MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Verv meg som AC-utøver
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedVerv meg som AC-utøver

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 16:33
Velkommen til gutta boys. Flott at du har ARGUMENTER. Sånn skal det være! Da ser du at det ikke er så skummelt likevel vet du...
 
PS! Og du - jeg skal hilse fra min hulde viv og si fra at du skal få slippe kontingenten i syklubben ut året. Hun stryker deg fra medlemslisten i all stillhet.LOL
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 16:38
Hei!
 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Jeg tror vi skal senke skuldrene i begge leirer og akseptere at noen velger moren, andre datteren og så hygge oss sammen med vår felles interesse for små tog.
 
Ja, og noen foretrekker faren.......
Prøv heller Livesteam i H0, for da trenger man ikke punktkontakter eller elektromotorer i lokomotiver som aldri har hatt slikt. Wink
 
Modelljernbane medfører at man må inngå kompromisser uansett hvordan man utøver hobbyen. Det finnes heldigvis ingen fasit på riktig og galt i denne hobbyen, så kos deg med deg på den måten du velger å utøve den!
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 16:41
Sitat Mikael:
Da ser du at det ikke er så skummelt likevel vet du...

Nedlatenhet bør du holde deg for god til.
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 16:59
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Vel, for å beholde mitt maskuline image må jeg altså bli med i diskusjonen.
 
 
2. Treleder er mer driftssikkert
 
Vel, jeg må innrømme at jeg har et Märklin lokomotiv, et dansk litra T med Delta-dekoder som ble utgitt som jubileumsmodell da DSB feiret 150-års jubileum.
Lokomotivet har ligget i en skuff og ikke blitt brukt på et par, men på søndag ble jeg invitert til en kamerat som har bygget et stort Märklin-anlegg . Jeg tok loket med for å prøve det. Først rikket det seg ikke men etter å ha fått en dråpe olje på hvert motorlager (hadde heldigvis lest om dette på NJKs forum) begynte det å hakke seg rundt på anlegget. Først etter ca en halvtime med rensing av hjul og slepesko og prøvekjøring begynte det å gå sånn noenlunde. Men det trenger fortsatt skikkelig rens av hjulene for å gå helt jevnt. Dette har jeg også opplevet med loket tidligere når jeg har hatt det mj-klubben her i Stavanger.
Med andre ord: ikke så ulikt slik et likestrømslok oppfører seg når hjulene ikke er rene. Så hvor er forskjellen?
 
 
Petter
Hva gjør Marklin så mye bedre driftsikkert?. Jeg var innom gamlebyen modelljernbanesenter og tittet på Marklin anlegget. Problemet var at de hadde problemer med strømopptak grunnet møkkete hjul og skinner. Resultatet av at lok måtte tas ut av drift og gjøres reint. Og skinner måtte pusses. Så da jeg ikke se at det skal være noe argument for å kjøre AC:
A matter of life and death
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 17:48
Originally posted by Espen Espen wrote:

Sitat Mikael:
Da ser du at det ikke er så skummelt likevel vet du...

Nedlatenhet bør du holde deg for god til.
 
Det var da ikke nedlatende i det hele tatt, kun litt humoristisk.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 17:53
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!  
Ja, og noen foretrekker faren.......
Prøv heller Livesteam i H0, for da trenger man ikke punktkontakter eller elektromotorer i lokomotiver som aldri har hatt slikt.
 
Rått stilig med Livesteam. Til og med i H0 og en Glaskasten. Denne gikk jo i Norge i Kirkenes under krigen.
 
Hielscher Glass Cases H0 1:87 Ref: HI-010100
Live steam powered HO scale working model Glaskasten H0 1:87 Locomotive. This is a working steam engine fueled with Alcohol.

MEN det spørs om jeg ville la denne småtassen forsyne seg av 30-års-whiskyen min. Da er det bedre å gå noen nummer opp i størrelse og fyre med simplere saker.LOL




Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 18:33
Hei!
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

This is a working steam engine fueled with Alcohol.

MEN det spørs om jeg ville la denne småtassen forsyne seg av 30-års-whiskyen min. Da er det bedre å gå noen nummer opp i størrelse og fyre med simplere saker.LOL

Man trenger jo ikke å "gå opp noen størrelser for å fyre med simplere saker", da Alcohol og spirit er langt mer enn bare årgangswhisky.
Denne lille tassen i H0 vil utvilsomt godta det meste av sprit som er brennbar, sikkert også hånddesinfeksjonsmiddel.
Livesteam er uansett mer realistisk enn å kjøre damplokomotiv på blandt annet DC-strøm, noe som sikkert etter din mening plasserer likestrømsmodeller av damp og diesel i leketøysskiktet...........

Edited by Roger - 22 februar 2011 at 18:35
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 18:40
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

This is a working steam engine fueled with Alcohol.

MEN det spørs om jeg ville la denne småtassen forsyne seg av 30-års-whiskyen min. Da er det bedre å gå noen nummer opp i størrelse og fyre med simplere saker.LOL

Man trenger jo ikke å "gå opp noen størrelser for å fyre med simplere saker", da Alcohol og spirit er langt mer enn bare årgangswhisky.
Denne lille tassen i H0 vil utvilsomt godta det meste av sprit som er brennbar, sikkert også hånddesinfeksjonsmiddel.
Livesteam er uansett mer realistisk enn å kjøre damplokomotiv på blandt annet DC-strøm, noe som sikkert etter din mening plasserer likestrømsmodeller av damp og diesel i leketøysskiktet...........
 
Ja klarer man å lage forbildetro modeller med slike motorer vil jo det meste annet blekne. Men husk at de også skal styres. Og da må det sannelig småfin elektronikk til...Smile
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 19:03

I MJ-sammenheng er det tre vidt forskjellige områder man diskuterer her:

  1. AC (vekselstrøm) kontra DC (likestrøm). Digital er en tredje opsjon.
  2. 2-skinne- kontra 3-skinne-drift.
  3. Märklin som produsent kontra "røkla". (Ikke-elektriske egenskaper, eller robusthet kontra detaljering.)

Før jeg evt. hiver meg inn i skyttergravskrigen, skal jeg mest mulig objektivt prøve å oppsummere de viktigste argumentene for hvert av de tre områdene. Noen er nevnt i Svein Sandos artikkel, noen er fra andre kilder.

Likestrøm kontra vekselstrøm:

I modelljernbanens barndom fantes det ikke billige silisiumlikerettere, så et omskifterrelé var et mer økonomisk alternativ om man skulle bruke trafo. Den gangen vil jeg tippe at DC var mer aktuelt ved batteridrift.

I MJ-sammenheng blir lok for DC enklere, da man slipper omskifterreléet, og kan bruke en permanentmagnet i stedet for en spole.

Svein Sando skriver også at "Vekselspenningen antas imidlertid å ha en gunstig effekt for å overkomme skittproblemet."

Innføringen av digitaldrift gjør vel denne delen av diskusjonen stadig mindre interessant.

2-skinne kontra 3-skinne:

3-skinne gir mulighet for bedre strømopptak.

3-skinne gjør vendesløyfer enklere.

3-skinne har visuelt forstyrrende punktkontakter, som blir spesielt påfallende i veksler, mens 2-skinne gir bedre visuell likhet med forbildet.

2-skinne kombinert med DC har den fordelen at man alltid vet hvilken retning et lok kommer til å gå første gang man starter det. (Med mindre det er feilkoblet, da.)

Skinner har bedre utvalg og lavere pris for 2-skinne-system. (Herunder bedre utvalg i velselmotorer, jfr. Sveins artikkel.)

Bedre utvalg i rullende materiell for 2-skinne, og for produsenter som tilbyr begge, er 3-skinne gjerne dyrere. (Dette gjelder egentlig 2-skinne DC kontra 3-skinne AC. 3-skinne DC er vel utdødd i kommersiell sammenheng, og 2-skinne AC har jeg aldri hørt om.)

Hjul må isoleres på 2-skinne-materiell.

Märklin kontra "røkla":

Märklin har i stor grad brukt metall i detaljeringen, slik at modellene er ganske robuste. Flere av konkurrentene bruker mer av tynne plastdetaljer, som lettere brekker, og av og til er disse lagt ved i "godteposer", som krever ettermontering og evt. lakkering.

Märklin har fått mye kritikk for grove detaljer, ukorrekte dimensjoner og pizzakutter-hjul. (Det samme kan vel sies om enkelte andre, bl.a. Lima.) Bedre utvalg av superdetaljerte modeller fra enkelte andre produsenter.




Edited by TorsteinS - 23 februar 2011 at 02:01
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2011 at 19:17

 Kortslutningsargumentet er ikke lenger høyaktuelt.  De fleste produsentene leverer nå så billige digitale startsett at mange starter med det. De får dermed bare en liten tillegsutgift til en digital polvender for vendesløyfer om de skulle få behov for det etter hvert.

En forhandler som har solgt utallige startsett til både likestrøm og vekselstrøm hevder på et annet forum (NJK) at han aldri har vært plaget av at kunder som kjøper likestrøm kommer tilbake og klager over kortslutninger. Problemstillingen og argumentet synes derfor å være kun en teori uten hold i virkeligheten.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 02:20
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Sist vil jeg stille spørsmål hvorfor Märklin tviholder på og utvikler til stadighet egne standarder?
Vi kan igjen se til IT-markedet. Der er det forventet at alle produkter spiller sammen - uansett fabrikat. [...]
Unntatt Apple, IT-bransjens svar på Märklin. Microsoft har hatt en del av de samme tendensene (bl.a. tidligere utgaver av Internet Explorer, proprietære filformater i Office).
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 02:43
Originally posted by Roger Roger wrote:

Dette er Märklin C-skinner som er ballasterte:
 

Er det ikke mer praktisk med K-skinner når man legger ballast selv?


Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Her er et lite stykke K skinne....   man ser jo de mer eller mindre uønskede midtlederne....  men ikke så fremtredende her synes jeg, med mindre man kryper skinnelangs :)

Til dere som synes at "dette så da ikke så ille ut": Ta en titt på Märklins sporveksler. Der må kontaktpunktene stikke over skinnetoppene.

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 12:08
Hei!
 
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Hva gjør Marklin så mye bedre driftsikkert?. Jeg var innom gamlebyen modelljernbanesenter og tittet på Marklin anlegget. Problemet var at de hadde problemer med strømopptak grunnet møkkete hjul og skinner. Resultatet av at lok måtte tas ut av drift og gjøres reint. Og skinner måtte pusses. Så da jeg ikke se at det skal være noe argument for å kjøre AC:
 
Når du først var på 'The Grand Smaalenene Tour'. burde du kanskje lagt inn en 'PitStop' på Rygge Storsenter og sett på Lionsanlegget der. Det har ikke hatt problemer med strømopptak, og jeg tror skinnene bare er pusset én gang i året siden 2008. Lokomotivene er heller ikke rengjort siden da, og har vel siden den tid tilbakelagt omkring 150 km i 1:1(!). Jeg tror ikke ett DC-anlegg hadde klart tilsvarende uten daglig tilsyn.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2011 at 12:14
Hei!
 
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Er det ikke mer praktisk med K-skinner når man legger ballast selv? (...) Til dere som synes at "dette så da ikke så ille ut": Ta en titt på Märklins sporveksler. Der må kontaktpunktene stikke over skinnetoppene.
 
Det er utvilsommt raskere og enklere å ballastere Märklins K-skinner fremfor C-skinner, men C-skinnene har lavere skinneprofil/høyde og litt mindre midtkontakter og ser således bedre ut. - Også i sporveksler:
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 02:30

Originally posted by Roger Roger wrote:

Det er utvilsommt raskere og enklere å ballastere Märklins K-skinner fremfor C-skinner, men C-skinnene har lavere skinneprofil/høyde og litt mindre midtkontakter og ser således bedre ut. - Også i sporveksler:

Godt poeng! Jeg tenkte ikke på at C-skinner med 2,3 mm høyde var så mye lavere, men så leser jeg at K-skinner er hele 2,7 mm høye. Men du kan bytte ut "bedre" med "mindre ille" i den nest siste setningen din... Clown

Jeg lurer på om skinnene hadde sett mindre ille ut med punktkontakter mellom svillene i stedet for . En "klump" som stikker litt opp fra ballasten burde vel kunne se mindre påfallende ut enn en klump midt på en sville?

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 08:00
Forbildetro, realistisk... Alt kommer jo an på hvor langt man drar det, hva man fokuserer på. Hva med EL-lok som kjører en strekning uten luftledning f.eks. Det er jo fullstendig urealistisk. Skal man være puritaner med EL-lok må man ha en pol i begge skinnene og den andre polen i luftledningen.
 
Men, man kunne vel sett for seg en Märklin skinne uten punktkontakter som stikker opp? Dersom ballasten ikke ligger høyere enn svillene kunne punktkontakten vært i samme høyde som selve svillen? Ved veksler måtte man funnet på et eller annet.
Magne
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 08:22
Nå 'ser' ikke Märklinisten så godt punktkontaktene (heter det jo Wink), men jeg må innrømme at veksler er 'problematiske'. Derfor har jeg en stund tenkt i 'DC-baner' på dette punktet. Ved å polvende vekselen, vil en unngå å måtte løfte slepeskoen så høyt og antall punktkontakter kunne reduseres vesentlig i forhold til i dag.
De nye Trix-skinnene (tilsvarende Märklins C) har jo dette innebygget, så vegen derfra burde ikke være så lang ... (?)
Men, som sagt, vi Märklinister ser jo ikke punktkontaktene likevel, så ... Embarrassed
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 08:35

 

Originally posted by Magne Magne wrote:

Forbildetro, realistisk... Alt kommer jo an på hvor langt man drar det, hva man fokuserer på. Hva med EL-lok som kjører en strekning uten luftledning f.eks. Det er jo fullstendig urealistisk. Skal man være puritaner med EL-lok må man ha en pol i begge skinnene og den andre polen i luftledningen.

Helt enig! Det skjer dessverre på en rekke Fremo-treff, og når man i den sammenheng ellers legger stor vekt på forbilledtro drift, synes jeg det er et paradoks.

Men dette har ingen ting med systemet å gjøre, men hvordan enkeltpersoner velger å bruke det, så det er egentlig en annen diskusjon.

Svein S
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 11:01
Originally posted by ses ses wrote:

 

Originally posted by Magne Magne wrote:

Forbildetro, realistisk... Alt kommer jo an på hvor langt man drar det, hva man fokuserer på. Hva med EL-lok som kjører en strekning uten luftledning f.eks. Det er jo fullstendig urealistisk. Skal man være puritaner med EL-lok må man ha en pol i begge skinnene og den andre polen i luftledningen.

Helt enig! Det skjer dessverre på en rekke Fremo-treff, og når man i den sammenheng ellers legger stor vekt på forbilledtro drift, synes jeg det er et paradoks.

Men dette har ingen ting med systemet å gjøre, men hvordan enkeltpersoner velger å bruke det, så det er egentlig en annen diskusjon.

 
Jeg mener dette absolutt er del av den samme dsikusjonen.
 
Ingen av systemene er perfekte gjengivelser av virkeligheten. Mennesker og dyr står fortsatt stille, været endrer seg ikke, vannet står stort sett stille osv. De fleste ser gjennom fingrene med store stygge koblinger. Damplokomotivene og diesellokomotivene kjører fortsatt elektrisk, og der hvor man har montert røykgenerator ser det mer ut som sigarettrøyk enn ekte damp. Osv, osv..........'
 
Noen velger å se bort fra punktkontaktene fordi de finner andre grunner til å velge akkurat det systemet. Andre synes punktkontaktene ødelegger det visuelle inntrykket (og bruker akkurat det som argument mot det spesielle systemet) men velger samtidig å se bort fra andre feil. bla a manglende kontaktledning og stygge koblinger.
 
Med andre ord, vi velger å prioritere forskjellige ting når vi velger system. Og her er det flere ting som teller enn  bare utseendet. Det kan være systemets tekniske fortrinn, utvalg (gjerne i spesielle modeller som f eks norsk materiell), tilgjengelighet osv. En del av svarene lenger oppe nevner nostalgi som et argument og dette skal en salvsagt ikke se bort fra.
 
Vi får bare akseptere at valgene er forskjellige. Slik er det ellers også her i livet. Noen kjører dieselbiler, andre foretrekker bensin. Noen kristne velger å være protestanter, andre katolikker, noen tror ikke  det hele tatt, andre velger andre guder. Men i likhet med de kristne virker det som om både vekselstrømsentusiaster (Märklin/Ac/trekinne osv) og likestrømsentusiaster (toleder/DC osv) har mottat en slags misjonsbefaling. Og da blir det ofte høy temperatur i diskusjonene.
 
Petter Wink
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 11:59
Det ligger ikke i systemet at man må kjøre el-lok på en banen uten KL, men det har med anvendelse av det å gjøre. Anvendelse kan variere og der står man fritt. Mens man har frasagt seg valgfrihet på en del områder straks man har valgt et system. Og diskusjonen her har (mot trådstarters intensjon) utviklet seg til å bli en diskusjon om systemenes forskjeller.
Svein S
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 12:04
 
Märklin har et lite troverdig og forbildetro treskinnesystem sammen med en diger slepesko. Märklin er alt for dyrt slik de fleste AC-modeller er. Nå kan man ikke engang kjøpe AC-modeller fra NMJ som går analogt uten dekoder før man i tillegg til den dyre prisen må ut med ytterligere penger for ekstra dekoder. Märklin står på konkursens rand. Avansert Fremo-deltagelse forutsetter i all hovedsak likestrømsmateriell. Du får et svært begrenset tilbud på norske modeller ved å gå for Märklin-systemet. Märklins tidligere Delta-dekodere passer ikke inn i dag.
 
Dersom du synes dette er negative sider ved din hobby så styr unna treskinne-systemet. Om du derimot vil ha lite norske muligheter. Urealistiske skinner. Dyrt materiell. Og du samtidig liker å leve spennende med tanke på at produsenten din forsvinner fra markedet. Ja da skal du velge Märklins treskinnesystem.
 
Det er viktig at nye unge MJ-entusiaster forstår rekkevidden av dette FØR de kaster seg ut i en hobby som vil kreve mye tid og penger av dem. Da er det trist at alt de gjør nå, plutselig får en brå ende om de vil gå videre med to-skinne-systemets enorme muligheter for avansement.
 
Men bevares - all slags leketøy kan gi glede. Det hele beror bare på hvilket stadium du er kommet til. Og noen vil altså ikke videre. Det er helt greit.Smile
 
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 12:11
Litt mere diplomati i enkelte debatanters ytringsform vil absolutt være en fordel. Da kommer man mye lengre.
Likeledes kan det være lurt å skrive innlegget men vente med å poste det slik at man rekker å kjøle ned knotten litt. Det er ikke sikkert man da ønsker å formulere seg slik man opprinnelig gjorde. Eller man finner ut at man kommer lengre med å forbigå det provoserende innlegget i stillhet.

Dette som små vennlige hint før ting tar av i denn tråden også.

MVH
Dag Cato
Ass.Moderator

Edit: Lagt til rett signatur


Edited by Dag Cato - 24 februar 2011 at 12:11
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 12:20
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Litt mere diplomati i enkelte debatanters ytringsform vil absolutt være en fordel. Da kommer man mye lengre.
Likeledes kan det være lurt å skrive innlegget men vente med å poste det slik at man rekker å kjøle ned knotten litt. Det er ikke sikkert man da ønsker å formulere seg slik man opprinnelig gjorde. Eller man finner ut at man kommer lengre med å forbigå det provoserende innlegget i stillhet.

Dette som små vennlige hint før ting tar av i denn tråden også.

MVH
Dag Cato
Ass.Moderator

Edit: Lagt til rett signatur
Egentlig tror jeg ALL debatt rundt Märklins foreldede og dyre treskinnesystem vil virke provoserende på Märklinistene. Det gjør det desto viktigere å gjøre nye unge MJ'ere oppmerksomme på hvilken vei det bærer med treskinne-systemet. Hele samfunnet vårt bærer preg av at frie ytringer kveles av aggresjon fra mindretallet. Det er etter mitt skjønn svært viktig ikke å la seg kvele av denne tendensen,men fritt og åpent fortelle de kommende generasjoner om fordeler og ulemper ved deres valg i livet.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 13:47
Hei "Mikael"
Jeg synes det er beklagelig at du ikke tok poenget mitt.
Vi snakker ikke her om aggresjon fra mindretallet. Vi snakker om det vi andre oppfatter som direkte provokativ ordbruk. Og da er det deg jeg jeg sikter til. Slik du ordlegger deg tolker vi det som direkte forsøk på å provosere fram følelsesladete reaksjoner.

Slik vil vi vel ikke ha det? Vi vil vel ha en saklig og god diskusjon?

Ta eksemplet over. Du skriver:
Egentlig tror jeg ALL debatt rundt Märklins foreldede og dyre treskinnesystem vil virke provoserende på Märklinistene.
Ved å bruke ordene foreldede og dyre framprovoserer du reaksjoner. Disse ordene er unødvendige i den konteksten de er brukt.

I denne sammenhengen hadde du kommet mye lengre og fått fram nøyaktig den samme meningen og uten å provosere unødig ved å skrive: Egentlig tror jeg ALL debatt rundt Märklin vil virke provoserende på Märklinistene.

MVH
Dag Cato
Ass.Moderator
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 13:53

Hei

Dette er et svar til trådstarter - SES.

Du spør om hvilke argumenter som skal til for å velge AC eller Märklin-systemet som basis for MJ-hobbyen. Jeg har forstått det dithen at du vil oppdatere egen nettside om dette temaet, og da regner jeg med at det er dissse argumentene som skal føres til torgs. Prøv da å lese argumentene jeg og en del andre i denne tråden har skrevet om hvorfor VI HAR VALGT MÄRKLIN, og ikke alle argumentene for å la være.

De siste innleggene og argumentene til enkelte innlegg her og i en annen tråd er bare for dem som ikke vil eller kan akseptere at noen gjerne kjører Märklin-systemet. Etter min mening blir det feil å fokusere ensidig på de negative sidene til dette systemet dersom nettsiden din skal være troverdig.

Jeg har tidligere nevnt at det fint går an å kjøre norske forbilder og materiell på Märklin-spor. I noen tilfeller krever det litt tilpassing. Og da kan man skrive om dét - og ikke fortsette med at man helst burde kaste det gamle Märklin-utstyret man har og heller starte opp med 2R i stedet. Dette har med å vise respekt overfor dem som aksepterer og driver hobbyen innenfor Märklin-systemet.

Jeg håper at andre kan la være å henge seg på dette svaret eller quote det. Hvis du vil svare SES - så kom heller med dine egne argumenter for hvorfor man bør velge Märklin-systemet.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 14:06

Til KjellAn:

Her må det ha vært en misforståelse for det virker som du argumenterer mot meg, mens jeg er helt enig det du argumenterer for. Jeg startet denne tråden for å HØRE på argumentene FOR Märklin-systemet. Meg bekjent har jeg ikke signalisert noe skifte i den intensjonen? I tilfelle hvor, så jeg kan korrigere meg selv.

Jeg synes det har kommet fram mye interessant i denne tråden, i hvert fall hvis tar på seg et hørselsvern og skiller klinten fra hveten, og jeg har lært mye nytt.

Handshake

Svein S
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 14:07
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Hei "Mikael"
Ta eksemplet over. Du skriver:
Egentlig tror jeg ALL debatt rundt Märklins foreldede og dyre treskinnesystem vil virke provoserende på Märklinistene.
Ved å bruke ordene foreldede og dyre framprovoserer du reaksjoner. Disse ordene er unødvendige i den konteksten de er brukt.
MVH
Dag Cato
Ass.Moderator
 
Jeg forstår deg dithen at du har frykt for reaksjoner fra Märklinistene fordi deres gamle system av meg omtales som "foreldet" og at jeg konstaterer at deres system er adskillig "dyrere" en samme modeller i DC. Det er trist å høre.Hva er vitsen med debatt om ikke sannheten skal kunne serveres? Er en faktabeskrivelse av sannheten blitt en provokasjon nå?
 
Det hele startet jo med at NMJ introduserer nye modeller der AC i utgangspunktet er dyrere enn DC og AC-folk i tillegg må kjøpe ekstra dekoder for i det hele tatt å kunne kjøre analogt. Skal ikke dette kunne nevnes i en åpen debatt må jeg si at moderator virkelig har tapt. Så servil går det da ikke an å være? 
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 14:29

Til SES

Neida, jeg vet din bakgrunn og hvordan du endret fra Märklin i ungdommen til 2R i de siste årene. Men jeg kjenner også noen av dine meninger om disse midtkontaktene. Wink 

Hovedproblemet for 2R-folket er vel at disse midtkontaktene er litt "for synlige" i motsetning til andre proposjonelle feil på detaljer innen MJ-hobbyen. Wink

Jeg vet at du skriver veloverveid hva de ulike systemene står for. Derfor er det fint at begge systemene beskrives ut fra hvordan situasjonen er i dag - jfr. oppdateringen av din nettside.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 14:42
Når denne tråden har "lagt seg", vil jeg bruke innholdet til å justere min nettside om systemene. Det får være mitt foreløpige svar.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2011 at 17:37

Originally posted by Magne Magne wrote:

[...] Hva med EL-lok som kjører en strekning uten luftledning f.eks. Det er jo fullstendig urealistisk.

Det er jeg i grunnen enig i. Men i H0 skulle luftledningen da vært så tynn at den ville ha røket nesten med en gang.

Quote Skal man være puritaner med EL-lok må man ha en pol i begge skinnene og den andre polen i luftledningen.

Nå vel, de aller fleste av oss tilstreber bare visuell likhet med forbildet. Det som ikke synes, er det ikke så farlig med.

Quote Men, man kunne vel sett for seg en Märklin skinne uten punktkontakter som stikker opp? Dersom ballasten ikke ligger høyere enn svillene kunne punktkontakten vært i samme høyde som selve svillen? Ved veksler måtte man funnet på et eller annet.
Da tror jeg heller man kunne kamuflert punktkontaktene som ballast som stikker litt over svillene, jfr. mitt forrige innlegg. Det er vel noe slikt man kan gjøre med PECO sine kontaktstriper (SL-17/SL-18), skjønt jeg lurer på om disse stripene ser for blanke ut til å kunne kamufleres særlig bra.

Veksler for 3-skinnedrift blir det vel nesten umulig å få pene. Kanskje kunne man fått det til ved å isolere sporvekseltungene og lage slepesko som kunne klatre over disse?

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.