MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 13-krigen..?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 13-krigen..?

 Post Reply Post Reply Page  <1 6789>
Author
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 21:59
Kanskje derfor forhandlere har lok på salg fra Hobbytrade.
A matter of life and death
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2013 at 22:19
Det havde de vel haft alligevel.!

Jeg tror man skal undlade at kaste sig ud i alt for mange teorier, idet ingen ved præcist hvorfor og med hvilke bevægegrunde det hele foregår. 

Mvh
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2013 at 23:13
Importøren sitter vistnok på et større lager HT modeller. Og det er han som selger ut billig og ikke HT.

Edited by Wickerman - 04 april 2013 at 23:13
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2013 at 17:01
Her er en interessant link til et nytt firma i Danmark. - Tror det er noe beslektet med et annet dansk firma som laget El13 og nå er konkurs? Fornavnene til aktørene drar jeg kjensel på.
 
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2013 at 17:43
Jada, samme personer, nytt navn.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2013 at 17:11
Burde egentlig starte ny tråd - men her er siste utvikling:
Ny kapital - samme folk! - Så får vi se hvor lenge det går (denne gang)!?
Norske importøren tar heldigvis garantiansvar for El 13! - Det er bra!!
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2013 at 21:09
Hvor tillitsvekkende er det at de samme personene gang på gang går konkurs?
Er det greit å kjøpe modeller fra et selskap som lar leverandørene betaler gildet?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2013 at 23:46
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Burde egentlig starte ny tråd - men her er siste utvikling:
Ny kapital - samme folk! - Så får vi se hvor lenge det går (denne gang)!?
Norske importøren tar heldigvis garantiansvar for El 13! - Det er bra!!

Du la ikke merke til at du har linket til samme sted ti dager tidligere i samme tråd?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2013 at 09:24
Den informasjonen som er lagt ut på denne siden er oppdatert 16. mai  og var ikke den samme som sto der 14. mai.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2013 at 21:10

Hobby-Shop mener pantogtrafene til Hobbytrades El 13 ikke henger sammen:

http://www.hobbyshop.no/hobbytrade.html

Jeg kan ikke huske å ha sett denne påstanden andre steder. Hva er erfaringen til dere som har kjøpt modellen?




Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2013 at 21:32
Merket ikke noe spesielt under prøvekjøringen, men greide å 'demontere' en av pantografene med en 'hekting' e.l. da jeg skulle plassere lok'et i vitrineskapet. Ved sammenbyggingen syntes jeg det var en ganske så 'løselig' konstruksjon, ja ...
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2013 at 22:27
Bildene på HobbyShops nettsider er vel talende nok, hva dokumentasjon angår.
Svein S
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 08:45
Strømavtakerne på mitt eksemplar av HTs el13 tåler håndtering svært dårlig. Delene henger ikke godt nok sammen til at de tåler å bli hevet/senket uten stor risiko for at strømavtaker rett og slett går i oppløsning og må settes sammen igjen. Simulering av bytte av strømavtaker ved kjøreretningsbytte er helt håpløst hvis man ikke vil bruke tiden på å rekonstruere strømavtaker hver gang. 

Kjell H har kommentert kvalitetene på HTs el13-strømavtakere i sin kritikk av modellen og jeg er enig. Jeg ser etter brukbar erstatning slik at hele modellen blir gjennomført god - er det noen som har et forslag til hvilke strømavtakere som kan erstatte HT sine?

For forøvrig er HTs el13 en god modell med svært fine kjøreegenskaper, og fungerer meget godt i skiftetjeneste.

Nå synes jeg ikke noe særlig om "krig" som vinkling på kritikk av en modell - kritikk av en modelltype kan da lett forstås som et bidrag som kan taes til inntekt for en annen type/fabrikat, og det blir helt feil etter min oppfatning. Dette innlegget var kun ment som en ren kritikk av strømavtakerne på HTs el 13. 


Edited by Lars Gjertsen - 12 august 2013 at 10:09
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 09:18
Jeg var aldri i tvil om at NMJ's utgave var det smarteste kjøpet. På denne måten bidrar jeg også til å holde liv i en norsk produsent som skaffer meg akkurat de modellene jeg har behov for. Utenlandske produsenter som slenger innom det norske markedet i ny og ne mellom konkurstruslene får leve sitt eget liv i min MJ-verden. Uten NMJ ville min MJ-verden vært rimelig stusslistuggu. Nå er altså regnskapets time her, og det er NULL hjelp å få når HobbyTrade-lokene går i oppløsning.

 De eneste unntakene er Roco når de samarbeider tett med NMJ. Dessuten norske Skaladesign som med sine glimrende skiftetraktorer har gjort samlingen 100 prosent perfekt. Mitt råd til de hyggelige Bergensgutta er å fortsette med småproduksjon av sære modeller og ikke trette seg ut i konkurranse om almen-modellene som El 11 og Di8. 






Edited by Tog - 12 august 2013 at 09:29
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 11:37
Hvorfor Roco kun når de samarbeider med NMJ?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 273
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 13:46
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Hvorfor Roco kun når de samarbeider med NMJ?

Vel, det er mitt personlige inntrykk at Roco er best på norsk når de holdes litt i ørene fra folk i  Norge. Og da er det vel bare NMJ som er store nok til å ha nevneverdig innflytelse på en slik gigant. Gammeltysker som trenger ombygging, C3 i tillegg til falsk norsk stålvogn har jo kommet i fra Roco tidligere. Det hjelper i allefall litt når folk med kunnskap om norsk materiell kommer inn i bildet og kan korrigere fornorskede modeller med tysk opphav. Derfor er jeg glad for at NMJ har et tettere samarbeid med fabrikken i Østerrike.

NMJ evner jo også å si nei takk, slik de for eksempel nå har sagt til Brawa når det gjelder deres kommende VT 137 som i Norge gikk som Type 9 for eksempel på Skreia- og Valdresbanen. Den blir for ulik den norske varianten. Selvsagt kjøper jeg den fra Brawa, men det må gjøres en hel del med den. Jeg er ingen fanatisk nagleteller, men fra mitt ståsted må det være et visst minstemål av forbildelikhet for at materiellet kan passere på mine skinnestrenger.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 15:22
Nå er det ikke bare NMJ som har hjulpet Roco å ta fram norske modeller.
Rocos modell av Cargolink Br185 er initiert av andre enn NMJ.
Rocos modell av den seksakslede containervogna med norske containere er også initiert av andre.
Bare sånn for å balansere det litt.

Det er ikke noe annet som ligger bak enn at jeg reagerte på at NMJ skulle være invoøvert før du ville ta i noe Smile
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 16:03
Originally posted by Tog Tog wrote:

Jeg var aldri i tvil om at NMJ's utgave var det smarteste kjøpet. På denne måten bidrar jeg også til å holde liv i en norsk produsent som skaffer meg akkurat de modellene jeg har behov for.
 
 
Dæsken ta du, koss'n klare du å få NMJ t å lag akkurat den modællen du har behov for Clap.
D har æ aldri klart, dæm lage my interesangt ja, men å lag akkurat den modællen æ har bruk for, d har æ aldri klart.
Eller e du så "stein rik" at du kan spesial bestil den modællen du har bruk for  Question Question Wink LOL
 
Quote
Utenlandske produsenter som slenger innom det norske markedet i ny og ne mellom konkurstruslene får leve sitt eget liv i min MJ-verden. Uten NMJ ville min MJ-verden vært rimelig stusslistuggu.
 
 
Jo, NMJ lage my bra, men skulle æ ha kun kjøp d dæm lage, har min MJ værden vær nok så stusslig, ikke har jeg fått noe spor å kjøre på, ikke har jeg fått strø og ting til og lage landskap med, hus, osv, osv, osv Hug ....
 
Men jeg er enig i at NMJ har bidrat til mye på det Norske MJ markedet.


Edited by Tåge - 12 august 2013 at 16:14
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 16:18

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Nå synes jeg ikke noe særlig om "krig" som vinkling på kritikk av en modell -[...]

Ordet "krigen" i trådtittelen går vel egentlig ikke på kritikk av modellene, men på at NMJ gikk til "krig" mot Hobbytrade da de plutselig lanserte sin modell av El 13, selv om Hobbytrades utgave allerede hadde vært annonsert en stund. Trådstarter er for øvrig ikke kjent for uttrykke seg spesielt forsiktig...

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 16:49
Joda, jeg husker det, Torstein. Kommentaren min var rettet mot at tråden vekkes til live igjen men nå med ren kritikk av en modell. Uansett tilvirker av den aktuelle el13 var det mer ryddig om det hadde foregått iegen tråd og ikke som en kommentar til en mer eller mindre oppdiktet "krig".
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 18:56

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

[...] Kommentaren min var rettet mot at tråden vekkes til live igjen men nå med ren kritikk av en modell. Uansett tilvirker av den aktuelle el13 var det mer ryddig om det hadde foregått iegen tråd og ikke som en kommentar til en mer eller mindre oppdiktet "krig".

Nå inneholdt denne tråden allerede en del kritikk/omtale av modellene, og da synes jeg det er greiere å ta det i samme tråd. Om diskusjonen om en modell spres over mange tråder, blir det mer jobb å finne frem til relevant info i ettertid.

Jeg ser nå at Kjell H. tidligere i denne tråden har nevnt at strømavtakerne tåler lite, selv om problemet kanskje ikke der var fremstilt som fullt så alvorlig som på Hobby-Shops webside. Da jeg søkte hadde jeg nok glemt å ta høyde for at man kan skrive både pantograf, strømavtager og strømavtaker. Kanskje bør man også ta høyde for at det kan være relevante treff på dansk eller svensk.

Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2014 at 10:55
Noen som har NSB El 13 2121 i grønn originalversjon fra NMJ?
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2014 at 21:49
Klarte å brekke av det ene tobeinte sidespeilet på min El 13 maskin [:^(]   Har bestilt reservedelssett og pin vice håndbor. Skal prøve å få boret ut restene av det ødelagte speilet fra lokkåpen med 0,4 mm bor. Mon tro om det er vanskelig å bore uten å gjøre skade på lokkåpen av foreksempel at boret forskyver seg før det er skikkelig penetrert i lokkåpen? Tips for å oppnå godt resultat mottas med takk [:)]
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2014 at 22:19
Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Klarte å brekke av det ene tobeinte sidespeilet på min El 13 maskin    Har bestilt reservedelssett og pin vice håndbor. Skal prøve å få boret ut restene av det ødelagte speilet fra lokkåpen med 0,4 mm bor. Mon tro om det er vanskelig å bore uten å gjøre skade på lokkåpen av foreksempel at boret forskyver seg før det er skikkelig penetrert i lokkåpen? Tips for å oppnå godt resultat mottas med takk



kan jo prøve å lage et lite søkk i biten som sitter igjen med en nål da..sånn at boret har et merke å bite vidre i.


Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2014 at 22:42
Bruk en rissepen eller en nål og lag et "kjørnemerke" der du ønsker å bore så er det mye lettere å styre boret.
Her er et godt verktøy:
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2014 at 22:46
Takker for svar! Får nok prøve på noe slikt, som styrer boret litt på plass. Går det galt, så har jeg forhåpentlig lært noe av det, og modellen blir avsett til videre test modifisering, men ikke det mest fristende stedet for en nybegynner å bore he he. Skulle vært smådeler i messing som ikke knekker like lett, skjedde når jeg skulle legge loket pent tilbake i esken etter litt testkjøring av sporplan på en planlagt stasjon. Eskene til El 11 synes å være en mer skånsom innpakning enn løsningen for El 13.

Edited by Skiftetraktor - 26 mai 2014 at 22:52
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2014 at 22:57
Rissepennen fra Biltema så forøvrig bedre ut enn tradisjonelle rissenåler med tanke på detaljering. Får ta en tur innom Biltema i morgen.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2014 at 20:39
Da var El 13 friskmeldt igjen, fikk god service fra gutta hos NMJ.
Når jeg først har satt boret i lokkåpa fikk jeg litt blod på tann. Noen som har prøvd å sette trådkobbel på NMJ El 13 ?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2014 at 21:35

Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Noen som har prøvd å sette trådkobbel på NMJ El 13 ?

Jeg valgte den "enkle" løsningen på min El 13:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2014 at 16:55
Det ser jo ut som en grei måte å feste tråden på, uten å måtte bore i loket. Hvordan eller med hva er tråden festet i bakkant av bufferene?

Edited by Skiftetraktor - 28 mai 2014 at 16:59
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 6789>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.