BM 73 og El 13 som ikke fungerer. |
Post Reply | Page <123> |
Author | |||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Posted: 22 februar 2011 at 09:40 | ||
Jeg holder meg til "saken" og er således ikke "usaklig". Det er fortsatt lov å fremføre sin mening i Norge,selv om mange mener det motsatte etter hvert. I ditt tilfelle derimot,er det IKKE fremført ETT "saklig" argument. Snarere ser det ut til at du praktiserer credoet om at "angrep er det beste forsvar.
Konklusjon: Det er DU som er USAKLIG. Men for øvrig kan du jo godt være en hyggelig kar. Ha en fin dag. Edited by Mikael Järn - 22 februar 2011 at 09:42 |
|||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Posted: 22 februar 2011 at 09:50 | ||
Ja. Og jeg har faktisk stor glede av det. Men den gleden er kanskje falsk moro?
|
|||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Posted: 22 februar 2011 at 10:12 | ||
Men du har helt rett i at GLEDEN er den samme for barnebarna mine og meg. MEN skal jeg anbefale noe for dem på et senere tidspunkt så er likestrøm det selvfølgelige valg. Da kan de BÅDE leke og stanse der,ELLER gå videre og bli MODELLTOG-entusiaster. Ha en fortreffelig dag du også! Edited by Mikael Järn - 22 februar 2011 at 10:15 |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Posted: 22 februar 2011 at 10:32 | ||
Etter en natt søvn, tror jeg at jeg allikevel har en "plug & play-løsning" for "gammeldagse, ekte AC-folk"?
Som nevnt over, er Uhlenbrock AnDi 75320 både et omskifterrelé og en meget enkel dekoder for Motorola-format. Denne har også NEM652-plugg. Ved å benytte denne dekoder/omskifterrelé og en koblingsadapter for 21-pin MTC til NEM652, skulle det være bare å plugge alt sammen - for så å kjøre? - Selvfølgelig under full garanti - om man gjør det rett.
Jeg kan ikke se at det for denne gamle dekodertypen, står reservasjoner om at den ikke tåler omskifterpulser fra gamle Märklin-trafoer? Dette er den eneste komponent jeg vet er i handelen i dag som kan dette.
Dette bør vel forhandlere som selger denne modellen ha på lager - i hvert fall NMJ?
Det er vel ikke for ingenting at Nils sier som meg at dekodervalg godt kan overlates til butikk/kunde?
"AC-drift" er ikke lenger like enkelt som hva det en gang var! Det er mange personlige preferanser og hensyn å ta - flere blir det sikkert i årene som kommer med den mangel på standardisering over tid som er.
Som en kuriositet, la jeg merke til at Märklin lanserte i det stille, en nyhet i år - nemlig en vekselretter fra likestrøm til "gammeldags" vekselstrøm. Den var beregnet på en del eldre magnetartikler som ikke lenger virket med digitalstrøm og DC.
|
|||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Posted: 22 februar 2011 at 10:33 | ||
Ganske mange 1:1 tog har det, faktisk. Mange t-banesystemer, inkludert Oslos, og det britiske jernbanenettverket i deler av sørøst-England renner meg i hu. Berlins S-bane likeså
|
|||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Posted: 22 februar 2011 at 10:38 | ||
Hva som måtte være objektivt eller argumentativt riktig i betraktningene om "Hva som er best" her og lenger oppe drukner i en nedlatenhet ovenfor annerledes tenkende/menende som er såpass usmakelig at videre dialog antakelig vil kuliminere i mer usmakelig fundamentalisme, noe jeg betakker meg for. Hvis det er ment som envervekampanje til to-skinnesystemet kunne den vært langt mer vellykket med en annen form. Men for all del, ha en fortreffelig dag.
|
|||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Posted: 22 februar 2011 at 11:29 | ||
Det er en maskulin fremgangsmåte å fremføre ARGUMENTER i en debatt. I motsetning til den feminine ,argumentløse og følelsesmessige vinklingen som ikke fører noe sted hen annet enn som egenterapi mens man står innemalt i et hjørne.
Jeg konkluderer derfor med at det ikke har fremkommet noe argument fra vekselstrømfolkene mot mine innsigelser. Tre skinner,dekoderproblemer,dyrere materiell,lite norsk utbud, m.m.m.m. Vekselstrøm = LEKETØYSTOG. Likestrøm = MODELLJERNBANE. MEN gleden ved å leke er sikkert like stor som gleden ved en forbildehobby.
Problemet kan defineres slik. Starter du med vekselstrøm og vil MER enn å leke må du starte pånytt med likestrøm. Starter du med likestrøm kan du bygge videre om du vil mere enn bare å leke. Lykke til! Edited by Mikael Järn - 22 februar 2011 at 11:30 |
|||
asbjotve
Medlem i MJF Joined: 15 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Posted: 22 februar 2011 at 13:13 | ||
<kverulering> Jasså? Nja, ikke heeeelt slik vi ser på modelljernbane. Er nå klar over at jeg kverulerer, men ser det som nødvendig å presisere. Det du henviser som "slepesko" på t-banesystemene, sitter litt på siden og ikke rett under. kontaktpunktene er heller ikke i midten av sporet slik som på 3r-systemet i modelljernbaneverdenen (i 1:1 ligger skinnen ved siden av skinnegangen). </kverulering slutt> |
|||
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Posted: 22 februar 2011 at 13:20 | ||
Slik jeg i mitt enfoldige hode har summert de siste innlegg:
3R = lek 2R = alvorlig lek Har jeg tatt alvorlig feil nå?
|
|||
SOHo
|
|||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Posted: 22 februar 2011 at 14:08 | ||
Jeg er selvsagt klar over at systemet som brukes på 1:1 tog med treskinnedrift ikke er det som Märklin modellerer. Det var heller ikke mitt poeng. Jeg svarte på et spørsmål om det fantes 1:1-tog med tre skinner og "slepesko" (Mikael Järns uttrykk, ikke mitt; i følge Wikipedia kalles dette strømavtager på T-banen i Oslo, selv om betegnelsen "shoe" visstnok brukes på engelsk) og jeg kom med eksempler på det. Når det er sagt: historisk finnes det også eksempler på treskinnesystemer med den tredje skinnen i selve sporet.
|
|||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Posted: 22 februar 2011 at 14:11 | ||
Morsom nok den. Vil bare presisere at voksenlek kalles hobby...
To Save Time, Let's Just Assume I Know Everything. Edited by Mikael Järn - 22 februar 2011 at 14:13 |
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Posted: 22 februar 2011 at 14:19 | ||
Og det er heller ikke noe enestående for märklin at signaler, huslyspærer og sporvekselmotorer går på vekselstrøm. Selv tortoisemotoren som går på likestrøm er vesentlig enklere å styre om trafoen gir vekselstrøm ut enn om den gir likestrøm ut.
Bare vent å se så er det nok ikke lenge før både Fleischmann og andre produsenter må bite i det sure eplet og levere tilsvarende kretser fordi de transformatorene de i dag leverer ikke er CE-godkjente til leketøysbransjen, eller fordi de blir for dyre i produksjon på grunn av foreldet teknikk.
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Posted: 22 februar 2011 at 17:43 | ||
Vel, en "batterieliminator som gir vekselstrøm ut" skulle eliminere behovet for et vekselstrømsbatteri, og siden jeg aldri har hørt om sistnevnte, regner jeg med at det aldri har vært solgt særlig mange slike eliminatorer. Transformatorer, derimot... "Gubbdagis" har forresten noe de kaller "elektronisk transformator": http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156112697 Ut fra bildet og beskrivelsen regner jeg med at det er et switch-mode-supply som tar 230 V AC inn og gir 12 V AC ut. |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Posted: 22 februar 2011 at 18:37 | ||
Det jeg mener er en kuriositet, er det at Märklin som er synonymt med AC - eller vekselstrøm, har lansert en omformer som lager vekselstrøm av likestrøm! Dette skulle vel med all tydelighet fortelle at Märklin nå er et "likestrømsmerke" ? Dette har de ikke slått stort opp slik de normalt gjør for andre "nyheter"?
Impedans til magnetartikler ("vekselstrømsmotstand") er helt anderledes om man beregner for DC- eller AC-drift, uavhengig av merke. Derfor er nok mye gammelt Märklin-utstyr (som andre merker) uegnet for DC-drift.
Ellers er det også andre årsaker til at de fleste spenningsforsyninger i dag er "Switch-mode". Råvarepriser på verdensmarkedet for jern og kobber er steget kraftig, samtidig som elektronikk er stadig mer pålitelig og billig. En slik "Switch-mode" omformer blir da rimeligere enn konvensjonell trafo. Et switch-mode-PSU kan "utnytte" en liten jerntrafo med ditto kobbervikling grunnet høy frekvens enn den trafostørrelse man trenger ved "vanlig" 50Hz.
presisering Edited by Kjell H. - 22 februar 2011 at 18:54 |
|||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Posted: 23 februar 2011 at 10:32 | ||
Bokmålsordboka sier:
Transformator = transforma'tor m1 (i fl også utt -to>r-) apparat som overfører elektrisk vekselstrøm fra én spenning til en annen .
Petter
|
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Posted: 23 februar 2011 at 13:40 | ||
Egentlig ganske artig....
Eisenbahn Magazin 3/11 dukket opp i postkassen min i går. - Hva er tema for lederartikkel?
- Jo, nettopp standarder, eller rettere sagt "misbruk" av standarder til proprietære formål, feilaktig valg av standard og ikke overholdelse av standarden.
- Akkurat det jeg har prøvd å ta opp her.
Det er tydelig at dette er noe som plager bransjen?
Jeg har tidligere nevnt at et eksemplar av BM73 hadde dårlig kontakt i en pinne. - Slik jeg nå leser det, er det ikke unormalt hverken å ha feilaktig dimensjon på pinner, feil pinnelengde (slik at man ikke får kontakt eller som skaper kortslutning).
Som man kan lese i EM, er MTC-pluggen som sitter i både El13 og BM73 faktisk beregnet for Märklin-modeller med SDS-motor - og intet annet. Her er det ikke bare "plug & play", selv om det tilsynelatende passer sammen?
La oss håpe på at neste produksjonsserier får grensesnitt som både fyller normens krav - og ikke minst en type som er beregnet til formålet.
|
|||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Posted: 23 februar 2011 at 15:04 | ||
Siste nummer av Alt om Hobby har en artikkel om VHDM, populært kalt Rail Community, som er et "pan-europeisk" samarbeid som er i gang med teknisk utvikling og normarbeid ifm neste generasjon av DCC.
Iht AoH har de fleste produsentene i EU blitt med i samarbeidet, i vår søkte Märklin og Trix om å bli med, Fleischmann og Roco er valgt inn. Nå ønsker også flere amerikanske produsenter å bli assosierte medlemmer men problemet er forløpig at tysk er arbeidsspråket. Man arbeider nå med nye dekoderplugger for N og TT samt utvikling av en databuss som løper autonomt gjennom hvert tod og der en ny vogn som kobles til, automatisk tilkobles det lille lokale nettverket (sitert etter AoH).
Det er kanskje lov å håpe på mer standardisering?
Jeg hadde for mange år siden sett for meg et standard H0-lokomotiv med slepesko som enkelt kan settes på ved hjelp av slags plugg og en dekoder som "lukter" på skinnene og finner ut hva slags strømssystem (AC/DC - analog/digital) som er i bruk og selv stiller seg inn deretter. Men det ser ikke ut til å komme med det første.
Petter
Edited by traiNman - 23 februar 2011 at 15:07 |
|||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Posted: 23 februar 2011 at 20:34 | ||
De som klager over at NMJ på Strømmen prøver å lure folk til å måtte kjøpe ekstra dekoder for å kunne kjøre AC analogt blir nå satt kraftig på plass av lederen for den nye klagenemda for MJ-saker, norskamerikaneren Larry Betale :
- Finn Moe kan ikke klandres for noe som helst i denne saken,sier den tidligere bruktbilselgeren til MJF. Han legger til at det er en skam hvordan MJ-bransjen hele tiden må tåle kritikk fra bortskjemte norske MJ-kjøpere som ikke forstår hvilke store utgifter det medfører å selge MJ til nordmenn:
-Dere burde heller takke NMJ for alle de fantastic models dere har fått og cut out all complainten,uttaler Betale. Edited by Mikael Järn - 23 februar 2011 at 20:52 |
|||
NiM
Viderekommen Joined: 06 april 2005 Status: Offline Points: 38 |
Posted: 23 februar 2011 at 21:52 | ||
Er den fiktive 'Larry Betale' representativ og ett utrykk for din maskuline side i denne debatt, Mikael Järn?
Vi vil i såfall tilføre debatten litt mer realisme og femininitet. Noen ganger er "truth stranger than fiction", og damen under er i motsettning til 'Larry Betale' virkelig. Hun er ikke leder i noen klagenemd, men nyhetsoppleser. Hvilken nyhet hun leser på bildet er ukjent, men det er kanskje gammelt nytt??
|
|||
2mjo
Viderekommen Joined: 24 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 47 |
Posted: 23 februar 2011 at 21:55 | ||
Hei, dersom det er store utgifter å selge MJ til norske entusiaster så tror jeg ingen i MJ bransjen hadde satt i gang et prosjekt ei eller solgt til oss. Å selge uten fortjeneste tror jeg ikke de gjør. MJ bransjen bør heller lytte litt til kjøperene av MJ, for å tilfredstille dem, det ser ut som de betaler dersom produktet er bra nok. Dersom MJ bransjen ikke får kritikk så gjør de som de vil, og vi må bare godta, sånn kan vi ikke ha det. Husk kunden har altid rett.(nesten). Ha en fortsatt god kveld.
|
|||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Posted: 23 februar 2011 at 21:57 | ||
For meg virker det virkelig heelt uvirkelig at Larry ikke skulle være virkelig men totalt uvirkelig,slik Nim sier. Som Larry ville sagt det: "It goes not duck to say slikt!"
|
|||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Posted: 23 februar 2011 at 22:00 | ||
Det er godt man kan gjemme seg bak et pseudonym når man vil få fram sine tåpelige meninger. Har lurt litt på hvem som skriver under med "Mikael Järn"? Søker man på ordet "MJ" på nettet, så får man like gjerne opp "Michael Jackson", og "Järn" er vel avledet av "jern" i ordet "jernbane". Vi har altså noen som bare gjemmer seg bak et oppdiktet navn. Skal vi tro på det du skriver, så hjelper det med å skrive under med ditt virkelig navn - i det minste på profilsiden på forumet. Håper det kommer noe mer fornuftig fra hr. MJ i framtiden. |
|||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Posted: 23 februar 2011 at 22:07 | ||
Den som kun tar spøk for spøk,
og alvor kun alvorlig, han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig. Piet Hein,livsnyter
|
|||
TerjeB
Viderekommen Joined: 01 desember 2004 Location: Guinea Status: Offline Points: 73 |
Posted: 23 februar 2011 at 22:54 | ||
Heldigvis er det ikke ofte vi ser forsøk på like talentløse hersketeknikker hvor andre debattanter beskrives som feminine i motsetning til egen "maskuline" svada.
Mitt eh... maskuline bidrag i debatten er at kun med folk med dårlig selvbilde (kombinert med alt for korte sosiale antenner) kan ha så stort behov for å tråkke på andres måte og praktisere MJ-hobby Edited by TerjeB - 23 februar 2011 at 22:55 |
|||
TerjeB
|
|||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Posted: 23 februar 2011 at 23:17 | ||
Dette aktualiserer mitt spørsmål angående medlemmers navn i en annen tråd på nytt. Selvfølgelig skal man kunne bruke et "nick" men i profilen burde det være en selvfølge at rett identitet oppgis. Syns det er leit at MJF tillater dette. |
|||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|||
Josorens
Nykommer Joined: 15 februar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Posted: 23 februar 2011 at 23:20 | ||
Tror vi uansett kan slå fast at det IKKE er "big business" å drive med salg og utvikling av produkter til Modelljernbane i Norge. Det er ingen av firmaene jeg har sett på som skor seg på oss forbrukere med fete lønninger eller utbytte. Tvert i mot. Tror heller vi skal være fornøyde med at noen gidder, og støtte dem, slik at vi kan få flere gode norske modeller og tilbehør.
Selvfølgelig må de kunne tåle saklig kritikk og kommentarer, det er tross alt vi som betaler for varene, men "sure oppstøt" og påstander om lureri og svindel hører ikke hjemme her.
Har produsentene/forhandlerne i tillegg evnen til å nyttiggjøre seg den saklige delen av kritikken, får vi forhåpentligvis enda bedre produkter ved neste korsvei.
|
|||
JanO
|
|||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Posted: 23 februar 2011 at 23:37 | ||
Til alle de djupt såra og vonbrotne Märklinistene er det vel egentlig bare en ting å si:
MÄRKLIN AKHBAR!
|
|||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Posted: 23 februar 2011 at 23:45 | ||
|
|||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Posted: 23 februar 2011 at 23:52 | ||
"Det er synd om människorna",sa August Strindberg. Og som tiden går så forstår jeg ham i grunnen bedre og bedre...
|
|||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Posted: 23 februar 2011 at 23:54 | ||
Pubertal...
|
|||
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |