MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Personvogn NSB B1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Personvogn NSB B1

 Post Reply Post Reply
Author
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Personvogn NSB B1
    Posted: 10 februar 2011 at 16:26
Jeg må si jeg undres litt over denne vognen…
Lest litt om den her: http://www.jernbane.net/norge/vogner/person/b1/index.asp

Hvor gikk denne vognen her i landet tro, og er det en passende vogn for ett damplok i H0? Hadde vært artig om noen vet noe mer om denne mystiske vogn! Merker meg at det kun er bygget 8 vogner av denne, 3 F1 og 1 C1 til NSB. Det artige er at det er dobble dører på den! Første vogn med boggi dette mon tro?

Her en flott modell fra Roco: Personvogn NSB B1 2. Klasse Denne må jeg bare ha noen vogner av! Thumbs Up



Stein Undreren Tongue
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 16:38
NSB litra B1 var passasjervogner overtatt som erstatning etter krigen (dvs de sto igjen i Norge når tyskerne måtte reise hjem).
 
Dette var relativt vanlige vogner i Tyskland.
 
De ble i Norge etterhvert ombygget med bl.a ny innredning, senere nye norske boggier og tilslutt fikk de fleste gjennsveiset den ytterste døren i hver ende.
 
Vognene ble satt i drift kort tid etter krigen og har i hvertfall gått i fast trafikk på Rauma-, Røros og Gudbrandsdalsbanen (dvs. hele Hamar distrikt) og Oslo distrikt. På 80-tallet ble alle overført til Ofotbanen.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bonden View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2011
Location: norge
Status: Offline
Points: 54
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bonden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 16:39

Den er ikke mer mystisk en at den kom hit til landet under krigen,og er av tysk opphav.Noe som og er tilfelle med F1 vognen.

Tyskerne ettelot seg både damplok,godsvogner og passasjervogner i Norge etter krigen

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 16:44

Foreslår heller at du ser på denne nettsiden på NJKs Materielldatabase: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=772&aut=0&eng=

Der får du flere opplysinger om disse 8 vognene som tyskerne etterlot seg i 1945, og som ble innlemmet i NSBs vognpark. Hvor de gikk? Mange steder, men flere gikk i Oslo-området, blant annet på 70-tallet i det legendariske rushtidstoget "Ormen Lange" (kallenavn) mellom Oslo og Moss. Det gikk gjerne med et par slike B1-vogner, og så en lang slerke med trevogner, og trukket av El 14. De er levert med doble dører, men mot slutten av driftstiden ble den ene fjernet på flere av dem.

Første vogn med boggi? Tenker du på eldste stålvogn med boggi? B1 (Bo3g) er bygget i 1939, men NSB fikk stålvogner allerede i 1935 (AB10/B10 t.2). Boggivogner ellers har man hatt siden ca 1880. I Norge gikk man generelt veldig tidlig bort fra 2-akslede personvogner, bortsett fra noen få unntak og da helst som CF/BF/BFV-vogner (kombinert med konduktøravdeling). 

Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 16:48
Ja, fikk med meg noen bilder av igjensveiset dør, men hva var grunnen til en extra dør tro?
Synes det er noen pene vogner faktisk! Håper disse vognene blir tatt vare på, noe jeg ser noen er! Thumbs Up

Takker for extra info! Wink


Stein

Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 16:55
Tyskerne definerte disse vognene som Eilzugwagen. Muligens hadde den en ekstra dør fordi den gikk på raske, men mellomlange strekninger og det var viktig å få folk raskt inn og ut?
 
Ellers så er det vel restene av en B1 som brukes som gangbro mellom fløyene på hotellet på Finse?
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 16:58
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Tyskerne definerte disse vognene som Eilzugwagen. Muligens hadde den en ekstra dør fordi den gikk på raske, men mellomlange strekninger og det var viktig å få folk raskt inn og ut?
 
Ellers så er det vel restene av en B1 som brukes som gangbro mellom fløyene på hotellet på Finse?

På Finse er det en som henger der i mellom ja! LOL
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 17:19
Vogntypen er dessuten laget i H0. Om den er å få kjøpt lenger, vet jeg ikke. 
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 17:22
Originally posted by ses ses wrote:

Vogntypen er dessuten laget i H0. Om den er å få kjøpt lenger, vet jeg ikke. 


Hadde en link på inlegget mitt. Fåes kjøpt enda ja hos NMJ! Smile De har da 20 igjen iallefall!

Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 17:47
Siden det egentlig er en tysk vogn, som var tallrik på tyske spor, er det vel den norske vognen som har blitt produsert av flest produsenter, siden de tyske vognformene kunne brukes. Märklin, Roco (flere opplag, inkludert den som NMJ nå har). Lilliput, Prefo (DDR)/ Piko.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2011 at 18:29

Rocos modell av B1 har en del feil, da den ikke har fått med seg modifikasjonene som ble gjort i Norge. Modellen ville stemt bedre med forbildet om de hadde vært merket Co3g eller Bo3g, vel å merke på et anlegg med forbilde henholdvis før 3. klasse ble avskaffet og før ca. 1970.

De mest iøynefallende endringene var nok disse:

  • Norske sidedører, med bl.a. høyere vindu. Som andre har nevnt, ble de ytterste sidedørene sveiset igjen, bortsett fra på 19925. De enkle sidedørene ble vendt motsatt vei.
  • Boggiene ble byttet til norske fagverksboggier, med kortere akselavstand og annet utseende.
  • Norske stigtrinn.
  • Andre rekkverk ved dørene. De er annerledes på 19925, siden den beholdt doble dører.
  • Roco-vognen har en langsgående, smal "gurt" (eller hva det nå heter) ca. 5 mm fra bunnen av vognkassen. Jeg er ikke sikker på om den opprinnelig var der på de tyske vognene, eller om den er der for lettere å kunne male på stripa som også var på vognene før de ble omlitrert til B1, men den hører ikke hjemme på B1.

Rocos første B1, av 19925, hadde en gul stripe på denne nedre gurten. Den hører hjemme på Co3g og Bo3g, men ikke etter at vognene fik litra B1.




Edited by TorsteinS - 10 februar 2011 at 18:33
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2011 at 12:08
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Hvor de gikk? Mange steder, men flere gikk i Oslo-området, blant annet på 70-tallet i det legendariske rushtidstoget "Ormen Lange" (kallenavn) mellom Oslo og Moss. Det gikk gjerne med et par slike B1-vogner, og så en lang slerke med trevogner, og trukket av El 14.
 
Interressant togsammensettig!
- Og jeg som trodde at "Lima-El.14" med teakvognene fra Roco utstilt på Oslo S (i trappen ned mot undergangen til Oslo City) kun var ett reultat av hva giveren fant for hånden i H0, fremfor ett reelt forbilde.
 
Siste lokomivtrukne rushtids-/lokaltog mellom Oslo S og Moss jeg husker var El.16 med 3 eller 4 svenske SJ B5-vogner. De tidene er dessverre forbi, og alt er erstattet med motorvogner.
Jeg hilser gammle og spesielle togsammensettinger velkommen på dette forum, til inspirasjon til hva som kan gjengis i modell.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2011 at 14:02
Her et bilde av fellesferieutgaven av Ormen Lange, altså litt kortere enn til vanlig. Så vidt jeg kan se er det en B1-vogn rett bak El 14-loket.


Svein S
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2011 at 15:27
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Hvor de gikk? Mange steder, men flere gikk i Oslo-området, blant annet på 70-tallet i det legendariske rushtidstoget "Ormen Lange" (kallenavn) mellom Oslo og Moss. Det gikk gjerne med et par slike B1-vogner, og så en lang slerke med trevogner, og trukket av El 14.
 
Interressant togsammensettig!
- Og jeg som trodde at "Lima-El.14" med teakvognene fra Roco utstilt på Oslo S (i trappen ned mot undergangen til Oslo City) kun var ett reultat av hva giveren fant for hånden i H0, fremfor ett reelt forbilde.
 
Siste lokomivtrukne rushtids-/lokaltog mellom Oslo S og Moss jeg husker var El.16 med 3 eller 4 svenske SJ B5-vogner. De tidene er dessverre forbi, og alt er erstattet med motorvogner.
Jeg hilser gammle og spesielle togsammensettinger velkommen på dette forum, til inspirasjon til hva som kan gjengis i modell.
 
 
Ligger en del sammensetninger som omfatter dieselok på dette forumet.  Noe på njk.no.
A matter of life and death
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2011 at 15:49
Originally posted by Roger Roger wrote:

 
Siste lokomivtrukne rushtids-/lokaltog mellom Oslo S og Moss jeg husker var El.16 med 3 eller 4 svenske SJ B5-vogner.  
 
 
 
Den siste tiden gikk det da med EL 16 og 4-5 norske B3 vogner?
 
Jeg kan i hvert fall ikke huske at det gikk svenske vogner i disse togene, etter at jeg begynte i Nsb i slutten av 2000.
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2011 at 16:45
En periode gikk det svenskevogner i disse togene:

El 16 / Rc5 og 7 svenske vogner B1 x 6 og en B5 (B5-eren hadde et rom som ombordpersonalet benyttet) gikk Oslo - Moss som rushtidstog. Tognr husker jeg ikke lenger, men jeg mener å huske det passerte Ski ca kl 0710 om morgenen. 
El16/ Rc5 og 8 svenske vogner, B1 x 7 og en B5 i pendelen Sarpsborg - Oslo S over Østre linje, tognr 156/183.
El16/Rc5 og 7 eller 8 svenske vogner i pendel Oslo S - Kongsberg.

Mot slutten gikk det El18 og El16 med norske B3-ere, med en BF14 for ombordpersonalet. "Slutten" var vel i 2002/2003? Jan-Inge?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2011 at 18:58
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:


Mot slutten gikk det El18 og El16 med norske B3-ere, med en BF14 for ombordpersonalet. "Slutten" var vel i 2002/2003? Jan-Inge?
 
 
Juni 2003, mener jeg det var.
Min mj-pusher er VMJI.NO
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2011 at 01:17

Når jeg sammenligner bilder som viser enden av vognene med Rocos modell, er det et par ting til jeg legger merke til:

  • Også endedørene har blitt byttet til norsk type. (Lenger vindu, avrundede vindushjørner.)
  • De smale vinduene som var på siden av endeveggene, utenfor belgen, er tettet igjen.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2013 at 09:19
Husker vognene også gikk på Gjøvikbanen på 80-tallet. Har et papr papirkopier et eller annet sted som viser El 11 med gitter, b1, b2 og b4 i samme tog. Det er noe jeg vil kalle et mj-tog!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2013 at 11:28
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2013 at 19:45

Modellen fra Schicht på eBay er antagelig den samme som fra Prefo/Piko, jfr. denne siden for relasjonen mellom selskapene: 

http://de.wikipedia.org/wiki/Schicht_(Modelleisenbahnhersteller)

I likhet med Märklins forsøk på B1, er den basert på en modell av feil tysk vogn, og sånn sett synes jeg prisen på € 45,99 er alt for stiv. (Jeg klarer ikke å se om det var høyeste bud, eller om den ikke ble solgt til en slik utropspris.)

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.