ..) leverer 3L utgaver av det meste, har mange av oss innsett at en kan få (minst) like god kvalitet fra andre.
I så måte føler nok mange at det i det hele tatt å snakke om 'Märklinister', er en avsporing Wink

Når det etterlyses begrunnelser for å benytte 3L, og det ikke er så mange som 'gidder' å komme med noen, kan det jo være fordi det synes å være nagletellerne i diskusjonene som ynder å sette premissene for hva som er 'gyldige' argumenter og ikke Confused

Jeg har ikke til vane å drive misjonering - og vil absolutt ikke starte nå! Det føles jo også relativt bortkasta å prøve å argumentere bort midtlederen overfor de som synes skinnegangen er det viktigste elementet i mj-sammenheng Ouch
Bjørn Egil
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 23:02
Jeg slettet innlegget før jeg la det ut......
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.