Nytt hus, nytt rom.... anleggg? |
Post Reply | Page <1234> |
Author | |
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Det anlegget bodde nede i en kjeller, med en meget trang trappe adkomst... så det ble totalt utrangert/hugget på stedet...
Skulle man tatt det ut i seksjoner, så hadde de seksjonene blitt så mikrosopiske at jeg tviler på nytten kontra å bygge nytt...
Nei, ikke 2"x4"... men 1,5" x 4"..
XPS? Er det noe ala MDF?
Aner ikke hva det er jeg....
Joda, anlegget ble ganske detaljert etterhvert, så den siste finishen tror jeg skal gå ganske smooth her og.. det jeg primært ønsket tips og ideer om var selve layouten og utnyttelsen av rommet... og selvom man har bygget før, betyr ikke det at man er immun mot tips og ideer om byggetekninkker, anser meg absolutt ikke som noen ekspert.. På det anlegget brukte jeg netting og gipsbandasje... + påstrykning av gips som ble skåret til fjellformasjoner før det herdet helt.
Må gi kreditt til min kjæreste her, hun er en racer med gipskniven... jeg strøk på gips, hun skar formasjonene... tror vi tok ca. 1m terreng pr kveld... jeg blandet og strøk på, hun skar når konsistensen var akkurat passe... det var teamwork..
Denne gangen lurte jeg litt på å bruke byggskum til terreng underlag, og jobbe med gips derfra hvor det skal være bart fjell...
Det står for meg som enklere og lettere (vekt), om enn noe mer lukt... ser her at det er en del som har begynt å bruke denne metoden.. noen erfaringer her?
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har jo byggeerfaring fra før du ser jeg! Vakkeret!!! Hva skjedde med dette anlegget da?
Ser at du skal dra til med 2"x4" i rammeverket, og det skulle vel være rimelig bra solid. Jeg bygger med 23x48 og 48x48 + OSB 12.5mm plate som stiver bra av. Rammeverk er vel som en selv ønsker å ha det vil jeg tro. Skal du bruke XPS plater til utforming? Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var litt nostalgi, så får de neste bildene heller vise progressjonen på det nye anlegget etterhvert som det skrider frem...
Skulle nesten tro jeg nettopp hadde lært meg å laste opp bilder
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg brukte her en forminsket utgave av sporplanen i boka til Sando, 'Meråkerbanen' som utgangspunkt... Resultatet synes jeg ikke ble så verst... men litt komprimert ble det... korte stasjoner og høye fjell..
Denne gangen skal ting strekkes litt mer, derfor liker jeg tanken på en laaaang sentralstasjon... til tross for at det 'spiser opp' en hel langvegg... kan være verdt det..
Men MJ er jo fullt av kompromisser, og man lærer heldigvis litt underveis
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fant noen bilder av mitt forrige anlegg, men ingen av hele anlegget.. kun noen detaljer...
Here we go....
Edited by ØysteinF - 15 februar 2011 at 21:58 |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, her brukes kun plater ved de absolutt flate partiene... sportraseene blir kun finèr strimler med passe bredde...
Ang underlag, så har jeg liggende en rull med parkettunderlag.. den er riktignok ikke så tykk, men kan kanskje gjøre nytten...?
|
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Selve rammeverket lager jeg av 36x98"
Burde fungere greit. Ikkje prøv å presse skeive materialer saman. Dette straffer seg seinare.
"Jeg bruker finèr som underlag"
Ikkje(mi meining) legg ei heil finerplate direkte ned på lektene. Skjer heller ut sportraseen av finerplata og legg den over lektene med f.eks. ein 48mm lektebit mellom sportrase og ramme. Då vil ein ungå å få inntrykk av at anlegget ligg på ei plate. Det er mykje spennande å modellera frå ballasten og nedover. F.eks ulike skråningar, støttmurar, stikkrenner osv...
Så er dette med treverk. Du lagar ramme, sportrase og limer kork oppå. Kork gir fin overbygning. Alt er "plant" når du forlet rommet. Når du kjem igjen seinare finn du eit søkk eller ein kul i traseen. Sånn er livet. Då kan du ta deg inn igjen med å raspe av korken der sporet er for høgt eller legge noko mellom kork og skinner der det er eit søkk. Godt grunnarbeid kjem til syne seinare. Toga går finare , betre straumopptak(viktig ved digitalkøyring?), ingen uønska avkoblingar osv.
|
|
AT
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
36 x 98 blir et solid rammeverk og gjør sikkert nytten. Men jeg tror 1" x 3" holder i massevis.
|
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Høyde har jeg ikke bestemt enda, men ser for meg at en passende høyde på sentralstasjonen kan være 110/120cm, og at det stiger svakt videre....
Slik jeg har lagt ut skinnene nå, kunne driftsbanegården ligge på samme høyde som stasjonen, evt noe lavere... men at banestrekningen stiger svakt fra siste veksel og utover...
Selve rammeverket lager jeg av 36x98,
Hva med sporunderlag? Hva er erfaringene? Jeg bruker finèr som underlag, men mellom underlaget og skinnene? Edited by ØysteinF - 15 februar 2011 at 17:22 |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det gjelder plass/passasje-behov, er det også viktig å tenke på hvordan anlegget "møter" passasjen.
Jeg ser det som viktig at understøttelser/bein ikke blir montert helt ut mot gangarealet. Dersom tykkelsen på anlegget (høyden på selve seksjonene) ikke er for stor, vil en da kunne bevege deler av kroppen inn under anlegget; ikke minst dersom anlegget(s overflate) ligger så høyt som jeg foretrekker det |
|
Bjørn Egil
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
.
Den spede begynnelse....
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Cargonet skifter i Trondheim, på dager med liten trafikk skifter togloket selv, feks i påsken når Cargonet selv ikke kjører. Mantena i Bergen skifter persontogene. Det står også om Bergen. Du quotet vell delen om Trondheim
|
|
A matter of life and death
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Edited by Wickerman - 15 februar 2011 at 13:10 |
|
A matter of life and death
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her renner det inn med momenter, og godt er det For øyeblikket har jeg tapetsert gulvet med gråpapir, lagt ut noen spor for å få en idè om plassbehovet, passasjer osv..
Og når rammeverket er produsert, bruker jeg tegningen som mal for trasèplatene.... så får vi se hvor det bærer..
Det er selvfølgelig noe å tenke på dette med å lage rammeverket i seksjoner, slik at det er mulig å redde noe ved evt flytting.
Tanken er å ha en bakgrunnsplate, og `tak' på anlegget, men det kan seksjoneres dette og. I allefall gjøre det mulig å skru fra hverandre på en mer eller mindre fornuftig måte.
Jeg tenkte litt på å lage en del av gangen, f.eks lage rammeverket langs langveggen først, og gjøre den litt ferdig før jeg fortsetter mot neste stasjon.
Men ved nærmere ettertanke er det kanskje smartest å lage ferdig hele rammeverket, rydde og vaske før man begynner på sportrasè og videre detaljering... for å unngå sagspon osv...
Ellers er dette et kjellerrom, som er dedikert kun til dette formålet og får stå i fred.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nemlig. Ut fra en lignende tankegang har jeg siden 1980 bygget så godt som alle anleggene jeg har vært involvert i som seksjonsanlegg, dvs. at anlegget kan tas fra hverandre ved flytting. Om ikke alt kan brukes på nytt, så har man muligheten og nedpakkingen av anlegget tar atskillig kortere tid og er skånsom. Slik så anlegget mitt ut da jeg flyttet fra Elverum i 1983: |
|
Svein S
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wickerman. Du sier følgende: Men som i Bergen bruker man alikevell skiftemaskin, i dette tilfellet fra Cargonet.
Kan opplyse deg om at det ikke er CN som skifterpersontogene. det er Mantena som gjør det |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
sitat:
"Det blir vel stort sett jeg som opererer banen, og jeg skulle vel fortsatt klare å åle meg forbi på 50 cm.... men jeg tror vi sier 60.."
Kva vert konsekvensen av 50 cm bredde på gangareal?
Eg har ei smal passering på 50 cm som rett bortenfor opner seg opp til 85 cm. I praksis må eg passera sidelengs med armane ned ved sida, eller ein arm framfor meg og ein arm bak ryggen ,eller eg kan løfte armane ved passering.
Eg likar ikkje å stå ved det smale partiet og køyre tog. Får liksom ikkje snudd kroppen etter toga. Skal eg bøye meg ned mot sporet må det skje med knebøy. Det er ikkje plass til baken om eg bøyer meg litt iryggen. Fryktelig upraktisk under bygginga.
Ei smal passering på 50 cm fungerar på eit lite parti.
Har du risikovurdert anlegget ditt? Kor nagelfast skal det vera?
Eit mj-anlegg har nokre truslar. Kanskje dette kan vera noko å tenkja gjennom og dermed sikra byggeglede.
Får mj-anlegget stå i fred i rommet?
Ofte er det lagt ned mykje arbeid, pengar og ikkje minst tid. Kan deler/seksjonar flyttast til nytt rom eller hus? Verta brukt vidare.
Du vert inspirert, kunskapen og dyktighet aukar. Du føler at du er komen eit steg vidare. Noko av det første du laga vil du kassara og byta ut. Let det seg gjera?
Står dei ulike stasjonane og industriane på rett plass? Kva om du må flytte seksjonane litt for å få ei bedre løysing?
Gjer grovarbeid som saging, sparkling, pussing osv ute. Sparar resten av anlegget for mykje støv.
|
|
AT
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for informasjonen! P.g.a. blokkleilighet med begrenset plass, sysler jeg litt med tanken på et hylleanlegg langs et par av stueveggene, med en sekkestasjon i den ene enden, og da ønsker jeg selvsagt å kunne snu togene på en realistisk måte. Av dagens norske sekkestasjoner med buttspor ved perrongene er det vel bare i Kristiansand at noen av togene kjører videre? |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
På den tiden jeg jobbet på Oslo S (97-99) ble alltid vognstammen til ankommet tog trukket av skiftemaskin opp til Lodalen, og loket gikk løst etterpå.
Ned fra Lodalen bakket lok+vogner til rett spor på stasjonen. Unntak var vel nattog til Trondheim fra sp1, det ble på den tida satt opp ganske tidlig på kvelden mens loket ikke kom før ca en time før avgang. Jeg kan kun huske en gang at lok+vogner bakket sammenkoblet opp i Lodalen, og det var pga mangel på skiftemaskin og kort snutid. (MYE forsinkelser den dagen som sikkert gjorde at skiftemaskina heller ikke fulgte det planlagte tidsskjemaet ;p ) |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
I Oslo feks når tog 42 & 50 kommer i spor 1 på Oslo s(buttspor) så rygger toget opp i Lodalen. Noen ganger kommer skiftemaskinen ned og henter vognene(El17 eller EL18 lok brukes, trur man helst bruker 18 lok hvis mulig?), og loket går som løslok opp etter at vogner er blitt hentet.
I Bergen kan de ikke gå rundt så er kommer skiftemaskinen fra Mantena så fort toget har ankommet og henter vogner slik at loket kommer seg ut. Vogene blir enten skiftet inn med sovevogner(wlab2), eller settes opp i samme spor for retur til Oslo(feks sykkeltoget)
I Kristiansand må man bytte kjøreretning og loket går selv rundt da det ligger sporveksel til nabosporet nede ved butten.
I Trondheim er det ikke buttspor for spor 1-5. Men som i Bergen bruker man alikevell skiftemaskin, i dette tilfellet fra Cargonet. Loktogene bruker buttsporene, eller til parkering av lok. Noen ganger bruker man togloket til skifting. Gjelder også Cargonet.
I Bodø er det sporveksel ved plattformen som er spor 2, som deler spor med godsterminalen. Det er plass til å gå rundt med et lok omgangen.Når Cargonet går rundt med loket, så laster/loser man toget. Og fyller diesel og tørner evetuelt lok(Cd66 når de var i drift)
Når NSB har gått rundt stammen, fyller man diesel og tørner loket(grunnet støy i førerom 1) setter man ut eller inn vogner(sovevoger feks) og toget settes opp i spor 1 til toget har avg til Trondheim.
Dieselanlegget i Bodø står nede ved lokstallen.
På Nordlansbanen er det togloket som er skiftemaskin.
Selv om ikke det er butt i Åndalsnes ved plattfrom( den er ved lokstallen) brukte man her også togloket. Cargonet skifter også med togloket (enten DI8 eller CD312 inn Hustadmarmor)
I Stavanger har man muligheten til gå gå rundt i sporet foran stasjonen, mens nattoget blir satt opp i buttspor ved avgang(hvis de forsatt gjør det) da lokaltogene ellers bruker sporet som har rundgang som ender i butt foran stasjonsbygget (også her plass til å gå rundt med et lok omgangen?)
Edited by Wickerman - 14 februar 2011 at 20:49 |
|
A matter of life and death
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det vanlige er at man på store stasjoner tar med seg hele stammen til en egen driftsbanegård. Det kan dels gjøres av togloket, som Oslo S og til Lodalen, dels av et skiftelok, som på Oslo V der driftsbanegåeden delvis lå parallelt med perrongsporene. En El 10 med bremsevogn (vekt) var standard på Oslo V.
|
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ulike måter å gjøre det på.... som du sier kan det finnes en veksel nesten inne ved butten, slik at loket kobles fra, skiftes over i et annet spor, og går på i andre enden av vognstammen... f.eks Gjøvik.
Når man går i butt på Oslo S (Ø), bakker man alt opp i lodalen... evt. kobler man fra loket i togspor, og en skiftemaskin går på bak vognstammen og trekker vognene opp i lodalen, og loket kjøres opp etterpå.
|
|
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |